Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

JvW

Die 130 Scania's zijn voor de BW Fuhrparkservice. Is niets nieuw, hadden al een aantal Scania's. Duitse Bundeswehr koopt geen Scania's voor operationele inzet. Voor het zogenaamde UTF project (vervanging 30 tot 40 jaar oude MAN KAT) zijn alleen Iveco en RMMV nog in de race. Scania deed niet eens mee. Zie link naar Bundeswehr-video.

https://www.youtube.com/watch?v=9ye2Ksl9L8M

StrataNL

Citaat van: ridivek op 14/06/2017 | 21:44 uur
Over de Iveco's voor het Caribisch gebied, gaat er binnenkort weer een Holland-klasse een periode als stationschip functioneren? Beladen helideck op de heen reis?

Je wil de Zeeland met 33 vrachtwagens op het helidek de oceaan laten oversteken?  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: ridivek op 14/06/2017 | 21:44 uur
Over de Iveco's voor het Caribisch gebied, gaat er binnenkort weer een Holland-klasse een periode als stationschip functioneren? Beladen helideck op de heen reis?

Die zullen waarschijnlijk met civiel transport vanuit Rotterdam verscheept worden, de meest efficiënte manier en ook vaak sneller.

Lex

Citaat van: ridivek op 14/06/2017 | 21:44 uur
Over de Iveco's voor het Caribisch gebied, gaat er binnenkort weer een Holland-klasse een periode als stationschip functioneren? Beladen helideck op de heen reis?
Ja/Nee.  :angel:

ridivek

#237
 :omg: :big-smile: in een keer de DMP D-brief voor de vrachtwagens. Waarschijnlijk volgen de details als de order definitief is. Volgens mij zijn de scania WLS'en ook onderdeel van DVOW 150kN. Mogelijk MLU of vervanging, ze stammen uit begin 2000 toch?
Ik vind Scania een mooie en logische keuze. Scania heeft een range defensie voertuigen (DAF niet), en produceert in nederland. Ginaf had volgens mij ook goede voertuigen kunnen ontwikkelen, maar zij hebben niet voldoende productie capaciteit.

Over de Iveco's voor het Caribisch gebied, gaat er binnenkort weer een Holland-klasse een periode als stationschip functioneren? Beladen helideck op de heen reis?

Ahaa beelden van de aangepaste Amarok (die extra ~400). Valt wel tegen als je wissel modules verwacht.
Edit: zoekt en gij zult vinden http://www.modiforce.com/nl/hh/defensie

Kornet43

Zullen het nieuwe of oude modellen Scania worden?

iepieleaks.nl/new-scania-construction-range/

Parera

De trucks worden dus in Zwolle gebouwd, top keuze!
Citaat
Scania in Zwolle heeft jaren werk na order Defensie

Een mega-order voor Scania. Het bedrijf gaat ruim tweeduizend vrachtwagens leveren aan Defensie. Alle voertuigen worden gebouwd in de Scania-fabriek in Zwolle.
Met het project is volgens ingewijden zo'n vijfhonderd miljoen euro gemoeid.

Werkgelegenheid
Superblij zijn ze in Zwolle met de order van de krijgsmacht. De klus levert flinke werkgelegenheid op. ,,Met deze order is de werkgelegenheid voor de komende vier tot vijf jaar gegarandeerd. Dus ja, we zijn heel content met deze opdracht", zegt woordvoerder Betsie Grube.

Meer dan 2000
Scania in Zwolle gaat 2.037 middelzware en zware vrachtauto's en trekkers (vijf, tien en vijftien ton) produceren. De zware en middelzware vrachtvoertuigen komen beschikbaar voor alle krijgsmachtdelen. De trucks zullen grotendeels dienst doen als containerdragers voor vervoer van materieel en als commandopost of werkplaats.

Een deel van de vrachtwagens wordt bepantserd om te kunnen opereren in oorlogsgebieden. Mogelijk schaft de krijgsmacht nog meer zware vrachtvoertuigen aan, mocht die behoefte ontstaan.

Opties
Ook bevat het contract tussen Scania en Defensie opties voor achteruitrijcamera's, sneeuwkettingen en opbergkisten.
Betsie Grube: ,,Het gaat om zeer specifieke trucks waar we mensen voor vrijmaken. Zij gaan de komende vier tot vijf jaar die tweeduizend trucks bouwen. Voor deze collega's is dat een grote uitdaging, de opwinding is dan ook enorm.''
De eerste 'Zwolse' legertrucks moeten in het laatste kwartaal van 2018 worden afgeleverd.

[Bron:http://www.destentor.nl/  Artikel ]

A.J.

Citaat van: StrataNL op 09/06/2017 | 22:09 uur
Samenvatting: Scania's dus.

Citaat
De levering en het onderhoud van de voertuigen voor de komende tien jaar zijn als één geheel aanbesteed, overeenkomstig de Aanbestedingswet Defensie en Veiligheid (ADV). De leverancier draagt hierdoor, behalve tijdens missies, het financiële risico voor de beschikbaarheid van de voertuigen. Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd bij de industrie en een deel door militaire monteurs op defensielocaties onder toezicht van de industrie.

Samenvatting, ruk dus... Net zoals de Amaroks...

Tevens weer een mooi excuus voor defensie om een zooi monteurs/ onderhoudspersoneel het hek over te trappen.

Ronald Elzenga

Citaat van: Enforcer op 10/06/2017 | 14:19 uur
Nou had ik juist van jou een opmerking verwacht dat er nu nog beter tussen Duitsland en NL samen gewerkt zou kunnen worden, met bijvoorbeeld een grote gezamenlijke onderhoudslocatie op Stroe...  ;D   En dan hebben die Duitsers er natuurlijk nog wel een aantal voor zichzelf nodig, maar niet zo aan de D-NL grens.
En dat terwijl ik tegen de huidige integratie van Nederlandse militaire eenheden binnen Duitse en vice versa ben ;). Maar een stukje materiële standaardisatie en interoperabiliteit tussen beiden zo vind ik niet verkeerd.

Enforcer

Citaat van: Ronald Elzenga op 10/06/2017 | 13:48 uur
Dat zou mij ook niet verbazen. Scania is in Duitse handen dus dat ook die ze aanschaffen is niet meer vreemd. Ben benieuwd naar de andere categorieën en welk merk en model daar gekozen wordt.

Nou had ik juist van jou een opmerking verwacht dat er nu nog beter tussen Duitsland en NL samen gewerkt zou kunnen worden, met bijvoorbeeld een grote gezamenlijke onderhoudslocatie op Stroe...  ;D   En dan hebben die Duitsers er natuurlijk nog wel een aantal voor zichzelf nodig, maar niet zo aan de D-NL grens.

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 09/06/2017 | 23:52 uur
Deze vervangen de bekende "4 tonner" (word 5 tonner), 10 tonner (DAF Ya-2300 serie) en dan komt 15 tonner er nog bij. Ik neem aan dat de huidige Scania's nog wel even blijven rijden.

Overigens, Duitsland heeft ook nog geen maand geleden 130 Scania vrachtwagens besteld.....mogelijk volgen er nog veel meer. Hoewel er in de brief niet over gesproken word zou het me niet verbazen als hier e.e.a. is afgestemd. https://www.scania.com/de/de/home/experience-scania/news-and-events/News/archive/2017/05/20170524_130-Scania-R-410-fuer-die-Bundeswehr.html
Dat zou mij ook niet verbazen. Scania is in Duitse handen dus dat ook die ze aanschaffen is niet meer vreemd. Ben benieuwd naar de andere categorieën en welk merk en model daar gekozen wordt.

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/06/2017 | 23:52 uur
Deze vervangen de bekende "4 tonner" (word 5 tonner), 10 tonner (DAF Ya-2300 serie) en dan komt 15 tonner er nog bij. Ik neem aan dat de huidige Scania's nog wel even blijven rijden.

Overigens, Duitsland heeft ook nog geen maand geleden 130 Scania vrachtwagens besteld.....mogelijk volgen er nog veel meer. Hoewel er in de brief niet over gesproken word zou het me niet verbazen als hier e.e.a. is afgestemd. https://www.scania.com/de/de/home/experience-scania/news-and-events/News/archive/2017/05/20170524_130-Scania-R-410-fuer-die-Bundeswehr.html

Bedankt voor de uitleg, ben niet zo thuis in de truckers wereld. Aan de ene kant jammer dat het tijdperk DAF ten einde komt binnen defensie maar je moet ook met je tijd mee gaan.

Enforcer

En de chassisbalk, hebben ze die aangepast?

Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 10/06/2017 | 00:01 uur
Amarok heeft ook een kleine update gekregen:
-Bullbar voorop
-Lichtmetalen velgen
-Andere veren - meer laadvermogen





Bron: Carol Westerhoff @ facebook NL defensie voertuigen

Zijn dat leasevoertuigen?

StrataNL

Amarok heeft ook een kleine update gekregen:
-Bullbar voorop
-Lichtmetalen velgen
-Andere veren - meer laadvermogen





Bron: Carol Westerhoff @ facebook NL defensie voertuigen
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation