Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 27/08/2015 | 19:37 uur
Jazeker, in diverse Aziatische landen zoals bijvoorbeeld China en Thailand rijdt veel verkeer, zoals taxi's en vrachtwagens op Compressed Natural Gas (CNG) of Liquid Natural Gas (LNG).
Dit doen ze om 2 redenen: 1.   Beperking van milieu vervuiling.  2. Het is nu eenmaal de goedkoopste brandstof soort op dit moment.

In Nederland hebben we aardgas zat.   Helaas, Koninklijke Olie (Shell), Exxon etcetera hebben allemaal een (hoofd) kantoor in Den Haag.
Want lekker dicht bij de 'belangen handelaren' a.k.a. politici.  En massaal overgaan op CNG of LNG komt deze olie boeren en hun Haagsche vriendjes niet goed uit.

Klopt, met mijn eigen ogen gezien in Thailand.
Bijna alles wat daar op gas kan rijden rijdt op gas ( bussen, vrachtwagens, auto's )
Maar allemaal onbetrouwbaar daar en ik denk niet dat ze het doen om het milieu te compenseren ;) .

Vervuild pleuris land.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Tanker

Citaat van: A.J. op 27/08/2015 | 17:42 uur
Ik weet een hele simpele, LPG (schoonste brandstof) rijden veel interessanter maken, lees de MRB fors omlaag. Maar dat plan zal ze wel niet goed uitkomen...

Draait alleen maar om de centen

Ton de Zwart

Afgezien van het roverheidsbelang m.b.t. mrb en accijnzen, is het idd waar, dat LPG de schoonste brandstof is op dit moment. Maar het is niet mogelijk om met het oog op het "millieu" grootschalig op LPG over te stappen.  LPG is n.m.l. een afvalproduct, wat vrij komt bij de productie van benzine. Tijden lang is dat afvalgas wat eigenlijk propaan en butaan is, afgefakkeld voor het de dampkring in gejaagd werd. Op een gegeven moment heeft met ingezien dat je het ook in een bepaalde mengverhouding kunt verkopen als gas om te verstoken in huishoudens die afgelegen liggen, als kookgas in flessen en laatstelijk ook als motorbrandstof. Zou men overgaan op grootscheeps gebruik van LPG (butaan - en propaanmengsel) dan zou men eerst benzine moeten maken in veel grotere hoeveelheden om voldoende afvalgas te krijgen.  Dat kan dus niet.

Poleme

Citaat van: A.J. op 27/08/2015 | 17:42 uur
Ik weet een hele simpele, LPG (schoonste brandstof) rijden veel interessanter maken, lees de MRB fors omlaag. Maar dat plan zal ze wel niet goed uitkomen...
Jazeker, in diverse Aziatische landen zoals bijvoorbeeld China en Thailand rijdt veel verkeer, zoals taxi's en vrachtwagens op Compressed Natural Gas (CNG) of Liquid Natural Gas (LNG).
Dit doen ze om 2 redenen: 1.   Beperking van milieu vervuiling.  2. Het is nu eenmaal de goedkoopste brandstof soort op dit moment.

In Nederland hebben we aardgas zat.   Helaas, Koninklijke Olie (Shell), Exxon etcetera hebben allemaal een (hoofd) kantoor in Den Haag.
Want lekker dicht bij de 'belangen handelaren' a.k.a. politici.  En massaal overgaan op CNG of LNG komt deze olie boeren en hun Haagsche vriendjes niet goed uit.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Citaat van: A.J. op 27/08/2015 | 17:42 uur
Ik weet een hele simpele, LPG (schoonste brandstof) rijden veel interessanter maken, lees de MRB fors omlaag. Maar dat plan zal ze wel niet goed uitkomen...

Geen autorijder, maar absoluut een voorstander van het stukken goedkoper maken om met LPG te rijden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: Ace1 op 27/08/2015 | 17:45 uur
Wat dacht je van waterstof dat is nog schoner maar de oliemaatschappijen houden dit zolang mogelijk tegen.

Kan ook nog, maar dat is op korte termijn nog niet haalbaar. Maar goed, centen tellen, dat milieu is van ondergeschikt belang bij die huichelaars.

Ace1

Citaat van: A.J. op 27/08/2015 | 17:42 uur
Ik weet een hele simpele, LPG (schoonste brandstof) rijden veel interessanter maken, lees de MRB fors omlaag. Maar dat plan zal ze wel niet goed uitkomen...

Wat dacht je van waterstof dat is nog schoner maar de oliemaatschappijen houden dit zolang mogelijk tegen.

A.J.

Ik weet een hele simpele, LPG (schoonste brandstof) rijden veel interessanter maken, lees de MRB fors omlaag. Maar dat plan zal ze wel niet goed uitkomen...

Ace1

VVD haalt uit naar coalitiepartner PvdA

DEN HAAG -
De VVD haalde donderdag hard uit naar coalitiepartner de PvdA. Aanleiding was berichtgeving dat de PvdA de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur op de Nederlandse snelwegen zou willen verlagen.
 
Dat leidde tot woedende reacties bij de VVD, die een ,,keihard njet'' aankondigden en al spraken over een ,,frontale botsing'' met de PvdA. ,,Dit gaan we dus niet doen, no way, geen haar op mijn hoofd! We moeten juist op veel meer plekken naar 130. Doorrijden is veel beter dan stilstaan'', zei VVD-Kamerlid Barbara Visser. Ook VVD-minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) verwees het idee meteen naar de prullenbak. ,,Dit is geen goed idee.''

De bron van de commotie was een opmerking van PvdA-Kamerlid Jan Vos donderdag in de Volkskrant. Hij wil dat het kabinet onderzoekt hoe de CO2-uitstoot verder omlaag kan met kostenefficiënte maatregelen. ,,Dan kun je denken aan duurzame woningbouw, schoner verkeer, bijvoorbeeld de 130-grens weer omlaag, een kolenbelasting, of versnelde sluiting van oude centrales'', aldus Vos in de Volkskrant.

Maar de PvdA-fractie heeft geen ander standpunt over de maximumsnelheid, meldde een woordvoerder na de felle reactie van de VVD. ,,Ons standpunt is ongewijzigd. Wij zijn voor een maximumsnelheid van 130, waar dat kan binnen de milieu- en geluidsnormen. Dat vonden we en dat vinden we.''

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24421404/__VVD_haalt_uit_naar_coalitiepartner__.html

Ace1

PvdA tornt aan 130 km/uur

DEN HAAG -
De PvdA overweegt een voorstel in te dienen om de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur op snelwegen naar beneden te schroeven. Daarmee wil de partij de Nederlandse uitstoot van CO2 beperken.

PvdA-Kamerlid Vos benadrukt dat het plan niet als eerste op zijn lijst staat om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. "Een andere manier is meer investeren in het energiezuiniger maken van woningen", zegt hij.

De uitspraken van de PvdA komen na een recente rechtszaak. De rechter bepaalde daarin dat de Nederlandse overheid meer moet doen om broeikasgassen terug te dringen. De uitspraak is omstreden. Coalitiegenoot VVD vindt namelijk dat de rechter niet op de stoel moet gaan zitten van de overheid. Het kabinet knobbelt daarom momenteel op de vraag of het Rijk in hoger beroep moet gaan. Ingewijden melden dat dit hoger beroep onvermijdelijk is juist om helder te krijgen waar de rechtspraak ophoudt en de politieke zeggenschap begint.

Zo'n hoger beroep ligt echter lastig bij de PvdA, omdat de achterban juist blij is met de uitspraak en graag ziet dat de uitstoot van broeikasgassen verder wordt ingedamd.

Het terugschroeven van de maximumsnelheid op snelwegen is echter een maatregel waar de VVD niet aan wil tornen. Het 130-rijden is juist een paradepaardje van de liberalen. Verkeersminister Schultz (VVD) stond aan de wieg van deze nieuwe maximumsnelheid die voordien op 120 kilometer per uur lag.

Het gekissebis tussen de coalitiepartijen is koren op de molen van de oppositie. Binnenkort vergadert de Tweede Kamer over de milieu-uitspraak van de rechter en over de politieke gevolgen daarvan.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/24421067/__PvdA_tornt_aan_130_km_uur__.html

A.J.

#8211
Citaat van: Gozo op 27/08/2015 | 12:56 uur
Op www.telegraaf.nl staat vandaag dit. Hoe valt dat te rijmen met de opschorting van opkomsten wegens geldtekort. Potje vliegen was nog niet op, kennelijk:

Het is natuurlijk ook een verschrikkelijk tendentieus jankbericht van Roy Klopper(!), als je het afzet tegen het totaal wordt er maar liefst 4.6% businessclass gereisd. In de regelgeving (AMAR) staat ook netjes beschreven wie waar mag zitten. Binnen Europa mag Generaal Majoor of hoger businessclass vliegen en buiten Europa mag kolonel en hoger businessclass vliegen... Dus binnen Europa zit de briggeneraal ook met zijn ballen tussen het plebs.

Edit: Daarbij vraag ik me af hoe ze aan die 1330 komen, als ik de getallen van de verschillende krijgsmachtdelen bijelkaar optel kom ik op 588 businessclass tickets uit... De overige 742 zijn van wie?

dudge

Citaat van: Mourning op 27/08/2015 | 13:18 uur
Gaat relatief gezien natuurlijk om peanuts, maar op dit moment teld eigenlijk gewoon elke Euro en dan is er ook nog gewoon de signaalwerking naar de samenleving en de rest van de krijgsmacht. De KMarr boekt dus bijna net zoveel vluchten als de KL... lijkt me bizar veel. En dan bijna 2 1/3 maal het aantal businessclass seats...

Ach ja, zo'n 'krijgsmachtdeel' waar iedereen siergeneraal kan worden kun je ook niet veel van verwachten.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 27/08/2015 | 01:00 uur
Ik ben dat EU samenwerkings gelul van D66 meer dan zat.
Als er 1 land is in NL wat al samenwerkt op internationaal vlak is het Nederland wel. Nog meer kan niet en essentiële taken afstoten is onverantwoord.. onverantwoord.  We hebben geen vet meer, er kan niets meer af wat gedeeld kan worden maar waardoor we nog zelfstandig iets kunnen doen.
Belachelijk dat D66

Gezien het gebrek aan visie op deze, enkel het gebruik van holle termen is het niets meer dan een excuus om niets te hoeven doen op dit dossier.

Mourning

#8208
Gaat relatief gezien natuurlijk om peanuts, maar op dit moment telt eigenlijk gewoon elke Euro en dan is er ook nog gewoon de signaalwerking naar de samenleving en de rest van de krijgsmacht. De KMarr boekt dus bijna net zoveel vluchten als de KL... lijkt me bizar veel. En dan bijna 2 1/3 maal het aantal businessclass seats...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Gozo

Op www.telegraaf.nl staat vandaag dit. Hoe valt dat te rijmen met de opschorting van opkomsten wegens geldtekort. Potje vliegen was nog niet op, kennelijk:


Het noodlijdende Defensie spendeert jaarlijks ruim 3,3 miljoen euro aan dure businessclass-tickets voor dienstreizen van hoge militairen en beleidsambtenaren.

Afgelopen jaar schafte Defensie 1330 vliegtickets aan voor de duurste vliegtuigstoelen. Hiervoor werd bij commerciële vliegtuigmaatschappijen gemiddeld 2500 euro per vervoersbewijs neergeteld. Het gaat in doorsnee om bijna vier tickets per dag. In 2013 werd nog 2,9 miljoen euro besteed aan luxetickets.

Dit blijkt uit cijfers die Defensie desgevraagd verstrekt nadat klokkenluiders binnen de krijgsmacht bij De Telegraaf aan de bel hadden getrokken over de volgens hen exorbitant hoge reiskosten binnen het ministerie. Hieruit blijkt dat vooral de marechaussee een graag geziene klant is bij de vliegmaatschappijen: van de 2090 dienstreizen werd ruim 10 procent (214) afgelegd in de 'vertroetelruimte' van civiele kisten.

Als grootste krijgsmachtdeel boekte de landmacht het zuinigst: 2432 vliegreizen, waarvan 91 in de businessclass. Daarna volgt de marine met 134 luxestoelen op 3840 reizen. De luchtmacht neemt het er iets meer van: 149 keer chic vervoer op 4332 luchtverplaatsingen.