Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 16:21Vooral een tanker zou ik in staat stellen alleen te kunnen varen. Escorte capaciteit is te duur. Een stuk duurder dan nog een 67mm.

Een tanker is altijd een HVT ten tijde van oorlog.

Huzaar1

Vooral een tanker zou ik in staat stellen alleen te kunnen varen. Escorte capaciteit is te duur. Een stuk duurder dan nog een 67mm.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op Vandaag om 09:59Of het verplaatsen van de RAM naar bovenop de brug en op de boeg een extra 76mm.
De 76mm op de hangaar laten staan.

Die 40mm zijn ook een goede toevoeging, maar ... of is dan de CSS weer te zwaar bewapend ?
De CSS zal voor mijn gevoel nooit alleen op pad gaan en is een ondersteunend vaartuig, dus zal meestal als een begeleidend vaartuig zijn in een vlootverband met meerdere schepen. Die ook weer hun eigen bewapening heeft, CSS zal dan ook binnen de bescherming varen van deze schepen.

Ik denk dat uitbreiding met 2 extra 40 mm's echt wel het maximaal haalbare is op dit ontwerp. Het JSS vaart ook rond met 2x 30 mm Marlin en of je er nu 30 of 40 mm opzet maakt weinig verschil.

De 2 40 mm's zouden voor de brug kunnen staan, dan moet het dek iets vergroot worden zodat de 2 huidige geplande 12,7 mm's daar vervangen kunnen worden door 2 40 mm's en de 12,7's kunnen dan naar de brugvleugels verhuizen. Of ze moeten geplaatst worden op dezelfde positie als het JSS ze heeft hoog op de opbouw.

Volgens mij is de huidige keuze 1x 76 mm, 1x RAM, 4x 12,7 mm Hitrole & enkele bemande .50/ MAG posities. Door dit uit te breiden met 2x 40 mm is het schip echt prima bewapend voor een tanker.

De 76 mm staat volgens mij juist op de hangaar zodat men ook de Pharos nog ergens kwijt kan, op de boeg zal dit te krap worden.

Master Mack

RAM op Hangaar en 76mm op de boeg met als toevoeging 2x 40mm moet genoeg zijn.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 09:32Wellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?

Citaat van: Parera op Vandaag om 09:4276 mm op de hangaar & Ram op de boeg is de planning. Ook staan er nog wat hitroles en decoy launchers gepland.

Maar een tweetal 40 mm's & extra rcws's is ook welkom wat mij betreft.

Of het verplaatsen van de RAM naar bovenop de brug en op de boeg een extra 76mm.
De 76mm op de hangaar laten staan.

Die 40mm zijn ook een goede toevoeging, maar ... of is dan de CSS weer te zwaar bewapend ?
De CSS zal voor mijn gevoel nooit alleen op pad gaan en is een ondersteunend vaartuig, dus zal meestal als een begeleidend vaartuig zijn in een vlootverband met meerdere schepen. Die ook weer hun eigen bewapening heeft, CSS zal dan ook binnen de bescherming varen van deze schepen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 09:32Wellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?

76 mm op de hangaar & Ram op de boeg is de planning. Ook staan er nog wat hitroles en decoy launchers gepland.

Maar een tweetal 40 mm's & extra rcws's is ook welkom wat mij betreft.

Huzaar1

Wellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Combat Support ship HNMLS Den Helder  :big-smile:  mooi schip !


Master Mack

Ik vind het JSS ook een mooi schip. Ik zou het JSS gewoon houden en een zusje van de Den Helder bouwen.Dan hebben we genoeg Bevoorrading capaciteit.

Lynxian

Citaat van: Parera op 28/03/2024 | 15:30 uurHet is een echte AOR zoals deze horen te zijn. Prachtig schip verder, jammer dat het weer een single ship class lijkt te worden. Ik zie veel liever een tweetal van deze schepen en ernaast een Joint Multi Mission Ship voor de transport en heli carrier taken van het JSS. Ook in geval van een conflict verdeel je op die manier je capaciteiten over meerdere platformen.

Misschien kunnen we het huidige JSS wel verkopen aan de Duitsers of Belgen, zodat wij eerder dan gepland onze vloot en capaciteit kunnen uitbreiden en moderniseren.
Ik kan me voorstellen dat een 2e nog wel eens gaat komen. Ik dacht dat er ook over gespeculeerd was hier op 't forum, maar kan even niet zo snel terugvinden waar. Maar straks met 4 ASWF, 4 FuAD, 6 LPX en 4 SSK lijkt het me een redelijke inkopper.

Parera

#981
Citaat van: StrataNL op 28/03/2024 | 09:04 uurVind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.

Het is een echte AOR zoals deze horen te zijn. Prachtig schip verder, jammer dat het weer een single ship class lijkt te worden. Ik zie veel liever een tweetal van deze schepen en ernaast een Joint Multi Mission Ship voor de transport en heli carrier taken van het JSS. Ook in geval van een conflict verdeel je op die manier je capaciteiten over meerdere platformen.

Misschien kunnen we het huidige JSS wel verkopen aan de Duitsers of Belgen, zodat wij eerder dan gepland onze vloot en capaciteit kunnen uitbreiden en moderniseren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2024 | 09:44 uurMee eens, mooi schip. Maar DAMEN bouwt n.m.m. ook mooi ontworpen schepen. LCF is ook toonaangevend, OPV's ook heel mooi.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de eerste concept ontwerpen van FuAD. Ik verwacht een sierlijk gelijnd schip met 2 eilanden, maar of het dat wordt?

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 28/03/2024 | 09:04 uurVind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.
Mee eens, mooi schip. Maar DAMEN bouwt n.m.m. ook mooi ontworpen schepen. LCF is ook toonaangevend, OPV's ook heel mooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: silvester herc op 27/03/2024 | 20:59 uurEcht een mooi Schip jammer van de vertraging heeft wel iets weg van de JSS  8)
Vind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

silvester herc

Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 20:20 uurCSS slaagt voor hellingproef, maar kan pas later op proefvaart
Terwijl er in Roemenië hard wordt gewerkt om Combat Support Ship Den Helder gereed te maken voor haar proefvaart later dit jaar, werd er onlangs een projectmijlpaal behaald. Tijdens een hellingproef werden er verschillende gewichten van de ene naar de andere kant van het schip verplaatst om te kijken hoe het CSS daarop reageerde.

"Het schip lag volledig los en deze proeven zijn bedoeld om gewichtszwaartepunt en de stabiliteit van het schip te toetsen", legt Project Directeur Arjan Risseeuw uit. "Je hebt de waarden die zijn berekend tijdens het ontwerp en de hellingproef laat zien hoe het schip in de praktijk reageert. We zijn nog in afwachting van het finale rapport, maar ik durf te zeggen dat de proef succesvol is verlopen."

Ondanks het succes van de hellingproef is inmiddels ook bekend dat het project vertraging op heeft gelopen. "Dat heeft er alles mee te maken dat we nog niet klaar zijn met de inbedrijfstelling omdat nog niet alle systemen zijn aangesloten", aldus Arjan. "De inbedrijfstelling is het laatste wat je doet en als er eerder in het project vertraging is ontstaan, heeft dat gevolgen. In het geval van het CSS moesten er veel meer kabels dan in eerste instantie gedacht worden aangelegd."

Als gevolg van de vertraging wordt ook de proefvaart uitgesteld en zal het schip later dan verwacht deze zomer in Vlissingen arriveren voor de aftimmerperiode. Bekijk hieronder de film van de hellingproef.

Video van de hellingproef
Echt een mooi Schip jammer van de vertraging heeft wel iets weg van de JSS  8)