De strijd tegen IS

Gestart door KapiteinRob, 26/09/2014 | 09:08 uur

DvdW

Citaat van: Zeewier op 26/09/2014 | 23:11 uur
U was er toevallig ook bij merk ik?
hij is 1 van de oude vrouwtjes :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Zeewier

Citaat van: Ton de Zwart op 26/09/2014 | 22:00 uur
Die dametjes wisten niet dat de bontkraagjes niet met een bom binnen kwamen of met een onthoofdingsmes, maar alleen maar een gewone overval wilden plegen.  Niks vreemds dus....
U was er toevallig ook bij merk ik?

Ton de Zwart

Citaat van: Lex op 26/09/2014 | 21:07 uur
Er is vrees. Ik mocht dat vanochtend meemaken.
Druk doende met boodschappen, sta ik in de supermarkt in de buurt van twee bejaarde dames. Zegt daar een van de twee opeens: "Zie je dat daar? Ik voel me niet veilig en ga nu maar weg."
Wat blijkt? Er komen een tweetal knapen met een petje op hun hoofd en daar overheen de capuchon van hun gewatteerde jas de supermarkt binnen.
Je kan daar natuurlijk verschilend over denken, maar het geeft wel een idee hoe deze oude dame reageert op de berichtgeving van de laatste dagen.

Die dametjes wisten niet dat de bontkraagjes niet met een bom binnen kwamen of met een onthoofdingsmes, maar alleen maar een gewone overval wilden plegen.  Niks vreemds dus....

Lex

Citaat van: Mourning op 26/09/2014 | 21:41 uur
Wat loopt er toch een vaag aantal lieden rond in Nederland:
http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/09/lange-frans-vindt-isis-hartstikke-sympathiek
Overigens hilarisch waar sommige van zijn medestanders in reactie op zijn op zichzelf al idiote tweets mee aankomen zetten, maar het hard maken? Ho maar.
Betrokkene heeft inmiddels zijn uitlatingen ietwat genuanceerd.

Mourning

Wat loopt er toch een vaag aantal lieden rond in Nederland:

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/09/lange-frans-vindt-isis-hartstikke-sympathiek

Overigens hilarisch waar sommige van zijn medestanders in reactie op zijn op zichzelf al idiote tweets mee aankomen zetten, maar het hard maken? Ho maar.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: Elzenga op 26/09/2014 | 19:23 uur
Ik vind het terecht dat men angst voelt. Zolang dit maar niet het aanpakken van IS ondermijnt.
Er is vrees. Ik mocht dat vanochtend meemaken.
Druk doende met boodschappen, sta ik in de supermarkt in de buurt van twee bejaarde dames. Zegt daar een van de twee opeens: "Zie je dat daar? Ik voel me niet veilig en ga nu maar weg."
Wat blijkt? Er komen een tweetal knapen met een petje op hun hoofd en daar overheen de capuchon van hun gewatteerde jas de supermarkt binnen.
Je kan daar natuurlijk verschilend over denken, maar het geeft wel een idee hoe deze oude dame reageert op de berichtgeving van de laatste dagen.

Elzenga

Ik vind het terecht dat men angst voelt. Zolang dit maar niet het aanpakken van IS ondermijnt. Waarbij ik nadrukkelijk naast de militaire ook een tweede poot van de strategie bepleit..een meer evenwichtig buitenlands beleid.

Lex

Ruim helft Nederlanders vreest aanslag door strijd tegen IS

Ruim de helft van de bevolking (54 procent) zegt zich zorgen te maken over een aanslag nu Nederland zich heeft gemeld voor actieve deelname aan de strijd tegen IS.

Bijna 50 procent van de Nederlanders verwacht bovendien een verharding in de samenleving door het militair ingrijpen tegen de extremisten van IS in Irak. Dat blijkt uit een peiling die in opdracht van RTL Nieuws is verricht door marktonderzoeksbureau DVJ.

Van de geënquêteerden vindt 42 procent het een goed idee dat militairen op straat worden ingezet om de veiligheid te verbeteren. 30 procent van de ondervraagden vindt dat overbodig.

57 procent zegt 'goed op de hoogte' te zijn van de Nederlandse bijdrage aan de strijd. De missie, die bestaat uit zes F-16-gevechtsvliegtuigen en maximaal 380 militairen, kan rekenen op de steun van 57 procent van de bevolking.

42 procent vindt de Nederlandse bijdrage aan de strijd tegen IS afdoende, terwijl 27 procent vindt dat Nederland juist meer zou moeten bijdragen. 44 procent is het oneens met de stelling dat Nederland bovendien militairen zou moeten sturen om op de grond mee te vechten, als andere landen daar ook toe zouden besluiten.

Van de ondervraagden vindt 42 procent dat Nederland ook een actieve bijdrage moet leveren aan het optreden tegen IS in Syrië. Tot nu toe voeren alleen de Verenigde Staten luchtaanvallen uit op IS-doelen in Syrië. 30 procent van de deelnemers vindt dat Nederland zich niet in de strijd in Syrië moet mengen.

RTL Nieuws, 26-09-2014

Lex

Belgische F-16's zijn vertrokken

Vanop de luchtmachtbasis in Florennes zijn vanmiddag 6 Belgische F-16's vertrokken die deel zullen nemen aan de strijd tegen terreurgroep Islamitische Staat in Irak. Dat meldt de VRT.

In de Kamer werd vanmiddag gedebatteerd over de missie van de Belgische F-16's. Maar nog voor er gestemd was over de zaak, hingen de zes toestellen al in de lucht. De vliegtuigen zijn onderweg naar Griekenland, waar ze een tussenlanding zullen maken op de luchthaven van Araksos. Zaterdag zouden ze dan verder vliegen naar Jordanië.

De F-16's zullen vergezeld worden van 120 militairen en zullen hun missies uitvoeren vanop de basis Mufaq Salti, bij de stad Azrak, op zowat honderd kilometer van de Jordaanse hoofdstad Amman.

De resolutie in de Kamer geeft de Belgische F-16's enkel de mogelijkheid om boven Irak te bombarderen, en dat voorlopig voor één maand lang.

Belga, 26-09-2014 16:55 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 26/09/2014 | 14:40 uur
ziet er goed uit toch !...had wel graag een SF component gezien maar goed ben hier ook al blij mee hoor .

Er kan aardig wat ploegwerk mee verricht worden...   :big-smile:

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 26/09/2014 | 13:23 uur
Vermoedelijk worden deze Deense kisten op de zelfde Jordaanse basis gestationeerd als de Nederlandse en Belgische kisten, leveren 3 NAVO ukkies een gezamenlijk volwaardig F16 squadron met 21 kisten.
ziet er goed uit toch !...had wel graag een SF component gezien maar goed ben hier ook al blij mee hoor .

Enforcer

Citaat van: jurrien visser op 26/09/2014 | 13:23 uur
Vermoedelijk worden deze Deense kisten op de zelfde Jordaanse basis gestationeerd als de Nederlandse en Belgische kisten, leveren 3 NAVO ukkies een gezamenlijk volwaardig F16 squadron met 21 kisten.

Misschien zijn ze wel effectiever en efficienter als 2 SA squadrons. Ligt ook wel een beetje aan de skills van de vliegers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 26/09/2014 | 12:47 uur

Vrijdag maakte Denemarken bekend ook deel te nemen aan de strijd in Irak: het land stuurt zeven F-16's.


Vermoedelijk worden deze Deense kisten op de zelfde Jordaanse basis gestationeerd als de Nederlandse en Belgische kisten, leveren 3 NAVO ukkies een gezamenlijk volwaardig F16 squadron met 21 kisten.

Lex

Cameron dringt aan op deelname missie tegen IS in Irak

Groot-Brittannië heeft de 'verplichting' om mee te doen aan de luchtaanvallen tegen Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS) in Irak. Dat zei de Britse premier David Cameron vrijdag in het parlement, voorafgaand aan de stemming daarover.

''Het gaat over de bescherming van de mensen in de straten van Groot-Brittannië'', zei Cameron. ''Dit zijn geen verzinsels. Het gebeurt voor onze ogen en we moeten er iets aan doen.'' Het internationale gevecht tegen IS gaat volgens de premier geen maanden, maar jaren duren.

De Amerikaanse president Barack Obama wil IS met een brede internationale coalitie aanpakken en uiteindelijk "wereldwijd vernietigen". Nederland is onderdeel van die coalitie en gaat militair meedoen aan de strijd in Irak. Zes Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuigen zullen worden ingezet voor militaire acties.

Nederland zal ook een bijdrage gaan leveren bij het trainen van het Iraakse leger en Koerdische strijdkrachten. In totaal worden 380 Nederlanders in Irak gestationeerd, waarvan 250 voor het beheer van de F-16's en 130 trainers. Ook zullen twee reservetoestellen worden meegeleverd om de inzet te kunnen borgen.

Vrijdag maakte Denemarken bekend ook deel te nemen aan de strijd in Irak: het land stuurt zeven F-16's.

ANP, 26 september 2014 12:43

Lex

Aanbiedingsbrief bij het advies luchtaanvallen IS

Aanbiedingsbrief van minister Timmermans (BZ) aan de Tweede Kamer bij het advies dat is opgesteld door de extern volkenrechtelijk adviseur, prof. dr. P.A. Nollkaemper, over luchtaanvallen op IS(IS) doelen in Irak en Syrië.

Kamerbrief MINBUZA, 25-09-2014