Ingenieuze injectiespuit sluit schotwond in 15 seconden

Gestart door bergd, 05/02/2014 | 21:56 uur

SMI de Boer

Het kan bijdragen... Misschien kan de CLS er beter mee, dan om verlegen zitten...
Citaat van: Ros op 05/02/2014 | 22:22 uur
Sommige mensen hebben al een hoofd vol zaagsel.....zou dat ook helpen ?


Dat maakt wel makkelijker schoon, op al die witte muren
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

dudge

Citaat van: Ros op 06/02/2014 | 00:10 uur
Bloed dat uit je lichaam komt zetten na een verwonding door welke oorzaak dan ook is het gevolg dat er een of meerdere ader(s)tjes beschadigd zijn geraakt. Bij kleine beschadigingen kan het lichaam zelf voor afdichting zorgen (stolling). Bij grotere schade is het lichaam niet in staat de "lek" snel genoeg te dichten en zal de patient snel achteruit gaan door bloedverlies. Er komt een tekort aan zuurstofrijk bloed in het lichaam om alle functies in stand te houden. Een wonderspuit/gel of weet ik wat zal de oppervlakkige wond af kunnen sluiten terwijl aan de binnenkant het proces gewoon door gaat. Er zal toch echt moeten worden ingegrepen om de lek te dichten door middel van hechten of een patch aan te brengen of een vervangende stuk ader in te brengen.

Dit soort middelen zijn, denk ik, wel geschikt om kleinere wonden mee te behandelen en er voor te zorgen dat de risico's van infecties worden beperkt.

Kortom, een treffer van het formaat 7,62 mm uit een AK-47 ga je echt niet behandelen door het af te kitten of iets in deze richting. De enige redmiddel is het zo snel mogelijk afvoeren naar een hospitaal waar chirugisch kan worden ingegrepen.

dit, spul komt ook niet in de plaats van het role2, maar geeft je, althans is de doelstelling denk ik, meer tijd om er te komen. Wonden die in WW2 dodelijk waren, worden nu overleeft als het slachtoffer binnen x minuten verzorging krijgt en binnen x uur op de operatiefafel ligt. Hoewel de medevac in recente conflicten in Afghanistan en Irak misschien beter dan ooit geregeld was, kan dat in de toekomst ook minder worden. Elke minuut bonus die je hebt is meegenomen.

Ros

Bloed dat uit je lichaam komt zetten na een verwonding door welke oorzaak dan ook is het gevolg dat er een of meerdere ader(s)tjes beschadigd zijn geraakt. Bij kleine beschadigingen kan het lichaam zelf voor afdichting zorgen (stolling). Bij grotere schade is het lichaam niet in staat de "lek" snel genoeg te dichten en zal de patient snel achteruit gaan door bloedverlies. Er komt een tekort aan zuurstofrijk bloed in het lichaam om alle functies in stand te houden. Een wonderspuit/gel of weet ik wat zal de oppervlakkige wond af kunnen sluiten terwijl aan de binnenkant het proces gewoon door gaat. Er zal toch echt moeten worden ingegrepen om de lek te dichten door middel van hechten of een patch aan te brengen of een vervangende stuk ader in te brengen.

Dit soort middelen zijn, denk ik, wel geschikt om kleinere wonden mee te behandelen en er voor te zorgen dat de risico's van infecties worden beperkt.

Kortom, een treffer van het formaat 7,62 mm uit een AK-47 ga je echt niet behandelen door het af te kitten of iets in deze richting. De enige redmiddel is het zo snel mogelijk afvoeren naar een hospitaal waar chirugisch kan worden ingegrepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#10
Samen met:  Gel geneest vleeswond in seconden « Gepost op: 24/03/2013 | 12:15 uur » geplaats op dit forum zijn dit toch interessante ontwikkelingen die bij  kunnen/zullen dragen aan het redden van vele (militaire) levens die anders verloren gaan.

Zie filmpje: http://www.waarmaarraar.nl/opmerkelijkbeeld/0/ID/101447/GO/0/Gel_geneest_vleeswond_in_seconden.html#chat101447

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/78950/Gel_geneest_vleeswond_in_seconden.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

dudge

Citaat van: Ros op 05/02/2014 | 22:26 uur
Met de wonderspuit of tourniquet is het gevolg toch vaak het verlies van een ledemaat. Slagaderlijke bloeding in het torso is meestal....einde oefening.

Vaak, het zijn ook meestal geen schaafwondjes. Maar een ledemaat met tourniqet is tegenwoordig nog relatief lang te redden, daarom mag het er ook eerder opgedaan worden. Of dat wordt ons verteld als zoethouder.....kan ook.


dudge

Citaat van: bergd op 05/02/2014 | 22:19 uur
Ik denk ook dat we er niet te veel van moeten verwachten. Je moet het denk ik ook zien als extra hulpmiddel bijvoorbeeld als afbinden lastig gaat.

Er is de laatste jaren veel ontwikkeling geweest.
Die Israëli bandage was al een mooi hulpstuk, maar lijkt me dat dit een mooie aanvulling is.

Ros

Citaat van: Thomasen op 05/02/2014 | 22:20 uur
De vraag is of het een slagaderlijke bloeding kan stoppen, dan zou in sommige gevallen het tourniquet niet meer nodig zijn.

Met de wonderspuit of tourniquet is het gevolg toch vaak het verlies van een ledemaat. Slagaderlijke bloeding in het torso is meestal....einde oefening.

Ros

Sommige mensen hebben al een hoofd vol zaagsel.....zou dat ook helpen ?

Wel benieuwd hoe men dit wondermiddel getest heeft.

dudge

Citaat van: SMI de Boer op 05/02/2014 | 22:08 uur
de dodelijke factor van een schotwond is doorgaans de schade die ze IN het lichaam aanbrengen, organen worden doorboord of vernietigd, hersens zitten tegen de muur, inwendige bloedingen zijn fataal. Daar sta je dan, met je spuitje... Doodbloeden gebeurt vaak als je een belangrijk bloedvat in een ledemaat treft. Daar zou het een hulpmiddel voor kunnen zijn. Maar dat was afbinden al jaren...

Als de hersenen tegen de achtermuur plakken heeft het geen nu meer nee. Maar het lijkt me een mooie ontwikkeling.

De vraag is of het een slagaderlijke bloeding kan stoppen, dan zou in sommige gevallen het tourniquet niet meer nodig zijn. Hoewel die tegenwoordig langer 'mag', zou het toch mooie zijn.

bergd

Ik denk ook dat we er niet te veel van moeten verwachten. Je moet het denk ik ook zien als extra hulpmiddel bijvoorbeeld als afbinden lastig gaat.

SMI de Boer

Citaat van: Thomasen op 05/02/2014 | 22:00 uur
Dat zou heel vet zijn!
de dodelijke factor van een schotwond is doorgaans de schade die ze IN het lichaam aanbrengen, organen worden doorboord of vernietigd, hersens zitten tegen de muur, inwendige bloedingen zijn fataal. Daar sta je dan, met je spuitje... Doodbloeden gebeurt vaak als je een belangrijk bloedvat in een ledemaat treft. Daar zou het een hulpmiddel voor kunnen zijn. Maar dat was afbinden al jaren...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend


bergd

Een injectiespuit gevuld met kleine sponsjes heeft het potentieel om levens van gewonde soldaten op het slagveld te redden. In vijftien seconden stelpt de XStat het bloeden en sluit een schotwond af.

Het team van wetenschappers van RevMedx zocht naar iets dat na inspuiting in het lichaam zou uitzetten en het bloeden meteen zou stoppen. Inspiratie kwam van het zogenoemde Fix-a-Flat-schuim, dat je in een lekke fietsband kunt inbrengen om nog even verder te kunnen.

Steriele sponsjes gemaakt van houtpulp boden een uitkomst. De sponsjes werden gemarkeerd met een kruisje zodat ze op röntgenfoto's zichtbaar zijn en tijdens een operatie kunnen verwijderd worden. Het systeem ligt ter goedkeuring bij de US Food and Drug Administration (FDA) en kost nu nog rond de 100 dollar (75 euro) per stuk.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3591054/2014/02/05/Ingenieuze-injectiespuit-sluit-schotwond-in-15-seconden.dhtml