Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

mikemans

Citaat van: guest1400 op 04/08/2011 | 18:18 uur
ben dus niet de enigste die de conclusie heeft getrokken dat het onderofficieren korps de spuigaten uitloopt.

hmm zou microsoft ook zo te werk gaan? hmmm er lopen hier wel erg veel hbo'ers rond daar ga ik er eens 40% van ontslaan zonder naar de funkties te kijken die ze vervullen. En dan neem ik gewoon mensen met een vmbo diplomaatje of zonder diploma aan om dat werk te doen, dat gaat vast werken.

Er zijn nog maar weinig mensen die het onderofficieren takenpakket voor een soldatensalaris willen doen, mensen hebben namelijk de eigenaardige neiging om hun kennis kunde en takenpakket/verantwoordelijkheden/plichten te vergelijken met andere sectoren en vervolgens naar de salarissen te kijken.

guest1400

tis trouwens wel zonde als de cijfers kloppen gaan van 4500 van de 6000 ontslagen bij de onderofficieren vallen,  dit tegen 1500 ontslagen bij de officieren. Snijden in het hogere segment noemen ze dat dan. De ervaring die je nu wegflikkert bij met name de onderofficieren vind je nooit meer terug. Stank voor dank hebben die lui gekregen.

guest1400

#949
Citaat van: rom2007 op 03/08/2011 | 23:42 uur
Eindelijk de cijfers van de reducties.

Het bestand aan Aoo is 3541 en moet worden gereduceerd naar 2559 functies.  Dit is een reductie van 28%
Het bestand van SM is 5587 en wordt gereduceerd naar 4050 functies. Dit is een reductie van 28%
Het bestand van SGT/SGT11 is 12598 en wordt gereduceerd naar 10492. Dit is een reductie van 6%

Er verdwijnen bijna 1000 Aoo functies !!

ben dus niet de enigste die de conclusie heeft getrokken dat het onderofficieren korps de spuigaten uitloopt.

hoopte eigenlijk ook dat ze dezelfde conclusie trokken met burgermedewerkers maar daar gaan er maar 2000 pleitte. lopen er ook veels te veel van rond

irma

Citaat van: A.J. op 03/08/2011 | 19:11 uur
Ik heb me vandaag kaport geergerd aan de column van onze minister op Intranet. Z'n metafoorgewauwel over het nieuwe huis dat defensie bouwt en waar "we als defensiemedewerker allemaal naar uit moeten kijken" beoordeel ik (laat ik het beleefd houden) als tenenkrommend.
Over ergeren gesproken. Mn nekharen stonden recht overeind. De toonzetting en het 'kleine kinderen'  niveau zijn gewoon schandalig.

Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

A.J.

Startbrief Hillen is fopspeen: militairen nog langer in martelende onzekerheid

We hadden goede hoop dat de langverwachte 'Startbrief' van minister Hillen d.d. 1 augustus eindelijk uitsluitsel zou geven over concrete gevolgen van de bezuinigingen van 1 miljard euro voor het defensiepersoneel. Niets blijkt minder waar. De Startbrief is volgens AFMP/FNV-voorzitter Wim van den Burg een beroerd begin omdat het alleen maar financiële kaders aangeeft maar totaal geen duidelijkheid geeft over de directe consequenties voor defensiemedewerkers, die dus nog langer in martelende onzekerheid wordt gelaten. "Het is een 'Gij zult,' waarbij de winkel open blijft en alles door blijft gaan, terwijl die winkel wel totaal op zijn kop wordt gezet." Het is volgens de voorzitter twijfelachtig of missies straks nog wel op hetzelfde hoge niveau doorgezet kunnen worden, omdat het maar de vraag is of er na de bezuinigingen voldoende kwaliteit en kwantiteit overblijft. Veel zorgen maken we ons vooral over het verder snijden in opleidingen. Hillen wil meer samenwerken met de bondgenoten maar schrapt tegelijkertijd in het functiebestand bestemd voor die internationale samenwerking. Kennelijk denkt Hillen dat hij het financiele probleem voor Defensie kan neerleggen bij onze buitenlandse bondgenoten, maar die zien ons al aankomen."
Hillen kan volgens Van den Burg voor een belangrijk deel van het personeel pas in 2016 de beloofde zekerheid geven. "In 2016 zouden volgens de Startbrief organisatie, personeel en financiën, die we vaak afkorten tot O.P.F., in evenwicht moeten zijn. Maar aangezien nu alleen geld bepalend is, zou ik liever spreken van FOP. Het is volstrekt onduidelijk of datgene wat aan geld overblijft op basis van die financiële randvoorwaarden voldoende is om alle taken uit te voeren. Het aantal functies dat volgens de numerus fixus moet verdwijnen mag dan duidelijk zijn, maar dat zegt nog niets over de consequenties voor de individuele medewerkers."

Onmogelijke opgave
Personeel & Organisatie staat volgens Van den Burg voor ´een schier onmogelijke opgave om in de komende reorganisatietrajecten een belangrijke ondersteunende rol te spelen', te meer omdat P&O zelf ook op de pijnbank van Hillen wordt vastgenageld. Daarnaast moet bij de Staven eenderde van de medewerkers weg. "Dat leidt allemaal tot onduidelijkheid wat dat precies betekent voor de personeelsleden." Bij het opheffen van een tankbataljon is het meteen helder wat het betekent, maar als het gaat om het snijden en staven en ondersteunende diensten roept zo'n mededeling alleen maar meer vragen op. Verder moet het voornemen een zakgeldmaatregel voor alle officieren in te voeren met een korreltje zout worden genomen omdat wij als bonden daar nooit mee zullen instemmen. Zorgelijk is verder de mededeling dat het SBK conservatief is begroot, volgens Hillen moet het een tandje minder, terwijl er voor het sociaal beleidskader juist extra middelen nodig zijn om bijvoorbeeld oudere militairen in hogere rangen bij zowel de officieren als onderofficieren een sociaal verantwoord vangnet te bieden. Je kunt mensen niet zomaar zonder perspectief op straat zetten.
Slecht en onverstandig
Daarnaast "noemt Van den Burg het 'buitengewoon onverstandig dat er geen rekening is gehouden met de ook bij Defensie snel toenemende vergrijzing.' "Terwijl als je de personele gevolgen van de bezuinigingen over een langere termijn zou uitsmeren, dit veel personele gevolgen op korte en langere termijn zou ondervangen. Het is jammer dat de Tweede Kamer steun geeft aan Hillen's maatregelen, die we niet alleen slecht maar ook vanuit veiligheidsperspectief buitengewoon onverstandig vinden. De Startbrief is niets anders dan een uitwerking van de beleidsbrief, waarmee de minister de problemen op het bordje van de Secretaris General legt, die het op zijn beurt op de bordjes van de commandanten legt." Het is al met al volkomen onbegrijpelijk dat niet beter is gekeken naar de wijze waarop taken en middelen in balans kunnen worden gebracht. We kunnen er namelijk niet op rekenen dat het doorschuiven van de hete aardappel over de taakdiscussie ertoe leidt dat de soep minder heet gegeten wordt. Was het maar waar.

AFMP

StormTrooper

Heb je dit bestand niet iets groter?

rom2007

Eindelijk de cijfers van de reducties.

Het bestand aan Aoo is 3541 en moet worden gereduceerd naar 2559 functies.  Dit is een reductie van 28%
Het bestand van SM is 5587 en wordt gereduceerd naar 4050 functies. Dit is een reductie van 28%
Het bestand van SGT/SGT11 is 12598 en wordt gereduceerd naar 10492. Dit is een reductie van 6%

Er verdwijnen bijna 1000 Aoo functies !!





Elzenga

#944
Citaat van: mikemans op 03/08/2011 | 19:45 uur
Zodra de defensie organisatie een gevulde voorraadkast heeft en een bedrijfsvoering welke binnen de begroting past zal ze wederom als een vette kip met genoeg geld gezien worden, het budget zal wederom naar beneden bijgesteld worden en de organisatie zal wederom structureel door de politiek overvraagt worden.

Hierdoor zal het materieel bovenmatig slijten en zullen we interen op de voorraden en over een jaar of drie beginnen we dan gewoon, nog voor dat we deze reorganisatie zonder weerga hebben afgerond, weer met een reorganisatie zonder weerga.

De winkel zal uiteraard gewoon open blijven tijdens deze verbouwing waarna we een kleinere maar slagvaardigere krijgsmacht zullen hebben waar je als loyaal personeel trots op kunt zijn. (maar uiteraard wel met een 5 jaar durende nullijn en gedwongen winkelnering bij een door defensie aangewezen marktconform kostende ziekenkostenverzekering, we moeten tenslotte met de tijd mee.)

We moeten helemaal niet noodgedwongen af van onze collegae en materieel, men KIEST ervoor om dat te doen.

Wederom een minister die liegt, het is de norm in Nederland.
PRECIES!!....het is gewoon een ordinaire keuze. Niet meer niet minder. Tenenkrommend het verhaal van de minister... :( En hij vergeet er bij te zeggen dat "het huis" belangrijke onderdelen zal gaan moeten missen omdat er wel een volstrekt onnodige Porsche 911 (=JSF) voor de deur moet komen te staan...Ook dat is een keuze beste minister...slechts een keuze, geen noodzaak.

mikemans

Zodra de defensie organisatie een gevulde voorraadkast heeft en een bedrijfsvoering welke binnen de begroting past zal ze wederom als een vette kip met genoeg geld gezien worden, het budget zal wederom naar beneden bijgesteld worden en de organisatie zal wederom structureel door de politiek overvraagt worden.

Hierdoor zal het materieel bovenmatig slijten en zullen we interen op de voorraden en over een jaar of drie beginnen we dan gewoon, nog voor dat we deze reorganisatie zonder weerga hebben afgerond, weer met een reorganisatie zonder weerga.

De winkel zal uiteraard gewoon open blijven tijdens deze verbouwing waarna we een kleinere maar slagvaardigere krijgsmacht zullen hebben waar je als loyaal personeel trots op kunt zijn. (maar uiteraard wel met een 5 jaar durende nullijn en gedwongen winkelnering bij een door defensie aangewezen marktconform kostende ziekenkostenverzekering, we moeten tenslotte met de tijd mee.)

We moeten helemaal niet noodgedwongen af van onze collegae en materieel, men KIEST ervoor om dat te doen.

Wederom een minister die liegt, het is de norm in Nederland.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 03/08/2011 | 19:06 uur
Ik heb me vandaag kaport geergerd aan de column van onze minister op Intranet. Z'n metafoorgewauwel over het nieuwe huis dat defensie bouwt en waar "we als defensiemedewerker allemaal naar uit moeten kijken" beoordeel ik (laat ik het beleefd houden) als tenenkrommend.

Zal ik hem dan toch maar plaatsen dan? Ook ik zat me redelijk op te vreten achter het beeldscherm...

Citaat
Verbouwing

We zijn halverwege de zomer, een deel van u zal inmiddels zijn teruggekeerd van vakantie. Natuurlijk hoop ik dat u met uw gezin, vrienden of familie een geslaagde vakantie heeft beleefd, waarbij u ondanks bezuinigingen en ook ander soms verontrustend nieuws uit de wereld, toch hebt kunnen ontspannen en opladen voor het komende jaar van werken, vaak in combinatie met een druk gezinsleven.
Zelf ben ik naar Duitsland geweest. Hoewel de werktelefoon op vakantie natuurlijk niet helemaal stilstaat, heb ik erg kunnen genieten van de prachtige natuur en van mooie plaatsen als Heidelberg en Lindau.

Het werken aan een kleinere krijgsmacht in een goede conditie, gaat intussen gestaag door. Vanaf vandaag 1 augustus zetten we een belangrijke nieuwe stap op weg naar een betaalbare krijgsmacht zonder tekorten in de begroting en zonder tekorten in de voorraadkast.

De bouwtekening voor de nieuwe krijgsmacht is er al. Dat was de beleidsbrief waarmee de Tweede Kamer op 6 juni akkoord is gegaan. Nu worden de bouwsteigers neergezet.
Per 1 augustus geef ik formeel de opdracht aan onze secretaris-generaal, Ton Annink, om de zeven defensieonderdelen daadwerkelijk met de verbouwing te laten beginnen.

Wie wel eens een verbouwing aan zijn eigen huis heeft meegemaakt, weet dat zoiets heel ingrijpend is.
Ten eerste kun je het gehele proces van te voren nooit helemaal overzien. Ook al denk je dat je van te voren alles goed hebt doorgesproken met de aannemer, timmerman of tegelzetter, toch kom je onderweg altijd verrassingen tegen. Voor een goed eindresultaat moet je er boven op zitten en op tijd bijsturen.
Dat zal ook gelden voor de reorganisatie van Defensie.
Het zal van ons allemaal veel energie vergen om uit te komen bij het nieuwe huis dat we voor ogen hebben.

Ten tweede: wie zijn huis verbouwt, grijpt in, in iets wat dierbaar is. Hoe nuttig misschien ook de ingreep, het doet pijn om vertrouwde muren te zien wijken voor iets nieuws.
Erger is het, als je uit noodzaak goede delen moet wegsnijden. Dat is bij Defensie het geval.
We moeten noodgedwongen afscheid nemen van militairen en burgers en ook van materieel.

Dit geeft zicht op de derde reden waarom verbouwingen zo ingrijpend zijn. Wie midden in het stof zit, kan zich simpelweg niet voorstellen dat uit alle brokstukken ooit weer een leefbaar huis zal ontstaan waar het prettig toeven is. Het is lastig om achter alle hordes de finish te zien.

Ik hoop toch dat we allemaal die finish aan het einde van de hindernisbaan voor ogen kunnen blijven houden. Een huis dat iets kleiner is, maar wel een opgeruimd huis met een gevulde voorraadkast en een dak dat niet lekt.

Hans Hillen,
Minister van Defensie
1 augustus 2011

KapiteinRob

Ik heb me vandaag kaport geergerd aan de column van onze minister op Intranet. Z'n metafoorgewauwel over het nieuwe huis dat defensie bouwt en waar "we als defensiemedewerker allemaal naar uit moeten kijken" beoordeel ik (laat ik het beleefd houden) als tenenkrommend.

A.J.

Citaat van: guest1400 op 03/08/2011 | 17:18 uur

zie het staan. desalniettemin valt het mij echt op dat er kapot veel onderofficieren in dienst zijn bij defensie. naar mijn mening is dit  gewoon het up or out systeem (FPS) wat gewoon snoeihard terugslaat. Defensie wou die korporaals eruit hebben maar de krijgsmacht wou ze houden en de enigste manier om dat te fiksen is door ze aan te stellen als SGT. dus je hebt nu gewoon heel veel ''korporaals'' met sergeantstrepen en een sergeanten salaris. Dit is gewoon defensie hun eigen fout, hadden ze die korporaals maar gewoon lekker in dienst moeten laten.  

Onzin, vooralsnog moet je in het geval van de KL/ KLU eerst nog naar de KMS(L). Dat deden de kpl's voorheen ook al, up or out heeft hier weinig mee te maken.

En hoezo "kapot veel onderofficieren"?

mikemans

Citaat van: guest1400 op 03/08/2011 | 17:18 uur
Citaat van: A.J. op 02/08/2011 | 15:15 uur
Moet je ff goed lezen wat er onderaan op pagina 5 van 25 staat:

"Bij verdeling rangen zijn KPL's KM toegevoegd aan SGT KM en vormen samen OB OON CZSK"

Het staatje SLD / KPL behelst dus alleen de matrozen. De kpl's worden meegerekend bij de sgt'en.

zie het staan. desalniettemin valt het mij echt op dat er kapot veel onderofficieren in dienst zijn bij defensie. naar mijn mening is dit  gewoon het up or out systeem (FPS) wat gewoon snoeihard terugslaat. Defensie wou die korporaals eruit hebben maar de krijgsmacht wou ze houden en de enigste manier om dat te fiksen is door ze aan te stellen als SGT. dus je hebt nu gewoon heel veel ''korporaals'' met sergeantstrepen en een sergeanten salaris. Dit is gewoon defensie hun eigen fout, hadden ze die korporaals maar gewoon lekker in dienst moeten laten.  

Ehm mensen worden bevorderd op een stoel (althands bij de KM), stoelen zijn de laatste 20 jaar niet in grote getallen opgewaardeerd van korporaal naar sergeant. i.e. ik denk niet dat je stelling hout snijdt. Het probleem van defensie was voor deze bezuinigingsronde (en erna waarschijnlijk ook) dat er zo'n 8000 vacatures militair personeel waren, vooral in de lagere rangen en standen. Er is nooit sprake geweest van een overschot aan korporaals of een bevorderingsgolf.

Bovendien gaat het nu om geld en moet je dus naar de loonsom kijken. Dan zul je moeten concluderen dat er een te groot gedeelte van de loonsom naar de officiersrangen gaat en niet naar de onderofficiersrangen.

Lex

Citaat van: Ace1 op 03/08/2011 | 17:06 uur
wat verdient een kamerlid eigenlijk, dat zijn weer 50 links lullers en de broekzakken rechtsvullen minder
Klik hier. :P

guest1400

#937
Citaat van: A.J. op 02/08/2011 | 15:15 uur
Moet je ff goed lezen wat er onderaan op pagina 5 van 25 staat:

"Bij verdeling rangen zijn KPL's KM toegevoegd aan SGT KM en vormen samen OB OON CZSK"

Het staatje SLD / KPL behelst dus alleen de matrozen. De kpl's worden meegerekend bij de sgt'en.

zie het staan. desalniettemin valt het mij echt op dat er kapot veel onderofficieren in dienst zijn bij defensie. naar mijn mening is dit  gewoon het up or out systeem (FPS) wat gewoon snoeihard terugslaat. Defensie wou die korporaals eruit hebben maar de krijgsmacht wou ze houden en de enigste manier om dat te fiksen is door ze aan te stellen als SGT. dus je hebt nu gewoon heel veel ''korporaals'' met sergeantstrepen en een sergeanten salaris. Dit is gewoon defensie hun eigen fout, hadden ze die korporaals maar gewoon lekker in dienst moeten laten.