Marineschip VS 'gestabiliseerd' na aanvaring; zeven opvarenden vermist
17 juni 2017
Een Amerikaans marineschip is in de problemen gekomen na een aanvaring met een Filipijns containerschip voor de kust van Japan. Het schip heeft water gemaakt en de aandrijving is gedeeltelijk uitgevallen. Het containerschip, dat vier keer zo groot is, heeft nauwelijks schade.
De marine sluit uit dat het schip zal zinken; de lekkage in drie appartementen is "gestabiliseerd". Mariniers van de USS Dewey zijn aan boord gekomen om het schip te begeleiden naar de marinebasis Yokosuka.
Er zijn zeker twee gewonden gevallen, onder wie de commandant van de USS Fitzgerald. Ook worden er nog zeven opvarenden vermist.
Het is nog niet duidelijk hoe het incident, dat midden in de nacht gebeurde, heeft kunnen plaatsvinden. In het gebied is druk scheepvaartverkeer.
Bron: NOS
Zeven vermisten na aanvaring Amerikaans marineschip bij Japan
http://www.nu.nl/buitenland/4774608/zeven-vermisten-aanvaring-amerikaans-marineschip-bij-japan.html via @NUnl
Met veel foto's..
Destroyer USS Fitzgerald Badly Damaged After Collision With Merchant Vessel
http://www.thedrive.com/the-war-zone/11628/destroyer-uss-fitzgerald-badly-damaged-after-collision-with-merchant-vessel
Ze hebben inmiddels wel ervaring met het vervoeren en opknappen van een Arleigh Burke-class destroyer.
Ondanks dat USS Fitzgerald zich in een druk vaargebied bevond had men de botsing toch aankunnen zien komen gezien de radar en sensoren capaciteit die een Arleigh Burke-class destroyer heeft en daarnaast had men met de gasturbines op volle snelheid aan de botsing kunnen voorkomen. Op de binnenvaart komen dit soort botsingen vaak voor doordat men op de smartphone aan het appen is of spelletjes aan het spelen is of men loopt te slapen.
USS Cole in 2000 bij Jemen.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/USS_Cole_%28DDG-67%29_Departs.jpg/1920px-USS_Cole_%28DDG-67%29_Departs.jpg)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/INTEL-COGNITIVE-Cole.jpg)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/MV_Blue_Marlin_carrying_USS_Cole.jpg)
Hier nog 1tje,met als 't goed is een videootje in de link.
https://www.navytimes.com/articles/us-navy-destroyer-collides-with-merchant-ship
Mapping the ACX Crystal's collision with the USS Fitzgerald using publicly available info
http://www.vesselofinterest.com/2017/06/mapping-acx-crystals-collision-with-uss.html?m=1
Stevige klap, groot gat, niet zichtbaar, onder water, welke snel een bemanningsverblijf en dat van de commandant deed overstromen. 7 vermisten zijn daar dood aangetroffen (RIP), commandant gewond afgevoerd. Ik lees iets over dat de destroyer een plotselinge draai naar rechts maakte, maar verder nog geen duidelijkheid.
Lichamen vermiste bemanningsleden USS Fitzgerald gevonden
https://marineschepen.nl/nieuws/lichamen-vermiste-bemanningsleden-USS-Fitzgerald-gevonden-180617.html#disqus_thread
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/06/2017 | 07:46 uur
Stevige klap, groot gat, niet zichtbaar, onder water, welke snel een bemanningsverblijf en dat van de commandant deed overstromen.
De Kajuit kan niet overstroomd zijn. Deze bevindt zich boven de waterlijn. Op de foto's is te zien dat een deel van dat dek compleet is ingedrukt.
Volgens onbevestigde berichten zijn twee slaapverblijven, de radio en een pompkamer ondergelopen.
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/06/2017 | 07:46 uur
7 vermisten zijn daar dood aangetroffen (RIP), commandant gewond afgevoerd.
Het aantal dodelijke slachtoffers is nog niet in aantal genoemd.
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/06/2017 | 07:46 uur
Ik lees iets over dat de destroyer een plotselinge draai naar rechts maakte, maar verder nog geen duidelijkheid.
Idd.
Citaat van: Lex op 18/06/2017 | 21:01 uur
De Kajuit kan niet overstroomd zijn. Deze bevindt zich boven de waterlijn. Op de foto's is te zien dat een deel van dat dek compleet is ingedrukt.
Volgens onbevestigde berichten zijn twee slaapverblijven, de radio en een pompkamer ondergelopen.Het aantal dodelijke slachtoffers is nog niet in aantal genoemd.Idd.
Check!. De commandant zijn kamer was zwaar getroffen las ik en hij daarom gewond. Dan blijkbaar door schade boven waterlijn. Op de foto's is niet de grotere schade onder water zichtbaar..waarschijnlijk veroorzaakt door de bulb van het containerschip.
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/06/2017 | 21:42 uur
Ok. De commandant zijn kamer was zwaar getroffen las ik en hij daarom gewond. Dan blijkbaar door schade boven waterlijn. Op de foto's is niet de grotere schade onder water zichtbaar..waarschijnlijk veroorzaakt door de bulb van het containerschip.
Het is gissen, maar ik denk meer aan het anker van het containerschip. Op de foto's is te zien dat deze niet geheel geborgd is in de ankerkluis. We zullen verder nieuws moeten afwachten.
Ter verduidelijking: de Kajuit, her verblijf van de Commandant, bevindt zich in de nabijheid van de navigatiebrug, opdat bij noodzaak de commandant zeer snel ter plekke kan zijn.
How Could The Navy Destroyer Collision Happen?
http://www.wmfe.org/?p=74731 via @wmfeorlando
'There Wasn't A Lot Of Time' As Water Flooded US Destroyer Below Decks
http://www.ndtv.com/world-news/there-wasnt-a-lot-of-time-as-water-flooded-us-destroyer-below-decks-1713948 via @ndtv
How Could This Happen? The Fitzgerald, the U.S. Navy, and Collisions at Sea
https://warontherocks.com/2017/06/how-could-this-happen-the-fitzgerald-the-u-s-navy-and-collisions-at-sea/ via @warontherocks
Navy struggles with approach to fix crippled destroyer Fitzgerald, as investigation continues (http://www.defensenews.com/articles/navy-struggles-with-approach-to-fix-crippled-fitzgerald-destroyer-as-investigation-continues)
DefenseNews
U.S.S. Fitzgerald Vessel Warned by Cargo Ship Before Deadly Crash
https://humansatsea.com/2017/06/30/u-s-s-fitzgerald-vessel-warned-cargo-ship-deadly-crash/
Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 19:35 uur
Later zal meer duidelijkheid moeten komen.
Maar voor Collission avoidance heb je niet echt een geavanceerde radar nodig. Je hebt er op de brug vaak niet eens toegang toe. Al is dat op modernere schepen wel geregeld via CMS. De gekoppelde computer is belangrijker, maar ook die is bij een moderne (militaire) navigatieradar gewoon prima.
Een moderne brug radar heeft CA ingebouwd en geeft de mogelijkheid een waarschuwingssignaal af te laten gaan, indien scheepvaart binnen een bepaalde (zelf in te stellen) afstand komt. En natuurlijk ook indien er sprake is van een ramkoers.
Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 19:35 uur
Waar wij vaak met 2 man op de brug staan, staan de Amerikanen standaard met minimaal 6, zo heb ik begrepen. Een vreemd incident, maar het geeft maar aan dat een goede uitkijk houden belangrijk is en niet vanzelfsprekend.
Voor NL is het minimum 3 pax, 1x Off vd Wacht, 1x Roerganger (tevens uitkijk), 1x Verbindelaar. Echter in drukke zones 4 pax met dus een dedicated uitkijk.
Wat dan speelt is het in de gaten houden van de peiling/afstand waarin een object zich bevindt. Blijft deze peiling constant, maar wordt de onderlinge afstand kleiner, dan is er sprake van ramkoers.
Dat Collission Avoidance,waar moet ik dan aan denken?(ben geen zeeman :-* ),zijn dit geluidssignalen indien er een object op "botskoers" zit,of is 't meer zoiets als een automatisch systeem wat zelf wegstuurd van een evt.botsing(zoals 't automatisch remmen bij auto's),en zou dat mogelijk zijn(of betaat dat al)want dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.(of zie ik dat verkeerd?)
Als extra veiligheidssysteem bedoel ik dan,buiten de aanwezige mensen. ;)
Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 21:05 uur
Dat is niet de praktijk die ik heb meegemaakt.
Tijden zijn veranderd, maar het is wel de praktijk die ik heb meegemaakt, dus brugpersoneel in toto 4 pax, soms zelfs 5 als je een toegevoegd had.
En dat is idd heel wat anders dan aan boord van de US eenheden. In 1988 was ik geplaatst aan boord van USS Hayler (DD-997, Spruance) en daar was het normaal om tijdens een transit van A naar B, 12 pax brugpersoneel te hebben. En ja, ik heb de aanvaring met FGS Rhoen meegemaakt.
Maar dat heeft verder niets met dit topic te maken.
Citaat van: walter leever op 03/07/2017 | 21:16 uur
Dat Collission Avoidance,waar moet ik dan aan denken?(ben geen zeeman :-* ),zijn dit geluidssignalen indien er een object op "botskoers" zit,of is 't meer zoiets als een automatisch systeem wat zelf wegstuurd van een evt.botsing(zoals 't automatisch remmen bij auto's),en zou dat mogelijk zijn(of betaat dat al)want dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.(of zie ik dat verkeerd?)
De CA is niets meer dan een audio signaal. De mens zal vervolgens moeten ingrijpen.
Citaat van: Lex op 03/07/2017 | 21:25 uur
De CA is niets meer dan een audio signaal. De mens zal vervolgens moeten ingrijpen.
Okay,ik vindt dat wel een beetje raar in de huidige tijd,dat dit niet op de nieuwe schepen zit,zou toch mogelijk moeten zijn vandaag de dag. :P (misschien een ideetje voor onze nieuw te bestellen/bouwen schepen,zou misschien ook nog wel voor subs kunnen werken.)
En in je auto krijg je eerst ook een signaal,dan wordt je verondersteld te reageren,doe je dat niet dan doet de auto 't voor je,dat bedoel ik dus. ;)
Citaat van: walter leever op 03/07/2017 | 21:28 uur
Okay,ik vindt dat wel een beetje raar in de huidige tijd,dat dit niet op de nieuwe schepen zit,zou toch mogelijk moeten zijn vandaag de dag. :P (misschien een ideetje voor onze nieuw te bestellen/bouwen schepen,zou misschien ook nog wel voor subs kunnen werken.)
En in je auto krijg je eerst ook een signaal,dan wordt je verondersteld te reageren,doe je dat niet dan doet de auto 't voor je,dat bedoel ik dus. ;)
Ik weet wat je bedoelt, vergelijk het met TCAS in de luchtvaart, maar maritiem is een ander gebied.
Citaat van: Lex op 03/07/2017 | 21:23 uur
Tijden zijn veranderd, maar het is wel de praktijk die ik heb meegemaakt, dus brugpersoneel in toto 4 pax, soms zelfs 5 als je een toegevoegd had.
Tegenwoordig 1 uitkijk/roerganger en 1 officier van de wacht bij de KM. Flink minder dus.
Even terzijde, maar om een indruk te geven hoe fout het kan gaan, een video uit 1988, waarbij sprake is van een voorstuwingsprobleem:
Citaat van: Flyguy op 03/07/2017 | 21:46 uur
Tegenwoordig 1 uitkijk/roerganger en 1 officier van de wacht bij de KM. Flink minder dus.
Dank, maar geldt dit voor alle eenheden?
Citaat van: Lex op 03/07/2017 | 21:51 uur
Dank, maar geldt dit voor alle eenheden?
Bij klein bovenwater en op de OPV's sowieso, op groot BW meestal 1 uitkijk, 1 roerganger en 1 officier van de wacht. Maar ook dat is soms wel eens minder.
Citaat van: Lex op 03/07/2017 | 21:23 uur
Tijden zijn veranderd, maar het is wel de praktijk die ik heb meegemaakt, dus brugpersoneel in toto 4 pax, soms zelfs 5 als je een toegevoegd had.
Tijdens oefeningen heb ik regelmatig mogen varen met: 1 roerganger, 1 OvdW, 2 verbindelaren, 2 uitkijken. Tijdens haven aanlopen werd dit uitgebreid met de CDT en de NAVO.
Transits werden altijd gedaan door 3 man (OvdW, roerganger/uitkijk en verbindelaar)
Ik meen dat de brug van de OPV's er echt op ingericht is om met twee man te varen, dat het bij de andere schepen ook gebeurt...tja. Misschien kan het tegenwoordig, maar voorheen nog niet.
Citaat van: walter leever op 03/07/2017 | 21:28 uur
Okay,ik vindt dat wel een beetje raar in de huidige tijd,dat dit niet op de nieuwe schepen zit,zou toch mogelijk moeten zijn vandaag de dag. :P (misschien een ideetje voor onze nieuw te bestellen/bouwen schepen,zou misschien ook nog wel voor subs kunnen werken.)
En in je auto krijg je eerst ook een signaal,dan wordt je verondersteld te reageren,doe je dat niet dan doet de auto 't voor je,dat bedoel ik dus. ;)
Schepen zijn iets anders dan auto's.......
Het systeem op zich is er al wel. Er bestaat bijvoorbeeld een torpedoverdedigingssysteem dat, behalve de brug waarschuwen/instrueren welke koers er gevaren moet worden, ook de mogelijkheid heeft om zelf actie te ondernemen. Maar dit is een vrij complex verhaal. In kustwateren wil je immers niet dat zo'n systeem het schip op een zandbank zet bij een manoeuvre om een torpedo te ontwijken.
Alles moet dan met elkaar verbonden worden, het CMS, stuurinrichting etc. Gaat niet zo makkelijk.
Investigation Faults Navy in Fitzgerald Collision: Report
http://bit.ly/2uJ71fN via @Militarydotcom
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/07/2017 | 19:41 uur
Investigation Faults Navy in Fitzgerald Collision: Report
http://bit.ly/2uJ71fN via @Militarydotcom
Een update: http://edition.cnn.com/2017/07/21/politics/fitzgerald-initial-investigation-blames-navy/index.html
Misschien moet de USN iets meer tijd steken in de vaaropleidingen.....
Citaat
Weer aanvaring marineschip VS en vrachtschip
Voor de tweede keer in ruim twee maanden is een Amerikaanse marineschip in aanvaring gekomen met een vrachtschip. Het ongeluk gebeurde in de Straat van Malakka toen de USS John S. McCain op weg was naar Singapore.Het schip botste rond 05.30 uur plaatselijke tijd op een olietanker onder Liberiaanse vlag. Volgens de eerste berichten raakte het marineschip beschadigd aan bakboordzijde. Hoe het andere schip eraan toe is, is niet bekend.Er worden tien van de ongeveer 300 opvarenden vermist. Vijf personen raakten gewond. De torpedobootjager McCain is vernoemd naar twee admiraals, vader en zoon John S. McCain. Zij zijn de vader en opa van senator John McCain. Hij sprak via Twitter zijn medeleven uit met de betrokkenen.
Slecht zeemanschap
In juni vielen er zeven doden toen de USS Fitzgerald in de buurt van Japan op een Japans vrachtschip botste.
Drie dagen geleden werd bekend dat deze aanvaring veroorzaakt werd door slecht zeemanschap en leiderschap en voorkomen had kunnen worden. De leiding van de Fitzgerald en enkele anderen werden uit hun functie gezet.
[Bron: NOS @ Artikel (https://nos.nl/artikel/2189037-weer-aanvaring-marineschip-vs-en-vrachtschip.html)]
Volgens CNN is de Mc Cain (DDG-56) in aanvaring gekomen met de Libiriaanse olietanker MV Alnic MC, een olie/chemicalien tanker van 183 x 32.2 m.
De DDG-56 heeft lekages op diverse plaatsen en de aandrijving + stroomvoorziening zijn deels uitgevallen, het schip vaart op eigen kracht naar singapore. De destroyer is aangevaren op haar bakboord achtersteven. Dit zou het 4e incident zijn van 2017 waarbij een US Navy oorlogsboden in aanvaring komt met een ander schip, bij dit soort berichten moet ik toch altijd denken aan onderstaande video en de arrogantie van de USN;
Amerikaans marineschip botst met olietanker, 10 vermisten
21 augustus 2017
Na een aanvaring in de Straat van Malakka worden tien Amerikaanse marinemensen vermist. Vijf van de ongeveer 300 opvarenden van de USS McCain raakten gewond.
De John S. McCain was op weg naar een routinestop in Singapore toen het om 05.30 uur plaatselijke tijd in aanvaring kwam met een olietanker onder Liberiaanse vlag.
Volgens de eerste berichten raakte het marineschip beschadigd aan bakboordzijde. Hoe groot de schade is, is nog niet bekend. Ook is niet duidelijk hoe het andere schip eraan toe is.
Zoektocht
De McCain is op eigen kracht onderweg naar Singapore. Singapore heeft een helikopters en schepen van de marine en kustwacht ingezet om te zoeken naar overlevenden. Ook een andere Amerikaans marineschip speurt mee.
De torpedobootjager McCain is vernoemd naar twee admiraals, vader en zoon John S. McCain. Zij zijn de vader en opa van senator John McCain. Hij sprak via Twitter zijn medeleven uit met de betrokkenen.
Het is de tweede keer in drie maanden dat een Amerikaans marineschip betrokken is bij een aanvaring in Azië. In juni vielen er zeven doden toen de USS Fitzgerald in de buurt van Japan op een Japans vrachtschip botste.
Drie dagen geleden werd bekend dat deze aanvaring veroorzaakt werd door slecht zeemanschap en leiderschap en voorkomen had kunnen worden. De leiding van de Fitzgerald en enkele anderen werden uit hun functie gezet.
https://nos.nl/artikel/2189037-amerikaans-marineschip-botst-met-olietanker-10-vermisten.html
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/08/2017 | 06:46 uur
Amerikaans marineschip botst met olietanker, 10 vermisten
Bizar... 4 aanvaringen binnen een jaar, is het onkunde?, puur pech?, arrogantie? of is hier iets anders aan de hand?
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/08/2017 | 09:44 uur
Bizar... 4 aanvaringen binnen een jaar, is het onkunde?, puur pech?, arrogantie? of is hier iets anders aan de hand?
4?
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/08/2017 | 09:44 uur
Bizar... 4 aanvaringen binnen een jaar, is het onkunde?, puur pech?, arrogantie? of is hier iets anders aan de hand?
2 aanvaringen toch?
Citaat van: Ace1 op 21/08/2017 | 11:53 uur
2 aanvaringen toch?
Ja dit is het 4e incident van 2017 waarvan 3 aanvaringen;
- Eind Januari liep de USS Antitam (CG-54) aan de grond tijdens het ankeren in de baai van Tokio, geen gewonden alleen schade aan de schroeven.
- Op 10 Mei kwam de USS Lake Champlain (CG-57) in aanvaring met een 21 meter lange vissersboot uit Zuid-Korea, ook hier is alleen schade opgelopen.
- Op 17 Juni kwam de USS Fitzgerald (DDG-62) in aanvaring met het containerschip ACX Crystal, hierbij vielen 7 doden en enkele gewonden, de schade word geschat op 500 miljoen dollar of hoger en de reparatie zal zeker 1 jaar duren.
- Op 20 Augustus kwam de USS John S. McCain (DDG-56) in aanvaring met de tanker Alnic MC, tot nu toe geen details over doden, gewonden en de schade.
Hier onder wel de eerste foto's van de USS John S. McCain gemaakt door de marine van Maleisië & Reuters.
(https://img.washingtonpost.com/rf/image_1484w/2010-2019/Wires/Online/2017-08-21/AP/Images/Malaysia_Singapore_US_Navy_Ship_Collision_67539.jpg-dd305.jpg?uuid=09JQVIYxEeeWp9F4zzUk6w)
[Source: washington post ]
(https://media2.s-nbcnews.com/j/newscms/2017_34/2127031/170821-uss-mccain-mc-07-46_c8b76dc901215cb8c8b77305563553cb.nbcnews-ux-2880-1000.jpg)
[Source: nbc news ]
http://www.bbc.co.uk/news/av/world-asia-40998158/us-destroyer-damaged-in-collision-near-singapore (http://www.bbc.co.uk/news/av/world-asia-40998158/us-destroyer-damaged-in-collision-near-singapore)
Bron: BBC news
Er kwam redelijk wat "geluk" aan te pas deze keer: geen hit ter hoogte van de burg/AEGIS antennes...
4 ernstige ongelukken binnen hetzelfde destroyer eskader van 8 schepen binnen een jaar. Apart.
Citaat van: Flyguy op 21/08/2017 | 12:46 uur
4 ernstige ongelukken binnen hetzelfde destroyer eskader van 8 schepen binnen een jaar. Apart.
Tsja , daar zal een stevig onderzoek naar moeten worden gedaan en ik denk dat er ook in de gehele USN gekeken moet worden naar het probleem.
Ik vermoed dat het probleem in de arrogantie zit van de Amerikanen die voor niemand aan de kant hoeven te gaan zoals in onderstaande video.
Citaat van: Parera op 21/08/2017 | 13:21 uur
Tsja , daar zal een stevig onderzoek naar moeten worden gedaan en ik denk dat er ook in de gehele USN gekeken moet worden naar het probleem.
Ik vermoed dat het probleem in de arrogantie zit van de Amerikanen die voor niemand aan de kant hoeven te gaan zoals in onderstaande video.
Er zijn mensen die denken dat er een derde partij aansprakelijk is. Ook heb ik dingen gelezen dat de bemanning vermoeid waren.
Voor geïnteresseerd: https://www.reddit.com/r/Military/comments/6uzafv/uss_john_mccain_collides_with_merhant_vessel/
China,Rusland,etc,hoeven zich dus eigenlijk geen zorgen te maken de USN schakelt zichzelf uit. :devil:
Weten we al meer over evt. slachtoffers,want dat is natuurlijk de "echte"kost bij zo'n ongeval.(ik heb ergens gelezen dat er 10 vermisten zouden zijn,weet niet of dat klopt.)
Ja dus,net opgezocht,weer een menselijk drama."10 Sailors Still Missing"
https://news.usni.org/2017/08/21/photos-show-collision-damage-uss-john-mccain-ship-arrives-singapore-10-sailors-still-missing
Citaat van: walter leever op 21/08/2017 | 16:53 uur
China,Rusland,etc,hoeven zich dus eigenlijk geen zorgen te maken de USN schakelt zichzelf uit. :devil:
Weten we al meer over evt. slachtoffers,want dat is natuurlijk de "echte"kost bij zo'n ongeval.(ik heb ergens gelezen dat er 10 vermisten zouden zijn,weet niet of dat klopt.)
Ja dus,net opgezocht,weer een menselijk drama."10 Sailors Still Missing"
https://news.usni.org/2017/08/21/photos-show-collision-damage-uss-john-mccain-ship-arrives-singapore-10-sailors-still-missing
Ja er zijn zeker gevolgen voor de US, de gehele vloot krijgt 1 dag ''pauze van operaties'' opgelegd van de leiding om te zorgen dat alle nodige maatregelen genomen kunnen worden. Betekend dus dat alle operaties worden stil gelegd voor 24 uur. De USN, USMC en marine van Singapore zijn nog altijd aan het zoeken naar de 10 personen die vermist zijn. Ik verwacht dat al deze personen niet worden terug gevonden en dus dood verklaart zullen worden.
Navy Chief Orders Operational Pause And Deep Review After USS John S. McCain Collision
http://www.thedrive.com/the-war-zone/13662/navy-chief-orders-operational-pause-and-deep-review-after-uss-john-s-mccain-collision
Zie de 2 Chinooks die in Afghanistan op hun klep gingen door slechte communicatie tussen bemanningsleden en onvoldoende vluchtplanning. Zie het dodelijke abseil ongeval met een Lynx heli op de Landmachtdagen in 2007. Want slechte voorbereiding, te weinig ervaring, te kort schietende supervisie. Zie Apache die een (hoogspanning) draadaanvaring had in de Bommelerwaard. Zie Apache in botsing met veerboot kabel, tijdens een oefenvlucht in de VS. Zie YPR-765 die botste met een trein in 2003. Zie de Apache die door slecht Crew Resource Management in Afghanistan crashte.
Zie Hercules ramp op Vlb. Eindhoven in de jaren 90. Zie KCT schiet-incident in Ossendorp. Zie vele andere incidenten, die gelukkig niet dodelijk afliepen.
Al deze ongevallen hebben dezelfde rode draad.
Door opeenvolgende bezuinigingen, gaat het beste personeel zelf aan de loop of wordt nogal eens als eerste over het hek gekieperd. Zittenblijvers zullen hun handjes nog steviger aan hun stoeltje vastklemmen en zo nodig nog meer dan ze voorheen deden, een 'elleboog stoot of mes in de rug' van een collega parkeren.
Nieuw personeel is echter wel nodig. Maar dat moet zo goedkoop mogelijk zijn, dus het liefst op een tijdelijk contract in fase 1 en 2, fase 3 kan je wel vergeten.
De opleidingen worden ook uitgekleed en ingekort, want die moeten ook goedkoper.
Die komen dan in een verzuurde organisatie, waar ook nog eens de angst heerst (angst-cultuur).
Dus houdt je je mond wel over misstanden. Klokkenluiden is het laatste wat jij en de organisatie wilt. Je bent zo Categorie IV (overtollig personeel).
Dan moet je ervaring zien op te bouwen. Dat wordt een grote uitdaging met (te)veel uitzendingen, te weinig oefen uren / dagen, een te eenzijdig oefenprogramma en een inzetbaarheid die om te janken is.
Door re-organisaties en fusies van MinDef onderdelen verliezen deze overblijvende onderdelen kennis, ervaring en verdwijnt of erodeert het "esprit de corps" (korps geest, wij-gevoel).
Of deze organisatorische aftakeling zo helemaal 1 op 1 te vergelijken is met de grond-oorzaken van deze scheepsongelukken van de US Navy en de US Marine Corps, welke recent ook te maken heeft gehad met veel (dodelijke) ongevallen, is natuurlijk de vraag.
Feit is wel, dat deze beide krijgsmachtdelen net als onze krijgsmacht, vele opeenvolgende bezuinigingen, reorganisaties en fusies heeft gehad.
Remains of Navy Sailors Found on USS John S. McCain
http://bit.ly/2vZSo6c via @Militarydotcom
7th Fleet commander sacked days after second deadly collision (http://www.defensenews.com/naval/2017/08/23/7th-fleet-commander-sacked-days-after-second-deadly-collision)
DefenseNews
US recovers bodies of remaining crew members killed in USS John S McCain collision (http://www.janes.com/article/73380/us-recovers-bodies-of-remaining-crew-members-killed-in-uss-john-s-mccain-collision)
Janes
US Navy to repair damaged destroyer in Japan (https://www.defensenews.com/naval/2017/10/04/us-navy-to-repair-damaged-destroyer-in-japan)
DefenseNews
Destroyer USS John S. McCain Developed Hull Crack in Transit on Heavy Lift Vessel; Ship Routed to Philippines for Inspection
Zie: https://t.co/zRasM8y9UB
US Navy steps up training standards following fatal McCain, Fitzgerald collisions
https://www.defensenews.com/training-sim/2018/11/26/us-navy-steps-up-training-standards-following-fatal-mccain-fitzgerald-collisions/
Reoaratiekosten 250 miljoen. Schade die niet eens zo groot is.
Je kunt je voorstellen wat het noorse fregat zal kosten om te repareren. Oftewel...totall loss
Citaat van: Huzaar1 op 26/11/2018 | 17:51 uur
Reoaratiekosten 250 miljoen. Schade die niet eens zo groot is.
Je kunt je voorstellen wat het noorse fregat zal kosten om te repareren. Oftewel...totall loss
Wellicht meer dan een nieuw schip bestellen.
NTSB Accident Report on Fatal 2017 USS John McCain Collision off Singapore
https://news.usni.org/2019/08/06/ntsb-accident-report-on-fatal-2017-uss-john-mccain-collision-off-singapore
Rapport:
https://assets.documentcloud.org/documents/6243999/MAR1901.pdf
NTSB: Lack of Navy Oversight, Training Were Primary Causes of Fatal McCain Collision
https://news.usni.org/2019/08/06/ntsb-lack-of-navy-oversight-training-were-primary-causes-of-fatal-mccain-collision
USS John S. McCain Back to Sea After Completing Repairs from Fatal 2017 Collision
https://news.usni.org/2019/10/27/uss-john-s-mccain-back-to-sea-after-completing-repairs-from-fatal-2017-collision
(https://news.usni.org/wp-content/uploads/2019/10/b21114c9-fea5-4b96-b4df-76d325edb8e4.jpg)
USS John S. McCain (DDG-56) departs Fleet Activities Yokosuka to conduct comprehensive at-sea testing on Oct. 28, 2019. US Navy Photo
USS Fitzgerald Leaves Ingalls Shipbuilding for New Homeport In San Diego, 3 Years After Fatal Collisionhttps://news.usni.org/2020/06/13/uss-fitzgerald-leaves-ingalls-shipbuilding-for-new-homeport-in-san-diego-3-years-after-fatal-collision
(https://news.usni.org/wp-content/uploads/2020/06/200613-N-Z2201-0001.jpeg)
The guided-missile destroyer USS Fitzgerald (DDG 62) prepares to depart Huntington Ingalls Industries, Ingalls Shipbuilding division's Pascagoula shipyard June 13 to return to her homeport in San Diego. The sail away reflects more than two years' worth of effort in restoring and modernizing one of the Navy's most capable warships after it was damaged during a collision in 2017 that claimed the lives of seven Sailors. Huntington Ingalls Industries photo.
Filmpje uit 2019.