Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/11/2021 | 09:59 uur
Detail en achtergrond over samenhang Nexter en KMW. Fusie naar gezamelijke holding in 2015!
Dus de facto is er een bedrijf opgericht wat voortkomt uit een 'fusie' van KMW en NEXTER. Dit bedrijf (holding) is een alliantie tussen de twee die de groep KNDS vormt. Aandeel is voor 50% frans ( giat) en 50% duits (KMW).

Het lijkt mij dat NEXTER hiermee opgehouden is te bestaan als zelfstandige organisatie (zover het dat was)). Belang wordt vertegenwoordigd door GIAT. In een dergelijke constructie waarvan de club zetelt in Nederland ( heeft te maken met neutraal grondgebied en partner) kan ik begrip opbrengen voor het moeilijke verhoudingen verhaal.

Ik snap niet dat Duitsland Rheinmetall er tussen Laat stoppen. Dat kan ik niet anders interpreteren dan een poging van Duitsland om dit project te frustreren.

Het is een best ingewikkelde situatie want tot vorig jaar ging rheinmetall KMW overnemen. De twee zijn gigantische concurrenten en partners, maar Rheinmetall is wel zo veel malen groter dan KMW. Daarom krijgen ze er ook een Lynx zelfstandig uitgepoept. Ik heb begrepen dat de overname van RM op KMW niet is doorgegaan.

Tijdens een conferentie in 2019 heeft RM zichzelf erin kunnen praten. Gaat problemen opleveren want Frankrijk mag altijd nee zeggen. Liever had KMW ze er ook niet bijgehad.

Hier in past naar mijn idee slechts 1 antwoord rondom de Duitse keuze ; Politiek

Dit is als je het mij vraagt niks meer en niks minder dan Duitse politieke druk gestuurd door de lobby van Rheinmetall want mega bedrijf in de Duitse industrie en dus een dikke vinger in de pap.

Huzaar1

#479
Detail en achtergrond over samenhang Nexter en KMW. Fusie naar gezamelijke holding in 2015!
Citaat
France's Nexter Systems Merges with Germany's KMW

Paris -- Nexter Systems ("Nexter"), French leader of land defense systems, has announced the signing of the merger with its German counterpart Krauss-Maffei Wegmann ("KMW").

Nexter, fully owned by GIAT Industries (a state-owned company), designs and manufactures land defense systems ranging from armored vehicles (VBCI, Aravis and Titus), artillery (Caesar and Trajan) to ammunition and support systems. Generating €1.1bn sales in 2014, Nexter is the French leader in the land defense industry. With locations in France, Belgium and Italy, the Group exports more than half of its revenues.

KMW is a German family controlled group which produces notably the Leopard combat tank, the Puma and Boxer armoured vehicles and the PzH 2000 artillery system. KMW achieved around €750m sales in 2014. Its products are currently used by more than 50 countries around the world.

After announcing the project of an alliance in July 2014, Nexter, KMW and their respective shareholders have concluded to form an alliance through a holding company. This alliance will create a European leader in land defense systems of nearly €2bn sales, a €9bn backlog and more than 6,000 employees. A key step in the consolidation of the European defense industry, the alliance will benefit from complementary products and geographies and reinforced R&D capabilities in an increasingly competitive environment. Their European and NATO clients will also benefit from higher standardization and equipment interoperability between Nexter and KMW systems. This alliance will be the biggest consolidation movement in the European defense industry since the founding of Airbus (formerly EADS) in 2000.

The holding company will be incorporated in Netherlands and will be equally held by GIAT Industries and Wegmann. The holding company will be the sole shareholder of Nexter and KMW. In the context of a long-term and industrial perspective; the management of the holding company will aim at a strict equilibrium between both shareholders.

The closing of the transaction, planned by the end of 2015, is still subject to customary legal authorizations.

https://www.paulhastings.com/news/news-frances-nexter-systems-merges-with-germanys-kmw


Dus de facto is er een bedrijf opgericht wat voortkomt uit een 'fusie' van KMW en NEXTER. Dit bedrijf (holding) is een alliantie tussen de twee die de groep KNDS vormt. Aandeel is voor 50% frans ( giat) en 50% duits (KMW).

Het lijkt mij dat NEXTER hiermee opgehouden is te bestaan als zelfstandige organisatie (zover het dat was)). Belang wordt vertegenwoordigd door GIAT. In een dergelijke constructie waarvan de club zetelt in Nederland ( heeft te maken met neutraal grondgebied en partner) kan ik begrip opbrengen voor het moeilijke verhoudingen verhaal.

Ik snap niet dat Duitsland Rheinmetall er tussen Laat stoppen. Dat kan ik niet anders interpreteren dan een poging van Duitsland om dit project te frustreren.

Het is een best ingewikkelde situatie want tot vorig jaar ging rheinmetall KMW overnemen. De twee zijn gigantische concurrenten en partners, maar Rheinmetall is wel zo veel malen groter dan KMW. Daarom krijgen ze er ook een Lynx zelfstandig uitgepoept. Ik heb begrepen dat de overname van RM op KMW niet is doorgegaan.

Tijdens een conferentie in 2019 heeft RM zichzelf erin kunnen praten. Gaat problemen opleveren want Frankrijk mag altijd nee zeggen. Liever had KMW ze er ook niet bijgehad.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 21/11/2021 | 17:32 uur
Hoe zit met landen als Denemarken, Finland, Noorwegen, Oostenrijk en buiten Europa Canada en Singapore die ook met de Leopard II rond rijden is daar ook iets van export mogelijk?

https://www.kleinezeitung.at/politik/innenpolitik/5936409/

Ik begrijp niet zo goed wat de link moet toevoegen in je bericht. Het staat ook los van de leopard3.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Ik snap dat Parijs natuurlijk een zo groot mogelijk vinger in de pap willen houden, maar dat aan 50-50 vasthouden begint nu wel heel erg spastische trekjes te vertonen.

Maak er dan van:

Nexter: 40%
KMW: 40%
Rheinmetall: 20%
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Ace1 op 21/11/2021 | 17:32 uur
Hoe zit met landen als Denemarken, Finland, Noorwegen, Oostenrijk en buiten Europa Canada en Singapore die ook met de Leopard II rond rijden is daar ook iets van export mogelijk?

https://www.kleinezeitung.at/politik/innenpolitik/5936409/

Op termijn moeten natuurlijk alle Leo's vervangen worden, ik heb voor onderstaand aantal alleen gebruik gemaakt van de landen die (volgens wikipedia) interesse zouden hebben in de MGCS.

Ace1

Hoe zit met landen als Denemarken, Finland, Noorwegen, Oostenrijk en buiten Europa Canada en Singapore die ook met de Leopard II rond rijden is daar ook iets van export mogelijk?

https://www.kleinezeitung.at/politik/innenpolitik/5936409/

Parera

Citaat van: Thomasen op 21/11/2021 | 15:26 uur
Ja, licentie, net als Griekenland en Zwitserland.

Klopt, maar ik verwacht niet dat veel landen hun ordergrootte van die tijd gaan herhalen. Dus de fantasie dat heel Europa dan even 4000 Leopard 3s gaat kopen kan wel de prullenbak in.

Straks rijden we met 6 types, met allerhande varianten. Zonder synergie voordelen. En dus minder en oudere tanks dan nodig.

We gaan zeker geen 4000 MBT's meer zien van 1 variant, maar vergeet niet dat het MGCS meer moet zijn dan alleen een MBT. Op het zelfde chassis komen volgens de plannen ook APC's & IFV's, daarnaast de bekende bergingsvoertuigen en howitzers.

Ik verwacht dat Duitsland zelf 300 a 400 voertuigen (MBT) zal afnemen, en de Franse defensie zo'n 200 a 300 voertuigen. Qua export potentie zijn er nu nog maar een paar landen in beeld:
- Italie ; opereert nu +/- 200 Ariete MBT's
- Nederland ; ik schat een 50 a 80 tal MBT's in (maximaal)
- Spanje; opereert nu +/- 300 MBT's
- Groot Britanie; opereert nu +/- 150 MBT's

Dit komt alles bij elkaar op 1200 a 1450 MBT's, dus een 1500 a 2000 tal voertuigen moet haalbaar zijn in de MBT vorm. Overigens zijn bij de 3000+ leopards ook alle andere modellen naast de MBT mee gerekend.

Huzaar1

Productie zal sowieso het probleem zijn, inkijkje gaf al aan dat de lijn 1e termijn sowieso geen capaciteit heeft voor orders van derden.

Dit kan veranderem als Nexter en KMW seperaat verder gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 21/11/2021 | 13:52 uur
Vergeet Zwitserland niet. Samen met Duitsland en Nederland zijn dit de eerste 3 afnemers. Verder kocht Zweden nieuw en gebruikt.

Ik dacht dat de Spaanse Leopard II in licentie gebouwd zijn door Santa Bárbara Sistemas ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_2E

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 21/11/2021 | 13:37 uur
Leuke fantasie.

Van de Leo 2 gingen er al 3000 naar Nederland en Duitsland. Verder Griekenland en Spanje. Het zijn vooral 2e handsjes die het een succes maakten.

Vergeet Zwitserland niet. Samen met Duitsland en Nederland zijn dit de eerste 3 afnemers. Verder kocht Zweden nieuw en gebruikt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Thomasen op 21/11/2021 | 12:56 uur
Ja daar worden we echt beter van, als we weer allemaal zelf het wiel gaan uitvinden en kleine productie runs gaan doen. Van de 4 huidige generatie Europese tanks, is er maar een succesvol geweest op de export markt. En die wordt er nu op wat thuis terrein zou moeten zijn mogelijk uitgeconcureerd door Amerikanen en Koreanen.

Nee, als ''we'' met de gehele Europese NAVO het Duitse MBT concept aankopen dan krijg je geen kleine productie. Kijk maar naar de Leopard 2 daarvan zijn er 3600 gebouwd en van de Leclerc zijn dat er slechts 862. Dit betekend dat de Duitse verkoop ruim 75% groter is dan de Franse.

Ik ben voorstander van de Duitse land industrie als hoofd op EU gebied en niet Frankrijk. Als het samen niet lukt dan sta ik sneller achter het Duitse concept dan achter het Franse.

Parera

Citaat van: Harald op 21/11/2021 | 12:19 uur
Hahaha...  precies ook mijn gedachte, laat de Fransen lekker voorzich zelf iets maken.
Dan heeft de rest van de wereld geen last van de Franse invloed, eisen, wensen.
Samenwerking in ontwikkeling samen met de Fransen werkt gewoon niet.

Ho ho! Je vergeet nu een hele belangrijke export klant voor Franse land systemen; Belgie  :silent:
Daarnaast is de enigste partij die de Leclerc gekocht heeft de Verendigde Arabische Emiraten.

Dus laat Frankrijk maar MBT's bouwen voor zichzelf en een 2 a 3 tal export klantjes.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 21/11/2021 | 12:00 uur
Laten we hopen dat er een Frans Franse versie komt zodat de rest van de wereld het Duits Duitse type kan ontvangen.
Hahaha...  precies ook mijn gedachte, laat de Fransen lekker voorzich zelf iets maken.
Dan heeft de rest van de wereld geen last van de Franse invloed, eisen, wensen.
Samenwerking in ontwikkeling samen met de Fransen werkt gewoon niet.

Huzaar1

Laten we hopen dat er een Frans Franse versie komt zodat de rest van de wereld het Duits Duitse type kan ontvangen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Opex360 op 21/11/2021 | 10:41 uur
De stafchef van het leger bespreekt een "Frans-Franse" oplossing voor de gevechtstank van de toekomst

Mooi.