Irak / Syrië / IS - deel 1

Gestart door Elzenga, 18/01/2010 | 12:25 uur

Lynxian

Citaat van: Ros op 24/09/2014 | 22:09 uur
Geen handige opmerking..........eerlijk gezegd, ronduit dom  :hrmph:
Wat ben jij voor een zuurpruim, de laatste tijd? Het kliederen van snerende berichtjes aan de vijand op bommen gebeurt al een eeuwigheid, maar nu opeens moeten wij een potje verlicht gaan lopen doen? We verkrachten en onthoofden geen onschuldige burgers, daarmee zijn we al vijftig niveaus verder verlicht dan de eikels die onze bommen mogen gaan koppen. We hoeven niet roomser te zijn dan de paus!

Ros

Wie Nederland aan wil vallen de komende tijd zal echt even moeten bellen voor een afspraak  :cute-smile:

Ik ben bang dat wij hiermee een grotere hap hebben genomen dan we kunnen kauwen, zeker als dit twaalf maanden gaat duren.

Lex

"Defensie moet keuzes maken"

Het kabinetsbesluit om F-16's naar Irak te sturen betekent dat de Nederlandse regering een moeilijke keuze heeft moeten maken. Dat zegt voorzitter Jean Debie van de Vakbond voor Burger en Militair defensiepersoneel (VBM). "De inzet van de F-16's in Irak gaat bijvoorbeeld ten koste van de snelle reactiemacht die de NAVO wil opzetten", zegt Debie.

Nederland zou volgend jaar met acht gevechtsvliegtuigen deelnemen aan de reactiemacht, maar het kabinet schrijft in de zogenoemde artikel 100-brief aan de Tweede Kamer dat die bijdrage aan de snel inzetbare NAVO-macht wordt opgeschort.

Bezuinigingen

Volgens Debie is dat het gevolg van de bezuinigingen op Defensie van de afgelopen jaren: "Als je bezuinigt en operationele budgetten steeds kleiner maakt, kom je op een situatie uit waarin je dit soort keuzes gaat maken." Hoewel Nederland in theorie 68 F-16's kan inzetten, is de rek er in de praktijk uit volgens Debie.

Zo zijn er toestellen nodig voor trainingsvluchten in de Verenigde Staten, voor de NAVO-missie in Polen en de Baltische staten en zijn er permanent twee toestellen nodig voor de verdediging van het Nederlandse luchtruim. Verder staat een groot aantal van de verouderde F-16's aan de grond voor onderhoud.

Taks

Ook voorzitter Anne Marie Snels van vakbond AFMP stelt dat Defensie met deze inzet aan zijn taks zit: "Er kan voorlopig dan ook echt niets anders."

Volgens Snels betekent het uitsturen van zo'n 380 man personeel dat Nederland, naast de missie in Mali, opnieuw meedoet aan een relatief grote missie: "Vroeger hadden we het over uitzendingen van duizenden mensen, maar is natuurlijk allang geen sprake meer van. De defensie-organisatie is daarvoor te veel gekrompen."

ANP, woensdag 24 sep 2014, 22:26

Lex

'Krijgsmacht kan missie nog aan' 

Militaire bonden denken dat de krijgsmacht de missie tegen ISIS nog aankan, hoewel het passen en meten zal worden vanwege de deelname aan andere missies.

,,Dit is een grote missie voor Nederlandse begrippen. Het is passen en meten, maar het moet lukken," zegt Anne-Marie Snels, voorzitter van AFMP. "Ik sluit niet uit dat er prioriteiten gesteld moeten worden, aangezien we ook deelnemen aan andere missies. We zitten iets meer dan aan onze taks.''

Jean Debie, voorzitter militaire vakbond VBM: ,,De lucht- en landmacht kan deze missie aan. We komen wel een beetje in de knel, aangezien er ook twee F-16's nodig zijn voor de bescherming van ons luchtruim en al vier F-16's worden ingezet in de Baltische staten. Als er nu acht F-16's voor deze missie worden ingezet, wringt dat met de bijdrage aan de snelle reactiemacht van de NAVO in 2015.''

Nederland heeft afgesproken in 2015 bij te dragen met acht F-16's in die reactiemacht. ,,De missie zal ten koste gaan van die bijdrage. Wat betreft de trainingsmissie: dat kan makkelijk,'' zegt Debie.

Telegraaf, wo 24 sep 2014, 22:01

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 24/09/2014 | 21:30 uur
Wel top dat Nederland meedoet...kunnen ze in Leeuwarden vast beginnen met 27 maagden op de bommen te schilderen  ;D

Geen handige opmerking..........eerlijk gezegd, ronduit dom  :hrmph:


Jellington

Citaat van: Oorlogsvis op 24/09/2014 | 21:30 uur
Ik ben er trouwens wel voor om in het middenoosten ..het liefst in Irak / Jordanie / zuid Turkije/ Koeweit/ Koerdistan een paar permanente basis op te zetten ook als de hele ISIS crisis voorbij is om te zorgen voor stabiliteit in de regio.

Wel top dat Nederland meedoet...kunnen ze in Leeuwarden vast beginnen met 27 maagden op de bommen te schilderen  ;D

72*  :devil:

Oorlogsvis

Ik ben er trouwens wel voor om in het middenoosten ..het liefst in Irak / Jordanie / zuid Turkije/ Koeweit/ Koerdistan een paar permanente basis op te zetten ook als de hele ISIS crisis voorbij is om te zorgen voor stabiliteit in de regio.

Wel top dat Nederland meedoet...kunnen ze in Leeuwarden vast beginnen met 27 maagden op de bommen te schilderen  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 24/09/2014 | 21:24 uur
De kosten zijn niet belangrijk...het gaat om het redden van levens.

Ik ben blij dat wij toch meedoen, het had ook om je dood te schamen geweest als we ons hadden gedrukt.

Vanuit welke basis gaan de F-16's opereren ?

Het lijkt Jordanië te gaan worden, samen met de Denen en de Belgen... (onbevestigd)

Jellington

Citaat van: Oorlogsvis op 24/09/2014 | 21:24 uur
De kosten zijn niet belangrijk...het gaat om het redden van levens.

Ik ben blij dat wij toch meedoen, het had ook om je dood te schamen geweest als we ons hadden gedrukt.

Vanuit welke basis gaan de F-16's opereren ?

Volgens mij ergens vanuit Jordanië?
Moment, ik kan de post waarin het werd gezegd niet meer vinden.

Gevonden!: Mwaffaq Salti Air Base in Jordanië

Oorlogsvis

Citaat van: Zeewier op 24/09/2014 | 20:21 uur
Hennis-Plasschaert meldde nog ten laatste op de persco dat de uitzending van 6 (+2) F-16's met gevolg voor 12 maanden 150 miljoen euro kost.
De kosten zijn niet belangrijk...het gaat om het redden van levens.

Ik ben blij dat wij toch meedoen, het had ook om je dood te schamen geweest als we ons hadden gedrukt.

Vanuit welke basis gaan de F-16's opereren ?


DvdW

Citaat van: Lex op 24/09/2014 | 20:58 uur
Dat klopt. De Kamerbrief geeft een nadere toelichting hoe deze kosten gedekt worden.
en meer:

CitaatDe voorziene eenheden zijn geschikt en beschikbaar. Daarvoor moet de toegezegde bijdrage van acht Nederlandse F-16's aan de NATO Responce Force (NRF) worden opgeschort.

:sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lex

Citaat van: Zeewier op 24/09/2014 | 20:21 uur
Hennis-Plasschaert meldde nog ten laatste op de persco dat de uitzending van 6 (+2) F-16's met gevolg voor 12 maanden 150 miljoen euro kost.
Dat klopt. De Kamerbrief geeft een nadere toelichting hoe deze kosten gedekt worden.

Lex

Artikel 100-brief deelneming aan internationale strijd tegen ISIS

Brief van het kabinet aan de Tweede Kamer over het besluit om een Nederlandse bijdrage te leveren aan de strijd tegen ISIS.

Kamerbrief, 24-09-2014