Wat is jouw ideale staatsvorm?

Gestart door Do1990, 08/11/2015 | 12:54 uur

JdL

 
Citaat van: Zeewier op 14/01/2016 | 22:46 uur
Ik had ook dictator Wilders of veilingmeester PangPang door de mangel kunnen trekken maar dat is te makkelijk.
:lol:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Zeewier

Citaat van: Lex op 14/01/2016 | 22:43 uur
Alleen mannen? Klinkt sektistisch.
Maar waarschijnlijk heb je je niet verdiept in hetgeen betrokkenen op hun CV hebben staan, of maak je selectief gebruik ervan.
Ik ken zijn cv maar ook hoe weinig het voorstelde wat hij deed. Dat ik voor mannen als tegenwicht in het betoog koos is omdat zijn woorden duidelijk op vrouwelijkheid en harmonie zijn gekozen. Terwijl menig man en vrouw een hele andere dagelijkse belevingswereld hebben dan het strijden tegen het grote geld. Met een modaal salaris is het makkelijk praten over ons consumptie-denken. Met zijn strijd tegen de industrie raakt hij de arbeider die minder baankeuze heeft alleen nog maar harder. Bij McDonalds werkt en eet het gewone volk. Het is makkelijk om daar met een groen dedain over te denken.

Zeewier

Ik had ook dictator Wilders of veilingmeester PangPang door de mangel kunnen trekken maar dat is te makkelijk.

Lex

Citaat van: Zeewier op 14/01/2016 | 22:22 uur
Bij Jesse Klaver twijfel ik al. .....Jesse Klaver is nooit op een werkvloer vol praktisch denkende mannen geweest.
Alleen mannen? Klinkt sektistisch.
Maar waarschijnlijk heb je je niet verdiept in hetgeen betrokkenen op hun CV hebben staan, of maak je selectief gebruik ervan.

Zeewier

#19
Antwoord op de vraag: een democratie.

Waar ik me aan erger is het gebrek aan leiderschap en geloofwaardig uitdragen van de boodschap bij menig fractieleider. In mijn ogen kan je geen partij noch ministerie leiden zonder enige eerder opgedane kennis van leidinggeven in een organisatie. Liefst laag begonnen. Het leiden zelf maar ook het inschatten van serieuze klachten of juist tegen het gezeur ingaan is nuttige ervaring. En je weet al of personeel naar de vloefchef, vakbondsleider of officier willen luisteren. Een beetje retorica en overredingskracht moet je in de tas hebben. In de Tweede Kamer checken of je leiderschap denkt te bezitten is echt te laat.

Bij Jesse Klaver twijfel ik al. Leuk dat pamflet tegen het economisme. Het alles in bedragen willen uitdrukken en alles in geld waarderen. Maar leg dat nou eens uit aan een machinebankwerker met een bescheiden loon. Die gaat niet voor duurzaam vlees maar koopt het goedkoopste voedsel om zijn kinderen te voeden en toch de maand rond te komen. Jesse Klaver is nooit op een werkvloer vol praktisch denkende mannen geweest.
En hoe ziet hij zijn rol in een kabinet? Waarschijnlijk minister op Infrastructuur en Milieu. Ooit zal hij dan toch op de wel bekende asfaltmachine moeten voor de foto's. Een nieuwe zwarte strook weg dwars door zijn natuur. Benieuwd naar de reacties uit zijn achterban. Niet alleen de leuke diertjes uit de natuur vertegenwoordigen.

Emile Roemer is een oud leraar Duits. Begonnen als TK-lid op 'spoor'. Zie hem nu zwoegen met zijn teksten en feitenkennis. De partij verdiend een beter uitdrager en stuurman. Die nieuwe Ron Meyer is wel vakbondsleider geweest. Één succesje gehad.

Diederik Samsom is een oud GreenPeace activist. Nul ervaring aan leiderschap. Hans Spekman eigenlijk ook. Niemand luistert écht naar die twee. Maar dat Lodewijk Asscher en Frans Timmermans wel blijven drijven is geen toeval. Respectievelijk directeur Wiardibekman Stichting, wethouder A'dam en Timmermans secretaris-generaal te Moskou en tig andere functies. Wouter Bos kwam bij Shell vandaan en Wim Kok was FNV vakbondsleider. Dat is geen toeval dat die het beter deden in de politiek. Vervang daarom Sam en Spek per direct voor Ton Heerts in dubbelfunctie. Dat is beter voor iedereen.

Ik zie nu Ard van der Steur op tv zijn excuses aanbieden aan die professor anatomie George Maat. Hoe heeft die Steur het bedacht effe de prof de maat te nemen? Een beetje minister had zijn woorden anders gekozen omdat hij zou weten hoezeer de prof een knooppunt is in het MH-17 dossier.

Of neem Hennis-Plasschaert, als de interviews langer dan 5 minuten duren zie je haar zwemmen. Zo kort kan ze zonder toegestopte dossiers en correcties. Je hebt toch nooit het gevoel van: wat is Hennis het eens lekker aan het uitleggen wat we in Irak en Syrië aan het doen zijn. Hoe de hazen lopen en wij er op anticiperen. Stroef en stotterig. Ze zit de rit wel uit denk ik. Al kunnen MX-10, Chroom-5 en asbest nog roet in het eten gooien. Dat zijn de doofpotten waar je menig militair mee kwaad kan krijgen.

Ros

Onzinpartijen zou ik het niet willen noemen. Je mag gerust een partij optuigen omdat je meent dat belangen niet door andere partijen worden gedeeld. Een kiesdrempel mag wat mij betreft worden ingevoerd vanaf minimaal 10 of 15 zetels. Haal je die niet dan kan je hard gaan werken om de draagvlak voor je standpunten te versterken of aansluiting zoeken met een andere club die er wel wat in ziet. Coalities vormen buiten de Kamer is niet geheel vreemd. Er zijn in het verleden genoeg partijen in elkaar opgegaan.

Bedenk dat met een kiesdrempel de PvdA niet eens in de Kamer terug komt in 2017  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 09/11/2015 | 12:57 uur
Alsof de heersende elite die er nu zit wél het Nederlandse belang dienen........  :crazy:   :sick:    :dead:

Nee, zeker niet... wat dat betreft zou een dictatuur op zijn plaats zijn.  :devil:

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2015 | 12:54 uur
Dan gaan nieuwe partijen maar lijstverbintenissen aan. Het kippenhok met bijbehorende cultuur dient m.i. niet het Nederlandse belang.
Alsof de heersende elite die er nu zit wél het Nederlandse belang dienen........  :crazy:   :sick:    :dead:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 12:49 uur
En wie bepaald wat een onzin partij is, en wat niet?

En met een kiesdrempel maken nieuwe partijen dus geen schijn van kans? Enkel de huidige regeringspartijen maken dan een schijn van kans tijdens de verkiezingen?

Dan gaan nieuwe partijen maar lijstverbintenissen aan. Het kippenhok met bijbehorende cultuur dient m.i. niet het Nederlandse belang.

Do1990

Citaat van: slaydo op 09/11/2015 | 09:44 uur
Huidige staatsvorm met een kiesdrempel erop, onzin partijen worden zo buiten de deur gehouden.
En wie bepaald wat een onzin partij is, en wat niet?

En met een kiesdrempel maken nieuwe partijen dus geen schijn van kans? Enkel de huidige regeringspartijen maken dan een schijn van kans tijdens de verkiezingen?

slaydo

Huidige staatsvorm met een kiesdrempel erop, onzin partijen worden zo buiten de deur gehouden.

Sparkplug

Citaat van: Do1990 op 08/11/2015 | 23:14 uur
Alles houden zoals het is, geen enkele aanpassing?
Een einde aan de eenpersoons fracties en de one-issue partijen. Het zorgt voor onnodige versplintering.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 08/11/2015 | 23:14 uur
Alles houden zoals het is, geen enkele aanpassing?

Wat mij betreft houden we de vorm zoals deze in Nederland is, wel zou ik een aanpassing in het politieke bestel willen doorvoeren, een kiesdrempel om het verlammende kippenhok gehalte van de democratie te beperken.

Do1990

Citaat van: Sparkplug op 08/11/2015 | 23:01 uur
Noord-Korea is maar een voorbeeld. Er zijn meerdere landen waar men op (internet)fora niet vrij kan discussiëren over een willekeurige ideale staatsvorm.

Persoonlijk hoef ik echt geen andere staatsvorm dan de huidige.
Alles houden zoals het is, geen enkele aanpassing?

Sparkplug

#9
Citaat van: Do1990 op 08/11/2015 | 22:48 uur
Wat heeft Noord-Korea ermee te maken?
Noord-Korea is maar een voorbeeld. Er zijn meerdere landen waar men op (internet)fora niet vrij kan discussiëren over een willekeurige ideale staatsvorm.

Persoonlijk hoef ik echt geen andere staatsvorm dan de huidige.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.