Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

marc66

Vanaf 1 april (GEEN grap) bestaat er ook maar een krijgsmacht. Men, lees de militair, zal dan aangesteld worden bij de krijgsmacht en niet, zoals nu nog, aangesteld worden bij de KL, KLu of, the best of the best, de Koninklijke marine  :-\

Vwb klappen bij de KMar: :) of toch  :-\ of.....

Vwb de rest; ik weet het niet, de regering zegt links, dan gaat Nederland naar rechts en vv. Dussss.....

Mourning

#66
Citaat van: Ton de Zwart op 02/08/2006 | 19:36 uur
Mourning, in het lijstje van je inschattingen m.b.t. defensieplannen van de politieke partijen mis in GL.  Je geeft wel een inschatting van een minipartijtje als D66 maar het grotere GL ben je vergeten.

Laat eens zien wat deze getalsmatig niet onbelangrijke partij in jouw visie met defensie van plan is......

F***!  :o Je hebt helemaal gelijk! :-[

GroenLinks: Budget zal minimaal "licht" dalen, waarschijnlijk meer, maar ik denk toch minder dramatisch dan bij de SP, omdat GroenLinks, ondanks haar sterke pascifistische "roots" en tendensen wel nut ziet voor de Krijgsmacht bij "Vredesmissies" op het lage en middelzware geweldsspectrum. Ik denk dat ehm... Belgie voor hen een goed voorbeeld zou zijn(:-X).

Vrijwel alle zware wapens eruit, een beperkt aantal pantserwagens met een 90mm/105mm ervoor in de plaats. Meer "verzorgende" eenheden voor in het veld (meer transport en medische eenheden?).

JSF gaat denk ik niet door, de F-16 from now to infinity en met een kleiner aantal (reserveonderdelen voor de resterende zodat ze niet massaal uit de lucht komen donderen.Klu krijgt mogelijk een paar extra transportvliegtuigen, maar zal het aantal Apaches zonder meer zien dalen.

KM kan de OZB wel gedag zeggen evenals de resterende 2 M-Fregatten.

Ik denk dat de KMar er wel eens flink van langs zou kunnen krijgen van GL, omdat dit onderdeel bij vorige bezuinigingsrondes er of middelen bij heeft gekregen of maar beperkt heeft hoeven inleveren en GL houd niet van "autoriteit". Dus daar misschien wel relatief gezien de hardste klappen.

En ze zullen vermoed ik ook nog wel proberen om alle aparte krijgsmachtonderdelen af te schaffen en er een van te maken (BARFF!!! :-X)

En de Christen-Unie: NU even geen zin in.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

Mourning, in het lijstje van je inschattingen m.b.t. defensieplannen van de politieke partijen mis in GL.  Je geeft wel een inschatting van een minipartijtje als D66 maar het grotere GL ben je vergeten.

Laat eens zien wat deze getalsmatig niet onbelangrijke partij in jouw visie met defensie van plan is......

Mourning

Ik denk dat je, met alle respect, eens wat uit dat doemgat van je moet stappen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

marc66

De PvdA heeft aangegeven niet meer, dus ook niet minder?, te willen bezuinigen op defensie. Eens kijken of zij in november hun woord gaan houden. Vwb VVD, ik denk dat deze partij enkel wil bezuinigen op defensie. Defensie is hun sluitpost, denk je echt dat deze partij, zoals de SP en Groen Links ook maar iets geven om defensie?  :'(

Mourning

#62
Ik denk, nee, schat in dat je ongeveer dit mag verwachten van de grootste politieke partijen:

VVD - Budget zal ongeveer gelijk blijven, heel misschien licht stijgen. Maar mocht dit laatste niet gebeuren dan zie ik wel incidentele extra investeringen als er meevallers zijn voor een (redelijk) deel naar defensie gaan. Geen bezuinigingen. Tendens naar een volledig inzetbare, expeditionaire strijdmacht wordt voortgezet.

PvdA - Budget zal gelijk blijven of heel minimaal dalen. JSF programma loopt wel gevaar en mocht er een ander toestel (dat zeker duurder zal zijn) uitkomen, dan moet defensie het doen met het geld wat nu voor JSF is gereserveerd, m.a.w. dan komen er dus minder toestellen die de F-16 vervangen. Meevallers zie ik niet naar defensie gaan, behalve als het echt puur iets voor "Peacekeeping"-missies zal zijn.
Een lichte verschuiving van (maar niet afschaffen van het)expeditionair optreden naar "Peacekeeping"-opereren zoals dat bekend is van de Scandinavische landen.

CDA - Budget zal ongeveer gelijk blijven, misschien heel licht dalen. Zal denk ik vooral bij het CDA (meer dan bij de VVD en PvdA) moeten concurreren met Politie  en zorg. Ik zie dan ook bij hen geen extra incidentele uitgaven naar defensie gaan. Status Quo wat trends betreft.

D'66 - Budget zal licht dalen of misschien gelijk blijven. Evenals bij de PvdA meer nadruk op "Peacekeeping"-missies met Scandinavie als voorbeeld. Incidentele uitgaven zullen niet naar defensie gaan, Onderwijs en de Kennis Economie zijn in deze partij veel te zware concurenten voor defensie en nu met het tumult rond Uruzgan is het niet reeel te verwachten dat uit deze partij extra geld komt (ook al is het incidenteel).

SP - Budget zal minimaal "licht" dalen met een paar honderd miljoen Euro. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de bekende partijen deze partij nog het moeilijkst te taxeren vind op defensiegebied.
Duidelijk is dat zij in de partij (sterke?) pascifistische tendensen hebben met o.a. mw. van Velsen, zij STERK gekant zijn tegen de JSF (en ik vermoed ook elke andere variant waarin de F-16 niet tot ver na 2025 doorvliegt), want dat is geld wat naar de zorg en de sociale zekerheid moet, omdat dat daar veel beter besteed kan worden (in hun visie). Duidelijk is dat ze anti-NAVO zijn en anti-VS, maar of ze echt uit de NAVO willen stappen durf ik niet te zeggen, eveneens durf ik aan te geven welke kant zij precies op willen met defensie. Zou me niet verbazen als zij voor de herinvoering van de dienstplicht zouden zijn, maar dan een maatschappelijke/sociale dienstplicht vooral. En ik schat een krijgsmacht die zich op de territoriale verdediging richt (die kost met de minimale dreiging nu immers toch amper iets  ;)).

DISCLAIMER: nogmaals ik zeg niet dat het zo zal zijn als ik hierboven heb aangegeven, maar dit zijn mijn (puur subjectieve  ;)) inschattingen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Loup

Turkije heeft een budget van amper 3 miljard

Ik meen toch dat Turkije zo rond de 12 miljard USD zit.

Maar, inderdaad, Griekenland en Turkije geven beiden een hoog percentage van het BNP aan defensie uit (zo'n 4,3 en 5,3%). Daarnaast zijn er zat landen binnen de Navo/EU die meer uitgeven dan Nederland, maar goed, die discussie wordt al tijden gevoerd.

Lex

Deze posting is door mij gestart, met als achtergrond de vraag wat er in NL op 19 september gepresenteerd gaat worden.
De gedachten in de richting van NL Defensie zijn immers nog erg divers.
En wat er in het verschiet zit, met deze Regering is dus de hamvraag.
Derhalve is het wel aardig, om je heen te shoppen en te kijken hoe andere landen hun Defensie uitgaven bekostigen. ;)

oud_zijde

ja die militairen krijgen ze ook voor 1 euro per stuk :D

en dan griekenland ... dat is voor zover ik weet nog steeds de grootste afnemer van EU steun, dat wordt niet bij het BNP gerekend dus dat geeft een beetje een vertekenend beeld van hun defensiebudget (4.5%?)

eigenlijk betalen wij voor dat leger
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Dat niet alleen; als we de defensie-uitgaven van ons land vergelijken met oost-europese broeders als Polen, moet je wel rekening houden met het feit dat de helft van het Nederlandse budget bestemd is voor de salarissen.....

oud_zijde

ja omdat Polen alles voor 1 euro per stuk krijgt

dan kunnen wij ook een puike krijgsmacht op de been brengen :D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Offenbach

Citaat van: Loup op 01/08/2006 | 09:26 uur
Maar kijk nu eens naar Griekenland (ook genoemd binnen deze topic); minder inwoners (10 miljoen) een kleinere economie (zowel totaal als per inwoner, minder geld voor defensie (weliswaar een groter budget maar minder middelen) en toch weten zij er een puike krijgsmacht op na te houden, met opnieuw een aantal prima investeringen voor de toekomst.

Daar klopt helemaal niets van wat die Grieken en Turken doen, daar hoef je geen rekenwonder voor te zijn. 
Is op zich ook niet zo verwonderlijk. Griekeland en Turkije willen de ander (in hun koude-oorlogje) niets prijsgeven over defensie uitgaven.

demian

Citaat van: Kapitein Rob op 01/08/2006 | 14:53 uur
Citaat van: Loup op 01/08/2006 | 14:46 uur
qua inwonertal zijn er toch meer landen die eronder liggen dan erboven binnen Europa.

Dat is op zich juist. Binnen de EU staan we op de 7e plaats met ons inwonersaantal. Toch is het verschil met nummer 6 (Polen) een dikke 20 miljoen mensen.

Ehm Polen heeft 200.000 man 5400 pantservoetuigen en tanks en 200 straaljagers en een Budget van 3.4 Miljard.
toch wat meer matrieel en man dan dat wij hebben.
Maar het is een ander soort leger (typies oostblok leger) wat puur op het verdedigen van het land is gericht wij zijn meer een uitzendingsleger.
En inwonertal van NL is toch redelijk en de Economie is toch echt wel hoog als je vergelijkt met de wereld.
Je verdedigd toch meer de bevolking en economie dan het grond zelf of niet?
Op de europese ranglijst stonden we 12 nu zijn we veel verder weg gezakt.
Turkije heeft een budget van amper 3 miljard.
Israel 5.5 miljard.
En de US met 500miljard :D.

Demian.

KapiteinRob

Citaat van: Loup op 01/08/2006 | 14:46 uur
qua inwonertal zijn er toch meer landen die eronder liggen dan erboven binnen Europa.

Dat is op zich juist. Binnen de EU staan we op de 7e plaats met ons inwonersaantal. Toch is het verschil met nummer 6 (Polen) een dikke 20 miljoen mensen.

Loup

Citaat van: Kapitein Rob op 01/08/2006 | 14:07 uur
Onze economische groei was de afgelopen jaren het laagst van de hele EU.... ;) En qua inwonertal horen we ook niet bij de grote jongens. Dus Nederland groot? Mwa..... :-\

Ik snap wat je bedoelt, middelgroot dan ;). Het BNP per inwoner ligt nog steeds hoog en qua inwonertal zijn er toch meer landen die eronder liggen dan erboven binnen Europa.