De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Lex

Overgenomen uit een ander topic:

Citaat van: Huzaar1 op 19/06/2018 | 21:56 uur
Die kunnen inderdaad goedkope Russische toestellen tegemoet zien.
Indien daar Russische leveringen komen gaat hun positie in de NAVO echt ter discussie staan vrees ik.

Wat zouden dan de gevolgen kunnen zijn voor Turkije?

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/06/2018 | 15:56 uur
Waarom precies zouden we een BMD (wal) infrastructuur moeten optuigen in de west, eerlijk, ik zie het voordeel niet. Kan prima afgedekt worden met een eventueel noodzakelijke (v)LCF.

Ik heb niet de indruk dat Carib en omgeving op de BM hitlist zal staan dus deze honderden miljoenen kunnen we wellicht beter besteden aan nuttiger zaken in de West.

We zullen de komende jaren zeker een groei zien in raketten en wapen systemen in Zuid-Amerika. Niet enkel Venezuela zal proberen haar invloed te vergroten maar ook landen zoals Brazilie, Chili, Peru, Colombia zullen de komende jaren investeren in hun defensie en waarschijnlijk ook in kruisraketten en/of ballistische raketten.

De Brazilianen zullen de komende jaren flink proberen hun macht te vergroten en zelfs proberen op te klimmen tot wereldmacht. We zien al dat ze werken aan SSN's, fregatten, recentelijk is de ex-Ocean gekocht als tussen oplossing. Men heeft plannen voor een nieuwe (klasse) vliegkampschip (schepen).

Brazilië is een van de weinige landen met een een ambassade in Noord-Korea dus onderhoud met dat land een goede band. Zelf werkt men aan ''ruimte raketten'' maar ze zijn er niet heel erg succesvol in en het project zou vertraagd of zelfs gestopt zijn. Wel hebben ze enkele raketten geproduceerd met een bereik van 600 km hoogte, iets dat zeker om te zetten is naar een SRBM.
Ook heeft Brazilië een redelijk geavanceerd nucleaire capaciteit, ze kunnen jaarlijks 280 ton uranium verrijken en er zou genoeg geproduceerd zijn om 25 a 30 implosie warheads te produceren met hoog verrijkt uranium.

Ook andere landen in de regio hebben een eigen ruimte programma (o.a. Argentinië) ik verwacht dat als 1 land een SRBM ontwikkeld dat er al snel meer volgen in Zuid-Amerika en zo kan het van groot belang zijn dat wij ons ook in die regio permanent kunnen verdedigen tegen dit soort systemen. Het zal niet snel op ons gebruikt worden maar detectie mogelijkheid is minimaal nodig in mijn ogen.



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 18/06/2018 | 17:44 uur
Tenzij de Russen met Maduro verregaande militaire samenwerking aan gaan om ons te tarten.

Zou kunnen, maar hebben we dan niet meer Patriots en ASM's icm o.a. een SMART-L ELR-radar systeem?

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/06/2018 | 15:56 uur
Waarom precies zouden we een BMD (wal) infrastructuur moeten optuigen in de west, eerlijk, ik zie het voordeel niet. Kan prima afgedekt worden met een eventueel noodzakelijke (v)LCF.

Ik heb niet de indruk dat Carib en omgeving op de BM hitlist zal staan dus deze honderden miljoenen kunnen we wellicht beter besteden aan nuttiger zaken in de West.
Tenzij de Russen met Maduro verregaande militaire samenwerking aan gaan om ons te tarten.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Waarom precies zouden we een BMD (wal) infrastructuur moeten optuigen in de west, eerlijk, ik zie het voordeel niet. Kan prima afgedekt worden met een eventueel noodzakelijke (v)LCF.

Ik heb niet de indruk dat Carib en omgeving op de BM hitlist zal staan dus deze honderden miljoenen kunnen we wellicht beter besteden aan nuttiger zaken in de West.


Parera

Citaat van: Zander op 18/06/2018 | 13:59 uur
De Fransen zouden dit misschien ook als positieve ontwikkeling zien. Dit gezien hun aanwezigheid in die contreien.
Dat zou zeker kunnen. Zij maken tenslotte ook gebruik van de SMART-L op hun destroyers en zouden mooi op een van hun overzeese basissen in Zuid-Amerika / Carib een systeem kunnen plaatsen inclusief shooters en wij dan op ARU of CW.

In Frans-Guyana zit de grootste militaire macht van de Fransen in de regio (2100 man) en daarna op Martinique (1000 man). In beide landen heeft men een militair vliegveld met permanente aanwezigheid. Ook de Britten zouden zo'n schil in de regio misschien wel zien zitten om deze gezamenlijk op te zetten. De Amerikanen zullen zeker aansluiten (kennis en shooter).

Zander

Citaat van: Parera op 18/06/2018 | 13:48 uur
Het zou een mooie aanvulling zijn op het BMD schild dat we willen opbouwen maar inderdaad is de vraag tegen wie?
De enigste met een echte ontwikkeling in BM's en/of ICBM's is Brazilië en dat is niet echt vijandig, wel kunnen we hier over nadenken als er na de ontwikkeling door Brazilië meer landen systemen gaan ontwikkelen en/of inkopen.

Ik denk dat het in de toekomst mooi kan aansluiten bij ons ''Europese netwerk'' maar voor nu (helaas) nog geen SMART-L EWC in de West. Al zou ik het zelf ook graag zien.

De Fransen zouden dit misschien ook als positieve ontwikkeling zien. Dit gezien hun aanwezigheid in die contreien.
People are sheep

Parera

Citaat van: Thijs84 op 18/06/2018 | 05:10 uur
Zou een exemplaar in de Carib een goede aanvulling zijn?
Het zou een mooie aanvulling zijn op het BMD schild dat we willen opbouwen maar inderdaad is de vraag tegen wie?
De enigste met een echte ontwikkeling in BM's en/of ICBM's is Brazilië en dat is niet echt vijandig, wel kunnen we hier over nadenken als er na de ontwikkeling door Brazilië meer landen systemen gaan ontwikkelen en/of inkopen.

Ik denk dat het in de toekomst mooi kan aansluiten bij ons ''Europese netwerk'' maar voor nu (helaas) nog geen SMART-L EWC in de West. Al zou ik het zelf ook graag zien.

Admiral Halsey

#374
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/06/2018 | 08:59 uur
Trump vs Nato: the trade war is becoming a security crisis

https://www.spectator.co.uk/2018/06/trump-vs-nato-the-trade-war-is-becoming-a-security-crisis/

Persoonlijk denk ik dat de NATO door toedoen van Trump onder chaotische toestanden uit elkaar gaat vallen en dat de E.U. ondertussen ook uit elkaar dreigt te vallen t.g.v. de botsingen rondom het vluchtelingen- en asielbeleid en de problemen rondom de Euro. En dat uit deze brokstukken een aantal E.U.-landen zich onder het bewind van een sterke leider gaat hergroeperen en gezamenlijk een politieke, economische en een militaire alliantie gaan vormen. Dit zal dan zowel de opvolger van de E.U. als die van de NATO worden.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/06/2018 | 09:08 uur
De techniek heeft NL in huis minus de SM-3's al begrijp ik dat er voor die laatste stevig wordt gelobbyd, waarbij het me niet zou verbazen als de politiek overstag gaat.

Ik denk dat dit ook zeker in de herijking van 2020 meegenomen zal worden.

Even een zijweggetje omtrent de BMD ; ik denk dat de USN niet voor altijd de 4 schepen in Rota gaat stationeren !, dat kost de USN gewoon te veel ! in geld en ook in inzetbare schepen, ze hebben een tekort en moeten een modernisering ondergaan.
Dus ik denk dat de VS een aanschaf van SM-3 door NL zal stimuleren (lees : subsidiëren) om de BMD capaciteit te vergroten binnen de NAVO en dus ook in Europa.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#372
Citaat van: Huzaar1 op 18/06/2018 | 09:04 uur
Als ik dit lees snap ik werkelijk niet waarom ze daar schepen voor gebruiken en niet gewoon een statisch gebouw, wellicht met meerdere locaties in die kleine 'box'. Spuit een eiland op, desnoods een drijvend iets, kost even wat maar ben je van dit hele gezeik af.  Natuurlijk ook onzinnig om een dure mobiele boot tot een kleine schoenendoos qua gebied te beperken omdat er nu eenmaal de BMD taak is. Werkelijk, Pentagonwars.

Het pleit dan ook sterk voor een grondgebonden oplossing voor NL (misschien is zelfs een oud boorplatform een interessante locatie) en LCF's als flexibele maritieme schil.

De techniek heeft NL in huis minus de SM-3's al begrijp ik dat er voor die laatste stevig wordt gelobbyd, waarbij het me niet zou verbazen als de politiek overstag gaat.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2018 | 11:36 uur
Een om over na te denken...

The US Navy is fed up with ballistic missile defense patrols

http://www.defensenews.com/naval/2018/06/16/the-us-navy-is-fed-up-with-ballistic-missile-defense-patrols/#.WyYrWtgFBWd.twitter

Als ik dit lees snap ik werkelijk niet waarom ze daar schepen voor gebruiken en niet gewoon een statisch gebouw, wellicht met meerdere locaties in die kleine 'box'. Spuit een eiland op, desnoods een drijvend iets, kost even wat maar ben je van dit hele gezeik af.  Natuurlijk ook onzinnig om een dure mobiele boot tot een kleine schoenendoos qua gebied te beperken omdat er nu eenmaal de BMD taak is. Werkelijk, Pentagonwars.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#369
Citaat van: Thijs84 op 18/06/2018 | 05:10 uur
Zou een exemplaar in de Carib een goede aanvulling zijn?

Die zie ik niet zo snel... tegen wie vanaf die locatie?