Britse marine lanceert per ongeluk oefentorpedo in haven

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/03/2014 | 17:13 uur

ARM-WAP

'k Was op zoek naar een ander voorbeeld, m.n. eentje van de Marine Nationale (FR) waarbij een L5 (zelfde die door de Wielingen-klasse gebruikt werden (E-71)) per ongeluk gelanceerd werd niet ver van Toulon in de jaren '90.
Daarover werd me tijdens een cursus in Saint Mandrier door een Franse instructeur verteld.
Het schip was ofwel van de d'Estienne d'Orves (4 lanceerbuizen) ofwel van de Georges Leygues-klasse (2 katapulten - zoals op de E-71)

Maar ik vond deze in de plaats:
http://www.forces.gc.ca/en/news/article.page?doc=hmcs-iroquois-accidental-torpedo-discharge/hnocfjjz

Lex

Citaat van: ARM-WAP op 16/03/2014 | 22:33 uur
Ik zal er zelf eentje geven dan, want ik weet niet waarop dat doelde - "geen uitleg".
Dank. Ik ken de procedure vwb de ABNL eenheden.
Maar dat laat niet onverlet dat ik de vraagstelling richting het lid Zeewier gaarne beantwoord zie.

ARM-WAP

Citaat van: Lex op 16/03/2014 | 21:57 uur
Wat is dat voor antwoord op de gestelde vraag?
Ik zal er zelf eentje geven dan, want ik weet niet waarop dat doelde - "geen uitleg".

Wanneer men met wapensystemen omgaat en bepaalde "drills" uitvoert, en dan zeker aan boord van schepen, zijn altijd procedures van kracht.
Men kan drills "local" en "remote" uitvoeren en dan nog zijn er verschillende uitvoeringsmogelijkheden.
Communicatie is van vitaal belang.
Daarom worden allerlei middelen gebruikt, gaande van "warning tallies" - bordjes met tekst en worden bepaalde veiligheden "toegevoegd" (bv door een console van waarop een afvuursignaal kan doorgezonden worden naar de torpedolanceerbuizen/-katapult tijdelijk buiten gebruik te stellen enz).

M.i. heeft men idd een lancering gewild uitgevoerd.
Maar ik denk dat het de bedoeling was er eentje uit te voeren met alleen perslucht, en niet MET een (drill) torpedo. :)
In het geval van deze "ongewilde" lancering ben ik nieuwsgierig naar wat daar juist is gebeurd (en wat NIET gedaan/in acht genomen werd).
Men heeft er in ieder geval veel geluk gehad...

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 16/03/2014 | 20:37 uur
Technisch gezien kan een torpedo afvuren niet per ongeluk.  :glare:

Techniek kan ook kapot....

Maar zou ook kunnen dat men de drill iets te serieus heeft genomen  :P

M-fregat BNS Leopold 1 ligt in dezelfde haven.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex


Ros

Citaat van: Zeewier op 16/03/2014 | 20:37 uur
Technisch gezien kan een torpedo afvuren niet per ongeluk.  :glare:

Dus is het bewust tot lanceren (of hoe het proces ook al genoemd word) gekomen  :angel:


ARM-WAP


Zeewier

Technisch gezien kan een torpedo afvuren niet per ongeluk.  :glare:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Britse marine lanceert per ongeluk oefentorpedo in haven

14 maart 2014

Havenwerkers in het Britse Plymouth konden hun ogen niet geloven toen ze zagen hoe een afgemeerd Brits marineschip een torpedo afvuurde op een scheepswerf voor nucleaire onderzeeƫrs.

Geschokte marinebazen nemen de zaak hoog op en hebben een diepgaand onderzoek gelast.

Oefentorpedo richtte geen grote schade aan

Het fregat HMS Argyll lag eerder deze week tijdens een oefening afgemeerd bij de marinehaven in Plymouth toen plotseling de oefentorpedo werd gelanceerd, door het hek van de werf vloog en bijna 200 meter verderop tegen een opslagcontainer knalde.

De schade bleef beperkt tot een gat in het hek en een gedeukte container omdat het projectiel geen lading had en dus niet ontplofte.

RTL Nieuws/ANP

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/britse-marine-lanceert-ongeluk-oefentorpedo-haven