NL geschiedenis aanpassen?

Gestart door Lex, 26/01/2018 | 23:26 uur

Master Mack

Ik vind dat Raymond Knops het prima doet.
En we moeten eens stoppen met dat reageren op kleine groepjes roeptoeters. Je moet wel blijven luisteren naar elkaar maar niet meteen om je heen gaan slaan als iets je niet bevalt. Mensen zijn veel te veel individueel gaan leven. Iets wat een grote oorlog helaas vaak weer moet genezen. Laten we hopen dat onze strijdkrachten op tijd op orde zijn om samen met de NAVO bondgenoten deze ellende buiten de europese landsgrenzen te houden.

Ros

Citaat van: Mourning op 04/03/2018 | 18:24 uur
Ben jij bekend met rupsje nooitgenoeg? Daar jij doe me altijd zoooo aan denken...

Ik leg de lat nu eenmaal wat hoger in plaats van een kinderhand is snel gevuld.... De dames en heren in Den Haag verdienden kapitalen en hebben getekend om verantwoordelijkheid te nemen........dus doen.

Mourning

Citaat van: Ros op 04/03/2018 | 12:22 uur
Het is een (mager) begin. De Ministers en met name de MP  moeten zich uitspreken waar wij voor staan. Over feiten kan je de discussie aan gaan maar het blijven feiten. 1+1=2,  en dat gaat nooit anders worden.

Ben jij bekend met rupsje nooitgenoeg? Daar jij doe me altijd zoooo aan denken...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Lex op 04/03/2018 | 00:06 uur
Is dat niet wat Knops nu doet? Het voortouw nemen.

Het is een (mager) begin. De Ministers en met name de MP  moeten zich uitspreken waar wij voor staan. Over feiten kan je de discussie aan gaan maar het blijven feiten. 1+1=2,  en dat gaat nooit anders worden.

Sparkplug

#28
Van deze hele discussie wordt ik moedeloos. Net als Sandgroper ben ik ook niet hier geboren (voor mij is dat Jakarta). Door een Nederlands gezin ben ik geadopteerd en net als elke Nederlands kind zodanig opgevoed.

Het is goed dat de minder fraaie kant van de Nederlandse geschiedenis wordt belicht, maar zoals Knops al zegt moet men niet de geschiedenis gaan tipp-exen. Doet men dat wel, dan vergeet men weer wat er is gebeurd :angel: En je kunt overal wel het slechte in zien, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is. Wat mij betreft blijft Zwarte Piet en gaan kinderpartijtjes met cowboys en indianen gewoon door. De Grauwe Eeuw is met dat laatste meer bezig dan het hele Amerikaanse continent zelf.

Sommige groeperingen binnen de samenleving doen alsof men het expleciet op hen heeft gemunt en alsof alles om hen draait. Je kunt wel alles op jezelf betrekken. De Nederlandse samenleving bestaat uit meer dan alleen blanke (mag dat woord anno 2018 nog gebruikt worden?) mensen en mensen van Afrikaanse afkomst.

Mensen raken tegenwoordig zo gemakkelijk gekwetst. Bij het minste of geringste staan zij op hun achterste benen. Waar is die dikke huid gebleven en wat is er met de Hollandse nuchterheid gebeurd? Alsof deze na 2000 is verdwenen. Sinds 2001/2002 is het zo gemakkelijk om mensen tegen elkaar uit te laten spelen. Diverse groeperingen uit linkse en rechtse hoek dragen daar ook aan bij.

Laat de Nederlandse geschiedenis zoals het is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Ros op 03/03/2018 | 22:45 uur
Knops heeft makkelijk kletsen als de gemiddelde burger al  bereid is om afscheid te nemen van eeuwenoude tradities en gebruiken om maar niemand die daar een andere mening over heeft niet tegen het hoofd te stoten.

Straks gaat men nog beginnen over de Nederlandse vlag om nog een voorbeeld te noemen. Veel van onze 'misdaden' zijn immers begaan onder het voeren van deze vlag zoals de slavernij en ons koloniaal verleden in Nederlands Indiƫ. Het puur al Nederlander zijn zou men zich voor moeten gaan schamen als het zo doorgaat.

De discussie moet je niet eens aan willen gaan, geen tegengas geven. Helder stellen dat dit onze geschiedenis is, dit zijn onze tradities, normen en waarden. Staat het je niet aan, vertrek dan naar betere oorden, een land dat geen geschiedenis heeft waar je je aan kan ergeren. Als je die al zou kunnen vinden..........

En de regering moet het voortouw nemen, niet in een hoekje kruipen uit angst en het probleem bij de burgers in de schoot werpen.

Ik weet niet of Ros actief is op facebook maar de gemiddelde burger is niet bereid om afscheid te nemen van de  eeuwenoude tradities. Het zijn slechts een handjevol linkse burgers die hun wil aan de overige burgers wilt opleggen. Knops heeft in tegenstelling tot Asscher wel de ballen om nee hier tegen te zeggen.


https://www.transport-online.nl/site/86168/actievoerders-tegen-kick-out-zwarte-piet-blokkeren-snelweg-a7-bij-joure-foto/

https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/11/doneeractie-gestart-voor-blokkeren-anti-pietprotest

Lex

Citaat van: Ros op 03/03/2018 | 22:45 uur
En de regering moet het voortouw nemen, niet in een hoekje kruipen uit angst en het probleem bij de burgers in de schoot werpen.
Is dat niet wat Knops nu doet? Het voortouw nemen.

Ros

Citaat van: Lex op 03/03/2018 | 23:00 uur
Wie/wat is 'Blok'?  :angel:

Knops natuurlijk. Ik zat met een ander gezicht/figuur in mijn hoofd.

Lex

Citaat van: Ros op 03/03/2018 | 22:45 uur
Blok heeft makkelijk kletsen .....
Wie/wat is 'Blok'?  :angel:

Ros

#23
Knops heeft makkelijk kletsen als de gemiddelde burger al  bereid is om afscheid te nemen van eeuwenoude tradities en gebruiken om maar niemand die daar een andere mening over heeft niet tegen het hoofd te stoten.

Straks gaat men nog beginnen over de Nederlandse vlag om nog een voorbeeld te noemen. Veel van onze 'misdaden' zijn immers begaan onder het voeren van deze vlag zoals de slavernij en ons koloniaal verleden in Nederlands Indiƫ. Het puur al Nederlander zijn zou men zich voor moeten gaan schamen als het zo doorgaat.

De discussie moet je niet eens aan willen gaan, geen tegengas geven. Helder stellen dat dit onze geschiedenis is, dit zijn onze tradities, normen en waarden. Staat het je niet aan, vertrek dan naar betere oorden, een land dat geen geschiedenis heeft waar je je aan kan ergeren. Als je die al zou kunnen vinden..........

En de regering moet het voortouw nemen, niet in een hoekje kruipen uit angst en het probleem bij de burgers in de schoot werpen.


Lex

Staatssecretaris is politiek correcte beeldenstorm beu:

Tijd voor tegengas

Den Haag - Voor het eerst spreekt een lid van het kabinet zich fel uit tegen de politiek correcte 'beeldenstorm' die over ons land trekt.

Staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) laat in een interview met De Telegraaf een stevig tegengeluid horen over de discussie rond Zwarte Piet, zeehelden en het afgeblazen kinderfeest met cowboys en indianen.

,,Die activisten krijgen heel veel podium", vindt de CDA'er. ,,Maar waar hebben we het over? Willen we nou de geschiedenis gaan tipp-exen? Willen we gaan ontkennen waar we vandaan komen? Het draagt alleen maar bij aan verdeeldheid."

'Het gaat maar door'

De uithaal is opvallend, omdat kabinetten onder premier Mark Rutte tot nu toe zeer terughoudend zijn over het gevoelige onderwerp. Knops niet. ,,Je kan niet altijd blijven zeggen: 'nou, het is iets van de samenleving'."

Onze tradities verdienen bescherming tegen de tirades van activisten, vindt hij. ,,Ik zie dat het niet ophoudt. Het gaat maar door."

Telegraaf, 03-03-2018

Lynxian

Onder het motto beter laat dan nooit: erg interessante achtergrond, Sandgroper! Ik kan me ook helemaal vinden in je betoog, ik zeg ook +1!

Master Mack


Reinier

Eens met Sandgroper.
Goed verhaal en betoog!

Sandgroper

Citaat van: Ros op 27/01/2018 | 12:58 uur
Als wij hier aan toe gaan geven dan is het eind zoek.  Nu is het onder de mom van het koloniale verleden. De Zwarte Pietenoorlog is nog niet eens voorbij of de volgende aanslag is al gaande. Wat volgt ?. Alle straatnamen die verwijzen naar geestelijken in relatie tot de misbruik in de kerk verwijderen ? De Nederlandse driekleur vervangen omdat alle schepen van de VOC deze gevoerd hebben ?  Alle straatnamen die verwijzen naar Mandela weg. Voor sommige een held en vrijheidsstrijder, voor anderen gewoon een terrorist. Spreek maar wat naar Nederland teruggekeerde mensen die na de machtsovername het land moesten verlaten.
Maar wat is de grond-reden achter de discussie over Zwarte Piet, VOC medewerkers, zeehelden, ja zelfs de dodenherdenking op 4 mei lag in 2016 onder vuur door o.a. ene Christa Noella uit Leiderdorp?

Ik ben zelf geboren in Suriname, in 1975 naar Nederland gekomen en na aanvankelijk een moeilijke aanpassing periode van ruim 5 jaar mijn draai gevonden in Nederland.
Vele mensen uit die immigratie golf hebben ook dezelfde ontwikkeling meegemaakt als mij.
Begin deze eeuw was er in de Surinaamse gemeenschap een betrekkelijk kleine groep die vond dat Nederland een Wiedergutmachung moest betalen aan de nakomelingen uit de slavernij.  O.a. een Amsterdamse historicus, ik ben zijn naam vergeten, met wortels in Suriname konden echter wetenschappelijk aantonen dat Nederland geen Herstelbetalingen in het kader van het vroegere slavernij verleden hoefde te betalen.  En zo doofde deze discussie weer snel uit.

In 2003 ging ik na lange tijd terug (op vakantie) naar Suriname.  Vele ouderen die de tijd voor 1975 nog bewust hebben meegemaakt, verlangen weer terug naar die tijd.
Vele jongeren, geboren na 1975 hebben echter het tegenovergestelde.  Ze hebben juist een hekel aan Nederland en de Nederlanders.

In 2008 nog een keer in Suriname geweest.  Toen hoorde ik dat er onder de zwarte bevolking een hang is naar het Afrikaanse verleden en wortels.
Deed me toen denken aan een artikel in de Volkskrant midden jaren 90, waarin een socioloog van Arabische afkomst concludeerde dat de zwarte Afrikanen en Arabieren zich trend-matig meer naar hun eigen etnische groep aan het richten zijn.  Ze waren toen dus als het ware aan het verzuilen.

Ik ken in mijn collega en vrienden kring ook betrekkelijk veel Indische mensen.  En die vertelden rond 2005 dat Indische jongeren in toenemende mate op zoek gingen naar hun roots.  Terwijl de mensen in deze Indische gemeenschap, die Nederlands-Indie nog bewust hebben meegemaakt maar heel klein is geworden.
Deze Nederlands-Indische cultuur is bij emigratie naar Nederland als het ware bevroren en in Nederland in de loop van rond 1945 naar heden toch wat verwaterd en heeft niets  of zeer weinig meer te maken met de huidige Indonesische cultuur.

Ik stel mij dan ook met grote regelmaat grote vraagtekens bij een in mijn ogen sentimentele hang naar een cultuur en geschiedenis die je al lang achter je gelaten hebt.
Zwarte Piet was in de jaren 70, 80, 90 en 'nulde' jaren geen enkel probleem.  En ook op de Antillen en Suriname hebben ze geen problemen met deze figuur.

Maar ook autochtonen hebben een hang naar tijden toen het allemaal beter en vooral overzichtelijker was.  Velen denken dan aan de jaren 50, toen waarden en normen volgens de huidige beeldvorming nog netjes werden nageleefd.
Dat is niet typisch iets Nederlands, die sentimenten vinden we ook in andere Europese landen en ook Noord-Amerika.  Donald Trump en Vladimir Putin zijn in mijn ogen aan de macht gekomen door o.a. deze verlangens naar vroegere 'betere' tijden.  Datzelfde geldt voor PVV, Front National en Vlaams Belang.
Ik denk dat dat komt door een misschien wel doorgeschoten globalisering, ver-EU-isering en individualisering.

Moeten we dan toegeven aan een betrekkelijk klein groepje anti-Zwarte Piet activisten?  Absoluut niet! Onze geschiedenis aanpassen, omdat daar een hele kleine minderheid teveel moeite mee heeft?  Nooit!
Dat zal alleen maar werken als een katalysator op een steeds verder gaande segregatie, nog meer vervreemding en meer mensen die zich verweest voelen in een steeds meer mondiale, individueler en zakelijker wordende samenleving.
Dus sla ze er bij wijze van spreken ermee om de oren.  Bijkomend voordeel is dat de autochtonen ook meer van de Nederlandse geschiedenis meekrijgen.
En zoals Jurrien Visser zegt: een land dat zijn geschiedenis niet kent is gedoemd.

Tijdens de Gouden Eeuw trokken vele immigranten naar de Nederlanden, want niet alleen een zeer goede economie maar ook toen al goede sociale arrangementen.
In 1672 was dat feest over.  En immigranten gemeenschappen die zich nooit aangepast hadden, dus nooit geworteld in De Nederlanden gingen vanzelf weer weg.
Ook nu hebben we weer een Gouden Eeuw achter de rug en zoals Ayaan Hirschi Ali begin deze eeuw eens voorspelde, zullen de huidige sociale arrangementen vroeg of laat gaan kapseizen.

Lands eer, lands wijs.