Brexit problemen Groot-Brittannië

Gestart door Ace1, 03/10/2021 | 12:45 uur

ARM-WAP

Citaat van: Kevon op 04/10/2021 | 20:55 uur
Dat weet ik zo nog niet. Men is veel meer online gaan bestellen dus moest het wel extra vervoert worden! Of zie ik dat totaal verkeerd?
In de UK mochten voor een bepaalde periode ook online geen non-food goederen verkocht worden.
De reden was dat de gewone winkels in straten en winkelcentra dicht waren en zo probeerde men initieel te vermijden dat de supermarkten en online bedrijven zouden voldoen aan die vraag en zo "oneerlijk" zouden kunnen concurreren.
In de supermarkten werden ook de mogelijke "kleding- en huisraad-reken gesloten/ontoegankelijk gemaakt.

Kevon

Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2021 | 16:10 uur
Toen sloeg covid toe... en was de vraag naar te vervoeren non-food items aan het kelderen vanwege lockdowns.

Dat weet ik zo nog niet. Men is veel meer online gaan bestellen dus moest het wel extra vervoert worden! Of zie ik dat totaal verkeerd?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 04/10/2021 | 08:54 uur
Het is niet alleen winstmaximalisatie, maar ook overleven.
Vooral het laatste...
Ik heb weet van een (transnationaal) bedrijf A in de UK dat 'destijds' bood voor het transportcontract van een ander groot (transnationaal) bedrijf B.
B besteedde het vervoer van haar 'afgewerkte producten' uit omdat eigen transport 'te duur' was.
A was de winnende bieder omdat het bod zo laag lag... A name het voertuigenpark van B over en was vanaf dan verantwoordelijk voor de chauffeurs, onderhoudstechnici en, natuurlijk, de trekkers en aanhangers.
A draaide nauwelijks winst de eerste paar jaar. Het ging hem er vooral om
- het contract te winnen, (concurrentie de loef af te steken)
- het contract te behouden maar toch langzaamaan de kost ervan te verhogen.

Citaat van: Thomasen op 04/10/2021 | 08:54 uur
Maar of we nu willen of niet, onze hele economie draait op extreem efficiente logistiek.
JIT - Just in time heeft zo zijn voor en nadelen...
Je spaart je het "dode geld" uit dat in stock zit, ergens in een loods, rij A, etage 4, rek 5, bin 22 en daar stof vergaart.
Anderzijds kan je dat onderdeel afstoffen en quasi onmiddellijk in gebruik nemen.
Nu moet het snel snel besteld worden bij de leverancier/producent en kan je hopen dat deze het in "bin 13" liggen heeft en je vandaag of morgen nog kan leveren...

Lynxian

Ik kan me nog nieuwsberichten herinneren van toen de grenzen open gesteld werden voor arbeiders uit andere EU landen dat vakbonden erover klaagde dat Nederlandse chauffeurs de markt uit geprijsd werden door chauffeurs uit Polen en Roemenië. Er werd toen gewaarschuwd dat als de lonen verder zouden dalen we op grote schaal Nederlandse chauffeurs zouden verliezen. Dit was geen uniek Nederlands probleem maar één voor alle rijke westerse EU landen, toen ook nog het VK. En jawel hoor: bedrijven die winst willen maken gaan altijd voor de optie waarbij ze het meeste winst kunnen maken en dan krijg je dit soort praktijken als die goedkope markt opeens wordt dicht gegooid. Ook interessant dat diezelfde transportbedrijven direct na de uitkomst van het Brexit referendum geen voorbereidingen hebben getroffen. Hebben gewoon gegokt op een aparte regeling zodat ze lekker zoveel mogelijk winst konden maken.

Ik geef de Engelse overheid gelijk in dat ze aangeven dat die bedrijven maar de Engelse beroepsbevolking moeten raadplegen en beter moeten betalen. Maar dit neemt niet weg dat dit een gezamelijk falen is van de overheid en transportbedrijven die door de tijd heen niet hebben willen investeren in een duurdere lokale beroepsbevolking voor de kritieke onderdelen van het land. (Immers zou ik de chauffeurs die voedsel- en brandstofbevoorraading doen hier wel toe willen rekenen.)

ARM-WAP

Het is een samenloop van omstandigheden die tot deze grote problemen leiden.
En, tot spijt wie het benijdt, ook Brexit heeft zijn duitje gedaan in het zakje...
Vele chauffeurs die voordien voor Britse transportbedrijven reden, zijn teruggekeerd naar hun thuisland of elders in de EU.
Men mag niet vergeten dat velen daarvan niet rechtstreeks tewerkgesteld werden door die 'hauliers' maar via agencies, interimbureaus...

Toen sloeg covid toe... en was de vraag naar te vervoeren non-food items aan het kelderen vanwege lockdowns.
Resultaat: die contracten droogden op... die chauffeurs zaten op droog zaad en zijn
- ofwel elders aan de slag gegaan (rondrijden voor supermarkten voor aan huis levering van voeding, rondrijden van takeway-voeding,
- ofwel van job veranderd (hoewel die kans zeer klein was)
- ofwel teruggekeerd.

Veel Oost-Europeanen hebben wel degelijk de UK verlaten. Met tekorten in de EU kunnen ze daar ook gaten vullen.
En het is niet omdat GovUK zegt dat er 6 million aanvragen waren voor (pre-Settled Status) dat dat 6 miljoen verschillende mensen zijn. Verre van.
Velen van die aanvragen waren van mensen die achtereenvolgens Pre-Settled en daarna Settled status aangevraagd hebben...
Anderen moesten hun aanvraag verschillende malen indienen omdat er problemen waren met de voorgaande of dat deze zelfs afgekeurd/geweigerd werden.

Er zijn idd ook in de vervoerssector "wervingsproblemen"... jonge mensen hebben er geen zin in. Konden vroeger elders meer verdienen in dezelfde 37.5 u werkweek. De trucker kon/kan idd pakken meer verdienen maar draait daarvoor wel 60 u/wk.
Ouderen hadden/hebben er ook geen zin meer in want de job creeert ook de nodige tress... vastzitten in file. Agressie. Aan komen op een depot waar geen loskades vrij zijn... Of er niemand is om de lading te ontvangen...
Weg van huis en nergens degelijk kunnen slapen; er zijn niet genoeg beveiligde truckparkings; sanitaire voorzieningen zijn ook niet je dat. Het eten is ondermaats... vettige, hoogcalorifieke sjit als McD, BK, Little Chef,...

Die korte-termijn visa zuullen niet veel volk aantrekken... Er zal dus weer en of andere vorm van "Freedom of Movement" moeten terugkeren...

Umbert

Citaat van: Ace1 op 03/10/2021 | 13:06 uur
De Brexit is niet de oorzaak van tekort vrachtwagenchauffeurs

De Britten kampen met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dit transportprobleem zorgt voor veel vertragingen bij de brandstofleveranties aan tankstations en vormt zo een strop voor de economie. RTL nieuws van 26 september meldt dat de oorzaak van dit grote logistieke probleem ligt bij de Brexit. De correspondente wijst naar de klagende automobilisten die niet kunnen tanken en ronkt: 'De Britten beginnen de Brexit nu echt te voelen'. Maar ligt de oorzaak van dit probleem bij het verlaten van de Europese Unie anderhalf jaar geleden? En is het wel een zinnige oplossing om de vacatures te vullen door middel van het binnenhalen van tienduizenden migranten?

Omroep ON! zet de feiten op een rijtje.

Om hoeveel chauffeurs gaat het?
In 2020, het jaar dat Groot-Brittannië de EU verlaat, zijn er ongeveer 320.000 chauffeurs actief in het Verenigd Koninkrijk. Het lijkt een flink aantal, maar toch is er dan al een tekort van meer dan 100.000 chauffeurs. Slechts 16.000 van die vacatures staan open door een afname van Europese chauffeurs die na de Brexit zijn vertrokken en niet zijn teruggekeerd. Dus, zitten de Britten met de gebakken peren door de Brexit, zoals RTL en andere media beweren, of is hier nog iets anders aan de hand?

Geen nieuwe rijexamens door lockdown
Door de COVID-pandemie en de door de overheid ingestelde maatregelen, kunnen er lange tijd geen nieuwe chauffeurs worden opgeleid. In totaal zijn er zo'n 30.000 rijexamens geannuleerd tijdens deze periode. De instroom van nieuwe chauffeurs heeft acht maanden stilgelegen, terwijl er een natuurlijke uitstroom is van chauffeurs die met pensioen gaan. De gemiddelde chauffeur in Engeland is 55 jaar oud.

Belasting verandering
Daarbij komt een verandering in de wetgeving die het minder aantrekkelijk maakt voor Europeanen om als chauffeur te werken in het Verenigd Koninkrijk. Het gaat hier om de 'IR35' regels, waarbij je geen belasting meer kunt ontwijken door je als ZZP'er uit te huren aan een bedrijf. Een goede reden voor de Europeanen om niet terug te keren naar het Verenigd Koninkrijk.

Het verdient slecht
Een beginnend vrachtwagenchauffeur verdient slechts, zo'n £19.000 bruto per jaar (22.190 euro). Je kunt meer verdienen als magazijnmedewerker. En dan ben je gewoon elke avond thuis, zonder alle nadelen die komen kijken bij het zijn van vrachtwagenchauffeur, zoals lange uren maken en slapen in een krappe cabine.

Het is niet 'de Brexit'
Het is dus niet de Brexit die wordt gevoeld bij de lege tankstations. Het is een combinatie van de gevolgen van de lockdown, nieuwe belastingregels en een natuurlijke uitstroom richting het pensioen. Deze oorzaken worden versterkt door de relatief lage lonen voor vervelende arbeidsomstandigheden, wat het beroep voor veel mensen onaantrekkelijk maakt.

De honderd militaire chauffeurs die de het Verenigd Koninkrijk maandag gaat inzetten, omdat brandstofvervoerders niet aan voldoende personeel kunnen komen, zijn dan ook slechts een druppel om een gloeiende plaat.

Migranten nodig?
Nu zeggen de logistieke bedrijven dat er veel immigranten nodig zijn om de vacatures te vullen en zetten druk op de regering om immigratie te versoepelen. Maar deze ondernemers zien daar vooral hun eigen voordeel. Zij willen liever instroom van immigranten, dan dat ze de lonen verhogen. Meer salaris zet hun winstmarge onder druk, en dat willen ze vanzelfsprekend niet. De vrachtwagenchauffeurs van hun kant kunnen met een buitenlandse toestroom een goed salaris op hun buik schrijven.

De vraag is dus: welk belang prefereert in de transportsector? Dat van de Britse arbeider, of dat van de Britse grootondernemer?

De lange files voor de tankstations hebben dus heel weinig met de Brexit te maken, en dat is anders dan de kranten en tv u willen doen laten geloven.

https://www.ongehoordnederland.nl/de-brexit-is-niet-de-oorzaak-van-tekort-vrachtwagenchauffeurs/

Zoiets al weken geleden gehoord, ook kunnen bestaande gevaarlijke stoffen chauffeurs hun werk op dit moment niet doen omdat ze niet gekeurd kunnen worden voor hercertificering die nodig is vooral als je en bepaalde leeftijd hebt bereikt en zo wie zo om de paar jaar moet voor anderen,  is ook elders een probleem, maar het altijd eenvoudig om het op de BREXIT te gooien want dat is eenvoudig scoren want dat MOET mislukken.

Ace1

De Brexit is niet de oorzaak van tekort vrachtwagenchauffeurs

De Britten kampen met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dit transportprobleem zorgt voor veel vertragingen bij de brandstofleveranties aan tankstations en vormt zo een strop voor de economie. RTL nieuws van 26 september meldt dat de oorzaak van dit grote logistieke probleem ligt bij de Brexit. De correspondente wijst naar de klagende automobilisten die niet kunnen tanken en ronkt: 'De Britten beginnen de Brexit nu echt te voelen'. Maar ligt de oorzaak van dit probleem bij het verlaten van de Europese Unie anderhalf jaar geleden? En is het wel een zinnige oplossing om de vacatures te vullen door middel van het binnenhalen van tienduizenden migranten?

Omroep ON! zet de feiten op een rijtje.

Om hoeveel chauffeurs gaat het?
In 2020, het jaar dat Groot-Brittannië de EU verlaat, zijn er ongeveer 320.000 chauffeurs actief in het Verenigd Koninkrijk. Het lijkt een flink aantal, maar toch is er dan al een tekort van meer dan 100.000 chauffeurs. Slechts 16.000 van die vacatures staan open door een afname van Europese chauffeurs die na de Brexit zijn vertrokken en niet zijn teruggekeerd. Dus, zitten de Britten met de gebakken peren door de Brexit, zoals RTL en andere media beweren, of is hier nog iets anders aan de hand?

Geen nieuwe rijexamens door lockdown
Door de COVID-pandemie en de door de overheid ingestelde maatregelen, kunnen er lange tijd geen nieuwe chauffeurs worden opgeleid. In totaal zijn er zo'n 30.000 rijexamens geannuleerd tijdens deze periode. De instroom van nieuwe chauffeurs heeft acht maanden stilgelegen, terwijl er een natuurlijke uitstroom is van chauffeurs die met pensioen gaan. De gemiddelde chauffeur in Engeland is 55 jaar oud.

Belasting verandering
Daarbij komt een verandering in de wetgeving die het minder aantrekkelijk maakt voor Europeanen om als chauffeur te werken in het Verenigd Koninkrijk. Het gaat hier om de 'IR35' regels, waarbij je geen belasting meer kunt ontwijken door je als ZZP'er uit te huren aan een bedrijf. Een goede reden voor de Europeanen om niet terug te keren naar het Verenigd Koninkrijk.

Het verdient slecht
Een beginnend vrachtwagenchauffeur verdient slechts, zo'n £19.000 bruto per jaar (22.190 euro). Je kunt meer verdienen als magazijnmedewerker. En dan ben je gewoon elke avond thuis, zonder alle nadelen die komen kijken bij het zijn van vrachtwagenchauffeur, zoals lange uren maken en slapen in een krappe cabine.

Het is niet 'de Brexit'
Het is dus niet de Brexit die wordt gevoeld bij de lege tankstations. Het is een combinatie van de gevolgen van de lockdown, nieuwe belastingregels en een natuurlijke uitstroom richting het pensioen. Deze oorzaken worden versterkt door de relatief lage lonen voor vervelende arbeidsomstandigheden, wat het beroep voor veel mensen onaantrekkelijk maakt.

De honderd militaire chauffeurs die de het Verenigd Koninkrijk maandag gaat inzetten, omdat brandstofvervoerders niet aan voldoende personeel kunnen komen, zijn dan ook slechts een druppel om een gloeiende plaat.

Migranten nodig?
Nu zeggen de logistieke bedrijven dat er veel immigranten nodig zijn om de vacatures te vullen en zetten druk op de regering om immigratie te versoepelen. Maar deze ondernemers zien daar vooral hun eigen voordeel. Zij willen liever instroom van immigranten, dan dat ze de lonen verhogen. Meer salaris zet hun winstmarge onder druk, en dat willen ze vanzelfsprekend niet. De vrachtwagenchauffeurs van hun kant kunnen met een buitenlandse toestroom een goed salaris op hun buik schrijven.

De vraag is dus: welk belang prefereert in de transportsector? Dat van de Britse arbeider, of dat van de Britse grootondernemer?

De lange files voor de tankstations hebben dus heel weinig met de Brexit te maken, en dat is anders dan de kranten en tv u willen doen laten geloven.

https://www.ongehoordnederland.nl/de-brexit-is-niet-de-oorzaak-van-tekort-vrachtwagenchauffeurs/

Ace1

Britse leger schiet te hulp vanwege brandstoftekorten in het Verenigd Koninkrijk bij pompstations

Het Verenigd Koninkrijk zet de komende dagen Britse soldaten in om te helpen bij de brandstoftekorten bij pompstations.

Volgens de Britse minister van Economische Zaken Kwasi Kwarteng zullen 150 Britse soldaten met tankers naar de benzinestations gaan om de pompen bij te vullen

Chauffeurs op het Europese vasteland staan niet te popelen om naar het Verenigd Koninkrijk te komen

Het Verenigd Koninkrijk zet de komende dagen Britse soldaten in om te helpen bij de brandstoftekorten bij pompstations. Nog steeds staan automobilisten in de rij voor brandstof. Door een tekort aan tankwagenchauffeurs hebben tankstations problemen met de leveringen. Vervolgens zijn automobilisten de afgelopen week massaal benzine gaan hamsteren, wat zorgt voor een chaotische situatie.

Volgens de Britse minister van Economische Zaken Kwasi Kwarteng zullen 150 Britse soldaten met tankers naar de benzinestations gaan om de pompen bij te vullen. Kwarteng noemt de situatie van de afgelopen dagen "moeilijk", maar verwacht dat die stabiliseert.

Ook premier Boris Johnson wilde de paniek bij de Britten verminderen. Hij zei dinsdag dat de brandstofvoorraden weer normaal zouden worden. Hij vroeg de Britten ook om niet benzine te gaan hamsteren.

Kwarteng maakte verder bekend dat later op de dag ook de 'reservevloot' van tankwagens van de overheid ingezet gaat worden om te helpen bij de tekorten. Die vrachtwagens worden dan bestuurd door burgers.

De grootste tekorten aan benzine en diesel zijn in Londen, het zuidoosten van het land en enkele andere Engelse steden. Volgens de Petrol Retailers Association (PRA), die ongeveer 5500 tankstations vertegenwoordigt, zat ruim een derde van haar leden zonder brandstof. Er zijn al opstootjes ontstaan tussen automobilisten die in de rij stonden bij stations. Sommige mensen gebruiken zelfs waterflessen om benzine in te doen.

Nijpend tekort aan chauffeurs voor bevoorrading pompstations in VK
De transporteurs, benzinestations en detailhandelaren zeggen dat er geen snelle oplossingen zijn omdat het tekort aan chauffeurs zo nijpend is.

Bovendien is voor het transport van brandstof training nodig en zijn er vergunningen vereist. Chauffeurs op het Europese vasteland staan ook niet te popelen om naar het Verenigd Koninkrijk te komen omdat de 5000 tijdelijke visa die worden uitgegeven slechts geldig zijn tot 24 december.

In het VK sluimert intussen een discussie in hoeverre de chauffeurstekorten te wijten zijn aan de Brexit, waarbij de regering van Boris Johnson heeft gekozen voor relatief stringente migratierichtlijnen die het voor chauffeurs die uit Europese Unie komen een stuk minder aantrekkelijk maken om in het VK te gaan werken.

https://www.businessinsider.nl/leger-schiet-te-hulp-vanwege-brandstoftekorten-in-het-verenigd-koninkrijk/

Ace1

Britten zetten 'alles op alles' om chauffeurstekort op te lossen

LONDEN - Het Verenigd Koninkrijk belooft "alles te doen wat nodig is" om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in het land te tackelen. Daarvoor zal de Britse regering onder andere de capaciteit van de rijexamens voor vrachtwagenchauffeurs verdubbelen.

Het tekort aan chauffeurs dwong onder andere olieconcern BP een aantal van zijn tankstations te sluiten. Esso van ExxonMobil zei ook dat een klein aantal van zijn tweehonderd Tesco Alliance-verkooppunten was getroffen. Ook de bevoorrading van supermarkten wordt door het tekort aan chauffeurs bemoeilijkt.

De minister van Transport Grant Shapps zei tegen Sky News "hemel en aarde te bewegen" om ervoor te zorgen dat de tekorten bij de vrachtwagenchauffeurs worden opgelost. Leveranciers waarschuwen evenwel dat er meer tekorten kunnen ontstaan door een gebrek aan chauffeurs. Shapps meent dat overheidsmaatregelen de crisis snel kunnen oplossen.

Brexit

De transportsector zegt momenteel ongeveer 90.000 extra chauffeurs nodig te hebben. Door de brexit zijn zo'n 25.000 chauffeurs naar Europa teruggekeerd. De coronacrisis zorgde er daarnaast voor dat het proces om nieuwe werknemers binnen te laten in het Verenigd Koninkrijk tot stilstand kwam.

Supermarkten en boeren hebben de regering opgeroepen om de tekorten aan arbeidskrachten in belangrijke sectoren te verhelpen. Naast vrachtwagenchauffeurs gaat het ook om personeel in de verwerkende industrie en de landbouw. De personeelstekorten in die sectoren hebben de voedselvoorzieningsketen onder druk gezet, zo klinkt het.

https://www.transport-online.nl/site/131778/britten-zetten-alles-op-alles-om-chauffeurstekort-op-te-lossen/


Ace1

Britse regering wil personeelstekort oplossen met tijdelijke werkvisa

Groot-Brittannië gaat maximaal 10.500 tijdelijke werkvisa verstrekken aan vrachtwagenchauffeurs en pluimveearbeiders om chronische personeelstekorten in het land tegen te gaan. De visa worden verstrekt voor de periode oktober tot eind december, maakte de regering zaterdag bekend.

Door het nijpende chauffeurstekort in het land zijn er benzinetekorten. Van de ruim 8000 pompstations in Groot-Brittannië zijn er naar schatting tientallen gesloten, omdat ze niet bevoorraad kunnen worden. Andere tankstations kampen met tekorten van bepaalde brandstoffen.

De situatie zorgde afgelopen vrijdag al voor paniekreacties onder automobilisten. Er ontstonden lange rijen met auto's die voor de zekerheid nog even wat extra benzine of diesel wilden inslaan. De Britse exploitant van tankstations EG Group kondigde vanwege de grote vraag beperkingen aan op de hoeveelheid brandstof die automobilisten kunnen kopen.

Het besluit om meer werkvisa te verstrekken is een ommekeer voor premier Boris Johnson. Zijn regering heeft na de brexit de immigratieregels aangescherpt en wilde het land minder afhankelijk maken van buitenlandse arbeidskrachten. Door het Britse vertrek uit de EU zijn tienduizenden chauffeurs naar Europa teruggekeerd. Ook de effecten van de pandemie zijn merkbaar. Volgens de belangenorganisatie U.K. Food and Drink Federation is een flink aantal arbeidskrachten uit het buitenland tijdens de pandemie teruggekeerd naar hun thuisland.

Niet alleen de tankstations ondervinden hinder, ook de bevoorrading van supermarkten staat onder druk, met lege schappen tot gevolg. Bedrijven die binnen Groot-Brittannië actief zijn, proberen potentiële werknemers over de streep te trekken met hogere salarissen en bonussen. Naar schatting is er op dit moment een tekort van 100.000 chauffeurs.

https://www.parool.nl/wereld/britse-regering-wil-personeelstekort-oplossen-met-tijdelijke-werkvisa~b0a53ecc/

Ace1

Britse bedrijven hebben een miljoen vacatures, maar mensen uit de EU halen is niet de bedoeling

De Britse overheid wil geen chauffeurs uit Europa halen. Logistieke bedrijven moeten maar in hun eigen beroepsbevolking investeren.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs zorgt in Groot-Brittannië voor lege winkelschappen en McDonald's-vestigingen zonder milkshakes. Maar dat betekent niet dat de overheid chauffeurs uit de Europese Unie wil gaan binnenhalen. De minister van zaken, energie en industriële strategie vindt dat de logistieke sector in de eigen beroepsbevolking moet investeren en niet naar het buitenland moet kijken voor een snelle oplossing.

'Help mensen aan nieuwe kansen op de arbeidsmarkt'
Help de mensen die thuiszitten aan fatsoenlijk werk, schrijft minister Kwasi Kwarteng in een brief aan organisaties die de detailhandel en de logistieke sector vertegenwoordigen. Logistics UK en British Retail Consortium zeggen dat ze 90.000 vrachtwagenchauffeurs tekortkomen en dat de problemen alleen maar groter worden. Vorige week vroegen ze de overheid om chauffeurs uit de Europese Unie een tijdelijk werkvisum te verstrekken.

Maar in zijn reactie spoort Kwarteng de werkgevers aan om de "vele werkers in Groot-Brittannië die nu een onzekere toekomst tegemoetzien" aan nieuwe kansen op de arbeidsmarkt te helpen. Eind september houdt namelijk de Britse verlofregeling op die te vergelijken is met de Nederlandse NOW-regeling. In juni maakten nog 540.000 Britse werkgevers en 1,9 miljoen werknemers gebruik van de regeling waarbij de overheid een deel van het salaris vergoedt. Als die stopt, kan de werkloosheid gaan oplopen. Momenteel bedraagt die 4,7 procent.

Jongeren vinden vrachtwagenchauffeur zijn niet aantrekkelijk
Banen zijn er zat. In juli waren er voor het eerst meer dan een miljoen vacatures in Groot-Brittannië, maakte het Britse bureau voor de statistiek laatst bekend. Een jaar eerder waren dat er 480.000. In de maakindustrie, de detailhandel, de horeca, de technische branche en het transport vechten werkgevers om kandidaten.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is verergerd door brexit en covid. Zo'n 15.000 Europese chauffeurs hebben Groot-Brittannië verlaten en verder is er een achterstand ontstaan bij het opleiden van nieuwe chauffeurs. Jongeren vinden het geen aantrekkelijk vak, zegt de vakbond United Road Transport Union, vanwege de lange ritten en lage lonen. Supermarktketen Tesco biedt chauffeurs die zich voor 30 september aanmelden een bonus van 1000 pond.

Van taxichauffeur naar pakketbezorger
Zoals fastfoodketen McDonald's vorige week geen milkshakes kon aanbieden, zo moest een andere restaurantketen vijftig locaties sluiten omdat de kip op was. Ook voor supermarkten en winkels is het moeilijk om de schappen gevuld te houden met voedsel, bier en speelgoed. De Confederation of British Industry (CBI) meldde vorige week dat de retailvoorraden op het laagste punt staan in bijna vier decennia.

Taxi-app Uber is ondertussen op zoek naar 20.000 chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk. Volgens vakbond App Drivers and Couriers Union is bijna de helft van de Uber-chauffeurs in de afgelopen achttien maanden overgestapt naar een andere baan, zoals pakketbezorger.

Economisch herstel onder druk
Een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt kan zijn dat de lonen stijgen: wie de banen voor het uitkiezen heeft, kan meer salaris vragen. Volgens de vakbonden is dat ook terecht, want veel werknemers hebben een verloren decennium achter de rug. Na de financiële crisis van 2008 duurde het twaalf jaar voordat werknemers in Groot-Brittannië weer hetzelfde inkomen hadden als vlak voor de crisis, rekening houdend met inflatie.

De situatie op de arbeidsmarkt kan de economische groei schaden, waarschuwt Matthew Fell van belangenorganisatie CBI tegen The Guardian. "Van vrachtwagenchauffeurs tot horeca, van goed opgeleide werkers in de voedselindustrie tot vakmensen in de bouw, zonder twijfel zet het tekort aan personeel het herstel na de pandemie onder druk."

https://www.trouw.nl/economie/britse-bedrijven-hebben-een-miljoen-vacatures-maar-mensen-uit-de-eu-halen-is-niet-de-bedoeling~b59a24ec/

Ace1

Britse regering zou de immigratieregels willen versoepelen om het tekort aan vrachtwagenchauffeurs op te lossen

De Britse regering overweegt immigratieregels die gelden sinds de Brexit wat te versoepelen, om een ​​einde te maken aan het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs in het Verenigd Koninkrijk.

Dat meldt de Britse krant The Times op basis van bronnen bij de overheid. Met deze stap zou Londen gehoor geven aan een toenemende druk van supermarktketens en tal van andere bedrijven die er veel last van hebben.

Volgens The Times wordt er gedacht aan een herziening van een speciale lijst met beroepen die met tekorten kampen. Als chauffeurs op die lijst komen te staan hebben Britse werkgevers meer mogelijkheden om buitenlandse krachten in dienst te nemen.

Naar schatting zijn er momenteel zo'n 100.000 chauffeurs te weinig. De beroepenlijst zou eigenlijk pas volgend jaar opnieuw worden beoordeeld. Maar dit proces kan worden versneld vanwege de huidige situatie, aldus de krant.

McDonald's zit zonder milkshakes
Veel Britse winkels, cafés en restaurants kampen al een tijdje met bevoorradingsproblemen. McDonald's zit hierdoor zelfs zonder milkshakes in al zijn Britse vestigingen. Ze zijn er daarom tijdelijk van het menu gehaald. Ook rivaal KFC waarschuwde al dat door problemen in de leveringsketen soms niet alle producten op het menu op voorraad zijn.

Het probleem is volgens Britse brancheorganisaties niet uniek voor Groot-Brittannië. In meerdere Europese landen en ook in de Verenigde Staten zou er grote vraag bestaan naar vrachtwagenchauffeurs. Maar de Brexit heeft de situatie bij de Britten in rap tempo doen verslechteren, klaagt het bedrijfsleven.

Ongekende tekorten aan zowel personeel als materialen belemmeren nu het herstel van de Britse economie uit de coronacrisis.

https://www.businessinsider.nl/vrachtwagen-chauffeurs-tekort-brexit/

Ace1

Britse regering: neem Britten aan tegen chauffeurstekort

LONDEN - Britse transportbedrijven zouden Britten aan moeten nemen als chauffeur om het tekort in die beroepsgroep op te lossen en niet moeten vertrouwen op chauffeurs uit het buitenland. Die oproep heeft het Britse ministerie van Economische Zaken gedaan. "We willen dat werkgevers langdurig investeren in personeel uit eigen land." Vervoerdersorganisaties schatten dat er een tekort is van 100.000 chauffeurs.

In het Verenigd Koninkrijk zijn de nodige problemen door het tekort aan chauffeurs. Daardoor kunnen niet alle goederen door het land worden vervoerd en krijgen supermarkten bijvoorbeeld niet alle producten geleverd. Inmiddels zijn er lege schappen in de supermarkten en hebben ook productiebedrijven moeite om hun grondstoffen te krijgen. Ook waarschuwen winkels al voor tekorten in de komende maanden en roepen ze op om kerstaankopen te spreiden over de komende maanden.

Die tekorten aan chauffeurs zijn overigens niets nieuws. Bedrijven hebben daar al enkele jaren mee te kampen, maar door de brexit vertrokken veel Europese chauffeurs uit het land en zijn de problemen in het Verenigd Koninkrijk verergerd. Bovendien vergrijst de beroepsgroep al jaren, omdat jongere chauffeurs deels ander werk zijn gaan doen. Inmiddels gaan er in het Verenigd Koninkrijk maandelijks meer chauffeurs met pensioen dan dat er bij komen.

De vervoerdersorganisaties hadden de regering opgeroepen om de visumregels tijdelijk te versoepelen voor vrachtwagenchauffeurs. De Britse krant The Times schreef dit weekeinde ook dat de regering dat wel zag zitten, maar de oproep van het ministerie wijst juist de andere kant op.

https://www.transport-online.nl/site/130705/britse-regering-neem-britten-aan-tegen-chauffeurstekort/

Ace1

De Poolse chauffeurs zijn naar huis. Wie vult nu de Britse winkels aan? 'Voor dat geld gaat niemand een week in een cabine zitten'

15.000 chauffeurs die in het Verenigd Koninkrijk woonden en werkten zijn vertrokken vanwege de brexit. Winkels en transportbedrijven waarschuwen voor een logistieke crisis.

Groot-Brittannië heeft een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Zo groot dat de winkelbevoorrading onder druk staat, waarschuwt de logistieke branche. De situatie is in snel tempo verslechterd. Momenteel zijn er 100.000 chauffeurs te weinig, zegt de Britse belangenorganisatie voor het wegtransport RHA.

Jarenlang reden vrachtwagenchauffeurs uit Oost- en Centraal-Europa in Groot-Brittannië rond om winkels te bevoorraden. "Nu zijn die chauffeurs naar huis als gevolg van de brexit", zegt James Bower van de United Road Transport Union, een vakbond voor chauffeurs. "Poolse chauffeurs rijden nu in hun eigen land, in Duitsland en Nederland. Als ze hier werken, betalen ze extra belastingen. Waarom zouden ze terugkomen?"

Brexit dus. Sinds het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie, begin dit jaar, zijn ongeveer 15.000 vrachtwagenchauffeurs die in het VK woonden en werkten, teruggegaan naar hun land van herkomst. Voor de pandemie was er al een tekort van 60.000 chauffeurs en ook door de coronacrisis is dat cijfer verder opgelopen.

De Britse vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 55 jaar, en slechts 1 procent is jonger dan 25. Veel oudere chauffeurs hebben tijdens de crisis ander werk gezocht of zijn vervroegd gestopt, stelt RHA, de Road Haulage Association. Door de coronabeperkingen haalden vorig jaar veel minder nieuwe chauffeurs hun rijbewijs, geen 40.000 maar 15.000. Rijscholen spelen nu in op alle openstaande vacatures. "Je land heeft je nodig!", schrijft een rijschool op zijn website.

De situatie is nijpend
Ingrijpen van de politiek is nodig "om te voorkomen dat kritieke transportketens op een onvoorstelbare manier falen", stelt een bonte stoet organisaties uit de logistiek en de levensmiddelensector in een open brief aan premier Boris Johnson. Ze vragen om hulp en zeggen dat de situatie nijpend is.

Supermarkten laten al weten dat ze niet hun verwachte voorraden ontvangen en dat verse producten verloren gaan. Tesco zegt volgens tv-zender ITV dat het tekort aan chauffeurs tot een verspilling leidt van 48 ton voedsel per week. Sainsbury's erkent dat er in de afgelopen weken problemen zijn geweest met de aanvoer van salades, fruit, yoghurt, groenten en flessen water.

"Wat de situatie nog erger maakt, is dat de zomervakantie voor de deur staat en chauffeurs vakantiedagen gaan opnemen", schrijft RHA-directeur Richard Burnett aan de Britse premier Boris Johnson. Tegelijkertijd gaat de economie verder open en zal de vraag naar voedsel en drank toenemen door het warme weer en de grote sportevenementen, voorspelt hij. In de maanden augustus en september beginnen winkelketens hun voorraden voor de kerstperiode op te bouwen. "Onze industrie heeft nooit een uitdagender tijd gekend."

Burnett ziet twee oplossingen. Er moet allereerst een speciale regeling komen waardoor vrachtwagenchauffeurs uit de EU gemakkelijk in het VK kunnen werken. En daarnaast moeten er snel Britse vrachtwagenchauffeurs worden opgeleid. Om de afhankelijkheid van buitenlandse arbeidskrachten te verminderen.

10 pond per uur
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zegt James Bower vanuit het vakbondskantoor op een bedrijventerrein ten zuiden van Manchester. "Britse jongeren stappen niet graag op maandagochtend in een vrachtwagen om pas vrijdagavond thuis te komen. En de beloning houdt ook niet over. In bepaalde regio's krijgt een chauffeur 14 pond per uur. De gouden driehoek, noemen we dat gebied ten zuid-oosten van Birmingham, dat veel distributiecentra telt en noord en zuid met elkaar verbindt. Elders is 10 pond (11,60 euro) per uur niet ongebruikelijk."

Voor jongeren is de keuze snel gemaakt. "Wie wil in vredesnaam een week doorbrengen in een cabine, als je voor hetzelfde geld in een distributiecentrum kunt werken en 's avonds op tijd bent voor het eten", zegt Bower.

Door de schaarste stijgen de lonen, zeggen logistieke bedrijven, momenteel zelfs met 20 procent. "Maar die lonen zijn zo laag, dat het wel even duurt voordat ze een redelijk niveau bereiken. We komen van ver", zegt Bower.

Het ministerie voor milieu, voedsel en platteland overweegt volgens The Guardian om het wegtransport op een lijst te zetten van beroepen waarvoor te weinig arbeidskrachten zijn. Daardoor zou het makkelijker worden om buitenlandse werkers binnen te halen. Haast is geboden, zegt Bower. "Binnen enkele weken kunnen we lege winkelschappen gaan zien."

https://www.trouw.nl/economie/de-poolse-chauffeurs-zijn-naar-huis-wie-vult-nu-de-britse-winkels-aan-voor-dat-geld-gaat-niemand-een-week-in-een-cabine-zitten~b48f6e8d/