Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 15/09/2021 | 19:40 uur
Dat kan weleens gaan veranderen.


Via REUTERS maar:

Australia's ABC News, which cited no sources, said it understood Australia would use the American and British technology to replace its existing Collins class submarines with a type more suitable to the deteriorating strategic environment.
Pact with U.S., Britain, will see Australia scrap French sub deal-media

https://www.reuters.com/world/us/biden-announce-alliance-with-britain-australia-tech-cyber-defense-politico-2021-09-15/

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2021 | 19:32 uur
Er zijn nu veel berichten over dit onderwerp, grote persbureaus en bekende marine websites maken tot nu (19.30 uur) echter nog geen melding van deze ontwikkeling,

Dat kan weleens gaan veranderen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Er zijn nu veel berichten over dit onderwerp, grote persbureaus en bekende marine websites maken tot nu (19.30 uur) echter nog geen melding van deze ontwikkeling,

Parera

#843
Citaat van: Thomasen op 15/09/2021 | 18:19 uur
Is wel een flinke ontwikkeling. Biden geeft zijn pivot to Asia een behoorlijk invulling als dit lukt.
Qua materieel ben ik benieuwd. Die Virginia is echt een monster. Prima in de Pacific. Maar vraag me af of deze zeker voor de Noordkust niet te groot is.
Australië is in ieder geval wakker vwb China.

Een 180 graden draai van de Australiers, maar eentje die volledige te begrijpen is met het oog op China. Virginia's zie ik niet gebeuren, eerder een aangepaste variant van de Britse Astute klasse.

Mijn idee van een RAN SSN:

De Britse Astute klasse als basis ontwerp maar hierin verwerkt het CMS van Lockheed Martin waar de Ausies bekend mee zijn. Qua bewapening zullen ze kiezen voor de Amerikaanse Mk48 torpedo's & Tomahawk kruisraketten. Het enigste waar ik ''tegen aanloop'' dat is het aantal boten, waar de Barracuda slechts 60 koppen nodig zou hebben opereren de britten de boten met 98 koppen. Dit zou betekenen dat de RAN met het zelfde aantal koppen slechts 7,4 boten kan bemannen i.p.v. de 12 geplande boten.

Als de RAN uitkomt op 6 Astute based SSN's dan mogen ze wat mij betreft heel erg tevreden zijn. Het maximale is naar mijn verwachting 8 boten, met de aansluiting bij het Britse vervangings project voor begin jaren '40.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Scott Morrison to make urgent announcement over international security

https://mol.im/a/9993745 via @MailOnline

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Australia to get nuclear-powered submarines in pact with US, UK:

Report https://str.sg/3SA7


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#839
Citaat van: Poleme op 14/09/2021 | 23:55 uur
In ieder geval 1 klant wil drie MTU 4000 diesel generator sets in haar Type 212CD variant.  En voor de duidelijkheid, deze 3 'meisjes' komen net als in bijvoorbeeld de Walrus en S-80Plus naast elkaar.  De Walrus machinekamer is niet echt ruim, dus een druk-romp van ca. 7,8 meter diameter.  De machinekamer van het S-80Plus is krap bemeten en haar drukromp heeft een diameter van 7,30 meter.
Een klant wil haar 212CD versie ook uitrusten met een Vertical Launch System, waar 6,25 meter lange kruisvluchtwapens in passen.  Dan wordt een 6,80 meter dikke druk-romp krap, misschien wel te krap.
De huidige 212CD klanten eisen dat deze zowel in arctische, gematigde, sub-tropische als wel tropische wateren in te zetten is.  Dus heeft het 212CD ten opzichte van het Type 212A relatief grotere trimtanks nodig. Hoewel die grotere  trim-tanks ook weer pleiten tegen een bredere druk-romp.  In de druk-romp zelf is relatief meer ruimte nodig voor Special Operations Forces met hun steeds uitgebreidere uitrustingen en / of drones.    Bij de drones moet men rekening houden met de aanpasbaarheid van de onderzeeboot aan toekomstige ontwikkelingen.  Dus moet het ontwerp flexibel zijn.  Dan ga je niet voor een relatief smalle druk-romp, maar juist voor een grotere diameter.

Wat het eindresultaat ook wordt, ik begrijp dat de boot krapper wordt dan de externe huid doet vermoeden waarbij ik geen idee heb of ze de diameter van de drukhuid vergroot hebben en zo ja: hoeveel.

Op het eerste gezicht zou deze CD, voor zover bekend,  in de buurt komen van KM wensen en eisen maar dan hebben we nog niet op het netvlies wat ze bedoelen met de CDE variant en waarom nu juist die aan de KM wordt aangeboden?

Kortom afwachten op mee info

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/09/2021 | 12:48 uur
Volgens mij is de diameter van de binnen hull niet veel groter dan die van de standaard 212.
In ieder geval 1 klant wil drie MTU 4000 diesel generator sets in haar Type 212CD variant.  En voor de duidelijkheid, deze 3 'meisjes' komen net als in bijvoorbeeld de Walrus en S-80Plus naast elkaar.  De Walrus machinekamer is niet echt ruim, dus een druk-romp van ca. 7,8 meter diameter.  De machinekamer van het S-80Plus is krap bemeten en haar drukromp heeft een diameter van 7,30 meter.
Een klant wil haar 212CD versie ook uitrusten met een Vertical Launch System, waar 6,25 meter lange kruisvluchtwapens in passen.  Dan wordt een 6,80 meter dikke druk-romp krap, misschien wel te krap.
De huidige 212CD klanten eisen dat deze zowel in arctische, gematigde, sub-tropische als wel tropische wateren in te zetten is.  Dus heeft het 212CD ten opzichte van het Type 212A relatief grotere trimtanks nodig. Hoewel die grotere  trim-tanks ook weer pleiten tegen een bredere druk-romp.  In de druk-romp zelf is relatief meer ruimte nodig voor Special Operations Forces met hun steeds uitgebreidere uitrustingen en / of drones.    Bij de drones moet men rekening houden met de aanpasbaarheid van de onderzeeboot aan toekomstige ontwikkelingen.  Dus moet het ontwerp flexibel zijn.  Dan ga je niet voor een relatief smalle druk-romp, maar juist voor een grotere diameter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 14/09/2021 | 13:27 uur
idd, ik heb even zitten meten en verschalen via/op het beeldscherm. Het zou wel iets groter kunnen dan die 6,8 meter. Maar om de standaardisatie met de 212 te houden zou het idd wel gewoon 6,8 meter kunnen zijn.
De buitenhull heeft natuurlijk ook bevestigingsruimte nodig. Je creëert dan best wel veel extra ruimte tussen de buitenhull en de binnenhull. Door die dubbele huid kun je wel veel zaken buiten je binnenhuid brengen, dit scheelt ook weer extra ruimte in de binnenhull die anders gebruikt kan worden.


Een vrouw met broekmaat 36 heeft in een hoepelrok optisch een volumineus achterwerk.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/09/2021 | 12:48 uur
Volgens mij is de diameter van de binnen hull niet veel groter dan die van de standaard 212.

idd, ik heb even zitten meten en verschalen via/op het beeldscherm. Het zou wel iets groter kunnen dan die 6,8 meter. Maar om de standaardisatie met de 212 te houden zou het idd wel gewoon 6,8 meter kunnen zijn.
De buitenhull heeft natuurlijk ook bevestigingsruimte nodig. Je creëert dan best wel veel extra ruimte tussen de buitenhull en de binnenhull. Door die dubbele huid kun je wel veel zaken buiten je binnenhuid brengen, dit scheelt ook weer extra ruimte in de binnenhull die anders gebruikt kan worden.
   

Harald

Citaat van: Parera op 14/09/2021 | 12:43 uur
Het is misschien niet de ideale boot die ze bouwen als de 212CD, maar misschien met enkele aanpassingen wel geschikt te maken voor de KM. En ja dan zullen we concessies moeten doen bijvoorbeeld om de hulls in Duitsland te bouwen maar de afbouw wel in Nederland te laten plaatsvinden. Daar voor in de plaats zouden we wel onze eigen systemen kunnen plaatsen. Dit levert dan niet een 212CDNL op maar een ontwerp dat wel binnen de CD familie past. Misschien niet de ''gouden boot'' maar een poging tot zilver kunnen we wel doen met deze boten verwacht ik.

Idd, dit kan ook wel.
en het zal allemaal straks ook weer te maken hebben met ( te willen spenderen) muntjes.

Maar goed als ik moet kiezen tussen deze Braadwurst of een stokbrood, dan weet ik het wel.
Al heb ik een voorkeur voor een nog andere ...  ;)

Dan doen we van alles wat ...  :P :big-smile:
De rompvorm en de batterijen van de 212CD, de sail en de stirling van de A26. zowel de 212CD als de A26 kan met VLS, dan doen we die ook maar.
Het is net een IKEA pakket, modulair.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 14/09/2021 | 12:27 uur
die vergroting van 6,8 naar 10 meter is natuurlijk betrekkelijk in verband met de diameter van de binnenhull en de ruimte voor de buitenhull. dus die diameter zal geen 10 meter zijn, laat die dan 7,5 a 8 meter zijn.

Volgens mij is de diameter van de binnen hull niet veel groter dan die van de standaard 212.

Parera

Citaat van: Harald op 14/09/2021 | 12:27 uur
Idd ziet er zeer interessant uit, die vergroting van 6,8 naar 10 meter is natuurlijk betrekkelijk in verband met de diameter van de binnenhull en de ruimte voor de buitenhull. dus die diameter zal geen 10 meter zijn, laat die dan 7,5 a 8 meter zijn.
Dir extra ruimte geeft wel mogelijkheden voor het onderbrengen van onderdelen buiten de binnenhull en ook ruimte voor SF materiaal/materieel.
Ook een VLS systeem ... interessant, zeker toekomst gericht denk ik dat het een must zal zijn om op meerdere manieren te kunnen verdedigen en te kunnen aanvallen.
Maar de grote "maar" is dat als de keuze zal vallen op de 212CD, Nederland een boot koopt van de plank, Nederlandse industrie minimaal zal kunnen participeren in de ontwikkeling. De eerste 212CD zal al in productie zijn als NL een keuze gaat maken en later instappen zal niet het grote voordeel brengen als (met) de "gouden driehoek" gedachte. 


Het is misschien niet de ideale boot die ze bouwen als de 212CD, maar misschien met enkele aanpassingen wel geschikt te maken voor de KM. En ja dan zullen we concessies moeten doen bijvoorbeeld om de hulls in Duitsland te bouwen maar de afbouw wel in Nederland te laten plaatsvinden. Daar voor in de plaats zouden we wel onze eigen systemen kunnen plaatsen. Dit levert dan niet een 212CDNL op maar een ontwerp dat wel binnen de CD familie past. Misschien niet de ''gouden boot'' maar een poging tot zilver kunnen we wel doen met deze boten verwacht ik.

Harald

Citaat van: Parera op 14/09/2021 | 12:01 uur
Radical New Stealth Submarine, Type-212CD, Will Be Much Larger

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/09/radical-new-stealth-submarine-type-212cd-will-be-much-larger



Ik moet toegeven dat deze boot er (op papier) interessant uit ziet, mogelijk toch ook voor onze KM. Een dubbele romp, geruchten over een VLS met NSM (voor de Noren).

Idd ziet er zeer interessant uit, die vergroting van 6,8 naar 10 meter is natuurlijk betrekkelijk in verband met de diameter van de binnenhull en de ruimte voor de buitenhull. dus die diameter zal geen 10 meter zijn, laat die dan 7,5 a 8 meter zijn.
Dir extra ruimte geeft wel mogelijkheden voor het onderbrengen van onderdelen buiten de binnenhull en ook ruimte voor SF materiaal/materieel.
Ook een VLS systeem ... interessant, zeker toekomst gericht denk ik dat het een must zal zijn om op meerdere manieren te kunnen verdedigen en te kunnen aanvallen.
Maar de grote "maar" is dat als de keuze zal vallen op de 212CD, Nederland een boot koopt van de plank, Nederlandse industrie minimaal zal kunnen participeren in de ontwikkeling. De eerste 212CD zal al in productie zijn als NL een keuze gaat maken en later instappen zal niet het grote voordeel brengen als (met) de "gouden driehoek" gedachte.