U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Britse UAV klaar voor eerste vlucht

Geschreven op 15 januari 2013 door AK

Bij onbemande vliegtuigen denk je aan de Amerikanen. Maar de nieuwste UAV komt uit Groot-Brittannië.

Hij heet Taranis, naar de Keltische god van de donder, en hij werd in 2010 voor het eerst aan het grote publiek getoond. Sindsdien zijn er allerlei tests uitgevoerd om onder meer de motoren en de stealth-eigenschappen van het toestel te checken. En nu is het prototype van het onbemande toestel, een Unmanned Combat Air System of UCAS, klaar voor de eerste proefvlucht.

Zie voor het hele artikel: http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/britse-uav-klaar-voor-eerste-vlucht/

dudge

Citaat van: IPA NG op 13/01/2013 | 13:25 uur
Wedden van wel?
8)

Dat dan weer wel ja. Maar desondanks een mooi apparaat. Geeft ons een klein kijkje in de toekomst.
Als we dan bedenken dat (wet van Moore) computerkracht ongeveer elke twee jaar kan verdubbelen, geeft dat wel een aardig vermoeden wat de boordcomputers van een drone in 2020 kunnen uitspoken.

IPA NG

Citaatcannot be detected by radar

Wedden van wel?
8)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

British stealth drone to undergo first test flight

An unmanned combat aircraft has been built for the British military is to undergo its first ever test flight later this year.

By Richard Gray, Science Correspondent
13 Jan 2013

It can fly faster than the speed of sound, cannot be detected by radar and has no pilot. This is the new robotic plane that will become the next generation of front line bombers for the British military.

The drone, which is named Taranis after the Celtic god of thunder, has been designed to fly intercontinental missions to attack targets and can automatically dodge incoming missiles.

The aircraft, which has cost £125 million to build, is intended to be the first of a new generation of aeroplanes that will reduce the need to risk human lives on long, dangerous missions.

It is to be flown for the first time in a series of tests over the Australian outback in the spring in an attempt to demonstrate the technology to military chiefs.

Currently the Royal Air Force uses Tornado GR4 bombers as its front line strike aircraft, although the Typhoon Eurofighter is expected to replace it in the coming years.

Remote controlled drones such as Reaper are also used by the Ministry of Defence and US military to attack targets.

But the Taranis is expected to provide a prototype of a new kind of bomber that will replace piloted planes and the current drones.

With a shape more similar to the US B-2 Stealth bomber, it intended to fly automatically using an on-board computer system to perform manoeuvres, avoid threats and identify targets. Only when it needs to attack a target will it seek authorisation from a human controller.

Nigel Whitehead, group managing director of programmes at BAE Systems, which has been developing Taranis, said the new drone could change the way aircraft are used by the MoD in the future, which currently uses manned planes for combat missions.

He said: "I think that the Taranis programme will be used to inform the UK MoD thinking, regarding the make up for the future force mix. I anticipate that the UK will chose to have a mix of manned and unmanned front-line aircraft.

"This decision will have a major impact on the future of the UK military."

The Taranis uses stealth technology, including a highly secretive coating that helps it slip through radar undetected. It will be able to carry a series of weapons on board including missiles and laser guided bombs.

The use of drones, however, has come under intense criticism from human rights groups, who claim their use as weapons contravenes international laws as often innocent targets can be killed.

The Reaper and Predator drones currently used by the British and US military are operated by remote control using pilots based at a command centre.

Although they fly relatively slowly, with a maximum speed of 287 miles per hour, less than half the speed of sound, their ability to perform "hunter-killer" missions or support ground troops in Afghanistan without risking human pilots has seen them increasingly used.

Unmanned aircraft are now being seen as a way of producing planes that can fly further, faster and higher than is currently possible with human pilots, who can grow tired or blackout in manoeuvres that produce high g-forces.

There are concerns, however, that as drones are made more autonomous, they will pose more of a risk if they go out of control and leaving computers to make life or death decisions is highly controversial.

Taranis, however, will still rely on instructions from a central command centre before attacking targets.

The tests on Taranis, which is powered by a Rolls-Royce Adour 951 engine used on Hawk training jets, will see it flying a simulated mission where it must automatically avoid unexpected threats such as ground to air missiles and seek out potential targets.

Once identified, the operators will send instructions to Taranis to attack the targets before performing a flying past to confirm the damage and then landing safely.

Mr Whitehead added: "There is one demonstrator aircraft. The mission plan will be loaded onto the vehicle. The aircraft will then fly the mission. Taranis will fly to the search area and sweep the area to identify targets.

"The air vehicle will be presented with unexpected "pop up" threats and its evasive response will be monitored.

"Target information will be relayed to mission command and the aircraft will hold off until given the next instruction to prosecute, send more data or ignore the identified target.

"In the event of a command to attack, this will be carried out followed by a battle damage inspection and then further interaction with command to confirm the instruction to attack again, prosecute other targets or to come home, avoiding further pop-up threats."

A spokesman for the MoD added: "Taranis is the first of its kind in the UK. Unmanned Air Vehicles play an important role on operations, helping to reduce the risks faced by military personnel on the front line.

"Forthcoming Taranis flight trials will provide MoD and industry with further information about the potential capabilities of Unmanned Combat Air Systems."

Tornado GR4

Thrust: 32,000lbs

Max speed: Mach 1.3

Length: 56ft

Wingspan: 28ft

Max Altitude: 50,000ft

Taranis:

Thrust: 6,500lbs

Max speed: Classified but supersonic

Length: 37ft

Wingspan: 32ft

Max Altitude: Classified

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/defence/9797738/British-stealth-drone-to-undergo-first-test-flight.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

US Navy Continues to Wrangle With UCLASS Needs

Posted by Amy Butler on Jan 09, 2013

After years of discussion, the U.S. Navy has still not finalized its requirements for its much-desired Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike (Uclass) platform.

Navy officials have not yet fully hammered out the requirements for the system. There has been an ongoing debate in the Pentagon about which attributes – such as survivability and endurance –to emphasize in the RFP. Some senior officials favor balancing the two, while others are eyeing more endurance. This decision will drive the attributes of the air vehicle. A vehicle designed for endurance may carry less payload and be less maneuverable or stealthy. One optimized for survivability would have a reduced radar cross section and might be more agile or carry more self defenses.

UCLASS follows on the heels of the Northrop Grumman-led X-47B Unmanned Combat Air system demonstration program. Under that effort, Navy officials are validating the ability to operate stealthy, tailless UAS on and around an aircraft carrier.
Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman and General Atomics are all expected to compete for the UCLASS work.

http://www.aviationweek.com/Blogs.aspx?plckBlogId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post:b976802c-b987-4b9e-a0ba-4c4487faf408

dudge

Citaat van: Elzenga op 31/12/2012 | 14:08 uur
Eens een UCAV van de achterzijde...met een beetje verbeelding lijkt het op een WO2 fighter zo ;-)



Heb je wel wat verbeelding nodig ja. Al moet ik zeggen regelmatig de link naar ww2 te leggen bij het zien van een (turbo)prop. Helaas zie je ze in de lijndiensten in Europa steeds minder.

Elzenga

Eens een UCAV van de achterzijde...met een beetje verbeelding lijkt het op een WO2 fighter zo ;-)


Elzenga

U(C)AVs zijn nog niet in staat de taken van een bemand MPA toestel te vervangen. Ze zijn hoogstens een aanvulling. De Britten bezuinigen ook niet al te wijs vind ik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Unmanned drones likely to take over Nimrod spy duties

Using UAVs for coastal patrols and Nato operations cheaper and less risky then developing replacement, says defence secretary

Nick Hopkins

guardian.co.uk, Wednesday 5 December 2012

The military is likely to use unmanned drones to undertake reconnaissance patrols around the coast of the UK and for Nato operations rather than replacing the RAF's iconic Nimrod spy planes.

Philip Hammond, the defence secretary, said today (WEDS) using unmanned aerial vehicles (UAVs) would be cheaper and less risky than developing an expensive new version of Nimrod, which was scrapped as part of the cuts set out in the 2010 Strategic Defence and Security Review (SDSR).

He also told MPs the Libya campaign had shown Nato's over reliance on the US, and how it had "cruelly exposed" the limitations of the capabilities of some European countries. He called on Germany to take on more responsibilities within the alliance to boost its capability.

Hammond explained the logic of the likely move to more drone use to members of the joint committee on the national security strategy, saying: "It may well be the case that the development of unmanned aerial vehicle technology means that there will not be another generation, for us at least, of manned maritime patrol aircraft.

"It may be that we will move straight to unmanned reconnaissance vehicles that can do the task at lower cost and much less risk to the crew."

The Nimrod spy planes were the mainstays of the RAF's reconnaissance capability from the late 1960s until last year. An upgraded Nimrod fleet was due to come into service this year, but the £4bn programme was scrapped with ministers saying the project was too complicated, too costly, and had been delayed too often.

The announcement caused uproar among retired military chiefs, MPs, and senior civil servants within the Ministry of Defence who all warned the armed forces were losing a key maritime surveillance capability that the military relied upon.

In September, James Arbuthnot, the Tory chair of the defence select committee, raised further concerns about the loss of Nimrod, which was used to protect UK submarines and for detecting foreign submarines. It also had extensive eavesdropping equipment.

"We are unconvinced that the MoD has the capacity to respond to any escalation in the risks that may appear beyond the UK's shores," he said.

Giving evidence to MPs and peers, Hammond said the MoD was managing to cover the loss of the nine new Nimrods, sometimes with help from overseas armed forces.

"Clearly, maritime patrol aircraft was one of the capabilities we made a conscious decision to sacrifice in balancing the defence budget," he said. "We are managing at the moment using a combination of other assets, occasionally using assets owned by allies to perform specific Nato tasks. It is clear in the medium term we will have to address that gap."

Hammond also issued a blunt warning about Nato's ability to cope with the US making Asia, rather than Europe, its strategic military priority, saying: "From a defence point of view we have to learn the lessons from Libya. On one level, it was successful and achieved its objectives. It also quite cruelly exposed some of the weaknesses of European Nato in a relatively limited scale of conflict. It stretched our collective resources to the very limit.

"There are some very clear things that we have to address if we want to ... credibly intervene as a coherent force without large scale US support [for] minor interventions or stabilisation operations in North Africa or the Middle East. That is a reasonable aspiration for the US to have of their European partners."

Hammond added that "an easy win" for Nato would be for Germany to play a more significant military role: "[We need] to persuade the Germans to engage more effectively with us and France ... to reinforce the genuine deployable capabilities to Nato. The current German defence minister has that agenda in mind."

http://www.guardian.co.uk/politics/2012/dec/05/unmanned-drone-nimrod-spy-plane

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Timmermans is Hennis 'te snel af' over drones

03-12-12  - Bron: anp.nl

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie liet maandag in een Kamerdebat weten op internationaal niveau de discussie te willen aangaan over de kaders van de inzet van onbemande vliegtuigjes. Maar nog in het debat moest ze op haar woorden terugkomen.

'Timmermans is ons te snel af', verklaarde Hennis. Ze was door haar collega van Buitenlandse Zaken op de hoogte gesteld dat internationaal al druk gediscussieerd wordt over de inzet van de onbemande vliegtuigjes, zogeheten drones.

Wapens
Het onderwerp kwam aan de orde in een debat over defensiematerieel. Daarbij kwam de aanschaf van drones door de krijgsmacht ter sprake. Het gaat om ongewapende toestellen die nog wel omgebouwd kunnen worden zodat ze wapens kunnen meenemen. Als Defensie hiertoe ooit zou besluiten, gebeurt dat in overleg met de Kamer, aldus de minister.

De inzet van drones is niet onomstreden onder meer omdat de Amerikanen de vliegtuigjes in Pakistan en Jemen inzetten om tegenstanders te doden. Een plan van D66 om een onafhankelijk juridisch onderzoek te beginnen naar de inzet van drones, vond geen gehoor bij de minister.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3357636/2012/12/03/Timmermans-is-Hennis-te-snel-af-over-drones.dhtml

Elzenga

Citaat van: Poleme op 03/12/2012 | 19:19 uur
A Missile? Yes, I Am?
Onderzoek?  Wassila, Unmanned (Combat) Air Vehicles vallen al sinds vele jaren onder het Missile (*) Technology Control Regime.
De deelnemende lidstaten zorgen daarbij voor een maximale terughoudendheid in de verspreiding van de technologie en techniek van onbemande luchtvaartuigen.
Ondiplomatiek, maar juridisch juist zouden deze zowel onbewapende als bewapende U(C)AV's kunnen worden omschreven als kruisvluchtwapens voor meermalig gebruik.  Dus of je nu vijandige 'aangeklede apen' aan de andere kant van de wereld om zeep helpt met een Intercontinentale Ballistische raket, een Tomahawk 'kruisraket' / kruisvluchtwapen of een propeller vliegtuigje met circa 1.000 pk en een paar 500 ponders.  Juridisch gezien zijn al deze kinetische methoden hetzelfde en is er dus niets nieuws onder de zon.

Wassila; ik raad je aan om "Onbemand maakt Onbemind" van IKV / Pax Christi op te zoeken en dit evenwichtige document kan gratis worden gedownload.  ;)
mogelijk overbodig...maar mocht ze dit niet lezen...ik heb het even doorgetwitterd.... ;)

Poleme

#64
A Missile? Yes, I Am?
Onderzoek?  Wassila, Unmanned (Combat) Air Vehicles vallen al sinds vele jaren onder het Missile (*) Technology Control Regime.
De deelnemende lidstaten zorgen daarbij voor een maximale terughoudendheid in de verspreiding van de technologie en techniek van onbemande luchtvaartuigen.
Ondiplomatiek, maar juridisch juist zouden deze zowel onbewapende als bewapende U(C)AV's kunnen worden omschreven als kruisvluchtwapens voor meermalig gebruik.  Dus of je nu vijandige 'aangeklede apen' aan de andere kant van de wereld om zeep helpt met een Intercontinentale Ballistische raket, een Tomahawk 'kruisraket' / kruisvluchtwapen of een propeller vliegtuigje met circa 1.000 pk en een paar 500 ponders.  Juridisch gezien zijn al deze kinetische methoden hetzelfde en is er dus niets nieuws onder de zon.

Wassila; ik raad je aan om "Onbemand maakt Onbemind" van IKV / Pax Christi op te zoeken en dit evenwichtige document kan gratis worden gedownload.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#63
Onderzoek juridische kaders voor gebruik drones

D66-Kamerlid Wassila Hachchi wil dat er een onafhankelijk juridisch onderzoek plaatsvindt naar de inzet van onbemande militaire vliegtuigen (drones). De Nederlandse krijgsmacht zal op korte termijn over drones beschikken, maar de juridische kaders van het gebruik van onbemande vliegtuigen zijn onduidelijk. Hachchi roept het kabinet op om eerst te onderzoeken hoe de inzet van deze systemen verschilt van de conventionele wapens en welke keuzes er gemaakt kunnen worden in de verantwoording van de inzet. "Het is juridisch heel wat anders als een spion vanaf een basis in Texas de rode knop indrukt dan als een soldaat of een piloot in Afghanistan zelf in actie komt. De juridische mogelijkheden en de verantwoordelijkheden moeten helder zijn," aldus de D66'er.

Kaders voor oorlogsvoering

Ook de VN oppert dat de inzet van deze toestellen bij VN missies in Afrika mogelijk moet zijn. Hachchi: "Nu de daadwerkelijke inzet van deze nieuwe wapensystemen door bondgenoten tijdens missies waar onze krijgsmacht aan meedoet een feit is en de beschikking erover door Nederlandse krijgsmacht aan de orde komt, werpt de vraag zich op hoe deze past binnen de juridische kaders voor de oorlogsvoering."

Nederland kan en moet meer internationaal denken en handelen. Of het nu gaat om meer defensiesamenwerking met andere Europese lidstaten, het altijd en overal opkomen voor mensenrechten of beter maatschappelijk verantwoord ondernemen om ontwikkelingslanden een eerlijke kans te geven op ontwikkeling.

https://www.d66.nl/actueel/d66-onderzoek-juridische-kaders-voor-gebruik-drones/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/12/2012 | 18:46 uur
Mooi punt/eis bij de onderhandelingen met Zweden over de aanschaf van de Gripen NG.

Aangezien we bij geen partij meedoen zou ik persoonlijk graag ook de resultaten zien van de BAE Taranis voordat we ons eventueel zouden committeren.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 02/12/2012 | 18:24 uurIn ieder geval vindt ik het eeuwig zonder dat Nederland hier niet bij is aangesloten. Het hele project kost tot nu toe minder dan de helft van wat we in de JSF hebben gestoken, en dit programma levert mooie resultaten. Wat mij betreft proberen we alsnog in te stappen. Dan gaan we hier wel wat kabeltjes voor maken.
Mooi punt/eis bij de onderhandelingen met Zweden over de aanschaf van de Gripen NG.