Voormalig Commandant Luchtstrijdkrachten Alexander Schnitger overleden

Gestart door Sparkplug, 29/06/2020 | 09:43 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Sander Schnitger (1958-2020), commandant die de strijd tegen IS leidde

Sander Schnitger had als commandant bij de luchtmacht reserves bij 'killer robots'. 'De mens moet leidend blijven', vond hij.

Peter de Waard 26 juli 2020, 20:32

Als afstudeeropdracht op de Koninklijke Militaire Academie (KMA) ontwierp hij een windmolen in plaats van een nieuw wapen. Sander Schnitger was een techneut wiens visies niet beperkt bleven tot de strijdmacht. Maar door hem koos defensie, tegen de wil van sommige van zijn superieuren, wel voor de aanschaf van de uav (unmanned aerial vehicles).

In 2015 zei hij in het AD: 'Een algoritme kan in de toekomst net zo gevaarlijk zijn als een IS-strijder met een mes in een pizzadoos. Maar het is voor ons lastig daarin mee te gaan, ook al omdat de ontwikkelingen zich niet meer afspelen in de defensie-industrie. Bedrijven als Lockheed Martin worden ingehaald door bedrijven als Google en Facebook.'

Als luitenant-generaal was hij toen de commandant van de Nederlandse luchtvaartstrijdkrachten die waren verwikkeld in gevechten met IS in Syrië en Irak . Bijna tweeduizend keer trokken zijn piloten ten strijde, waarbij 1.500 bommen werden gegooid. Die waren gericht op olieopslagplaatsen, bunkers en wapenopslagdepots. Maar in 2015 vielen ook 70 burgerslachtoffers bij een van die bombardementen, door defensie lang verzwegen.

Schnitger, van 2012 tot en met 2016 luchtmachtcommandant, overleed 27 juni op 61-jarige leeftijd. 'Hij had al enige tijd last van een onwillig spiertje in zijn rug. Toen hij ermee naar de huisarts ging, bleek het kanker te zijn. Onbehandelbaar. Vijf weken later was hij dood. 'De tumor zelf is niet eens gevonden, alleen de uitzaaiingen', zegt zijn echtgenote Marjan van Deelen. Samen hadden ze twee kinderen.

Tijdens de uitvaartceremonie vlogen vier F-16's als eerbetoon in een zogeheten missingmanformatie over het monument van de gevallenen in Soesterberg. Schnitger was vanwege zijn authenticiteit uitermate populair binnen de krijgsmacht.

Hij werd als ingenieurszoon geboren in Rotterdam met de naam Alexander Schnitger. Later verhuisde het gezin naar Lelystad waar hij een passie kreeg voor zweefvliegen. Hij wilde vliegen en dat was de reden om in 1979 naar de KMA te gaan. Vervolgens deed hij een vliegeropleiding in de VS die hij in 1984 afrondde. Gestationeerd op vliegbasis Eindhoven was hij ook teamleider van het NF-5 demoteam Double Dutch.

Vanaf 1990 vloog hij op de F-16, onder meer tijdens de burgeroorlog in Bosnië. 'Toen ik daar in de lucht hing, dacht ik geen seconde aan de risico's. Ik had al m'n brain bytes nodig om m'n werk te doen. Pas 's avonds besefte ik hoe heftig het was geweest.' In 2005 werd hij commandant van de vliegbasis Volkel, wat hij vanwege de grote autonomie beschouwde als 'de mooiste baan die hij ooit had gehad'. In 2008 werd hij Director of Operations bij de luchtmachtstaf in de rang van commodore.

Met zijn persoonlijke motto People Matter zette Schnitger de mens centraal in de organisatie Ondanks de bezuinigingen wilde hij nieuwe technologieën inzetten in de oorlogsvoering. Maar hij had ook zijn bedenkingen bij robotic warfare. 'De mens moet leidend blijven. Het idee dat je bij de koffie iets de lucht in stuurt en dan een paar uur later eens kijkt wat-ie gedaan heeft: ik ben daar uiterst terughoudend in.'

Na zijn functioneel leeftijdsontslag in 2016 werd hij lid van de raad van toezicht van de Luchtverkeersleiding Nederland en bestuursvoorzitter van de Dutch Aviation Group, een vereniging van bedrijven en instellingen in in de luchtvaart.

Tot de laatste dag had hij een 'deeltijdbaan' van 40 uur per week in de logistiek bij de militaire tak van vliegtuigbouwer Boeing.

https://www.volkskrant.nl/mensen/sander-schnitger-1958-2020-commandant-die-de-strijd-tegen-is-leidde~b088642f/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 29/06/2020 | 14:01 uur
Is me totaal ontgaan, het bevelhebberschap van deze beste man.
Hij is volgens mij zeer jong overleden?
Als het klopt wat er op wiki staat, dan is hij op 61 jarige leeftijd overleden. Niet heel erg oud nee.

A.J.

RIP Snitzel....

Ik hoorde een paar weken geleden al dat hij ernstig ziek was en dat hij niet meer lang te leven had. Hij heeft helaas niet lang van zijn welverdiende FLO mogen genieten. Het was echt een mensenmens met hart voor het personeel.

Huzaar1

Is me totaal ontgaan, het bevelhebberschap van deze beste man.
Hij is volgens mij zeer jong overleden?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Ik vond het een sympathieke man, nam de tijd voor je en toonde oprecht interesse. R.I.P.

Sparkplug

Voormalig Commandant Luchtstrijdkrachten Alexander Schnitger overleden

Nieuwsbericht | 28-06-2020 | 21:23

Op zaterdag 27 juni 2020 is luitenant-generaal b.d. Alexander Schnitger overleden. Luitenant-generaal Schnitger vervulde van 2012 tot en met 2016 de functie van Commandant Luchtstrijdkrachten. Zijn overlijden raakt Defensie en in het bijzonder de Koninklijke Luchtmacht diep.

Het nieuws over zijn overlijden komt voor velen binnen én buiten de Koninklijke Luchtmacht als een klap. Door zijn betrokkenheid en hoge mate van authenticiteit was hij welbekend binnen de Nederlandse krijgsmacht.

Opleiding

Alexander Schnitger, ook bekend als Sander Schnitger, volgde na de Koninklijke Militaire Academie de opleiding tot vlieger in de Verenigde Staten die hij in 1984 afrondde. In zijn periode als vlieger van de NF-5 op Vliegbasis Eindhoven bij het 314 Squadron was hij ook teamleider van het NF-5 demoteam genaamd "Double Dutch". Vanaf 1990 vloog hij op de F-16 vanaf de Vliegbasis Volkel bij het 312 Squadron.

Loopbaan

In 2001 werd Schnitger planner op het ministerie van Defensie in Den Haag, waarna hij via een korte plaatsing in Duitsland in 2005 commandant werd van Vliegbasis Volkel. Vanaf 2008 keerde hij terug op het ministerie en bekleedde hij 2 functies in de rang van commodore en generaal-majoor. In 2012 werd hij als luitenant-generaal Commandant Luchtstrijdkrachten.

'People matter'

In zijn periode als luchtmachtbaas zette luitenant-generaal Schnitger zich in om het personeel en de slagkracht van de Koninklijke Luchtmacht zo sterk mogelijk door de bezuinigingsrondes van 2012 te leiden. Met zijn persoonlijke motto People Matter, zette Schnitger de mens centraal in de organisatie en stimuleerde hij vertrouwen en pioniersgeest, ruimte en samenhang en authenticiteit en diversiteit in leiderschap.

Daarnaast richtte hij zich op het ontwerpen van een relevante, maar ook betaalbare luchtmacht voor de toekomst. Schnitger investeerde hiervoor in hechte samenwerkingsverbanden met partnerluchtmachten, kenniscentra en de industrie.

Officier

In 2016 ging de luitenant-generaal met leeftijdsontslag en werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden.

Na zijn functioneel leeftijdsontslag werd hij lid van de raad van toezicht van de luchtverkeersleiding Nederland, lid van de Raad van Commissarissen van Aviolanda en Bestuursvoorzitter van de Dutch Aviation Group. Vanaf  2017 werkte hij voor Boeing als Vice President Global Services Europe & Israel.


Luitenant-generaal Schnitger vervulde van 2012 tot en met 2016 de functie van Commandant der Luchtstrijdkrachten.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/06/28/voormalig-commandant-der-luchtstrijdkrachten-alexander-schnitger-overleden
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.