NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Parera

Een interessante ontwikkeling deze lichtgewicht MAD sensor, volgens het bedrijf CAE ook geschikt voor in de vleugels van de MQ-9. Maar ik zie ook mogelijkheden voor kleinere UAV's op de ASWF's of misschien wel de USV's.


https://www.cae.com/defense-security/what-we-do/mission-operations-support/magnetic-anomaly-detection-extended-role-mad-xr/

Parera

French Navy NH90 Caïman Upgraded With MAD-XR Sensor



The French Navy (Marine nationale) air test and evaluation squadron has undertaken integration and initial trials of CAE's MAD-XR [magnetic anomaly detection - extended role] sensor on an NH90 Caïman anti-submarine warfare (ASW) helicopter.

A magnetic anomaly detector is a highly sensitive magnetometer designed to sense minute variations in the Earth's magnetic field. As part of a broader ASW mission suite, it can be used to localise the position of a submerged submarine, and/or provide a confirmatory datum prior to attack.

While the size and weight of earlier MAD systems tended to restrict their use to large maritime patrol aircraft, CAE has designed MAD-XR with reduced size, weight and power characteristics so as to allow installation on helicopters, smaller fixed-wing aircraft and unmanned aerial vehicles. The other key differentiator of MAD-XR is that it can be installed internally.

According to a French Navy press release issued on 29 April, the integration and evaluation of MAD-XR in Caïman has been led by AEROLab, with additional support coming from the Direction générale de l'armement (DGA). AEROLab is an innovation cell within the Navy's CEPA/10S air test and evaluation squadron.

Having completed a magnetic survey campaign on both Panther and Caïman helicopters back in July 2023, CEPA/10S subsequently completed the MAD-XR integration with Caïman with technical support from DGA. The installation of this new equipment was enabled by the use of the Caïman Parallel Data Acquisition System, a monitoring and recording tool designed by CEPA/10S to collect data on board the helicopter.

Flight testing was conducted in the week of 15-19 April. "Several experimental flights were carried out to evaluate the performance of this detector on targets of opportunity," said the Marine nationale. "The results obtained are very promising and make it possible to consider scaling up as soon as the modification is approved by the technical authority."

The current ASW equipment fit in the NH90 Caïman helicopter is baselined around the Thales FLASH Sonics acoustics suite, which combines the FLASH active dipping sonar and a multi-channel active/passive sonobuoy processor. The French Navy will shortly introduce the new Thales SonoFlash active/passive sonobuoy into service on the Caïman.

A number of ASW platforms are already receiving MAD-XR installations. These include  Japan Maritime Self-Defense Force P-1 maritime patrol aircraft (with MAD-XR systems being supplied by CAE via Mitsubishi Electric Corporation) and US Navy MH-60R 'Romeo' helicopters (being integrated by Lockheed Martin Rotary and Mission Systems as the Digital Magnetic Anomaly Detection System). In addition, the UK's ASW Spearhead program has funded the acquisition of two MAD-XR sets for evaluation with the Royal Navy's Merlin HM2 helicopter force.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/french-navy-nh90-caiman-upgraded-with-mad-xr-sensor/

Parera


Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 18:11 uurDie .50 in de deur die hebben wel al sinds 2016 in ons arsenaal voor de NH-90.



Dan is ie af  8)

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#3524
Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 17:53 uurDaarin moet je keuzes maken. En dan zie ik de NH90 voor meerwaarde in enkele scenarios waarin medevacs nodig zijn.

Een .50's bij de deur o.i.d is dan fijn.
Die .50 in de deur die hebben wel al sinds 2016 in ons arsenaal voor de NH-90.



Toevoeging: https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2016/10/boordwapen-nh90 De link naar het artikel uit 2016 + een video.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 17:53 uurDaarin moet je keuzes maken. En dan zie ik de NH90 voor meerwaarde in enkele scenarios waarin medevacs nodig zijn.
Voortschrijdend inzicht?
De NFH-90 is niet toegevoegd voor 'enkele scenario's waarin medevacs nodig zijn. Schaf dan een andere heli aan.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 19/12/2023 | 17:50 uurOok voor ons wel hoor.
Alleen zijn de prioriteiten gewoon anders.
We zijn bezig heel erg goed te worden in specifieke taken, en dat kost vrijwel het gehele vermogen wat we hebben.

Daarin moet je keuzes maken. En dan zie ik de NH90 voor meerwaarde in enkele scenarios waarin medevacs nodig zijn.

Een .50's bij de deur o.i.d is dan fijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 17:28 uurWaarom doen andere marines dit dan wel? Een raket zoals de Sea Venom is geschikt voor het aanvallen van land doelen en zee doelen met een tonnage van 50 tot 500 ton (Fast attack craft tot korvetten). De warhead van die dingen is 30 kg (120 kg bij de NSM). Het is dus meer een raket die een klein vijandig schip kan aanvallen of een statisch landdoel.

Die hebben de luxe voor dergelijke toepassingen. Natuurlijk is het het waard om op een heli een raket te schroeven. Alleen niet voor ons.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 17:24 uurIk vind dat echt een ridicuul idee. Wat moet je ermee. Een heli die een schip aanvalt? Kansloos. Dan liever een kanon of .50 of iets anders waarmee je het apparaat tanden geeft. Hebben de mariniers er ook nog iets aan.

Waarom doen andere marines dit dan wel? Een raket zoals de Sea Venom is geschikt voor het aanvallen van land doelen en zee doelen met een tonnage van 50 tot 500 ton (Fast attack craft tot korvetten). De warhead van die dingen is 30 kg (120 kg bij de NSM). Het is dus meer een raket die een klein vijandig schip kan aanvallen of een statisch landdoel.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 17:20 uurToch blijft het jammer dat er binnen de KM/KLU geen behoefte is voor integratie van een air to surface missile vanaf onze helikopters. De Brits-Franse Sea Venom (ANL) zou een prima keuze zijn, al zou een Joint Strike Missile beter passen omdat deze familie is van de nieuwe NSM van de marine. Hiervan is alleen niet bekend of deze geschikt is voor de NH-90.

Ik vind dat echt een ridicuul idee. Wat moet je ermee. Een heli die een schip aanvalt? Kansloos. Dan liever een kanon of .50 of iets anders waarmee je het apparaat tanden geeft. Hebben de mariniers er ook nog iets aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Toch blijft het jammer dat er binnen de KM/KLU geen behoefte is voor integratie van een air to surface missile vanaf onze helikopters. De Brits-Franse Sea Venom (ANL) zou een prima keuze zijn, al zou een Joint Strike Missile beter passen omdat deze familie is van de nieuwe NSM van de marine. Hiervan is alleen niet bekend of deze geschikt is voor de NH-90.

Lex

Defensie neemt NH90-maritieme gevechtshelikopters onder handen

Nieuwsbericht | 19-12-2023 | 15:54

Defensie gaat alle 19 NH90-maritieme gevechtshelikopters flink moderniseren. Deze zogenoemde midlife update (MLU) is nodig om het wapensysteem inzetbaar en voor de toekomst operationeel relevant te houden. Als onderdeel daarvan wordt ook het nieuwe datalink systeem Link-22 ingevoerd. Dat meldt staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.

De krijgsmacht gebruikt de NH90 sinds 2010. Over 2 jaar zit de helikopter op de helft van zijn geplande levensduur. Verschillende systemen stammen uit de jaren '90 en zijn inmiddels verouderd.

Defensie zet de NH90 vooral in voor het opbouwen van een maritieme omgevingsbeeld van een vlootverband, voor onderzeebootbestrijding en voor amfibisch transport. De helikopter kan met sensoren grote hoeveelheden data verzamelen en 'real time' delen met andere eenheden. Vanwege de ongeëvenaarde kwaliteiten van dit toestel is er vooralsnog geen gelijkwaardig werkbaar alternatief beschikbaar.

Wat houdt de update in?
De focus van de MLU ligt op het toekomstbestendig maken van de missiesystemen van de NH90. Daarbij wordt zowel de hardware als de software van de toestellen aangepast. De modernisering voorziet onder meer in nieuwe communicatieapparatuur, een verbeterd sonarsysteem en de integratie van de nieuwe MK54-torpedo. Deze is al in gebruik bij de marine. Daarnaast wordt de elektromagnetische surveillance- en verzamelapparatuur verbeterd. Aanpassing van ondersteunende systemen behoort ook tot het moderniseringspakket. Het gaat daarbij om trainingsmiddelen en simulatoren, waaronder het plannings- en analysesysteem voor missies en testapparatuur.

Een belangrijk onderdeel van deze update is de vervanging van het tactische datalink systeem. Het huidige datalink systeem Link 11 is sterk verouderd en wordt op termijn buiten gebruik gesteld. De vervanger is Link 22, die ook NAVO-partners in gebruik nemen. Link 22 heeft veel meer mogelijkheden en is beter te beveiligen. Dit systeem is nodig om de grote hoeveelheden data die de NH90 verzamelt met andere vliegende en varende eenheden te kunnen delen.

Europese samenwerking
De NH90-helikopter is voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Europese landen als klant en bedrijven als leverancier. Ook de Nederlandse industrie neemt daaraan deel. Nederland ondertekent de overeenkomst voor de MLU van de maritieme versie van de helikopter samen met België, Duitsland en Italië. De werkzaamheden voor de modernisering gebeuren zoveel mogelijk in Nederland, zowel door defensiepersoneel als door de Nederlandse industrie. Hierdoor heeft Defensie meer invloed op de planning en de doorlooptijden.

De eerste NH90's worden naar verwachting vanaf 2028 gemoderniseerd en gaan naar verwachting weer zo'n 15 jaar mee.

Mindef

Sparkplug

Sea Tiger performs maiden flight

PUBLISHED: 30 NOVEMBER 2023 LAST UPDATED: 30 NOVEMBER 2023

On 30 November 2023, the first NH90 Sea Tiger made its maiden flight at the Airbus Helicopters' facility at Donauwörth (Germany).

The Sea Tiger, temporary registered as 98+55, is the latest version of the NH90-NFH (Naval Version). Known as the NH90-MRFH, it will replace the current fleet of 22 Super Lynx Mk88As which are currently active in the anti-submarine- and anti-surface warfare role.

In November 2020, the German parliament approved a 2,3 billion euro contract for the purchase of 31 Sea Tiger helicopters for the German Navy. Thirty will be operated by Marinefliegergeschwader 5 (MFG5) at Fliegerhorst Nordholz and one Sea Tiger will be used with the Wehrtechnische Dienststelle für Luftfahrzeuge 61 (WTD61) at Manching/Ingolstadt.


Credit photo: Airbus Helicopters

https://www.scramble.nl/military-news/sea-tiger-performs-maiden-flight
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Onderzeebootbestrijding tijdens Autumn Archer

Het was een tijd geleden dat de Koninklijke Marine het jagen op een onderzeeboot en torpedo's afwerpen om de dreiging uit te schakelen had beoefend. Maar tijdens Autumn Archer begin oktober kon elke stap van de anti-submarine warfare (ASW) goed worden doorlopen.

Tijdens de oefening in het Skaggerak gebruikten de fregatten Zr.Ms. Van Amstel, Zr.Ms. De Zeven Provinciën en het Belgische M-fregat Louise-Marie hun sonars om de oefendoelen op te sporen. Na een positieve identificatie lanceerde een Nederlandse een NH90 van 860 Squadron oefentorpedo's om het doel aan te vallen. "We kunnen het nog", aldus marineofficier Maaike. "Alle eenheden hebben ervaren hoe het is om onze middelen adequaat in te zetten."

De fregatten en NH90 voegden zich na de oefening bij andere vlootverbanden om mee te doen aan grote internationale oefeningen als Joint Warrior waar ASW ook een belangrijk thema is. Medio december keren de schepen en NH90 terug naar hun thuishavens. Foto's: sergeant-majoor Christian Schrik



NH90 werkt aan amfibische capaciteit

860 Squadron oefende met de NH90 niet alleen op zee zoals tijdens Autumn Archer. Het Verenigd Koninkrijk was begin oktober het strijdtoneel tijdens de oefening Guardian Defender. De helikopterbemanningen van Vlucht 2 trainden de amfibische gereedheid overdag en 's avonds, samen met het Korps Mariniers, Britse eenheden en grondteams van het Helicopter Warfare Centre. De oefening past in het opwerken van 860 Squadron naar een volledige amfibische capaciteit. Foto: sergeant Gregori Fréni



de Vliegende Hollander 10 | 2023, woensdag 01 november 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/10/10_9-dingen_slider_2023
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Ondertussen in Nederland, niks aan het handje.  8) Afgelopen week heeft de NH-90 dummy torpedo's gedropt op het Marsdiep.
Foto's: Piet Einab / EHKD-Spotters MVK De Kooy / Den Helder Airport











-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation