Oud-marinier wil advocaat wegens smaad voor rechter

Gestart door Ace1, 22/07/2018 | 11:03 uur

mikemans

Zou wel goed zijn om de graaiende en naar beroemdheid zoekende advocaat een koekje van eigen deeg te geven. Valt me op dat steeds vaker wordt geprobeerd om geld van de staat lost te krijgen door nabestaanden van criminelen als slachtoffer weg te zetten van de staat. Srebrenica is ook zo'n voorbeeld.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 24/07/2018 | 19:23 uur
Mogen actieve militairen niet hierbij aansluiten? Of alle veteranen en iedereen die voor Defensie heeft gediend? Tenslotte besmeurt ze de naam. Serieuze vraag

Dan moet je contact opnemen met de persoon en kijken wat er mogelijk is  ;)

Master Mack


Huzaar1

Mogen actieve militairen niet hierbij aansluiten? Of alle veteranen en iedereen die voor Defensie heeft gediend? Tenslotte besmeurt ze de naam. Serieuze vraag
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Tientallen oud-militairen beschuldigen advocaat van laster in zaak Molukse gijzeling

Tientallen oud-militairen sluiten zich aan bij de aangifte tegen advocaat Liesbeth Zegveld wegens smaad en laster. Zaterdag werd al bekend dat oud-marinier Jannes de Jong vanmiddag aangifte wil doen tegen Zegveld, die als advocaat de nabestaanden van twee Molukse treinkapers bijstaat. Zo'n veertig (oud-)collega's volgen zijn voorbeeld.

Volgens De Jong voert Zegveld een 'lastercampagne' tegen hem en zijn oud-collega's. "Ze zet ons weg als doodseskaders van de regering, alsof wij opdracht hadden om te doden. Dat is zo onverteerbaar. We deden gewoon ons werk."

Kaping
De zaak draait om het handelen van de Nederlandse regering in 1977, toen een groep Molukkers bij De Punt een trein kaapte en in het nabijgelegen Bovensmilde een basisschool bezette. De gijzeling in de trein en de school duurde drie weken. Toen besloot de regering om met geweld in te grijpen.

Zes treinkapers overleefden die aanval niet, en volgens nabestaanden was dat ook de bedoeling. Daarom hebben zij twee jaar geleden de Nederlandse staat aangeklaagd. De regering heeft hun verhaal altijd tegengesproken.

Briefing
Oud-marinier De Jong noemt de rechtszaak 'onterecht'. Hij was in 1977 betrokken bij het beëindigen van de gijzelingsactie in de basisschool in Bovensmilde, waarbij overigens geen doden vielen. "Er is van hogerhand geen opdracht gegeven om die kapers te doden", zei hij vanmorgen op NPO Radio 1.

Wel erkent De Jong dat hij dit niet voor honderd procent zeker kan weten, omdat zijn briefing misschien niet helemaal dezelfde was als die van zijn collega-militairen die tegelijkertijd een einde moesten maken aan de treinkaping bij de Punt.

Nadat De Jong zaterdag bekend had gemaakt dat hij Zegveld wilde aanklagen, kreeg hij respons van oud-collega's die zich bij hem wilden aansluiten. "Gisteravond stond de teller op dertig en vanmorgen waren er weer een stuk of tien bij gekomen", zegt hij. "Ik hoop dat het er nog meer worden, zodat de druk op het Openbaar Ministerie toeneemt."

Advocaat Zegveld zei zaterdag in een reactie dat de rechtszaak die nu loopt gericht is tegen de Staat en niet tegen individuele mariniers. Haar doel is om duidelijkheid te krijgen over de opdracht die de Nederlandse regering aan de mariniers heeft gegeven: moesten ze de kapers doden of niet?

Van Agt
Woensdag beslist de rechter of er in de 'treinkapingszaak' meer informatie nodig is, bijvoorbeeld door nieuwe getuigen op te roepen.

Oud-premier Van Agt, die in 1977 als minister van Justitie opdracht gaf om de gijzelingsacties te beëindigen, zei vorige week dat hij graag wil getuigen als hij daarvoor wordt opgeroepen. Hij noemt het verbijsterend dat hij samen met andere kabinetsleden in staat zou zijn geweest om te bevelen dat de kapers de bevrijdingsactie niet mochten overleven.

Video op onderstaande link.

https://nos.nl/artikel/2242847-tientallen-oud-militairen-beschuldigen-advocaat-van-laster-in-zaak-molukse-gijzeling.html

Huzaar1

Zegsveld is meer dan een luis in de pels, het is een geleerd iemand gekant tegen defensie die een oordeelt vanuit een moreel superieure gewaande positie. Drama is dat want dat mens kan elke weg bewandelen die ze wil, gebruikmakend van de kaders binnen haar beroep. Ik zit wel eens naast zulke mensen op verjaardagen, heel naar, heel naief.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Mooi zo, en nu maar hopen dat dit een rem op die Zegveld zet met haar oeverloze gejank.

Ace1

Oud-marinier is 'lastercampagne' advocaat Liesbeth Zegveld spuugzat

'Hoe haal je het in je hoofd'

Oud-marinier Jannes de Jong (61) is de 'lastercampagne' over het optreden van de militairen bij De Punt van mensenrechtenadvocaat Liesbeth Zegveld spuugzat. De Rotterdammer doet daarom zaterdag aangifte van smaad en laster. Hij hoopt dat veel voormalige collega's zijn voorbeeld volgen.

Een heel gewone militair. Niet de meest fanatieke en zeker geen branieschopper. Zo omschrijft De Jong zichzelf. Na zijn diensttijd sprak hij nooit meer over zijn verleden bij de Bijzondere Bijstandseenheid BBE Mariniers. De vader van twee richtte zich op zijn gezin en werk en had geen contact met oud-collega's.

Het keerpunt kwam in 2013, toen de beëindiging van de treinkaping bij De Punt (1977) onderwerp van discussie werd. Nabestaanden van de daarbij gedode kapers Max Papilaya en Hansina Uktolseja spanden een civiele procedure aan tegen de Staat. Ze vinden dat tijdens de bevrijding onnodig veel geweld is gebruikt. De dood van hun dierbaren was volgens hen onnodig en daarom eisen ze schadevergoeding.

,,Ik heb begrip voor de Molukkers en hun zaak, dus ik begreep de beweegredenen voor de acties in de jaren zeventig. Ook al keurde ik ze niet goed", zegt De Jong. ,,Maar toen ik over de rechtszaak en de eis tot schadevergoeding hoorde, dacht ik: 'Hoe haal je het in je hoofd?' Die mensen waren daders, terroristen. Hoe kom je erop om dan alles om te draaien en jezelf in de slachtofferrol te plaatsen? De ruim driehonderd mensen die Molukkers in de jaren zeventig gijzelden, waarvan 121 kinderen; en de in totaal acht onschuldigen die daarbij werden gedood: dat zijn de slachtoffers."

Schoolgijzeling
De Jong was betrokken bij de bevrijdingsactie van de lagere school in Bovensmilde, 17 kilometer van De Punt, waar tegelijk met de treinkaping een gijzeling plaats had. Hij kroop er in alle vroegte door tuinen van nabijgelegen huizen en gooide vanuit daar aanvalsgranaten naar de school. Dat zijn projectielen die met veel luchtdruk, maar zonder scherven, ontploffen. Ze maken alleen veel lawaai om de gijzelnemers te verwarren. De Jong stond ruimschoots binnen het bereik van hun geweren en besefte dat heel goed.

De actie in Bovensmilde verliep vlekkeloos: alle gijzelnemers werden aangehouden, niemand raakte ernstig gewond. Feitelijk hoeft De Jong zich dus niet aangesproken te voelen door wat er over De Punt wordt gezegd. Hij ziet dat anders. De oud-marinier vindt dat Zegveld door uitlatingen in de media alle terreurbestrijders van toen op een onacceptabele wijze wegzet.

,,Zij stelt dat we hebben gedood in opdracht van de regering. Als je het ziet in het licht van de jaren zeventig zouden we een soort moordcommando, een paramilitair doodseskader zijn, zoals je dat had in landen als Argentinië", analyseert De Jong. ,,Die vergelijking is walgelijk en Zegveld kan hem niet onderbouwen. In het tussenvonnis heeft de rechtbank vastgesteld dat er onvoldoende bewijs voor is. Dan kan ze niet zomaar buiten de rechtszaal blijven volhouden dat het zo is gegaan."

Stroom van bagger
In de kern is dit de reden waarom Jannes de Jong zaterdag naar het politiebureau in Rotterdam gaat om aangifte te doen. Hij vindt dat er een einde moet komen aan wat hij 'de stroom van bagger' noemt waartegen de mariniers zich in zijn beleving niet kunnen verdedigen.

Net als veel maten hield De Jong zijn kwaadheid jaren voor zich. Ze hielden zich stil omdat ze de procesgang niet wilden verstoren. Dat hij nu vooruitlopend op het (tussen)vonnis dat de rechtbank aanstaande woensdag in deze zaak wijst toch het stilzwijgen verbreekt, komt door contacten die hij sinds dit jaar met oud-gegijzelden heeft.

,,Ik heb ze ontmoet op een herdenking in Assen. Daar was ik betrokken bij de beëindiging van de gijzeling in het provinciehuis", vertelt de oud-marinier. ,,Als je dan hoort hoe groot de impact is die het op hun leven en dat van hun gezin heeft gehad... Een voormalige gijzelaar moest huilen toen hij me bedankte. Zijn vrouw vroeg: 'Hoe kan het dat zij zich nu als slachtoffers opstellen?' Voor mij was dat de druppel. Ik wil me niet machteloos voelen en laat het niet meer over mijn kant gaan."

Advocaat Zegveld laat weten dat het uiteindelijk aan de rechtbank is om te oordelen een oordeel te geven over de theorie dat de regering de kapers dood wilde. ,,Tenzij mijn cliënten in hoger beroep gaan, zullen ze het eindvonnis accepteren."

Oud-marinier Jannes de Jong (61) is de 'lastercampagne' over het optreden van de militairen bij De Punt van mensenrechtenadvocaat Liesbeth Zegveld spuugzat. De Rotterdammer doet daarom zaterdag aangifte van smaad en laster. Hij hoopt dat veel voormalige collega's zijn voorbeeld volgen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2331307/hoe-haal-je-het-in-je-hoofd

Ace1

AMSTERDAM - Hij heeft er genoeg van om afgeschilderd te worden als een huurmoordenaar in staatsdienst. Oud-marinier Jannes de Jong klaagt daarom advocaat Liesbeth Zegveld aan voor smaad.

Hij vindt dat ze moet ophouden met het rondstrooien van de theorie dat mariniers heimelijk opdracht hadden om alle gijzelnemers dood te schieten bij de treinkaping in 1977 in De Punt. Dat veelbesproken 'geheime executiebevel' is mede inzet van een proces dat nabestaanden van twee dode gijzelnemers hebben aangespannen tegen de staat. Woensdag spreekt de rechter een (tussen-)vonnis uit.

Oud-minister Van Agt begrijpt dat De Jong aangifte doet. Hij vindt het een 'beledigende' en 'besmeurende' leugen dat zijn regering een shoot-to-kill order zou hebben uitgevaardigd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2331507/oud-marinier-wil-advocaat-wegens-smaad-voor-rechter?utm_source=twitter&utm_medium=referral&utm_campaign=twitterfeed