Politie verijdelt terroristische aanslag in Nederland

Gestart door Parera, 27/09/2018 | 19:24 uur

ARM-WAP

Citaat van: Zander op 28/09/2018 | 17:03 uur
Advocaten zijn er dan ook voor hun cliënt en voor niets of niemand anders.
Het is een job (of zelfs roeping) waarin ik me niet zou kunnen vinden. Gewoonweg omdat je soms een "cliënt" moet verdedigen die bij mij weerzin en erger zou opwekken.
Je moet het maar kunnen, een pleidooi houden voor iemand waarvan iedereen weet en de bewijzen gewoonweg zo zwaar belastend zijn dat het oordeel niet anders kan zijn dan Schuldig.
Voorbeelden legio: psychopaten, verkrachters, pedofielen,... daders van inbraken/overvallen met (zwaar) geweld, maar ook belastingontduikers enz.
Nah...

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2018 | 16:45 uur
En je snapt tegelijkertijd dat de Nederlandse overheid niet zo werkt? En dat Europa veel bepaalt en dat we nu eenmaal niet de capaciteit hebben gehad om iedereen te controleren en apart te zetten totdat we iets van ze wisten want dat gaat in tegen nogal wat regelgeving. En we ons aan wetten dienen te houden. Elke keer als jij over 'DE OVERHEID' spreekt lijkt het alsof je spreekt over een soort wezen in Den-Haag dat zit op een grote kist met geld en een middelvinger opsteekt naar alle burgers en... ja verder weet ik het ook niet eigelijk. Wij ZIJN de overheid, de 'overheid' zijn wij. Er is niet zomaar te handelen naar wat er moet gebeuren.
Het meeste van wat je zegt klopt ook echt...Europese regels etc etc...mensenrechten / europees recht enz enz...maar wij het volk zijn niet de overheid die doet lekker gewoon wat ze
zelf wil hier in Nederland hoor....vooral Mark Rutte  :devil:...en als er verkiezingen komen stemmen we toch altijd weer VVD haha...ook al zijn we het met veel dingen niet eens.

Zander

Citaat van: ARM-WAP op 28/09/2018 | 13:57 uur
:'( triestige zaak... Kan dat allemaal, de dag van vandaag, zomaar foto's maken op een basis, van mil. materieel?
Ik krijg dan ook echt "het vliegend sch**t" van advocaten die zoiets durven zeggen...
Advocaten zijn er dan ook voor hun cliënt en voor niets of niemand anders.
People are sheep

Parera

Grote hoeveelheid grondstoffen voor explosieven gevonden bij terrorismeverdachten

Bij doorzoekingen van de woningen van de verdachten die volgens politie en Openbaar Ministerie een aanslag wilden plegen is honderd kilo kunstmest gevonden, die mogelijk geschikt is voor een autobom. Er werden ook grondstoffen gevonden die gebruikt kunnen worden in bomvesten. De spullen lagen in een woning in Arnhem.

De zeven mannen die gisteravond opgepakt werden, blijven voorlopig vastzitten. Woensdag worden ze voorgeleid aan de rechter-commissaris. Ze zitten in beperkingen, wat betekent dat ze alleen contact met hun advocaat mogen hebben. De jongste verdachte is 18. Gisteren werd nog gezegd dat de jongste man 21 is, maar dat is dus aangepast.

Ze worden door het Openbaar Ministerie verdacht van het voorbereiden van een aanslag op een groot evenement in Nederland. Tegelijkertijd zouden ze op een andere plek een autobom tot ontploffing hebben willen brengen.

[Bron: NOS ]

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 28/09/2018 | 16:32 uur
natuurlijk...we halen al dat gespuis Nederland binnen geven ze alles een huis, uitkering enz enz...en dan krijg je als dank ervoor terug dat
ze een aanslag willen plegen.


En je snapt tegelijkertijd dat de Nederlandse overheid niet zo werkt? En dat Europa veel bepaalt en dat we nu eenmaal niet de capaciteit hebben gehad om iedereen te controleren en apart te zetten totdat we iets van ze wisten want dat gaat in tegen nogal wat regelgeving. En we ons aan wetten dienen te houden. Elke keer als jij over 'DE OVERHEID' spreekt lijkt het alsof je spreekt over een soort wezen in Den-Haag dat zit op een grote kist met geld en een middelvinger opsteekt naar alle burgers en... ja verder weet ik het ook niet eigelijk. Wij ZIJN de overheid, de 'overheid' zijn wij. Er is niet zomaar te handelen naar wat er moet gebeuren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2018 | 16:13 uur
Als ik het goed begrijp stel jij de overheid aansprakelijk voor het überhaupt binnenlaten van deze mensen in NL dus. Of wat is het begin van dit verhaal?
natuurlijk...we halen al dat gespuis Nederland binnen geven ze alles een huis, uitkering enz enz...en dan krijg je als dank ervoor terug dat
ze een aanslag willen plegen.
Maar goed ..ik ben ook voor grenzen dicht voor niet westerse asielzoekers...alles wat de overheid wel toelaat is het in mijn ogen ook verantwoordelijk voor.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 28/09/2018 | 16:09 uur
nee ...daarom luister ik altijd goed naar jou jij heb er verstand van denk ik.


De overheid werkt zichzelf tegen...of zie ik het weer verkeerd ?

Als ik het goed begrijp stel jij de overheid aansprakelijk voor het überhaupt binnenlaten van deze mensen in NL dus. Of wat is het begin van dit verhaal?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 28/09/2018 | 15:59 uur
Je snapt echt geen bal van hoe een overheid werkt he?
nee ...daarom luister ik altijd goed naar jou jij heb er verstand van denk ik.


De overheid werkt zichzelf tegen...of zie ik het weer verkeerd ?

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 28/09/2018 | 15:49 uur
Nou applaus hoor !...7 gasten opgepakt die hier als asielzoeker naartoe zijn gekomen.....eigenlijk dus eigen schuld van
onze overheid.


Je snapt echt geen bal van hoe een overheid werkt he?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Nou applaus hoor !...7 gasten opgepakt die hier als asielzoeker naartoe zijn gekomen.....eigenlijk dus eigen schuld van
onze overheid.
Daarnaast  hebben we moslim terrositen in Syrie gesteund met Nederlands belastinggeld !

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 28/09/2018 | 09:59 uur
Terreurverdachte maakte foto's op basis F-16's
... De marechaussee zag hem foto's maken, vond dat hij zich verdacht gedroeg en trok de naam na. Tot hun verbazing bleek de man een strafblad te hebben voor een poging naar Syrië te reizen, waarvoor hij twee jaar cel had gekregen. Het OM onderzocht de foto's die Waïl had gemaakt en trok de conclusie dat de grondwerker niets illegaals had gedaan. Zijn advocaat vond dat de zaak 'helemaal nergens over gaat'.
[Bron: Telegraaf ]
:'( triestige zaak... Kan dat allemaal, de dag van vandaag, zomaar foto's maken op een basis, van mil. materieel?
Ik krijg dan ook echt "het vliegend sch**t" van advocaten die zoiets durven zeggen...

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

Terreurverdachte maakte foto's op basis F-16's

De jongste van de betrokkenen bij de verijdelde terreuraanslag waarvoor de politie gisteren zeven mannen oppakte, werd eerder aangehouden omdat hij foto's maakte op vliegbasis Volkel. Waïl el-A. (21) had toen al een mislukte poging gedaan om af te reizen naar Syrië. Hij bleek toen al een keer veroordeeld voor een mislukte uitreispoging naar Syrië.

IS-sympathisant el-A. uit Rotterdam was donderdag een van zeven mannen die tijdens een grootschalige politieactie zijn opgepakt. Ze worden verdacht van het voorbereiden van een groot terreurplan op een evenement in Nederland. De groep was bezig wapens en bommen in bezit te krijgen.

Waïl el-A. is een vriend van de Arnhemse rapper-jihadist Marouane B., die in Syrië zit. El-A. reisde zelfs naar de Syrische grens om hem daar te ontmoeten. De rapper hoorde tot dezelfde kring van Arnhemse jihadsympathisanten waar ook de donderdag opgepakte Hardi N. in zat. Hardi N. geldt als spil in de terreurzaak rond de gisteren opgepakte groep van zeven.

Mogelijk heeft de groep zich laten inspireren door hun gemeenschappelijke vriend Marouane B. Die dreigde eerder dit jaar dat hij of zijn vrienden aanslagen zouden uitvoeren in Nederland. ,,Abu Bakr (de oprichter van IS, red.) heeft gezegd om niet meer uit te reizen naar Syrië en Irak, maar om de jihad te voeren in eigen land", schreef hij in een brief aan De Telegraaf. ,,Neem wraak namens de onschuldige burgers die zijn gedood door de coalitie, zodat er gerechtigheid plaatsvindt. Voer de jihad in de Benelux (...) door aanslagen te plegen op plaatsen waar agenten, militairen en leden van het Koninklijk Huis komen."

Waïl el-A. was in mei vorig jaar als grondwerker aan de slag op vliegbasis Volkel toen hij werd opgepakt. Hij was op het laatste moment ingevallen voor een zieke collega en daardoor waarschijnlijk door de beveiliging geglipt. De marechaussee zag hem foto's maken, vond dat hij zich verdacht gedroeg en trok de naam na. Tot hun verbazing bleek de man een strafblad te hebben voor een poging naar Syrië te reizen, waarvoor hij twee jaar cel had gekregen. Het OM onderzocht de foto's die Waïl had gemaakt en trok de conclusie dat de grondwerker niets illegaals had gedaan. Zijn advocaat vond dat de zaak 'helemaal nergens over gaat'.

[Bron: Telegraaf ]

Parera

Het persbericht vanuit het OM

Citaat
7 aanhoudingen in onderzoek naar terrorisme
27 september 2018 - Landelijk Parket

De politie heeft donderdag zeven mannen uit Arnhem (3), Rotterdam (2), Huissen (1) en Vlaardingen (1) aangehouden vanwege een zeer ernstige verdenking dat zij vergevorderd waren in het voorbereiden van een grote terroristische aanslag in Nederland. De verdachten zijn aan het einde van de middag in Arnhem en Weert aangehouden.

Naar de overtuiging van het Openbaar Ministerie en de politie is met de aanhouding van de verdachten een terroristische aanslag voorkomen.

In een maandenlang strafrechtelijk onderzoek heeft de politie zicht gekregen op een groep rond een 34-jarige man van Iraakse afkomst uit Arnhem, die in 2017 is veroordeeld voor poging tot uitreizen naar het strijdgebied van IS. De leeftijden van zijn medeverdachten lopen uiteen van 21 tot 34 jaar. Ook twee van hen zijn eerder veroordeeld vanwege een poging uit te reizen.

Het strafrechtelijk onderzoek is in april 2018 begonnen met informatie van de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD). De man uit Arnhem zou volgens een ambtsbericht van de AIVD met een groep een aanslag willen plegen op een groot evenement in Nederland en veel slachtoffers willen maken.

In het onderzoek hebben het Landelijk Parket en de Landelijke Eenheid van de politie nauw samengewerkt met het Openbaar Ministerie en de politie in Oost-Nederland. De aanhoudingen zijn verricht door anti-terrorismeteams van de Dienst Speciale Interventies (DSI), die werd ondersteund door observatieteams en helikopters.

Evenement
Het strafrechtelijk onderzoek heeft door de inzet van veel bijzondere opsporingsmiddelen een gedetailleerd zicht gegeven op de voorbereidingen door de verdachten. Het plan was vermoedelijk om met bomvesten en Kalasjnikov AK47's een aanslag te plegen op een evenement en op een andere plaats een autobom tot ontploffing te brengen. Naar het precieze doel wordt nog onderzoek gedaan.

De verdachten waren voor een aanslag op zoek naar AK47's, handvuurwapens, handgranaten, bomvesten en grondstoffen voor een of meer (auto)bommen. Zij zochten ook mogelijkheden voor een training met vuurwapens en het gebruik van bomvesten. Het onderzoek kwam deze maand in een stroomversnelling vanwege vergaande vorderingen van de verdachten.

Vuurwapens
Bij hun aanhouding waren de mannen in het bezit van vijf handvuurwapens.

In het belang van het onderzoek mogen de verdachten alleen contact hebben met hun advocaat.  De verdachten zullen vrijdag worden voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam.

[Bron: OM


Parera

Citaat van: Zander op 27/09/2018 | 19:52 uur
Gelukkig hebben we ontzettend capabele inlichtingendiensten. Maar er komt een moment dat de inlichtingendiensten het niet door hebben.

Goed dat ze gepakt zijn. Ik ben benieuwd of de plannen die ze hadden ook naar buiten gebracht gaan worden.
Ik denk dat dit misschien wel een goed signaal naar de burger zou kunnen zijn.

De vraag is of dit alle personen zijn die er bij betrokken zijn. We hebben in eerdere aanslagen gezien dat er na arrestaties (volgens mij Frankrijk en/of Belgie) dat er uit paniek snel een doel aangevallen werd.