Nadelen van VW Amarok en Toyota Hilux pickup-truck

Gestart door Andros Wald, 20/05/2018 | 13:47 uur

Lex

Citaat van: Andros Wald op 20/05/2018 | 13:47 uur
De landmacht heeft vele honderden terreinauto's gekocht, van het type VW Amarok pickup-truck. Die voertuigen kunnen o.a. worden ingezet voor personenvervoer en transport in vredestijd, ook bij rampenhulp.
Voor de goede orde; de eerste zin klopt niet. DMO heeft deze voertuigen aangekocht voor de gehele Krijgsmacht, zelfs ook voor de KMAR.
Daarom is dit topic in het verkeerde board geplaatst en derhalve verplaatst.

Lex
Algeheel beheerder

Andros Wald

#1
De landmacht heeft vele honderden terreinauto's gekocht, van het type VW Amarok pickup-truck. Die voertuigen kunnen o.a. worden ingezet voor personenvervoer en transport in vredestijd, ook bij rampenhulp.

Die 4WD terreinvoertuigen kunnen tijdens een ramp desnoods ook door wegbermen, weilanden en bossen rijden, als de wegen geblokkeerd zijn door files. En ze kunnen tijdelijk een warm onderdak bieden aan onderkoelde slachtoffers bij rampen, als het regent of vriest.

Zulke lichte militaire voertuigen kunnen volgens mij het best een binnenruimte hebben, die in de lengte doorloopt. Dan kunnen ze ook achterin gebruikt worden voor personenvervoer, en als nood-ambulance voor soldaten en rampenslachtoffers, en om desnoods in te slapen. De huidige Amarok pickup-trucks van de landmacht hebben die mogelijkheid helaas niet.

Als er veel mensen in de Amarok moeten zitten in een noodsituatie, ook in de achterbak, dan kunnen ze niet allemaal met elkaar overleggen, en elkaar warm houden als het vriest, door het tussenschot halverwege de lengte.

En mensen kunnen in de achterbak van de Amarok minder goed beschermd worden tegen rook en giftige gassen, dampen en stof. Ook kunnen er niet goed gewonde soldaten worden vervoerd met de Amarok, door het tussenschot achter de personencabine.

Om die redenen lijkt mij de Amarok geen goede keuze voor de landmacht. Dezelfde problemen spelen bij de Toyota Hilux pickup-truck van de Marechaussee.

Desnoods kan er een extra deur gemaakt worden in het tussenschot, als noodoplossing. Misschien zijn die deuren zelfs verkrijgbaar in het buitenland, of kunnen ze door de fabrikanten op bestelling gemaakt worden.

Veel andere terreinauto's kunnen wél gebruikt worden als geïmproviseerde ambulance, zoals bepaalde modellen van Land Rover, Jeep, Toyota, Mercedes, enz. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Voordelen van pickup-trucks:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pickup_truck

Google zoekactie over de voor- en nadelen van pickup-trucks:
"pickup truck" pros cons

https://www.google.com/search?q=%22pickup+truck%22+pros+cons&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b