Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

Offenbach

LONDEN - Hoge officieren van de Britse marine zijn woedend over het plan van het ministerie van Defensie om negentien van de 44 marineschepen af te stoten. ,,Dit betekent dat we niet meer zijn dan een vloot voor de kustbewaking of een vloot van boomstamkano's. De Nederlanders hebben nu een betere marine dan wij", aldus een hoge Britse marineofficier tegen the Daily Telegraph.

De krant meldde in de vrijdageditie dat de Britse regering heeft toegegeven dat dertien schepen van de Britse marinevloot niet in een directe staat van paraatheid verkeren. Het duurt achttien maanden om de schepen weer operationeel te maken.

Op gezag van bronnen bij het Britse ministerie van Defensie stelde The Daily Telegraph dat er een plan ligt om nog eens zes fregatten en torpedobootjagers in de mottenballen te doen. De Britse regering wil dit jaar 250 miljoen pond (370 miljoen euro) op defensie bezuinigen, omdat de uitgaven in de afgelopen jaren de pan uitrezen.

(www.telegraaf.nl)

KapiteinRob

Aangezien er in 3 verschillende topics werd gediscussieerd over defensiebegrotingen en/of de daarmee samenhangende (o.m. financiële) problematiek, heb ik gemeend deze 3 topics bij elkaar te voegen. Ik hoop dat dit de overzichtelijkheid uiteindelijk ten goede komt en dat hiermee dubbele postings/discussies voorkomen worden.

Rob
Forumbeheerder

ronjhe

Maar goed, terug naar het topic. De UK is in ieder geval wel zo slim de schepen in de reserve te houden en niet te verkopen zoals Nederland doet. Dat blijf ik echt een hele onverstandige zet vinden gezien de toenemende instabiliteit in de wereld.

ronjhe

Citaat van: Ros op 03/01/2007 | 16:41 uur
Citaat
onze politieke leiders?

Heb ik niet genoemd, hoewel ik die zou kunnen verwijten belastingcenten uit te geven voor een militaire missie die kant nog wal raakt. Ook Nederland zou zoals de "grote jongens", de VS en Engeland waar ik op doelde, ook wel in geldnood kunnen komen voor Defensie als wij kosten wat het kost een bijdrage willen leveren aan iedere missie. Dat bedoel ik met uitzenden om het uitzenden.

Dan word de kraan vanzelf wel dichtgedraaid, zonder dat de SP er maar iets voor hoeft te doen........kon het niet laten  ::)
Ook dat. En het is duidelijk dat veel van die missies niet onomstreden zijn en vaak een ruime steun vanuit de bevolking missen. Meer een uiting zijn van omstreden denkbeelden en oplossingen en de wens met de "grote jongens" mee te doen. Het verleden heeft te vaak laten zien dat Nederland daar niet beter van wordt. Maar ja, men is vrij hardleers hier.

Ros

Citaat van: oud_zijde op 03/01/2007 | 15:13 uur
aan het helpen van iets of iemand zonder dat het wat oplevert

Deden we dat maar........ben benieuwd hoeveel duizend man Nederland naar Somalie gaat sturen als het verzoek van de VN komt........?

Ros

Citaat
onze politieke leiders?

Heb ik niet genoemd, hoewel ik die zou kunnen verwijten belastingcenten uit te geven voor een militaire missie die kant nog wal raakt. Ook Nederland zou zoals de "grote jongens", de VS en Engeland waar ik op doelde, ook wel in geldnood kunnen komen voor Defensie als wij kosten wat het kost een bijdrage willen leveren aan iedere missie. Dat bedoel ik met uitzenden om het uitzenden.

Dan word de kraan vanzelf wel dichtgedraaid, zonder dat de SP er maar iets voor hoeft te doen........kon het niet laten  ::)

ronjhe

Tja, wederom de grote impact van het conflict in Irak op het budget en de strijdkrachten. Nog vele generaties Amerikanen zullen hier de negatieve gevolgen van gaan ondervinden. Ondertussen zijn de directe vriendjes en financieel supporters van Bush blij blij blij.... bakken met overheidsgeld stromen hun portemonnee in via olie en defensie-uitgaven. Het laat wederom de veel te grote verwevenheid zien tussen de Amerikaanse politiek en het bedrijfsleven (en met name de grote multi-nationals) in de VS. Een plutocratie ten top. Voor mij een schrikbeeld waarvan ik hoop dat Nederland die kant nimmer opgaat.

Over Nederland gesproken. Het zou met niets verbazen als het JSF project het slachtoffer gaat worden van deze budgetaire problematiek. Ik heb een sterk vermoeden dat er binnen afzienbare tijd een vraag zal komen vanuit de Amerikaanse politiek naar een goedkoper alternatief. In de vorm van verbeterde versies van huidige toestellen. Het toestel is toch al niet onomstreden. Dus het zou me niets verbazen als men zo in 1 klap een grote besparing wil realiseren. Of er komt een sterke reductie qua aantallen. Wat de prijs per stuk dan waarschijnlijk sterk zal opdrijven. Maar goed, dit is nog even afwachten.

ronjhe

Citaat van: Northside op 03/01/2007 | 09:52 uur
Dat zijn me toch bedragen... hoe kan een land dat voor een periode van meerdere jaren opbrengen zonder failliet te gaan?
Door gewoon lange-termijn drama's te negeren. Op de pof te leven zoals ze dat in de volksmond noemen.

ronjhe

Citaat van: Ros op 03/01/2007 | 12:56 uur
Dus uitzenden om het uitzenden. We hebben een krijgsmacht om uit te zenden dus dan zullen ze gaan ook. Waarheen dondert niet..... als ze maar gaan. Het enige belachelijke is het feit dat de grote jongens nu op hun platte ... gaan door de oorlogsgeilheid van hun politieke leiders.
Helemaal mee eens opnieuw. Een krijgsmacht heb je voor het geval dat het mis gaat. Uitzendingen zijn geen graadmeter van noodzakelijkheid van die krijgsmacht of zijn omvang. Dat laatste is bovendien een afweging van allerlei factoren, waaronder ook de beschikbare financiele middelen. De aanval op Irak was niet noodzakelijk maar een militair avontuur op basis van aantoonbare leugens en geinitieerd door een paar ogenschijnlijk ideologisch doorgeslagen politici met vooral de nodige geheime agenda's. Dat zijn inmiddels geen vooroordelen meer maar harde feiten. Die voor sommigen blijkbaar nog steeds moeilijk te accepteren zijn.

De problemen met de Defensiebudgetten van de VS en de UK hebben dus zeer veel te maken met dit mislukte avontuur.

oud_zijde

en nix meer aan ontwikkelingssamenwerking doen wat dat levert feitelijk ook nix op.

staatsbosbeheer opheffen, en meteen de bossen kappen en het hout verkopen etc. etc. etc. ik snap niet wat er zo heel erg verschrikkelijk is aan het helpen van iets of iemand zonder dat het wat oplevert
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Lex

Italy Eyes Troop Cut After Spending Hike

By TOM KINGTON, ROME  DEFENSE NEWS
Posted 01/02/07 12:27

Italy's center-left government is moving closer to reducing the size of its armed forces, even as it spends more on defense in 2007.
"The situation we are in, notwithstanding the increase in funding, requires a reflection on the size of the armed forces and a study is already under way," Defense Minister Arturo Parisi told reporters on Dec. 21.
Under Italian law, the country's professional armed force is fixed at 190,000 personnel. But a measure contained in the 2007 national budget to cut the funding for recruitment has been seen as a possible precursor to a formal trimming of the numbers.
A senior Italian military source said he was concerned about reducing recruitment. "If this is the way to cut numbers, we are looking at an older Army," he said.
Cutting recruitment also would exacerbate an oversupply of warrant officers. Planners foresee 17,837 warrant officers as the right number in the 190,000-strong armed force, but Italy currently employs 65,000.
The study of a troop cut comes as Prime Minister Romano Prodi's center-left government rethinks Italy's role in international peacekeeping missions, with an added focus on civilian work.
"In Afghanistan, our civilian commitment will grow, reflecting the limits to what can be achieved through the military," said Parisi.
With the return in December of the Navy vessels Etna and Commandante Foscari, which had monitored maritime traffic in the Indian Ocean, Italy concluded its naval contribution to Operation Enduring Freedom.
Separately, Italy's 2007 national budget, which includes an increase in defense spending, passed a crucial reading in the Senate before Christmas. The budget contains a 1.7 billion euro ($2.2 billion) top-up for defense procurement, in addition to 1.56 billion euros in the baseline defense budget.
A 400 million top-up for maintenance and operations, to be added to the 1.94 billion euros in the baseline defense budget, was reduced to 350 million during the parliamentary passage of the bill.
"We have been able to find funding for essential programs, from FREMM frigates to the JSF [Joint Strike Fighter] to vehicles for the Army," said Parisi. "We have reversed an incomprehensible tendency that can be summed as the increase of commitments alongside a reduction in resources."
Defense Undersecretary Lorenzo Forcieri said Italy would sign the JSF memorandum of understanding "by the end of January."
The 1.7 billion euro procurement bonus is destined for Italian industry and will be used to bring Italy up to date on payments on ongoing programs. Separately, the Italian Interior Ministry signed a 260 million euro contract with local defense giant Finmeccanica on Dec. 12 to supply Tetra-standard secure radios to Italy's police and security forces.
The contract is the first installment of an expected 3 billion euro program, an Interior Ministry source said. The system will be supplied by Finmeccanica unit Selex Communications.
Finmeccanica has been lobbying the government for more than a year to launch the program, arguing that job cuts were a possibility if the contract slipped. The firm also argued that it could more successfully market the system abroad if it had a launch customer at home. The firm earlier this year gave its system a trial run with Italian police at the Turin Winter Olympics at its own expense.
Selex Communications has opened a research center in St. Petersburg, Russia, to boost chances of winning Tetra contracts in Russia that it says will be worth 2.5 billion euros from 2007-10. The firm also is focusing on the Chinese market.

Mourning

Citaat van: Ros op 03/01/2007 | 12:56 uur
Citaat van: Mourning op 02/01/2007 | 23:46 uur
Nou, hoi laten we dan nooit meer een krijgsmacht uitzenden ... kun je de grootst mogelijke krijgsmacht veroorloven omdat je geen geld meer aan uitzending kwijt bent, belachelijk.

Regards,

Mourning 8)

Dus uitzenden om het uitzenden. We hebben een krijgsmacht om uit te zenden dus dan zullen ze gaan ook. Waarheen dondert niet..... als ze maar gaan. Het enige belachelijke is het feit dat de grote jongens nu op hun platte ... gaan door de oorlogsgeilheid van hun politieke leiders.

Wat een met alle respect gelul! Het gaat niet om het uitzenden om het uitzenden, waar heb ik dergelijke onzin geschreven? "Oorlogsgeilheid" van onze politieke leiders? Nou dan vindt jij ze wel heel snel "oorlogsgeil".

Maar ja, inderdaad laten we onze strijdkrachten alleen nog maar voor de territoriale verdediging gebruiken en andere onze belangen als die bedreigt worden laten opknappen, daar hebben we al eerder ervaring mee opgedaan (en wat ging dat toch lekker), als we het toch in het extreme gaan trekken.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

#100
Citaat van: Mourning op 02/01/2007 | 23:46 uur
Nou, hoi laten we dan nooit meer een krijgsmacht uitzenden ... kun je de grootst mogelijke krijgsmacht veroorloven omdat je geen geld meer aan uitzending kwijt bent, belachelijk.

Regards,

Mourning 8)

Dus uitzenden om het uitzenden. We hebben een krijgsmacht om uit te zenden dus dan zullen ze gaan ook. Waarheen dondert niet..... als ze maar gaan. Het enige belachelijke is het feit dat de grote jongens nu op hun platte ... gaan door de oorlogsgeilheid van hun politieke leiders.

Northside

Dat zijn me toch bedragen... hoe kan een land dat voor een periode van meerdere jaren opbrengen zonder failliet te gaan?
Si vis pacem... para bellum

Northside

Citaat van: Mourning op 02/01/2007 | 23:46 uur
Nou, hoi laten we dan nooit meer een krijgsmacht uitzenden ... kun je de grootst mogelijke krijgsmacht veroorloven omdat je geen geld meer aan uitzending kwijt bent, belachelijk.

Regards,

Mourning 8)

Je kan je natuurlijk afvragen of de kosten wel tegen de baten opwegen. Stabiliteit in een ver-weg land waar je verder weinig aan hebt of je marine op zee in plaats van in de mottenballen...
Si vis pacem... para bellum