Belgische marine bestelt patrouilleschepen in Frankrijk

Gestart door Lex, 04/02/2013 | 16:03 uur

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 06/02/2013 | 20:51 uur
We weten niet wat Damen als ontwerp naar voor geschoven heeft.
Noch weten we aan welke prijs dat was...

Damen had de Stan Patrol 5009 als ontwerp naar voor geschoven. PDFje van de Stan Patrol 5009 is op onderstaande link te downloaden.

http://www.damen.nl/en/markets/stan-patrol

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 07/02/2013 | 10:08 uur
Ik denk te kunnen stellen dat de meerderheid der Belgen zeker niet geobsedeerd is door Frankrijik, noch Duitsland, noch Nederland...

Dat is beperkt tot enkele politici (en burgers) die een bepaalde strekking genegen zijn...

Mij maakt het niet uit waar die schepen vandaan komen. "waar voor hun geld" en kunnen doen waarvoor ze gekocht zijn...
Meer moet dat niet zijn.
En gezien er een mini-SEWACO geinstalleerd wordt van Thales valt Nederland (mogelijk) niet volledig uit de boot.

Precies, daarbij maakt het voor deze order ook weinig uit. Het zijn relatief kleine en simpele schepen, de waarde in internationaal verband is dan ook niet erg groot.

Mourning

Citaat van: jurrien visser op 06/02/2013 | 21:51 uur
Citaat van: IPA NG op 06/02/2013 | 21:44 uur
Belgen met hun Frankrijk obsessie.

Wat ben ik blij dat ik aan de goeie kant van onze kunstmatige grens woon 8).

De een heeft zijn/haar obsessie met het zuiden de ander komt niet veel verder dan Zweden.  :devil:

:lol: :lol: :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ARM-WAP

Citaat van: IPA NG op 06/02/2013 | 21:44 uur
Belgen met hun Frankrijk obsessie.
Ik denk te kunnen stellen dat de meerderheid der Belgen zeker niet geobsedeerd is door Frankrijik, noch Duitsland, noch Nederland...

Dat is beperkt tot enkele politici (en burgers) die een bepaalde strekking genegen zijn...

Mij maakt het niet uit waar die schepen vandaan komen. "waar voor hun geld" en kunnen doen waarvoor ze gekocht zijn...
Meer moet dat niet zijn.
En gezien er een mini-SEWACO geinstalleerd wordt van Thales valt Nederland (mogelijk) niet volledig uit de boot.

Zeewier

Citaat van: IPA NG op 06/02/2013 | 21:44 uur
Belgen met hun Frankrijk obsessie.

Wat ben ik blij dat ik aan de goeie kant van onze kunstmatige grens woon 8).
De 2 schepen van Socarenam worden in Boulogne-sur-Mer geproduceerd, dat is natuurlijk niet ver van Zeebrugge waar ze ingezet gaan worden. Voor Damen is dat wellicht jammer. Maar ik verwacht niet dat de Belgische marine Franse korvetten en fregatten gaat stationeren en laten onderhouden in Den Helder. België met haar Frans-Nederlandse schisma laveert zich er doorheen.

Lex

Verzoek wel on-topic te blijven.


Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 06/02/2013 | 21:44 uur
Belgen met hun Frankrijk obsessie.

Wat ben ik blij dat ik aan de goeie kant van onze kunstmatige grens woon 8).

De een heeft zijn/haar obsessie met het zuiden de ander komt niet veel verder dan Zweden.  :devil:

IPA NG

Belgen met hun Frankrijk obsessie.

Wat ben ik blij dat ik aan de goeie kant van onze kunstmatige grens woon 8).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 06/02/2013 | 19:43 uur
Wat zouden 2 Stan Patrols 5009 kosten want Damen was ook in de race voor deze order?
We weten niet wat Damen als ontwerp naar voor geschoven heeft.
Noch weten we aan welke prijs dat was...

Ace1

Wat zouden 2 Stan Patrols 5009 kosten want Damen was ook in de race voor deze order?


Zeewier

Als Socarenam voor die prijs kan leveren, dan is het ze gegund. Ze zijn met hun 52 meter even lang als een mijnenveger van de Alkmaar klasse maar duidelijk een lichtere waterverplaatsing.



De marineschepen zullen 52 meter lang zijn, een diepgang hebben van 3,38 meter, 448 ton wegen en een snelheid van 21 knopen halen. Ze zullen door de marine vanuit Zeebrugge worden ingezet als maritieme politievaartuigen van de marine met als opdracht patrouilles uit te voeren, bewakingsopdrachten te vervullen, zorgen dat de orde op zee gehandhaafd blijft, zoekacties begeleiden ne coördineren en ook reddingsacties opzetten. Beide vaartuigen kunnen een bemanning van 12 mensen aan, naast 18 medeopvarenden.
http://www.nibeta.be/tekst/FrontB.html


Gevonden op hun website. http://www.socarenam.fr/navire-detail-SPECIA-10-616.html

Iets langer dan deze:




Lex

BRUSSEL - De Franse scheepswerf Socarenam gaat voor de Belgische marine twee kustpatrouilleschepen bouwen. Het bedrijf wist de openbare aanbesteding voor de twee "Ready Duty Ships" binnen te halen, zo meldt het maandag.

Met een contract ter waarde van 26,6 miljoen euro bleef Socarenam heel wat onder de voorziene 34 miljoen. De ministerraad gaf in december dan ook groen licht, maar doordat een van de concurrenten nog naar de Raad van State stapte, is Socarenam nu pas zeker van de deal.

De 52 meter lange schepen zullen worden ingezet voor patrouillemissies, bewakingsoperaties, ordehandhaving, speurwerk en reddingsoperaties. Hun belangrijkste werkterrein wordt de Noordzee en de exclusieve economische zone voor de Belgische kust.

De scheepswerf in Boulogne-sur-Mer voorziet 24 maanden voor het ontwerp, de realisatie en de activering van de patrouilleschepen.

Belga,
maandag 04 februari 2013, 15u26