'FARC-strijdster Tanja Nijmeijer gedood'

Gestart door VandeWiel, 23/09/2010 | 16:59 uur

Huzaar1

KCT of MARSOF of wie dan ook had jaar allang naar DenHaag mogen brengen of een ski ongeluk kunnen geven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Oud-guerrilla Tanja Nijmeijer stapt uit de Farc

De Nederlandse ex-guerrillastrijder Tanja Nijmeijer, die jarenlang in de Colombiaanse jungle vocht voor de marxistisch-leninistische beweging Farc, heeft haar lidmaatschap van de partij opgezegd.

Bogota

Dit melden Colombiaanse media die citeren uit een brief aan haar kameraden. Nijmeijer was een van de onderhandelaars in de gesprekken met de Colombiaanse regering die in 2016 tot een vredesakkoord leidden. Nu keert ze de politieke partij die de Farc is geworden, teleurgesteld de rug toe.

'De partij is veranderd in iets wat ik niet kan verwerken en wellicht nooit zal kunnen begrijpen', schrijft Nijmeijer in wat volgens het Colombiaanse blad Semana haar afscheidsbrief is. Nijmeijer was woensdag niet bereikbaar om het bericht te bevestigen.

Na jaren van onvrede over hoe de beweging zich heeft ontwikkeld sinds het vredesakkoord, komt ze tot de conclusie dat ze moet vertrekken om niet 'een obstakel' te worden. Ze ondertekende de brief met haar strijdnaam Alexandra Nariño.

Bendes

Nijmeijer, in 1978 geboren in het Overijsselse Denekamp, sloot zich in 2002 aan bij de guerrillastrijders nadat ze tijdens studiebezoeken aan Colombia was geraakt door de ongelijkheid in het land. Ze werd bekend als Farc-lid toen in 2007 haar dagboek werd gevonden na een aanval van het Colombiaanse leger op het kamp waar ze verbleef. Nadat Rodrigo Londoño, alias Timochenko, in 2011 het Farc-leiderschap had overgenomen, verscheen Alexandra opnieuw in de schijnwerpers. Aan zijn zijde reisde ze meermaals af naar de Cubaanse hoofdstad Havana om te assisteren bij de vredesgesprekken.

De langgekoesterde vrede is de afgelopen jaren een teleurstelling gebleken voor veel ex-Farc-strijders. Velen die achterbleven in voormalig Farc-gebied zijn vermoord door paramilitairen en criminele bendes die de cocaplantages hebben overgenomen. Als politieke partij hebben de Colombianen de Farc nog niet omarmd. Bij de laatste verkiezingen haalde de partij niet eens de kiesdrempel. Dankzij een afspraak uit het akkoord bezet de Farc toch zetels in het parlement. Volgens Colombiaanse media zou Nijmeijer een terugkeer naar Nederland ambiëren, maar zitten rechtszaken haar daarbij in de weg. Ze wordt internationaal gezocht vanwege medeplichtigheid aan bomaanslagen, ontvoeringen en wapengebruik.

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/950148/oud-guerrilla-tanja-nijmeijer-stapt-uit-de-farc#

Ace1

FARC-strijdster behoudt Nederlands paspoort

DEN HAAG -  Tanja Nijmeijer, die al jaren bij de Colombiaanse rebellenbeweging FARC strijdt, raakt haar Nederlandse paspoort voorlopig niet kwijt. Nederland kan haar het Nederlanderschap op dit moment niet afnemen, zo maakte minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken dinsdag in een overleg met de Tweede Kamer duidelijk.

Regeringspartij CDA had hem opgeroepen de mogelijkheden te onderzoeken om het Nederlanderschap van Nijmeijer in te trekken. Maar dat kan alleen nadat iemand onherroepelijk is veroordeeld voor een terroristisch misdrijf, op voorwaarde dat hij of zij dan niet stateloos wordt. Nijmeijer is lid van ,,een van de zwaarste terroristische organisaties", aldus Rosenthal. De FARC staat op de VN-lijst van terroristische organisaties die ook in Nederland verboden zijn. Deelname aan zo'n organisatie is strafbaar. Maar Nijmeijer is niet veroordeeld voor een terroristisch misdrijf en ze heeft alleen een Nederlands paspoort. De minister wees er wel op dat de Verenigde Staten en Colombia een arrestatiebevel tegen de Nederlandse vrouw hebben uitgevaardigd.

Het CDA is de romantisering rondom de ,,terroriste" beu. Kamerlid Kathleen Ferrier van de CDA-fractie vindt het onacceptabel dat Nijmeijer nog steeds niet is opgepakt en vervolgd voor haar inzet voor de FARC, terwijl cameraploegen haar in de jungle moeiteloos kunnen opzoeken voor een interview. De Nederlandse was kortgeleden nog te zien in een gesprek dat door Nieuwsuur werd uitgezonden.

Alleen gedoogpartij PVV kan zich wel vinden in het voorstel van het CDA om het paspoort van een terrorist af te pakken. Veel andere fracties hoonden het plan echter weg. D66-leider Alexander Pechtold sprak van een luchtballon. Hij en een eveneens verbaasde coalitiegenoot VVD wezen erop dat Nijmeijer stateloos zou raken en dat ze daardoor juist verder in de handen van FARC zou worden gedreven. Volgens hen had Ferrier voorafgaande aan het debat gewoon even bij Buitenlandse Zaken kunnen checken of Nijmeijer een dubbele nationaliteit heeft. Ook de PvdA en de SP verwezen het 'doldwaze plannetje' van Ferrier direct naar de prullenbak.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11157297/___Pak_Nijmeijer_paspoort_af___.html

Ace1

Levensteken FARC-strijdster Tanja Nijmeijer

HILVERSUM (ANP) - Tanja Nijmeijer, de Nederlandse die zich aansloot bij de Colombiaanse terreurbeweging FARC, heeft een teken van leven gegeven. Ze heeft een interview gegeven dat woensdagavond wordt uitgezonden in Nieuwsuur.

,,Als je hier in de jungle zit en je hoort continu bombardementen en je hoort continu geweren; de enige reactie die je als guerrillera hebt, is schieten", zegt ze onder andere in dat gesprek. Het interview is volgens Nieuwsuur eind vorige maand in de jungle afgenomen door journalist Jorge Enrique Botero.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/levensteken-farc-strijdster-tanja-nijmeijer/xlkklg!w3i9MauUN6X@uwZqn9rOQ/

Oorlogsvis

Citaat van: Ace1 op 09/05/2011 | 18:49 uur
'Tanja Nijmeijer bekent doden kind'

AMSTERDAM - Tanja Nijmeijer heeft in 2003 meegewerkt aan een bomaanslag in de Colombiaanse hoofdstad Bogota waarbij een kind om het leven kwam.

Dat vertelt Nijmeijer in een nieuw boek van de Colombiaanse journalist Jorge Botero, meldt het Franse persbureau AFP.
Doelwit van de aanslag was een sportartikelenfabriek waarvan de eigenaar geen geld aan wilde afstaan aan de FARC, de rebellenbeweging waarbij Nijmeijer zich heeft aangesloten. Nijmeijer heeft de explosieven geplaatst. Een kind kwam om het leven, zestien anderen raakten gewond. Nijmeijer heeft volgens Botero geen spijt.

Interviews
Het boek van Botero is gebaseerd op interviews die hij vorig jaar had met Nijmeijer. Delen van de interviews maakte hij vorig jaar al openbaar. Daarin bekende de nu 33-jarige vrouw uit Denekamp, die zich in 2002 aansloot bij de FARC, dat ze bommen had gelegd. Ook zei ze dat ze niet wilde worden gered.
In het boek zegt Nijmeijer, die opereert onder de naam Alexandra, onder meer dat het guerrillaleven 'heel rijk' is. Ze vertelt hoe ze verliefd werd op een andere rebel, een neef van de vorig jaar omgekomen FARC-commandant Mono Jojoy.

http://www.nu.nl/boek/2506682/tanja-nijmeijer-bekent-doden-kind.html

w
ik erger me aan dit wijf niet zo'n beetje ook...

Ace1

'Tanja Nijmeijer bekent doden kind'

AMSTERDAM - Tanja Nijmeijer heeft in 2003 meegewerkt aan een bomaanslag in de Colombiaanse hoofdstad Bogota waarbij een kind om het leven kwam.

Dat vertelt Nijmeijer in een nieuw boek van de Colombiaanse journalist Jorge Botero, meldt het Franse persbureau AFP.
Doelwit van de aanslag was een sportartikelenfabriek waarvan de eigenaar geen geld aan wilde afstaan aan de FARC, de rebellenbeweging waarbij Nijmeijer zich heeft aangesloten. Nijmeijer heeft de explosieven geplaatst. Een kind kwam om het leven, zestien anderen raakten gewond. Nijmeijer heeft volgens Botero geen spijt.

Interviews
Het boek van Botero is gebaseerd op interviews die hij vorig jaar had met Nijmeijer. Delen van de interviews maakte hij vorig jaar al openbaar. Daarin bekende de nu 33-jarige vrouw uit Denekamp, die zich in 2002 aansloot bij de FARC, dat ze bommen had gelegd. Ook zei ze dat ze niet wilde worden gered.
In het boek zegt Nijmeijer, die opereert onder de naam Alexandra, onder meer dat het guerrillaleven 'heel rijk' is. Ze vertelt hoe ze verliefd werd op een andere rebel, een neef van de vorig jaar omgekomen FARC-commandant Mono Jojoy.

http://www.nu.nl/boek/2506682/tanja-nijmeijer-bekent-doden-kind.html

Ace1

Citaat van: SMI de Boer op 16/11/2010 | 22:21 uur
Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:54 uur
Citaat van: SMI de Boer op 16/11/2010 | 21:52 uur
Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:50 uur
Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van de Telegraaf ;)
Jaja, ik verwijt het jou ook niet... okee, een beetje dan

Dan nodig ik je uit om een keer langs te komen voor een bakje koffie dan zal ik je het uitleggen dat het niet mijn woorden zijn ;)
Ik weet bij mijn vakantiehuis nog wel een leuk kroegie waar ze het gewend zijn dat de boel kort en klein wordt geslagen...

Ik verafschuw zinloos geweld, ben meer voor zinvol geweld 8)

SMI de Boer

Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:54 uur
Citaat van: SMI de Boer op 16/11/2010 | 21:52 uur
Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:50 uur
Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van de Telegraaf ;)
Jaja, ik verwijt het jou ook niet... okee, een beetje dan

Dan nodig ik je uit om een keer langs te komen voor een bakje koffie dan zal ik je het uitleggen dat het niet mijn woorden zijn ;)
Ik weet bij mijn vakantiehuis nog wel een leuk kroegie waar ze het gewend zijn dat de boel kort en klein wordt geslagen...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

samthegreat4

Citaat van: Nikehercules op 16/11/2010 | 22:07 uur
Citaat van: samthegreat4 op 16/11/2010 | 22:03 uur
Loopgraven graven is toch wat een soldaat de hele dag door, elke week weer opnieuw, doet? Of zie ik nou iets verkeerd...  :lol:

Wij bij de NATRES alleen in het weekend.
Sjonge jonge.. ben jij is ff een mazzelpik!  :crazy:

Nikehercules

Citaat van: samthegreat4 op 16/11/2010 | 22:03 uur
Loopgraven graven is toch wat een soldaat de hele dag door, elke week weer opnieuw, doet? Of zie ik nou iets verkeerd...  :lol:

Wij bij de NATRES alleen in het weekend.

samthegreat4

Citaat van: SMI de Boer op 16/11/2010 | 21:48 uur
Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:45 uur
dagelijkse terroristenwerk zien, zoals het graven van loopgraven


Ik vind dit wel een beetje overtrokken hoor
Loopgraven graven is toch wat een soldaat de hele dag door, elke week weer opnieuw, doet? Of zie ik nou iets verkeerd...  :lol:

Ace1

Citaat van: SMI de Boer op 16/11/2010 | 21:52 uur
Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:50 uur
Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van de Telegraaf ;)
Jaja, ik verwijt het jou ook niet... okee, een beetje dan

Dan nodig ik je uit om een keer langs te komen voor een bakje koffie dan zal ik je het uitleggen dat het niet mijn woorden zijn ;)

SMI de Boer

Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:50 uur
Citaat van: SMI de Boer op 16/11/2010 | 21:48 uur
Citaat van: De Telegraaf op 16/11/2010 | 21:45 uur
dagelijkse terroristenwerk zien, zoals het graven van loopgraven


Ik vind dit wel een beetje overtrokken hoor

Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van de Telegraaf ;)
Jaja, ik verwijt het jou ook niet... okee, een beetje dan
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ace1

Citaat van: SMI de Boer op 16/11/2010 | 21:48 uur
Citaat van: De Telegraaf op 16/11/2010 | 21:45 uur
dagelijkse terroristenwerk zien, zoals het graven van loopgraven


Ik vind dit wel een beetje overtrokken hoor

Het zijn niet mijn woorden maar de woorden van de Telegraaf ;)

SMI de Boer

Citaat van: Ace1 op 16/11/2010 | 21:45 uur
dagelijkse terroristenwerk zien, zoals het graven van loopgraven


Ik vind dit wel een beetje overtrokken hoor
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend