Internationale ontwikkelingen artillerie

Gestart door Harald, 29/03/2021 | 15:01 uur

Huzaar1

We kijken op dit moment niet tegen een uitbreiding aan van onze artillerie, buiten de additioneel in dienst gestelde batterijen Pzh2000's en de toegevoegde Raket artillerie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#178
Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2023 | 08:31 uurNederland is spanje niet, Nederland is zo'n 50 keer zo groot als Nederland.

Daarnaast is de bestelling van duitsland geen 'order'die op zichzelf staat. Als je even verderdenkt snap je ook wel dat de Bundeswehr niet met een bestelling van 5 systemen dat in de bewapening van de Bundeswehr gooit. De bundeswehr is namelijk vanalles aan het ontwikkelingen,  samen met nederland, waaronder de toekomstige munitie, en wil misschien al kunnen ruiken en proeven.

Ik heb je overigens nooit de order van Nederland 'absurd' groot horen noemen. Dat moet die in jouw beleving wel zijn, als je de 8 van denemarken en 12 van spanje gebruikt om te vergelijken, en dat een flinke order vind.

Als ik het goed begreep zijn de 5 Duitse PULS systemen op dit moment puur invulling voor de 5 MARS systemen die ze hebben geleverd aan Oekraïne. Daarnaast wil men ze gaan inzetten als testvoertuig voor het gewenste EURO-PULS dat de Duitsers willen ontwikkelen samen met Elbit. Uiteraard kijkt men verder dan enkel de voertuigen/lanceerbuizen en gaan de Duitsers (Europa breed) ook munitie produceren voor dit systeem.

Is er in de toekomst nog ruimte/behoefte voor uitbreiding van het aantal MLRS systemen binnen onze landmacht? We hebben straks 3 batterijen Pzh-2000 aangevuld door 2 batterijen PULS. Ik kan me voorstellen dat we op termijn een 3e batterij (op 75% sterkte) willen net als de 3e PZH batterij.

En dan een tweede punt, Duitsland gaat zo goed als zeker de RCH155 aankopen als wiel howitzer voor haar medium brigade, is er vanuit NL ook interesse in een vergelijkbaar systeem of misschien wel de RCH155 zelf? Ik kan me ook voorstellen dat we weer kijken naar Elbit en kijken naar de ATMOS (op scania chassis).

Harald

@Huzaar1  Dat ben ik wel met je eens, ja klopt.
Je uitleg dat Duitsland eerst wil "testen, ruiken, proeven" snap ik, zeker ook gezien dat de Duitse industrie samen optrekt voor de ontwikkeling van EuroPuls.   

Je gaf zelf al eens dat 20 voor NL goed genoeg was, dus ja dan kan de aankopen van Denemarken en Spanje al klein.

Dus mijn "Flink" is klein ..  :hrmph:  ;)   


Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/10/2023 | 08:26 uurin vergelijking met de Duitse order wel, ik snap hun order voor 5 systemen niet helemaal. Ze hebben idd 5 stuks MARSII MLRS (M270) systemen aan de Oekranie gegeven en dit is dan ter vervanging van deze systemen.
Dan zou deze eerste 5 een eerste batch zijn ? ter vervanging van de huidige M270 ?
 
NL heeft 20 stuks dan is de vergelijking met 12 van Spanje niet zoveel
en Denemarken heeft 8 systemen gekocht..

 
Nederland is spanje niet, Nederland is zo'n 50 keer zo groot als Nederland.

Daarnaast is de bestelling van duitsland geen 'order'die op zichzelf staat. Als je even verderdenkt snap je ook wel dat de Bundeswehr niet met een bestelling van 5 systemen dat in de bewapening van de Bundeswehr gooit. De bundeswehr is namelijk vanalles aan het ontwikkelingen,  samen met nederland, waaronder de toekomstige munitie, en wil misschien al kunnen ruiken en proeven.

Ik heb je overigens nooit de order van Nederland 'absurd' groot horen noemen. Dat moet die in jouw beleving wel zijn, als je de 8 van denemarken en 12 van spanje gebruikt om te vergelijken, en dat een flinke order vind.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 26/10/2023 | 07:51 uur12 systemen is niet veel, al helemaal niet voor spanje.
in vergelijking met de Duitse order wel, ik snap hun order voor 5 systemen niet helemaal. Ze hebben idd 5 stuks MARSII MLRS (M270) systemen aan de Oekranie gegeven en dit is dan ter vervanging van deze systemen.
Dan zou deze eerste 5 een eerste batch zijn ? ter vervanging van de huidige M270 ?
 
NL heeft 20 stuks dan is de vergelijking met 12 van Spanje niet zoveel
en Denemarken heeft 8 systemen gekocht..

Huzaar1

12 systemen is niet veel, al helemaal niet voor spanje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 25/10/2023 | 22:06 uurZo weer een afnemer van PULS, nu Spanje, Duitsland, Denemarken en Nederland.

Wel een flinke order hoor, 12 stuks met de nodige vuurpijlen.

Het aantal vuurpijlen valt reuze mee bij Spanje. Van de Accular en Hawk zijn het precies het aantal aangekochte pods gevuld en van de extra hebben ze 10 pijlen op reserve.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel pijlen wij hebben aangekocht maar het lijkt er op dat onze deal iets beter is dan de Spaanse.

Harald

Citaat van: Parera op 25/10/2023 | 21:57 uurSpanje koopt 12 PULS systemen voor 400 miljoen euro.

Daarbij zit inbegrepen de aankoop van :
* 288 Accular raketten + 16 pods
* 122 EXTRA raketten + 28 pods
* 64 Predator Hawk raketten + 32 pods
* 216 korte afstands trainings raketten

https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/4486892/claves-nuevo-lanzacohetes-ejercito-12-lanzadores-cohetes-hasta-300-km-drones-radares

Zo weer een afnemer van PULS, nu Spanje, Duitsland, Denemarken en Nederland.

Wel een flinke order hoor, 12 stuks met de nodige vuurpijlen.

Parera

Spanje koopt 12 PULS systemen voor 400 miljoen euro.

Daarbij zit inbegrepen de aankoop van :
* 288 Accular raketten + 16 pods
* 122 EXTRA raketten + 28 pods
* 64 Predator Hawk raketten + 32 pods
* 216 korte afstands trainings raketten

https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/4486892/claves-nuevo-lanzacohetes-ejercito-12-lanzadores-cohetes-hasta-300-km-drones-radares

Huzaar1

Wat enorm enorm enorm debiel dit. We gaan juist als EU onze eigen raketten ontwikkelen. Maar dat gebeurt door naar ik weet Diehl, wellicht met RM. Op basis van Pulse systeem. Wat nog veelzijdiger is dan HIMARS of MARS.

Frankrijk  :sick:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Zo blijkt maar weer dat Frankrijk maar om 1 ding geeft en dat is Frankrijk en haar eigen industrie.

Zelfs het Europese systeem ontwikkelen is dus afgeketst, waarschijnlijk omdat er meerdere landen al gekozen hebben voor Himars of PULS.

Harald

Frankreich will einen eigenen Raketenwerfer entwickeln
https://esut.de/2023/10/meldungen/45138/frankreich-will-einen-eigenen-raketenwerfer-entwickeln/

Frankrijk wil en gaat het zelf doen
CitaatDGA-generaal afgevaardigde Emmanuel Chiva heeft benadrukt dat er een "soevereine oplossing in Franse zin en niet in Europese zin" moet worden ontwikkeld
Zeg alweer genoeg


(vertaald via Google Translate)

Vorige week sprak het hoofd van het Franse inkoopbureau DGA (Direction Générale de l'Armement), Emmanuel Chiva, voor de Defensiecommissie van de Nationale Assemblée onder meer over het toekomstige artilleriesysteem van de strijdkrachten. Het gaat om de opvolger van het Amerikaanse systeem 'Lance-Roquettes Unitaire' (LRU), beter bekend onder de Amerikaanse naam M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System).

Zoals het vakblad "Zone Militaire" meldt, had minister van Defensie Sébastien Lecornu begin dit jaar overwogen om het Amerikaanse product M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System) aan te schaffen. Maar een paar weken later noemde Chiva al drie mogelijke alternatieven: HIMARS 'van de plank' kopen, een Europees systeem ontwikkelen of een puur nationaal systeem ontwikkelen.

In juni handhaafde Lecornu eindelijk het "basisprincipe om waar mogelijk Frans te betrekken", met als gevolg dat er niet naar Europese aanbiedingen mocht worden gezocht. De stafchef van het leger, generaal Pierre Schill, voegde er volgens "Zone Militaire" aan toe dat er met een puur nationale oplossing geen beperkingen zouden kunnen zijn op de inzet van derden. Nog een voordeel: bij een nationale oplossing beslist Frankrijk alleen over de exportrichtlijnen.

De huidige Militaire Programmawet (LPM) voor de periode 2024 tot 2030 voorziet in de aanschaf van ten minste 13 nieuwe langeafstandsartilleriesystemen, d.w.z. tot 500 kilometer, tegen 2030; Vóór 2035 moeten er nog dertien systemen worden toegevoegd.

De Russische agressieoorlog tegen Oekraïne laat zien hoe belangrijk artilleriesystemen zijn in conflicten met hoge intensiteit.

Het defensiebedrijf MBDA France SAS, gevestigd in Le Plessis-Robinson bij Parijs, en de technologiegroep Safran, gevestigd in Parijs, zouden al een grondversie van de A2SM (Armament Air-Sol Modulaire) geleide bom hebben voorgesteld. De tankfabrikant KNDS France/Nexter en de fabrikant van militaire voertuigen Arquus, gevestigd in Versailles, hebben naar verluidt al aangekondigd dat zij gezamenlijk een concurrerend product voor MBDA/Safran willen ontwikkelen.

Parera

Citaat van: Harald op 20/10/2023 | 09:31 uurIdd dat had ik ook, maar misschien is dan nog het voordeel dat Elbit een samenwerking met KNDS, EUROPULS. Mar hoe ver deze samenwerking al daadwerkelijk tot stand is gekomen is nog maar de vraag. Bestaat deze nu alleen op papier of wordt er al echt in Duitsland systemen samengesteld ?

Misschien loopt het nog niet met zo'n vaart en wordt er wel geexporteerd. Maar ik kan me ook voorstellen dat Israël zelf de systemen en levering voor eigen gebruik meer prio zullen hebben.

Ja de behoefte van Israel is groot op dit moment, alleen al op gebied van de munitie zullen ze de productie volledig nodig gaan hebben.  Er waren wel plannen om munitie te produceren in Europa, misschien dat dit nu versneld uitgevoerd kan gaan worden. De productie van de MLRS kan niet zo ingewikkeld zijn, het zijn slechts een paar metalen buizen in een frame. Dit kan eventueel ook in Nederland en/of Duitsland geproduceerd worden als het nodig is. De software en middelen kan Elbit nog wel leveren dat zal geen probleem zijn.

Harald

Citaat van: Parera op 20/10/2023 | 08:48 uurGoed nieuws natuurlijk zowel voor Nederland, Duitsland als de NAVO dat er weer geïnvesteerd word in een nieuw raket artillerie systeem in Europa. Zowel de NL defensie industrie als de Duitse zal hier in de toekomst van kunnen profiteren.

Ik vraag me wel af of de oorlog in Gaza veel invloed gaat hebben op de leveringen van dit systeem?

Idd dat had ik ook, maar misschien is dan nog het voordeel dat Elbit een samenwerking met KNDS, EUROPULS. Mar hoe ver deze samenwerking al daadwerkelijk tot stand is gekomen is nog maar de vraag. Bestaat deze nu alleen op papier of wordt er al echt in Duitsland systemen samengesteld ?

Misschien loopt het nog niet met zo'n vaart en wordt er wel geexporteerd. Maar ik kan me ook voorstellen dat Israël zelf de systemen en levering voor eigen gebruik meer prio zullen hebben.

Parera

Goed nieuws natuurlijk zowel voor Nederland, Duitsland als de NAVO dat er weer geïnvesteerd word in een nieuw raket artillerie systeem in Europa. Zowel de NL defensie industrie als de Duitse zal hier in de toekomst van kunnen profiteren.

Ik vraag me wel af of de oorlog in Gaza veel invloed gaat hebben op de leveringen van dit systeem?