Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KL => Topic gestart door: MoronHunter op 23/01/2012 | 12:28 uur

Titel: Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 12:28 uur
Ik zit al geruime tijd met het idee dat Defensie ook [lees: beter] had kunnen kiezen voor een diepe upgrade-renovatie van de Ypervloot. Zou dat niet veel goedkoper zijn geweest dan het aanschaffen van de CV90? Ik vind het ook een nogal groot vtg, het voordeel van de Yper is dat het maar een heel klein bakkie is. Met alle silhouette -en wendbaarheidsvoordelen van dien. (OVG!!!).Een ander voordeel is dat je niet zou hoeven heropleiden op een nieuw vtg. Een dergelijke operatie is nog altijd minder kostbaar dan een heel nieuw voertuig kopen! Geschat kostenplaatje circa 1 a max 2 miljoen per stuk [vs CV90 5 miljoen per stuk... kosten voor conversietraining, andere log infra e.d. niet meegerekend] Ik heb namelijk een artikel geschreven waarin ik heb aangetoond dat de CV90 nog steeds tekortkomingen heeft en dus niet goed genoeg is. Als men daar benieuwd naar is wil ik dat wel in een afzonderlijk te openen CV90 discussietopic posten.

Concreet zou ik wat de Ypers betreft de volgende te treffen maatregelen in gedachte hebben gehad;

1) een nieuwe 720pk motor van MTU
2) nieuwe versnellingsbak van Renk die berekend is op het te bereiken gevechtsklaar gewicht en laten we zeggen 100 [minimaal 85] km p/u
3) nieuwe DST tracks en loopwerk van Diehl (sterkere torsiestaven e.d.)
4) nieuwe batterijen (400 of zelfs 900+amp, afhankelijk van wat mogelijk/nodig is voor de eindstaat)
5) nieuwe C4I infrastructuur van Thales (TRC-3910 coms set) en Rheinmetall (BMS van de plank, -> TCCS)
6) nieuwe bewapening bestaande uit Rafael Samson RCWS m/ 40mm ATK Bushmaster, 7.62mm M240C en Spike ER of NLOS
7) modulaire bepantseringsapplicaties van Deisenroth (AMAP pantser en actieve tegenmaatregelen)
8) nieuwe accommodatie van Global Seating Systems (dus niet die ouderwetse bankjes, maar fatsoenlijke, moderne troop seats)
9) eventueel verlenging van het voertuig met 1 wiel zoals de Australiërs ook gedaan hebben met hun M113's
10) installatie van het Rheinmetall Driver Station tbv de chauffeurspositie, plus een andere besturingsinfrastructuur en stoel.

In bijlagen 2 foto's van hetgeen mij ongeveer voor ogen staat. Je zou dit ook prima met een Yper kunnen doen, het zijn min of meer dezelfde voertuigen. De een is op de ander gebaseerd. Ik schat dat het groeipotentieel makkelijk op 25 ton ligt. Gewoon strippen tot op de badkuip, en met moderne, goede systeemcomponenten weer herassembleren. Ik vind dit een beter vtg dan de CV90 omdat 'ie completer en kleiner van formaat is.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Tanker op 23/01/2012 | 13:40 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 12:28 uur
Ik zit al geruime tijd met het idee dat Defensie ook [lees: beter] had kunnen kiezen voor een diepe upgrade-renovatie van de Ypervloot. Zou dat niet veel goedkoper zijn geweest dan het aanschaffen van de CV90? Ik vind het ook een nogal groot vtg, het voordeel van de Yper is dat het maar een heel klein bakkie is. Met alle silhouette -en wendbaarheidsvoordelen van dien. (OVG!!!).Een ander voordeel is dat je niet zou hoeven heropleiden op een nieuw vtg. Een dergelijke operatie is nog altijd minder kostbaar dan een heel nieuw voertuig kopen! Geschat kostenplaatje circa 1 a max 2 miljoen per stuk [vs CV90 5 miljoen per stuk... kosten voor conversietraining, andere log infra e.d. niet meegerekend] Ik heb namelijk een artikel geschreven waarin ik heb aangetoond dat de CV90 nog steeds tekortkomingen heeft en dus niet goed genoeg is. Als men daar benieuwd naar is wil ik dat wel in een afzonderlijk te openen CV90 discussietopic posten.

Concreet zou ik wat de Ypers betreft de volgende te treffen maatregelen in gedachte hebben gehad;

1) een nieuwe 720pk motor van MTU
2) nieuwe versnellingsbak van Renk die berekend is op het te bereiken gevechtsklaar gewicht en laten we zeggen 100 [minimaal 85] km p/u
3) nieuwe DST tracks en loopwerk van Diehl (sterkere torsiestaven e.d.)
4) nieuwe batterijen (400 of zelfs 900+amp, afhankelijk van wat mogelijk/nodig is voor de eindstaat)
5) nieuwe C4I infrastructuur van Thales (TRC-3910 coms set) en Rheinmetall (BMS van de plank, -> TCCS)
6) nieuwe bewapening bestaande uit Rafael Samson RCWS m/ 40mm ATK Bushmaster, 7.62mm M240C en Spike ER of NLOS
7) modulaire bepantseringsapplicaties van Deisenroth (AMAP pantser en actieve tegenmaatregelen)
8) nieuwe accommodatie van Global Seating Systems (dus niet die ouderwetse bankjes, maar fatsoenlijke, moderne troop seats)
9) eventueel verlenging van het voertuig met 1 wiel zoals de Australiërs ook gedaan hebben met hun M113's
10) installatie van het Rheinmetall Driver Station tbv de chauffeurspositie, plus een andere besturingsinfrastructuur en stoel.

In bijlagen 2 foto's van hetgeen mij ongeveer voor ogen staat. Je zou dit ook prima met een Yper kunnen doen, het zijn min of meer dezelfde voertuigen. De een is op de ander gebaseerd. Ik schat dat het groeipotentieel makkelijk op 25 ton ligt. Gewoon strippen tot op de badkuip, en met moderne, goede systeemcomponenten weer herassembleren. Ik vind dit een beter vtg dan de CV90 omdat 'ie completer en kleiner van formaat is.

De YPR was op, tot op de draad versleten....
Was het investeren niet waard geweest !
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 13:58 uur
Citaat van: Tanker op 23/01/2012 | 13:40 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 12:28 uur
Ik zit al geruime tijd met het idee dat Defensie ook [lees: beter] had kunnen kiezen voor een diepe upgrade-renovatie van de Ypervloot. Zou dat niet veel goedkoper zijn geweest dan het aanschaffen van de CV90? Ik vind het ook een nogal groot vtg, het voordeel van de Yper is dat het maar een heel klein bakkie is. Met alle silhouette -en wendbaarheidsvoordelen van dien. (OVG!!!).Een ander voordeel is dat je niet zou hoeven heropleiden op een nieuw vtg. Een dergelijke operatie is nog altijd minder kostbaar dan een heel nieuw voertuig kopen! Geschat kostenplaatje circa 1 a max 2 miljoen per stuk [vs CV90 5 miljoen per stuk... kosten voor conversietraining, andere log infra e.d. niet meegerekend] Ik heb namelijk een artikel geschreven waarin ik heb aangetoond dat de CV90 nog steeds tekortkomingen heeft en dus niet goed genoeg is. Als men daar benieuwd naar is wil ik dat wel in een afzonderlijk te openen CV90 discussietopic posten.

Concreet zou ik wat de Ypers betreft de volgende te treffen maatregelen in gedachte hebben gehad;

1) een nieuwe 720pk motor van MTU
2) nieuwe versnellingsbak van Renk die berekend is op het te bereiken gevechtsklaar gewicht en laten we zeggen 100 [minimaal 85] km p/u
3) nieuwe DST tracks en loopwerk van Diehl (sterkere torsiestaven e.d.)
4) nieuwe batterijen (400 of zelfs 900+amp, afhankelijk van wat mogelijk/nodig is voor de eindstaat)
5) nieuwe C4I infrastructuur van Thales (TRC-3910 coms set) en Rheinmetall (BMS van de plank, -> TCCS)
6) nieuwe bewapening bestaande uit Rafael Samson RCWS m/ 40mm ATK Bushmaster, 7.62mm M240C en Spike ER of NLOS
7) modulaire bepantseringsapplicaties van Deisenroth (AMAP pantser en actieve tegenmaatregelen)
8) nieuwe accommodatie van Global Seating Systems (dus niet die ouderwetse bankjes, maar fatsoenlijke, moderne troop seats)
9) eventueel verlenging van het voertuig met 1 wiel zoals de Australiërs ook gedaan hebben met hun M113's
10) installatie van het Rheinmetall Driver Station tbv de chauffeurspositie, plus een andere besturingsinfrastructuur en stoel.

In bijlagen 2 foto's van hetgeen mij ongeveer voor ogen staat. Je zou dit ook prima met een Yper kunnen doen, het zijn min of meer dezelfde voertuigen. De een is op de ander gebaseerd. Ik schat dat het groeipotentieel makkelijk op 25 ton ligt. Gewoon strippen tot op de badkuip, en met moderne, goede systeemcomponenten weer herassembleren. Ik vind dit een beter vtg dan de CV90 omdat 'ie completer en kleiner van formaat is.

De YPR was op, tot op de draad versleten....
Was het investeren niet waard geweest !

Me know, daarom zeg ik ook: strippen tot op de badkuip, en weer opnieuw opbouwen met fabrieksverse onderdelen. Een badkuip slijt in principe niet (kan trouwens behandeld worden met allerlei refurbishment procedures), de bewegende onderdelen zijn het probleem. Dat hef je op met een renovatie omdat je al die troep weghaalt en die vervangt met nieuwe, moderne zaken. Of zie ik dat verkeerd? Een andere optie had de bestelling kunenn zijn van verse Ypers badkuipen bij FNSS (ACV-S, die véél goedkoper is dan de CV90) en die in Nederland opbouwen met de componenten die wij willen hebben. Lijkt me geweldig mooi! Een en ander ou trouwens ook mooie training voor de HRSTL ehdn zijn geweest! We hebben heel goed uitgeruste onderhoudsloodsen e.d. Dus waarom zou dat niet kunnen?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 14:04 uur
Citaat van: dudge op 23/01/2012 | 13:56 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 12:28 uur
Ik zit al geruime tijd met het idee dat Defensie ook [lees: beter] had kunnen kiezen voor een diepe upgrade-renovatie van de Ypervloot. Zou dat niet veel goedkoper zijn geweest dan het aanschaffen van de CV90?

Misschien, dergelijke uitgebreide upgrade programma's komen vaak voor. Punt is echter, dat het misschien goedkoper was geweest, maar ik denk niet dat het veel goedkoper was geweest, en de capaciteiten die je er voor terug krijgt zijn minder dan bij het misschien duurdere of zelfs goedkopere nieuwbouw programma.

Je zal er zelfstandig een productielijn voor moeten opzetten, en vervolgens zelfstandig alles aan de praat zien te krijgen. Nieuwe opleidingen zijn ook dan nodig, immers vervang je vrijwel alles aan het voertuig, op het casco na. Het lijkt erop, en de opleidingen zullen dus wellicht wat korter zijn, maar ook daar ga je niet veel kunnen besparen.

Je blijft werken met een oude 'badkuip', wat je enorm beperkt in je mogelijkheden. Al met al lijkt het me een onzalig plan, wat daarnaast ook nog eens een twijfelachtig resultaat oplevert.

Dat ben ik niet met je eens. De capaciteiten die ik opsomde zijn juist béter en completer dan wat je met de CV90 hebt. En je 'produceert' niks hé. Je doet het in je eigen onderhoudsloodsen, of desnoods in samenwerking met Van Halteren of Sabiex. Die laatste is daar zelfs in gespecialiseerd. Plus: die badkuip is veel kleiner dan de CV90, en dus een kleiner doelwit en uitstekend geschikt voor in VG -waar de ruimtes klein zijn-. Het resultaat is integendeel twijfelachtig. Kijk naar de Israeli's, die plaatjes die ik erbij voegde zijn upgrade trials van Rafael. Die doen echt wel hun research, het wordt allemaal goed geïntegreerd en getest. Upgraden heeft zich bewezen. En de hele M113-familie (waar ook de YPR-765, ACV-S en ook het onderstel van de Bradley toe behoren of een doorontwikkeling zijn) is juist erg kosteneffectief en initieel ontworpen op opwaardeerbaarheid.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

De verhalen dat materieel helemaal op is mag toch echt met een korrel zout genomen worden. Zeker als diezelfde militairen van de landmacht zeggen, We zetten ons materieel toch niet meer in in een "echte" oorlog. Israël is al vele keren aangehaald als een land dat veel oud materieel gewoon blijft gebruiken, terwijl zij toch echt wel de dreiging van oorlog kennen.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Harald op 23/01/2012 | 14:50 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

Ziet er nice uit !!,
zijn daar 2 Spike ER missiles (ATGW) geplaatst naar het 30 mm kanon in de brochure ?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Flyguy op 23/01/2012 | 14:51 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

De verhalen dat materieel helemaal op is mag toch echt met een korrel zout genomen worden. Zeker als diezelfde militairen van de landmacht zeggen, We zetten ons materieel toch niet meer in in een "echte" oorlog. Israël is al vele keren aangehaald als een land dat veel oud materieel gewoon blijft gebruiken, terwijl zij toch echt wel de dreiging van oorlog kennen.


Ziet er interessant uit, alleen die turret lijkt mij erg kwetsbaar.
Overigens lijkt mij het handig dit systeem te gebruiken naast de cv-90 en boxer

Ik zeg, zet er een 90mm op, vergelijkbaar met het stryker mobile gun system, et voila: een light tank destroyer op een bekend systeem.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:12 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

De verhalen dat materieel helemaal op is mag toch echt met een korrel zout genomen worden. Zeker als diezelfde militairen van de landmacht zeggen, We zetten ons materieel toch niet meer in in een "echte" oorlog. Israël is al vele keren aangehaald als een land dat veel oud materieel gewoon blijft gebruiken, terwijl zij toch echt wel de dreiging van oorlog kennen.


Geheel mee eens!
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:16 uur
Citaat van: dudge op 23/01/2012 | 14:25 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 14:04 uur
Dat ben ik niet met je eens. De capaciteiten die ik opsomde zijn juist béter en completer dan wat je met de CV90 hebt. En je 'produceert' niks hé. Je doet het in je eigen onderhoudsloodsen, of desnoods in samenwerking met Van Halteren of Sabiex. Die laatste is daar zelfs in gespecialiseerd. Plus: die badkuip is veel kleiner dan de CV90, en dus een kleiner doelwit en uitstekend geschikt voor in VG -waar de ruimtes klein zijn-. Het resultaat is integendeel twijfelachtig. Kijk naar de Israeli's, die plaatjes die ik erbij voegde zijn upgrade trials van Rafael. Die doen echt wel hun research, het wordt allemaal goed geïntegreerd en getest. Upgraden heeft zich bewezen. En de hele M113-familie (waar ook de YPR-765, ACV-S en ook het onderstel van de Bradley toe behoren of een doorontwikkeling zijn) is juist erg kosteneffectief en initieel ontworpen op opwaardeerbaarheid.

Als je ACV-s besteld heb je alsnog nieuw, schiet niks op met je 'renovatie'.

Wil je een voertuig volledig strippen/behandelen/opbouwen, is dat technisch gewoon productie, alleen productie gebaseerd op een bestaand platform. Assemblage is ook een vorm van productie.

In dat kleine bakkie moet je al je C4I kwijt, die nieuwe stoeltjes, nieuwe sensoren, neemt allemaal een hoop ruimte in. Ruimte waar oorspronkelijk geen rekening mee is gehouden. Ook, als je een plekje vindt om de computer in weg te stoppen, is dat niet persee een handige/optimale plek. Moderne IFV zijn ontworpen met juist die hele infrastructuur in gedachte. Die nieuwe stoeltjes gaan een hoop ruimte innemen, een van de redenen dat moderne voertuigen wat groter zijn.

Ondanks dat die Israeli's best goed nadenken, en dergelijke opwaarderingsprogramma's vaak goede resultaten opleveren, trek ik liever ten strijde met een CV90, Puma of andere moderne IFV, dan met een omgebouwde M113. Israël werkt nu ook aan andere platformen die de frontline taken van de M113 overnemen. O.a. de achzarit en Namer IFV's, beide gebaseerd op MBT's.

Dat is allemaal wel waar, maar een Yper kan net zoals elke M113 afgeleide verlengd worden, dat hebben de Aussies ook gedaan. En dat herassembleren doe je uiteraard met loopwerk dat op dat toegenomen gewicht berekend is. Ik vind opwaarderen helemaal niet bezwaarlijk. Je kunt ook een bouwpakket kopen. Een ACV-S badkuip, en al die onderdelen die je erop wilt hebben. En klari. Dat is ook meteen goede training en een hele leuke klus voor de herstellers. We kuneen dat, we hebben er die infrastructuur voor. Dat kan gewoon in de eigen onderhoudsloodsen.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:24 uur
Citaat van: fly3rguy op 23/01/2012 | 14:51 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

De verhalen dat materieel helemaal op is mag toch echt met een korrel zout genomen worden. Zeker als diezelfde militairen van de landmacht zeggen, We zetten ons materieel toch niet meer in in een "echte" oorlog. Israël is al vele keren aangehaald als een land dat veel oud materieel gewoon blijft gebruiken, terwijl zij toch echt wel de dreiging van oorlog kennen.


Ziet er interessant uit, alleen die turret lijkt mij erg kwetsbaar.
Overigens lijkt mij het handig dit systeem te gebruiken naast de cv-90 en boxer

Ik zeg, zet er een 90mm op, vergelijkbaar met het stryker mobile gun system, et voila: een light tank destroyer op een bekend systeem.


Ach, elke turret is kwetsbaar... Zoals elk vtg uitendelijk kwetsbaar is. Maar je hebt wel hele goede situational awareness en enorm veel tanden met deze toren! Meer mogelijkheden dan met CV90. 90mm heeft geen zin, daar is juist die 40mm 3P munitie voor ontwikkeld en daar kun je ook mee in VG vechten (zie mijn artikel over de CV90, zit een link in naar de factsheet van 3P). 90mm zet helemaal geen zoden aan de dijk. Bovendien klagen de Belgen er steen en been over want die Cockerill turret is waardeloos en bovendien veel te omslachtig voor op een Piranha/Stryker whatever, en dat voertuig is trouwens een regelrechte ramp (zie Stryker vs MTVL rapport). Google maar eens op Stryker vs MTVL. Dan krijg je een PDF in je zoekresultaten waarin dat allemaal uiteengezet wordt en waarom je een vtg zoals de M113-familie moet hebben. Dat rapport is geloof ik iets van 70 pagina's groot en enorm interessant om te lezen, echt een eye opener wat betreft lessons learned. Ik ben tegen ELK vtg waarmee je in de frontlijn of painf ondersteunend op wilt treden. Dat snijdt sowieso geen hout want zowel painf al ondersteundende santekraam moeten onder dezelfde gevechtsomstandigheden en in hetzelfde terrein opereren. Rups naast wielen heeft dus geen enkele zin. Je moet louter tracks hebben. Wielvoertuigen zijn alleen een uitkomst voor SF/lumbl ehdn of om in eigen gebied van A naar B te komen.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:29 uur
Citaat van: Harald op 23/01/2012 | 14:50 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

Ziet er nice uit !!,
zijn daar 2 Spike ER missiles (ATGW) geplaatst naar het 30 mm kanon in de brochure ?

Yep. Die toren kan elk kanon tussen 20 en 40mm geïnstalleerd hebben. En je kunt ipv 7.62mm ook 12.7, 14.5 of 40mm (HK GMG, of een andere granaatwerper) op die plek hebben. Plus die Spike lanceerinrichting voor als de Tali's of IT's in Afrika onverhoopt met een verdwaalde T-54, BTR-60 of wat dan ook op de proppen komen. Je kan met mijn Yper idee dus veel meer dan met de CV90! (die heeft alleen maar 35mm air burst en 7.62 coax.....) More bang for less bucks...
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 23/01/2012 | 16:55 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:29 uur
Citaat van: Harald op 23/01/2012 | 14:50 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

Ziet er nice uit !!,
zijn daar 2 Spike ER missiles (ATGW) geplaatst naar het 30 mm kanon in de brochure ?

Yep. Die toren kan elk kanon tussen 20 en 40mm geïnstalleerd hebben. En je kunt ipv 7.62mm ook 12.7, 14.5 of 40mm (HK GMG, of een andere granaatwerper) op die plek hebben. Plus die Spike lanceerinrichting voor als de Tali's of IT's in Afrika onverhoopt met een verdwaalde T-54, BTR-60 of wat dan ook op de proppen komen. Je kan met mijn Yper idee dus veel meer dan met de CV90! (die heeft alleen maar 35mm air burst en 7.62 coax.....) More bang for less bucks...

Ik heb persoonlijk niets tegen de CV9035MKIII maar juist tegen de Boxer. Nederland heeft de Boxer alleen maar in gebruik voor ondersteunende taken. Ondersteunende taken die dus ook door verbeterde YPR voertuigen hadden kunnen worden uitgevoerd. Ook had de PRAT op deze manier verbeterd kunnen worden zodat de Landmacht dit geweldige voertuig, met een capaciteit om van onder pantser te vuren EN een voorraad van 12 TOW missiles mee te nemen.  De Boxer is uiteindelijk een prutser want het voertuig is nog altijd te zwaar, en de bepantsering is ook nog steeds minimaal. De Piranha  V, AMV Finland, Frankrijk, Italië  allemaal hebben ze goedkopere alternatieven, en toch moest en zou Nederland haar kapitaal opmaken aan de Boxer.... Want we waren er nou eenmaal aan begonnen of zo?

De Verbeterde YPR varianten kunnen de CV9035MKIII in ieder terrein bijbenen, we hebben er voldoende voertuigen van in voorraad en kunnen dus in geval van nood ten alle tijde opschalen.

Vergeet niet dat een aanvullende actieve bescherming tegen IED, mortieren, rakketten RPG en dergelijke tegenwoordig ook mogelijk is.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 17:13 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 16:55 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:29 uur
Citaat van: Harald op 23/01/2012 | 14:50 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf (http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf)

Ziet er nice uit !!,
zijn daar 2 Spike ER missiles (ATGW) geplaatst naar het 30 mm kanon in de brochure ?

Yep. Die toren kan elk kanon tussen 20 en 40mm geïnstalleerd hebben. En je kunt ipv 7.62mm ook 12.7, 14.5 of 40mm (HK GMG, of een andere granaatwerper) op die plek hebben. Plus die Spike lanceerinrichting voor als de Tali's of IT's in Afrika onverhoopt met een verdwaalde T-54, BTR-60 of wat dan ook op de proppen komen. Je kan met mijn Yper idee dus veel meer dan met de CV90! (die heeft alleen maar 35mm air burst en 7.62 coax.....) More bang for less bucks...

Ik heb persoonlijk niets tegen de CV9035MKIII maar juist tegen de Boxer. Nederland heeft de Boxer alleen maar in gebruik voor ondersteunende taken. Ondersteunende taken die dus ook door verbeterde YPR voertuigen hadden kunnen worden uitgevoerd. Ook had de PRAT op deze manier verbeterd kunnen worden zodat de Landmacht dit geweldige voertuig, met een capaciteit om van onder pantser te vuren EN een voorraad van 12 TOW missiles mee te nemen.  De Boxer is uiteindelijk een prutser want het voertuig is nog altijd te zwaar, en de bepantsering is ook nog steeds minimaal. De Piranha  V, AMV Finland, Frankrijk, Italië  allemaal hebben ze goedkopere alternatieven, en toch moest en zou Nederland haar kapitaal opmaken aan de Boxer.... Want we waren er nou eenmaal aan begonnen of zo?

De Verbeterde YPR varianten kunnen de CV9035MKIII in ieder terrein bijbenen, we hebben er voldoende voertuigen van in voorraad en kunnen dus in geval van nood ten alle tijde opschalen.

Vergeet niet dat een aanvullende actieve bescherming tegen IED, mortieren, rakketten RPG en dergelijke tegenwoordig ook mogelijk is.


Allemaal mee eens. Zie ook mijn topic over de CV90. Ik ben geen verklaard evident tegenstander van dat vtg, maar ik vind dat 'ie verkeerd is aangekocht. Al had ik graag de Yper een grote beurt zien krijgen, want ik vind het een geweldig vtg dat zeker niet verouderd is en potentieel heeft in de 21ste eeuw. Juíst in onze 21ste eeuw van VG en dus kleine ruimtes. De CV90 is net als de Boxer veel te groot man... Hoe wilde je daar fatsoenlijk mee kunnen draaien en zo in VG? CV90 kan dat wel, maar Boxer heeft een radius nodig. En net wat je zegt: totaal overbodig onzinvtg. Want wat heeft het nou voor zin om je painf op rups en je support op wielen??? Al die steun moet toch bij de painf kunnen komen en DUS onder dezelfde terreinomstandigheden kunnen opereren? Nou dan... Ik vraag me echt af wie het materieelbeleid doet. Ik wil die vent spreken, want die doet z'n werk niet goed.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Ace1 op 23/01/2012 | 17:20 uur
Zo´n gemoderniserde  Yper had veel geld kunnen besparen bij Defensie, dat geld had men nu goed kunnen gebruiken, wat kost zo´n gemoderniserde versie van de YPer en wat was men kwijt aan de CV90 en de Boxer en Fennek?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 23/01/2012 | 17:23 uur
Citaat van: Ace1 op 23/01/2012 | 17:20 uur
Zo´n gemoderniserde  Yper had veel geld kunnen besparen bij Defensie, dat geld had men nu goed kunnen gebruiken, wat kost zo´n gemoderniserde versie van de YPer en wat was men kwijt aan de CV90 en de Boxer en Fennek?

Juust. De CV90 voldoet niet helmaal (dat kan weliswaar opgelost worden, lees mijn desbetreffend topic even), en die laatste 2 zijn tamelijk zinloos. Vooral de eerste. Voor verkenningen heb je echt niet per se een dure Fennek nodig. De apparatuur die erin zit kun je ook op een LaRo110 oid zetten. Boeiend dat de Fennek weinig warmte uitstraalt, maar waar vechten we doorgaans ook alweer tegen en heeft de vij dergelijke peppi apparatuur om Fenneks waar te nemen? Dat antwoord kennen wij hier allemaal.....
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 23/01/2012 | 21:16 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 17:23 uur
Citaat van: Ace1 op 23/01/2012 | 17:20 uur
Boeiend dat de Fennek weinig warmte uitstraalt, maar waar vechten we doorgaans ook alweer tegen en heeft de vij dergelijke peppi apparatuur om Fenneks waar te nemen? Dat antwoord kennen wij hier allemaal.....

hmm maar we hebben de krijgsmacht niet alleen nodig tegen vijanden waar we doorgaans tegen vechten. Je doelt daarmee op Taliban? Dat is nou juist het hele probleem. De krijgsmacht is er puur om ons land, en onze belangen te beschermen onder ALLE omstandigheden. Nu is alle wel een heel breed begrip, maar zoals het nu is zou dat alle vervangen moeten worden door (ideale omstandigheden) kortom, alleen voor op het oefenterrein.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Ace1 op 23/01/2012 | 21:42 uur
Nu ik deze topic nog eens doorlees en het PDFje van Chrisis nog eens bekijk, zie ik het nut van de aanschaf van de CV90 en Bushmaster niet in.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: SMI de Boer op 23/01/2012 | 21:51 uur
Kweet niet of we door moesten gaan met het casco van de YPR. Als je alle componenten behalve het casco moet vervangen denk ik niet dat je goed bezig bent.

Ik zeg wel: boveluike rules
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: MoronHunter op 24/01/2012 | 02:48 uur
Citaat van: Ace1 op 23/01/2012 | 21:42 uur
Nu ik deze topic nog eens doorlees en het PDFje van Chrisis nog eens bekijk, zie ik het nut van de aanschaf van de CV90 en Bushmaster niet in.

Bushmaster was toch een tijdelijke maatregel om de komst van de Boxer te overbruggen, en eerstgenoemde nadien af te stoten?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Huzaar1 op 26/01/2012 | 13:43 uur
Ik zie de Buma er niet snel uitgaan, ding voldoet erg goed ( boven verwachtingen ).
Over de YPR, wat de topicstarter wil en voor ogen heeft was de Puma ( doorontwikkeld uit de Marder ).
Dat ding is ontworpen, rekening houdend met eventueel verlengen van het voertuig, en bestond voor 40% uit onderdelen die een Leopard2 tank ook heeft. Loopwielen zijn bijvoorbeeld gewoon uitwisselbaar zelfs, tracks misschien ook wel. Dat levert een enorme besparing op doordat er al contracten liepen met KMW en diehl.

De Puma was zoiezo een betere keus geweest omdat KMW nogal soepel was met de prijs en het kanon wat meer mogelijkheden bood.
De keuze van de Cv90 is weer een vraagteken eigenlijk.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Tanker op 26/01/2012 | 14:13 uur
Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2012 | 13:43 uur
Ik zie de Buma er niet snel uitgaan, ding voldoet erg goed ( boven verwachtingen ).
Over de YPR, wat de topicstarter wil en voor ogen heeft was de Puma ( doorontwikkeld uit de Marder ).
Dat ding is ontworpen, rekening houdend met eventueel verlengen van het voertuig, en bestond voor 40% uit onderdelen die een Leopard2 tank ook heeft. Loopwielen zijn bijvoorbeeld gewoon uitwisselbaar zelfs, tracks misschien ook wel. Dat levert een enorme besparing op doordat er al contracten liepen met KMW en diehl.

De Puma was zoiezo een betere keus geweest omdat KMW nogal soepel was met de prijs en het kanon wat meer mogelijkheden bood.
De keuze van de Cv90 is weer een vraagteken eigenlijk.

Ik snap ook niet waarom niet voor de Puma gekozen is, de pantservoertuigen van KMW zijn ongeëvenaard.
Je koopt bewezen techniek en kwaliteit, en waarschijnlijk had men zeer scherpe deals kunnen afsluiten omdat we al decennia zaken doen met dat bedrijf.......
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 26/01/2012 | 15:07 uur
Er waren voor de Boxer betere alternatieven geweest. Misschien met iets mindere bescherming maar wel goedkopere, snel leverbare voertuigen die in veel meer varianten verkrijgbaar zijn.
De AMV is wel een favoriet.
Leverbaar als APC en ambulance maar ook als variant met AMOS of 105mm en omdat hij kleiner is ook geschikt als IFV, al dan niet amfibisch, of als verkenningsvoertuig.

De fennek?
Het past wel in de trend, zware voertuigen eruit, lichte voertuigen erin. Laten we het maar gemotoriseerde brigades gaan noemen...
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Oorlogsvis op 26/01/2012 | 15:09 uur
En wat dan te denken van die 400 Fenneks ???...jezus...400 Fenneks waarom zoveel ? en zoals ze gebruikt worden totaal van de zotte.
Maar het aantal is wat me een beetje raar overkomt waarom heeft de legerleiding ooit gedacht 400 verkenningsvoertuigen te moeten hebben ?..Ik zou voor verkenningen een voertuig zoals de Rooikat (zuid-afrika) nemen...pantserwiel, snel en zwaarbewapend ..eventueel met 105mm kanon.
Voor verkenningen/vredesmissies zou ik de Cougar kiezen zoals de Amerikanen die hebben in Afghanistan.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Huzaar1 op 26/01/2012 | 15:45 uur
400 fenneks is inderdaad belachelijk, maar onthoud wel bij de KLU zijn ze ook in dienst.
Het probleem met de Fennek is, is dat er maar 3 man inpassen, ding ziet er niet zo taai uit als hij is en hij kan max beschermen tot 7,62MM KKW.

Ik weet zeker dat als er een vervanging kwam voor de m113,ypr,prtl gekozen moest worden NA Afghanistan er andere keuzes waren gemaakt.


Maar nee, een wiel voertuig voor infanterie vind ik absoluut niet slim, want zoals de infanterie de CV90 gebruikt is vooralsnog als battletaxi ( verandert al door cavalerie inbreng ) maar als we straks de zandhazen niet meer kunnen afzetten waar we willen doordat wielen geen grip hebben in het terrein zijn we echt ons zelf aan het verkrachten. Dat is niet de bedoeling.

Daarnaast kunnen we een helemaal peppie to the max cv90 in elkaar knutselen ontworpen voor Pantserinfanterie doeleinden op het hoogste geweldsniveau ( spectrum )weten we allemaal dat in dat plaatje een DFP ( direct firing platform ) onmisbaar is en optreden zonder dit aanvullende wapen automatisch betekent dat het hoogste geweldsspectrum niet meer haalbaar is.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Harald op 26/01/2012 | 16:07 uur
Citaat van: IPA NG op 26/01/2012 | 15:07 uur
Er waren voor de Boxer betere alternatieven geweest. Misschien met iets mindere bescherming maar wel goedkopere, snel leverbare voertuigen die in veel meer varianten verkrijgbaar zijn.
De AMV is wel een favoriet.
Leverbaar als APC en ambulance maar ook als variant met AMOS of 105mm en omdat hij kleiner is ook geschikt als IFV, al dan niet amfibisch, of als verkenningsvoertuig.

AMV met 105 mm ziet er wel goed uit
Amfibisch !! een grote plus, want een Boxer is dit niet, jammer genoeg
http://www.youtube.com/watch?v=TSzCuVtk5CQ   2.15 tot 4.00

maar om te uiterlijk vind ik een B1 Centauro, AMX-10RCR of Rooikat er beter uitzien
gevoelsmatig lijken deze lager dan bijvoorbeeld een stryker, piranha met 105 mmn

B1 Centauro : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=tJCKIZ3BhaE&feature=endscreen
Rooikat : http://www.youtube.com/watch?v=Nwg9MEcyYDw
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 26/01/2012 | 16:13 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 26/01/2012 | 15:09 uur
En wat dan te denken van die 400 Fenneks ???...jezus...400 Fenneks waarom zoveel ? en zoals ze gebruikt worden totaal van de zotte.
Maar het aantal is wat me een beetje raar overkomt waarom heeft de legerleiding ooit gedacht 400 verkenningsvoertuigen te moeten hebben ?..Ik zou voor verkenningen een voertuig zoals de Rooikat (zuid-afrika) nemen...pantserwiel, snel en zwaarbewapend ..eventueel met 105mm kanon.
Voor verkenningen/vredesmissies zou ik de Cougar kiezen zoals de Amerikanen die hebben in Afghanistan.


Omdat dit het break eaven point was. minder voertuigen produceren zou niet rendabel zijn. soort van gulden middenweg tussen voertuigprijs per stuk, en maximaal aantal......

Bedenk wel dat toen het project Groot Pantser Wielvoertuig begon het de bedoeling was dat dit voertuig ook de taken van de PRAT, YPR Mortier etc zou overnemen. Ik heb die brieven indertijd nog gelezen toen RDM een ongevraagde brief aan defensie stuurde waarin zij de Piranha IV als alternatief aanboden.

In de brief gebruikte het Ministerie van defensie toen argumenten die volledig fout en onterecht waren. Ze gebruikte bijvoorbeeld argumenten als: De Piranha IV is een verbeterde versie van de Piranha III, en dus een oud voertuig ( NIET waar: Piranha IV en V zijn volledig nieuw, alleen hetzelfde principe). De Piranha IV is al helemaal uitontwikkeld Nederlandse industrie kan daar dus niets aan verdienen (NIET WAAR zie vorig antwoord). PIRANHA IV heeft niet genoeg groei potentieel,  (Hierbij gebruikte men de feitelijke gegevens van de III ipv IV) NIET WAAR: de nieuwe versie is een nieuwe ontwikkeling met groeipotentieel meer dan benodigd.

Ook waren er nog andere alternatieven in ontwikkeling, Frankrijk, Italië en Finland met AMV. Voor dit topic was voor mij echter van belang dat ze garandeerde dat in het kader van groeipotentieel, de Boxer het enige voertuig was dat geschikt was om de ondersteunende taak (van CV9035MKIII EN LEOPARD TANKS) uit te voeren. omdat zij als enige deze voertuigen bij konden blijven. Die gevechtstaken Anti Tank, Mortier etc waren daarbij onontbeerlijk.

Een paar jaar later was ineens de Fennek daartoe meer dan geschikt. Het grote argument: Standaardisatie op een kleiner aantal goedkope voertuigtypen! Die standaardisatie had dus eigenlijk op de Boxer plaats moeten vinden. Maar ja die is nog duurder dan de Fennek.

Klinkt heel mooi, maar de Fennek is niet bepaald goedkoop, helemaal als die nutteloos is in de functie MRAT, Mortier, Genie, etc.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 26/01/2012 | 16:14 uur
Citaat van: Harald op 26/01/2012 | 16:07 uur
AMV met 105 mm ziet er wel goed uit
Amfibisch !! een grote plus, want een Boxer is dit niet, jammer genoeg
http://www.youtube.com/watch?v=TSzCuVtk5CQ   2.15 tot 4.00

maar om te uiterlijk vind ik een B1 Centauro, AMX-10RCR of Rooikat er beter uitzien
gevoelsmatig lijken deze lager dan bijvoorbeeld een stryker, piranha met 105 mmn

B1 Centauro : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=tJCKIZ3BhaE&feature=endscreen
Rooikat : http://www.youtube.com/watch?v=Nwg9MEcyYDw

In noemde de AMV dan vooral met het oog op de mogelijkheden om uit te breiden.
Amfibische IFV's voor het Korps en voertuigen voor de LMB (want die worden toch niet ingezet in een air assault rol en zo'n voertuig is iets steviger als een LSV tijden een uitzending). En ja, als veel betere optie dan een Fennek MRAT...
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 26/01/2012 | 16:21 uur
Citaat van: Harald op 26/01/2012 | 16:07 uur
Citaat van: IPA NG op 26/01/2012 | 15:07 uur
Er waren voor de Boxer betere alternatieven geweest. Misschien met iets mindere bescherming maar wel goedkopere, snel leverbare voertuigen die in veel meer varianten verkrijgbaar zijn.
De AMV is wel een favoriet.
Leverbaar als APC en ambulance maar ook als variant met AMOS of 105mm en omdat hij kleiner is ook geschikt als IFV, al dan niet amfibisch, of als verkenningsvoertuig.

AMV met 105 mm ziet er wel goed uit
Amfibisch !! een grote plus, want een Boxer is dit niet, jammer genoeg
http://www.youtube.com/watch?v=TSzCuVtk5CQ   2.15 tot 4.00

maar om te uiterlijk vind ik een B1 Centauro, AMX-10RCR of Rooikat er beter uitzien
gevoelsmatig lijken deze lager dan bijvoorbeeld een stryker, piranha met 105 mmn

B1 Centauro : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=tJCKIZ3BhaE&feature=endscreen
Rooikat : http://www.youtube.com/watch?v=Nwg9MEcyYDw

Meer infoe en wat aandachtspunten over mogelijke wapensystemen en kalibers.

http://s4.invisionfree.com/NSDraftroom/ar/t2071.htm (http://s4.invisionfree.com/NSDraftroom/ar/t2071.htm)
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 26/01/2012 | 16:31 uur
Dit zal hem wel worden dan in 2020:

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi75.photobucket.com%2Falbums%2Fi291%2FMacabees%2FTanks%2FRatel20120mm.jpg&hash=a2f393fbb58710831434eef9a83ff4da8899dfb5)

Maar dan als verlengde Fennek :lol:
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Huzaar1 op 26/01/2012 | 16:50 uur
Citaat van: IPA NG op 26/01/2012 | 16:31 uur
Dit zal hem wel worden dan in 2020:

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi75.photobucket.com%2Falbums%2Fi291%2FMacabees%2FTanks%2FRatel20120mm.jpg&hash=a2f393fbb58710831434eef9a83ff4da8899dfb5)

Maar dan als verlengde Fennek :lol:

wat is dat nou joh? :P
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 26/01/2012 | 17:16 uur
Ik weet het niet, het plaatje komt uit die link en het bestand draagt de naam 'ratel 20120' maar het lijkt op een 6x6 fennek.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: SMI de Boer op 26/01/2012 | 19:12 uur
't is echt een Ratel, maar die heb je in 60, 90, 80 e 81 uitvoeringen.. ook nog iets met letters als Z ofzo
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 26/01/2012 | 20:50 uur
Zeker nu met het snijden in de transport heli vloot zou het te overwegen zijn de LMB om te vormen tot Lichte Brigade waarvan maar een deel gespecialiseerd in air assault. Dan kun je gaan shoppen voor die categorie wielvoertuigen.

Voor de gemechaniseerde brigades heeft rups mijn voorkeur.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Hyperion op 26/01/2012 | 20:50 uur
Citaat van: dudge op 26/01/2012 | 20:13 uur
Citaat van: SMI de Boer op 26/01/2012 | 19:12 uur
't is echt een Ratel, maar die heb je in 60, 90, 80 e 81 uitvoeringen.. ook nog iets met letters als Z ofzo

Inderdaad veel verschillende versies, mooi voertuig ook. Was destijds ontwikkeld terwijl er al de nodige beperkingen waren in financiën en 'kooprecht'.
Het heeft door de hoge manoeuvreerbaarheid behoorlijk huisgehouden in de hele zuidelijk-afrika regio.




Een pracht voertuig! Heeft nog menig T-55's uitgeschakeld met zijn 20mm of 90 mm kanon. Er was nog twijfel of hij geupgrade zou worden, maar hij wordt vervangen door 264 Badger's(Patria AMV). Geld was doorgaans bij de SADF niet zo'n grote issue. Dat is nu wel anders :mad:(1 van de 4 Valour fregatten doet het nog maar :sick:)

On-Topic: iemand een idee wat voor toren er op de Ratel 20120 zit?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 26/01/2012 | 22:23 uur
Citaat van: dudge op 26/01/2012 | 22:05 uur

Van elk bataljon binnen de LMB is volgens mij al 1 Cie gespecialiseerd in voertuig optreden (mbv patria's).

Een goede zaak en fijn om te weten.
En ook 1 Cie is gespecialiseerd in airborn optreden toch?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Huzaar1 op 26/01/2012 | 22:50 uur
Welke eenheid is na uruz niet gespecialiseerd in de patria  :lol:
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Nikehercules op 27/01/2012 | 01:51 uur
Citaat van: dudge op 26/01/2012 | 22:05 uur
Van elk bataljon binnen de LMB is volgens mij al 1 Cie gespecialiseerd in voertuig optreden (mbv patria's).

Was die Patria ondertussen niet afgestoten? De Buma's gingen toch organiek richting lmb?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: ZitStuk op 27/01/2012 | 12:43 uur
er komt/is volgens mij een roterende set om bij elk bat. een cie op te trainen vwb vtg optreden.
En de bushmaster organiek bij lmb indelen lijkt me niet aangezien de buma te zwaar is om onder een heli te verplaatsen
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Nikehercules op 27/01/2012 | 13:29 uur
Citaat van: ZitStuk op 27/01/2012 | 12:43 uur
aangezien de buma te zwaar is om onder een heli te verplaatsen

Dat klopt, maar LMB heeft momenteel helemaal niet de beschikking over pantser en is daardoor maar heel beperkt inzetbaar.

Ik dacht het recent nog ergens gelezen te hebben maar ik krijg het niet gevonden.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Harald op 27/01/2012 | 16:15 uur
Citaat van: Nikehercules op 27/01/2012 | 13:29 uur
Citaat van: ZitStuk op 27/01/2012 | 12:43 uur
aangezien de buma te zwaar is om onder een heli te verplaatsen

Dat klopt, maar LMB heeft momenteel helemaal niet de beschikking over pantser en is daardoor maar heel beperkt inzetbaar.

Ik dacht het recent nog ergens gelezen te hebben maar ik krijg het niet gevonden.

Wat kan er dan eigenlijk wel onder een Cougar of Chinook meegenomen worden voor de LMB ??

volgens mij alleen LSV, MB G280 en MB 290 en alle varianten o.a. KCT-versie (SF-uitvoering) en maximaal een Fennek onder een Chinook

Cougar kan maximaal 3000 kg lading meenemen en met de chinook kan met behulp van 3 haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste cargo-hook kan worden belast met maximaal 9.072 kg. De centrale cargo-hook kan maximaal 12.700 kg dragen (het totale gewicht zowel intern als extern inclusief brandstof mag niet meer zijn dan 13.343 kg)

Dus vervoermiddelen voor LMB welke meegenomen kunnen worden zijn beperkt, in iedergeval geen gepanserde voertuigen.
Er zijn geen LMB voertuigen waarmee eenheden zich over grotere afstanden kunnen verplaatsen, zoals een patria, deze zijn te zwaar
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Nikehercules op 27/01/2012 | 18:46 uur
Citaat van: Harald op 27/01/2012 | 16:15 uur
Er zijn geen LMB voertuigen waarmee eenheden zich over grotere afstanden kunnen verplaatsen, zoals een patria, deze zijn te zwaar

Wat versta je over grotere afstanden? Want daar zijn de helikopters voor, dat is tenniste het idee achter het luchtmobiele concept.
Verder heb je de Wiesel, een pantserrupsvoertuig(je) dat wel luchtmobiel ingezet kan worden.

Je ook niet uit het oog verliezen dat de LMB niet zuiver luchtmobiel is (zeker niet zelfs), toevoeging van pantervoertuigen zou je in dit licht kunnen zien.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 27/01/2012 | 18:53 uur
Wat is nog het nut van de LMB? In de praktijk is het een lichte infanterie brigade zonder de juiste voertuigen.

Nu we geeneens fatsoenlijke gemechaniseerde brigades mee hebben , waarom dan wel maar liefst DRIE luchtmobiele bataljons?
Voor de hedendaagse rol, COIN, heb je geen drie air assault bataljons nodig, eerder gemotoriseerde bataljons en voor de traditionele rol, volgens mij is dat dus het creëren van bruggenhoofden voor de gemechaniseerde eenheden, is drie ook nogal veel aangezien we toch geen fatsoenlijke gemechaniseerde eenheden meer hebben.

Dus waarom niet één bataljon gespecialiseerd in air assault (en dan eventueel airborne) en de rest gemotoriseerd?
Of van my part 1/1/1 als je bedenkt dat per bataljon er een Cie is die getraind is voor gemotoriseerd optreden en één die geschikt is voor airborn ops.

Dus meer specialisatie en minder overkill aan air assault. Of zijn jullie het daar niet mee eens en waarom?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Tanker op 27/01/2012 | 19:35 uur
Citaat van: IPA NG op 27/01/2012 | 18:53 uur
Wat is nog het nut van de LMB? In de praktijk is het een lichte infanterie brigade zonder de juiste voertuigen.

Nu we geeneens fatsoenlijke gemechaniseerde brigades mee hebben , waarom dan wel maar liefst DRIE luchtmobiele bataljons?
Voor de hedendaagse rol, COIN, heb je geen drie air assault bataljons nodig, eerder gemotoriseerde bataljons en voor de traditionele rol, volgens mij is dat dus het creëren van bruggenhoofden voor de gemechaniseerde eenheden, is drie ook nogal veel aangezien we toch geen fatsoenlijke gemechaniseerde eenheden meer hebben.

Dus waarom niet één bataljon gespecialiseerd in air assault (en dan eventueel airborne) en de rest gemotoriseerd?
Of van my part 1/1/1 als je bedenkt dat per bataljon er een Cie is die getraind is voor gemotoriseerd optreden en één die geschikt is voor airborn ops.

Dus meer specialisatie en minder overkill aan air assault. Of zijn jullie het daar niet mee eens en waarom?

Ik zou zeggen opheffen van heel LUMBL, 1 bataljon omscholen naar MARNS en van de overige BAT's maar PAINFBAT's maken....

Zou dat een reële optie kunnen zijn v.w.b. de toekomst ?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 27/01/2012 | 19:40 uur
Eén bataljon bestaande uit alle para getrainde compagnieën voor een air assault/airborne bataljon en 2 gemotoriseerde bataljons met iets van een Patria AMV in APC/IFV/105mm/AMOS/etc. varianten, want een Boxer IFV lijkt mij onrealistisch.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Harald op 27/01/2012 | 20:14 uur
Citaat van: Nikehercules op 27/01/2012 | 18:46 uur
Citaat van: Harald op 27/01/2012 | 16:15 uur
Er zijn geen LMB voertuigen waarmee eenheden zich over grotere afstanden kunnen verplaatsen, zoals een patria, deze zijn te zwaar

Wat versta je over grotere afstanden? Want daar zijn de helikopters voor, dat is tenniste het idee achter het luchtmobiele concept.
Verder heb je de Wiesel, een pantserrupsvoertuig(je) dat wel luchtmobiel ingezet kan worden.

Je ook niet uit het oog verliezen dat de LMB niet zuiver luchtmobiel is (zeker niet zelfs), toevoeging van pantervoertuigen zou je in dit licht kunnen zien.

Grotere afstanden, wat ik hier mee bedoel is

dat als je eenheden via de lucht (heli's) gedropt heb in een vijandelijk gebied, voertuigen waarmee je je eenheden een extra mobiliteit geeft een grote toegevoegde waarde heeft.
- om je eenheden te vervoeren verder in vijandelijk gebied, of juist terugtrekking
- verkenning
- hit en run- aanvallen
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Harald op 27/01/2012 | 20:22 uur
Citaat van: IPA NG op 27/01/2012 | 19:40 uur
Eén bataljon bestaande uit alle para getrainde compagnieën voor een air assault/airborne bataljon en 2 gemotoriseerde bataljons met iets van een Patria AMV in APC/IFV/105mm/AMOS/etc. varianten, want een Boxer IFV lijkt mij onrealistisch.

Met het eerste deel van je zin ben ik het wel eens, maar een Boxer IFV onrealistisch ..... waarom niet ?

Boxer IFV
The IFV variant of BOXER represents the leading edge of wheeled Infantry Fighting Vehicles. Combining the BOXER inherent high level of protection and the unique mobility with the latest turret technology, the IFV variant presents state-of-the-art capabilities to face current requirements.

The BOXER IFV variant, equipped with the LANCE turret system is completely in line with the modular BOXER philosophy as the LANCE turret itself features a new modular design. It thereby ensures maximum flexibility and an optimized capability for further upgrades for changing requirements. Also the protection of the turret is adaptable for a wide range of missions and to face different threats – as does the BOXER itself.

The IFV variant can transport up to 8 soldiers, besides the driver. A variety of individual modules allows for either a two-man or a remotely controlled turret design – one Concept with two Configurations.

The turret provides a hunter-killer capability, which is unique in a medium calibre turret.

Sufficient firepower is provided by a flexible weapons suite

Stabilized MK30-2/ABM automatic cannon (cal. 30 mm x 173) – other weapons can be integrated as well
7.62mm MG3 coaxial machine gun and/or MAG, MG4 or other machine gun
Elevation: -10° to +45°
Azimuth: precise, high-speed 360° traverse


http://www.artec-boxer.com/variants/infantryfightingvehicle.html

http://www.artec-boxer.com/fileadmin/documents/BOXER_IFV.pdf

misschien kan er ook een 35 mm cannon geplaatst worden, zodat je dezelfde munitie hebt als bij de CV90
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Oorlogsvis op 27/01/2012 | 20:23 uur
We hebben natuurlijk indertijd een luchtmobiel opgericht tezamen met een hele zooi Chinooks en Cougars.....terwijl het behoud van een gemechaniseerde Brigade een beter idee was volgens mij.
Van mij mag Luchtmobiel ook verdwijnen, een bataljon zoals jullie zeggen bij het korps Mariniers, en verder weer twee tankbataljons erbij en al het Pantserhouwitzer geschut wat we nog in de verkoop hebben in actieve dienst stellen.
Dan houdt de landmachtmacht nog twee gemechaniseerde Brigades over...maar wel twee ECHTE BRIGADES ! ;)
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Tanker op 27/01/2012 | 20:37 uur
Ik begrijp ook totaal niet waar men voor de opvolger van de YPR PRAT gekozen heeft voor een Fennek, men had beter een Wiesel kunnen aanschaffen, klein, compact, snel en onder een heli te vervoeren.......
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Flyguy op 27/01/2012 | 20:39 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 27/01/2012 | 20:23 uur
We hebben natuurlijk indertijd een luchtmobiel opgericht tezamen met een hele zooi Chinooks en Cougars.....terwijl het behoud van een gemechaniseerde Brigade een beter idee was volgens mij.
Van mij mag Luchtmobiel ook verdwijnen, een bataljon zoals jullie zeggen bij het korps Mariniers, en verder weer twee tankbataljons erbij en al het Pantserhouwitzer geschut wat we nog in de verkoop hebben in actieve dienst stellen.
Dan houdt de landmachtmacht nog twee gemechaniseerde Brigades over...maar wel twee ECHTE BRIGADES ! ;)

De luchtmobiele mariniers, voor missies van de lpd's en de jss.
Dat zou erg mooi zijn, helemaal als de marine een wheeled apc krijgt ter vervanging van de patria, evt. ook in ifv versie,
en natuurlijk, zoals jij zegt, weer twee volle landmacht brigades met tanks en geschut.
Ik droom te veel ben ik bang...

edit: oh ja, en de MLD heroprichten, waar een aantal chinooks en cougars samen met de nh-90 worden ingedeeld, en een nieuw patrouille vliegtuig dat ook bezit over asw capaciteit... al is het maar zo'n dorniertje
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Nikehercules op 27/01/2012 | 22:09 uur
Citaat van: IPA NG op 27/01/2012 | 19:40 uur
Eén bataljon bestaande uit alle para getrainde compagnieën voor een air assault/airborne bataljon en 2 gemotoriseerde bataljons

Een zekere luchtmobiele capaciteit zou ik binnen je defensie zeker houden maar ik vraag me idd af of we hier nu echt een brigade voor aan moeten wijzen. Het lijkt mij een taak die prima door het Korps Mariniers vervult kan worden.
Het super gespecialiseerde LMB optreden verlies je hiermee maar ik vraag me af of we daar rouwig om moeten zijn, zeker nu je ziet dat de LMB steeds verder richting de Mariniers begint op te schuiven.

Misschien zou het wel interessant zijn LMB om te vormen tot lichte infanterie brigade, een beetje zoals een Amerikaanse Stryker brigade.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: ZitStuk op 27/01/2012 | 22:33 uur
Citaat van: Tanker op 27/01/2012 | 20:37 uur
Ik begrijp ook totaal niet waar men voor de opvolger van de YPR PRAT gekozen heeft voor een Fennek, men had beter een Wiesel kunnen aanschaffen, klein, compact, snel en onder een heli te vervoeren.......

Men kon een leuk dealtje krijgen en als het goedkoop is hoeft het niet functioneel te zijn....
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Nikehercules op 28/01/2012 | 00:06 uur
Citaat van: Tanker op 27/01/2012 | 20:37 uur
Ik begrijp ook totaal niet waar men voor de opvolger van de YPR PRAT gekozen heeft voor een Fennek, men had beter een Wiesel kunnen aanschaffen, klein, compact, snel en onder een heli te vervoeren.......

Mwa, ik sta niet achter de keus van de Fennek (zeker omdat geen AT-voertuig is maar een AT-taxi) maar die Wiesel lijkt me ook van concessies aan elkaar te hangen.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 28/01/2012 | 12:28 uur
Citaat van: Nikehercules op 27/01/2012 | 22:09 uur
Misschien zou het wel interessant zijn LMB om te vormen tot lichte infanterie brigade, een beetje zoals een Amerikaanse Stryker brigade.

Dat stel ik dan ook voor maar met behoud van één gespecialiseerd bataljon. Eventueel ook gewoon getraind voor gemotoriseerd optreden.

De Boxer, ik begreep dat dit voertuig te groot en te lomp zou zijn als IFV. Maar er zijn dus blijkbaar wel concepten voor dus misschien weegt de betere bepansering daar toch tegen op? Maar het plaatsen van een 105mm module zou niet mogelijk zijn omdat ze slechts met 4 bouten vast zitten dat dat gaat fout met de terugslag of heb ik dat verkeerd begrepen? Er komt immers wel een 120mm module...

De Cockerill CT-CV 105mm zie ik nog wel zitten namelijk, inclusief de bijbehorende ATGM's.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 28/01/2012 | 20:36 uur
Citaat van: ZitStuk op 27/01/2012 | 22:33 uur
Citaat van: Tanker op 27/01/2012 | 20:37 uur
Ik begrijp ook totaal niet waar men voor de opvolger van de YPR PRAT gekozen heeft voor een Fennek, men had beter een Wiesel kunnen aanschaffen, klein, compact, snel en onder een heli te vervoeren.......

Men kon een leuk dealtje krijgen en als het goedkoop is hoeft het niet functioneel te zijn....

Noem het maar een leuk dealtje? En goedkoop. Sorry hoor maar voor die taken waren er kant en klare voertuigen te krijgen voor de helft van de prijs. De EAGLE IV bijvoorbeeld of van het Franse Panhard VBR. Hele geschikte voertuigen..

maar nee.

En wat betreft die Wiesel, heel erg leuk, maar die is toch net zo goed te klein? Ik vraag me af hoeveel reloads die kan meevoeren. De Fennek kan er 5 meedragen geloof ik. (inclusief één schietklare in de lanceerinrichting) Oh, ja, per team van twee Fenneks delen ze één lanceerbuis om de kosten te drukken.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 28/01/2012 | 20:38 uur
Citaat van: IPA NG op 28/01/2012 | 12:28 uur
Citaat van: Nikehercules op 27/01/2012 | 22:09 uur
Misschien zou het wel interessant zijn LMB om te vormen tot lichte infanterie brigade, een beetje zoals een Amerikaanse Stryker brigade.

Dat stel ik dan ook voor maar met behoud van één gespecialiseerd bataljon. Eventueel ook gewoon getraind voor gemotoriseerd optreden.

De Boxer, ik begreep dat dit voertuig te groot en te lomp zou zijn als IFV. Maar er zijn dus blijkbaar wel concepten voor dus misschien weegt de betere bepansering daar toch tegen op? Maar het plaatsen van een 105mm module zou niet mogelijk zijn omdat ze slechts met 4 bouten vast zitten dat dat gaat fout met de terugslag of heb ik dat verkeerd begrepen? Er komt immers wel een 120mm module...

De Cockerill CT-CV 105mm zie ik nog wel zitten namelijk, inclusief de bijbehorende ATGM's.

Hmmm, Ik hoop dat je met die bijbehorende ATGM's niet doelt op inferieure raketten uit de Oukraine die op dit moment samenwerken met de Belgen? Lijkt mij niet verstandig in ieder geval. 

Waar haal je de info vandaag over dat er wel een 120mm module komt?  Heb daar nog niets over gelezen in ieder geval. Of heb je het over een mortier?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 28/01/2012 | 23:27 uur
Ja inderdaad mortier. Vergeten er bij te zetten.

De raket? Inderdaad een door CMi zelf gefabriceerd ding. Ik weet niet of dat Oekraïens is maar hun 105mm zou de beste op dit moment zijn los daarvan. Die raket genaamd de 'falarick 105' zou alleen minimaal 550mm na ERA moeten kunnen penetreren wat mij toch genoeg lijkt voor in ieder geval de wat oudere Sovjet meuk. Dus als je het kanon koopt, waarom dan niet gelijk zoiets? Lijkt mij het maximaal haalbare uit een 105mm op dit moment. Misschien zou je er Spike's op kunnen hangen maar ik koop liever niet Israëlisch, maar laten we het daar vooral niet over hebben in dit topic.

Ook een aparte AT variant zou mogelijk zijn met TOW oid maar als het in één variant kan, waarom niet?

EDIT:

Hij is inderdaad ontworpen samen net een ontwerpbureau uit Oekraïne, maar wat is daar dan inferieur aan?
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Huzaar1 op 29/01/2012 | 01:45 uur
Ben het er mee eens dat we nu een lege huls hebben.
Op papier staan we er iets te machtig voor als we kijken naar vergelijkbare landen als Belgie en Denemarken.
Een luchtmobiele brigade, 2 mech brigs en een onafhankelijke mariniers "brigade " .

Jezus christ....

over ambitie gesproken
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 29/01/2012 | 15:30 uur
Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2012 | 01:45 uur
Ben het er mee eens dat we nu een lege huls hebben.
Op papier staan we er iets te machtig voor als we kijken naar vergelijkbare landen als Belgie en Denemarken.
Een luchtmobiele brigade, 2 mech brigs en een onafhankelijke mariniers "brigade " .

Jezus christ....

over ambitie gesproken

Hoe zou het er anders uit moeten zien? Mechbrig extra en dan divisietroepen met MLRS en zo? Of is dat te 'Koude Oorlog-achtig' voor je.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Huzaar1 op 31/01/2012 | 00:06 uur
Citaat van: IPA NG op 29/01/2012 | 15:30 uur
Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2012 | 01:45 uur
Ben het er mee eens dat we nu een lege huls hebben.
Op papier staan we er iets te machtig voor als we kijken naar vergelijkbare landen als Belgie en Denemarken.
Een luchtmobiele brigade, 2 mech brigs en een onafhankelijke mariniers "brigade " .

Jezus christ....

over ambitie gesproken

Hoe zou het er anders uit moeten zien? Mechbrig extra en dan divisietroepen met MLRS en zo? Of is dat te 'Koude Oorlog-achtig' voor je.

De MLRS vind ik niet meer nodig, het schrappen hiervan kan ik begrijpen. Een geheel kaartvierkant kun je er in 1 maal mee uitschakelen. Het gaat niet echt meer werken in de huidige strategie van Defensie. Zodra zich echter een situatie ontwikkeld als in de koude oorlog wordt het een ander verhaal natuurlijk.


Maar om verder te gaan op je vraag, een mechbrig extra is absoluut onnodig. In mijn mening is de Luchtmobiele brigade absurd. Het is LMB of het korps Mariniers. Beide legeronderdelen hebben eigen duikers, genie, vuursteun, para's, specialisten, en luchtmobiele vaardigheden.. de mariniers onderscheiden zich enkel door hun kunstjes op het water. Maar op een gekke zondag zie ik ook een paar lmbérs in een bootje stappen om die kunst te gaan beheersen.

LMB met DHC bij de Mariniers voegen, en de brigade verdeling die we nu hebben, het traditionele model dus afschaffen. We opereren niet meer in Brigades, kap er dan mee. Creëer battlegroups... wees hierin duidelijk en creëer een afwisselbaar team. in drievoud ( van elke battlegroup 1 ).

Deze lui oefenen met elkaar, altijd in verband op niveau 4,5 en opereren in uitzendgebieden samen. De battlegroups draaien oefingen tegen elkaar wanneer dit kan..zo stem je alles op elkaar af. Op het moment is elk bataljon in principe een uitleenbataljon voor de nodige opdracht op de nodige plek. Iedereen wisselt elkaar maar af en moet steeds nieuwe samenwerkingsverbanden creëren. Het duurt gewoon even voordat je op elkaar bent ingewerkt.

Door af te stappen van dit traditionele model "brigade" haal je meer rendement uit het kunnen en kennen. Het is ook een stuk makkelijker organiseren. Zo ben je ook af van eenheden zoals een heel tankbataljon, maar kun je een zelfstandig eskadron in een battlegroup implementeren. Er zijn er minder nodig, en deze tanks oefenen altijd tesamen in optreden.

Het aantal brigades qua grootte is prima, maar het zorgt voor onnodig geklooi want de hele structuur valt toch als een kaartenhuis in elkaar zodra er een uitzending aandoet.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 31/01/2012 | 00:08 uur
ALS je van mening bent dat de enige taak van Defensie politieagentje over de hele wereld spelen is dan is dat een goede opzet.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Oorlogsvis op 31/01/2012 | 10:36 uur
Citaat van: IPA NG op 31/01/2012 | 00:08 uur
ALS je van mening bent dat de enige taak van Defensie politieagentje over de hele wereld spelen is dan is dat een goede opzet.
Klopt IPA ...maar als er echt een oorlog moet worden uitgevochten heb je wel een Brigade struktuur nodig , 3 bataljons die goed met elkaar kunnen samenwerken om zo succes op het slagveld te behalen.

Het MLRS wordt wel in Afgahanistan gebruiikt bij precisie aanvallen ! het is niet zo dat dit super wapen niet meer hoort in de Nederlandse krijgsmacht..je kan heermee op lange afstand vuursteun bieden zonder eerst een F-16's/ apaches te moeten oproepen.
Ik zie wel wat in de MLRS, maar helaas is deze ook verdwenen.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Chrisis op 31/01/2012 | 12:42 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 31/01/2012 | 10:36 uur
Citaat van: IPA NG op 31/01/2012 | 00:08 uur
ALS je van mening bent dat de enige taak van Defensie politieagentje over de hele wereld spelen is dan is dat een goede opzet.
Klopt IPA ...maar als er echt een oorlog moet worden uitgevochten heb je wel een Brigade struktuur nodig , 3 bataljons die goed met elkaar kunnen samenwerken om zo succes op het slagveld te behalen.

Het MLRS wordt wel in Afgahanistan gebruiikt bij precisie aanvallen ! het is niet zo dat dit super wapen niet meer hoort in de Nederlandse krijgsmacht..je kan heermee op lange afstand vuursteun bieden zonder eerst een F-16's/ apaches te moeten oproepen.
Ik zie wel wat in de MLRS, maar helaas is deze ook verdwenen.

Helemaal mee eens, De MLRS is tegenwoordig echt niet meer een simpel raketorgel zoals tijden de koude oorlog. Men heeft daar tegenwoordig lange afstandsmunitie voor ontwikkeld, met precisie wapens. Ook tegen bewegende doelen. De MLRS zijn overigens aan Finaldn verkocht dus die kunnen niet terug.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 31/01/2012 | 15:04 uur
De HIMARS lijkt mij een mooi systeem voor Nederland met wat precisie munitie en wat ATACMS maar wie gaat daar mee werken?

In ieder geval heeft de terugkeer van de MBT en de PzH voorrang voor mij.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Huzaar1 op 31/01/2012 | 22:34 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 31/01/2012 | 10:36 uur
Citaat van: IPA NG op 31/01/2012 | 00:08 uur
ALS je van mening bent dat de enige taak van Defensie politieagentje over de hele wereld spelen is dan is dat een goede opzet.
Klopt IPA ...maar als er echt een oorlog moet worden uitgevochten heb je wel een Brigade struktuur nodig , 3 bataljons die goed met elkaar kunnen samenwerken om zo succes op het slagveld te behalen.


klopt helemaal.
maar om "die echte oorlogen" uit te vechten beschikken wij toch allang niet meer over het materiaal.
Dus het maakt daarvoor niets meer uit om hiervan af te stappen.

Wil je het traditionele model handhaven zoals nu, waar zijn de tanks? Artillerie? Sattelieten en reserves?

Die zijn er niet meer, allemaal weg.
Het is makkelijker om van een battlegroup een brigade te maken dan andersom.
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 31/01/2012 | 23:43 uur
Citaat van: Huzaar1 op 31/01/2012 | 22:34 uur
Wil je het traditionele model handhaven zoals nu, waar zijn de tanks? Artillerie? Sattelieten en reserves?

Die zijn er niet meer, allemaal weg.
Het is makkelijker om van een battlegroup een brigade te maken dan andersom.

Er zijn dan twee opties wat mij, als leek, betreft.

1. Is om het parate deel te reduceren naar 1 grote brigade met een klein aantal tank en te kiezen voor een grot reserve. Dit binnen het huidige budget. De Noorse manier dus. Let wel dat wij een land met 4 maal zowel inwoners zijn dus dit zou een schande zijn mijn inziens.

2. Het budget moet omhoog maar in ieder geval de NAVO norm, rond de 11/12 miljard zou dat zijn.
Ik heb het idee dat zo'n budget toereikend zou moeten zijn om ieder opco op fatsoenlijke sterkte te kunnen brengen. Een mechaniseerd component van twee (eventueel drie) brigades met fatsoenlijke aantallen tanks  en houwitsers met ondersteunende zaken als MLRS en UAV's. En daarnaast extra fregatten en een redelijk aantal Gripens et cetera.

Dat is zonder dienstplicht te overwegen.

Wat mij betreft moet er naar een hoger budget en een krijgsmacht in staat tot conventionele oorlogsvoering als zijn primaire taak gestreefd worden. In de tussentijd moet men niet overboord gaan met het hele 'expeditionaire krijgsmacht' geleuter en alles vervangen met Bushmasters en OPV's.

Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: IPA NG op 01/02/2012 | 01:00 uur
Citaat van: dudge op 31/01/2012 | 23:58 uur
Wat is er zo slecht aan een flexibelere opzet? Deze hoeft niet ten koste te gaan van de serieuze mogelijkheden, maar maakt wel de mogelijkheden in de operaties die we nu uitvoeren, een stuk makkelijker. Dat betekend niet gelijk dat je iedereen maar in Buma's stopt.

Staat denk ik trouwens los van de renovatie van de YPR, dat lijkt we hoe dan ook een onzalig plan. Gewoon verkopen aan een land waar de arbeid goedkoper is, zeker nu de zet toch al gemaakt is.

Dat is inderdaad niet on-topic en ik stel dan ook voor dat Huzaar zijn ideeën elders uiteen zet zodat er op gereageerd kan worden.
In de tussentijd: Mij lijkt het afbreken van de brigades geen goed idee. Dat dit niet flexibel zou zijn begrijp ik niet en operaties moet je beperken tot operatie want Afghanistan is redelijk uniek voor Defensie naar mijn mening (schaal type conflict, alleen Irak komt in de buurt) en is naar mijn mening een type conflict waar Nederland voortaan ver van uit de buurt blijft. Maar goed een centraal topic hierover is wenselijk,
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: KapiteinRob op 01/02/2012 | 06:56 uur
On topic s.v.p.

Rob
Forumbeheerder
Titel: Re:Renovatie van de Yper
Bericht door: Ace1 op 26/04/2015 | 14:06 uur
Titel: Re: Renovatie van de Yper
Bericht door: Ace1 op 11/02/2018 | 14:02 uur
Titel: Re: Renovatie van de Yper
Bericht door: Ace1 op 11/02/2018 | 14:18 uur
Voor de liefhebbers de YPR 2010 met aan de achterkant een RPG net

https://dutchforce21.files.wordpress.com/2017/11/vhm-ypr2010.pdf (https://dutchforce21.files.wordpress.com/2017/11/vhm-ypr2010.pdf)