Defensie samenwerking BeNeLux

Gestart door Sabke, 10/03/2010 | 22:06 uur

Mourning

Citaat van: Elzenga op 23/11/2015 | 13:00 uur
Ik vind ze te kwetsbaar...het is niet van..gevaar dreigt...vijandelijk counter-vuur komt wel heel dichtbij...instappen in gepantserde cabine, stempels omhoog en wegwezen. Hetzelfde geldt voor de "losse" mortier trouwens..maar ik heb het idee dat je die net even sneller weer transport-gereed hebt. De groeiende invoer van radarsystemen die artillerie-en mortiervuur kunt lokaliseren en (via eigen artillerie of luchtsteun) counteren moet hier denk ik worden meegewogen.

Maar dat is toch een gevaar dat voor alle licht-gewicht artillerie eigenlijk opgaat? Dan zou je de hele klasse moeten afschaffen om dat gevaar weg te nemen?

Voor mij is de zwaardere vuurkracht van 155mm vs 105mm van doorslaggevend belang, zeker als je meeneemt dat dit de enigste artillerie van de Belgische strijdkrachten is (ok naast de 120mm mortier). Volgens mij zijn er verder m.n. voor het kaliber 155mm waarop veel meer opties m.b.t. de munities die je verschiet aanwezig zijn (eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik geen idee heb of de meeste licht-gewicht artilleriesystemen dezelfde granaten kunnen afschieten als de PH-2000, M109A6 Paladin, etc.).

Voorts lijkt het grotere bereik mij ook een belangrijk argument om een grotere armslag te hebben met de beperkte middelen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Citaat van: Belgje op 23/11/2015 | 12:46 uur
Kunnen jullie even ergens anders gaan bekvechten?
Wist niet dat dit jouw topic was? Het spijt me verschrikkelijk.....kuch kuch...
Citaat
Wat betreft de waarde van 105mm artillerie: ik denk dat de inzet zoals deze in BE is voorzien zeer waardevol is. Het tegendeel beweren kan, maar kom dan ook met argumenten.
Ik heb nergens het tegendeel beweert. Begrijpend lezen is en blijft lastig voor velen hier. Lees mijn post hier maar na... Het zal voor BE vast prima werken, fijn voor jullie. Ik zeg alleen dat je met die stukken geen "goud in handen" hebt, zoals iemand hier beweert....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DvdW

Citaat van: Ace1 op 23/11/2015 | 12:47 uur
Omdat het die 105mm kanonnen niet in de VS of in Duitsland worden gemaakt voldoen deze in jou ogen niet,
Flauwekul, ik heb dit nergens gezegd of beweert. Tegen mensen die liegen kan ik heel slecht....
Citaat
Cananda heeft die 105mm kanonnen toch ook.
En dus is het goed? Canada heeft ook Justin Bieber...
Citaat
Ik heb helemaal niet naar Mouring op de man gespeelt daar vergis jij je in.
Prima joh, laat maar
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

#509
Citaat van: Belgje op 23/11/2015 | 12:46 uur
Kunnen jullie even ergens anders gaan bekvechten? Wat betreft de waarde van 105mm artillerie: ik denk dat de inzet zoals deze in BE is voorzien zeer waardevol is. Het tegendeel beweren kan, maar kom dan ook met argumenten.
Ik vind ze te kwetsbaar...het is niet van..gevaar dreigt...vijandelijk counter-vuur komt wel heel dichtbij...instappen in gepantserde cabine, stempels omhoog en wegwezen. Hetzelfde geldt voor de "losse" mortier trouwens..maar ik heb het idee dat je die net even sneller weer transport-gereed hebt. De groeiende invoer van radarsystemen die artillerie-en mortiervuur kunnen lokaliseren en (via eigen artillerie of luchtsteun) counteren moet hier denk ik worden meegewogen.

Ace1

#508
Citaat van: DvdW op 23/11/2015 | 12:36 uur
Waar doe ik dat in dit geval? Jij beweert onzin en dat wordt weerlegt. Als je dat niet kunt verwerken is dat jouw probleem. Het klopt gewoon niet wat je hier zegt. Punt. Als je dat al op de man af vindt, so be it... Trouwens. Jij bent daar ook niet vies van zoals een paar berichten hieronder, van jou richting mourning bijvoorbeeld

Omdat het die 105mm kanonnen niet in de VS of in Duitsland worden gemaakt voldoen deze in jou ogen niet, Cananda heeft die 105mm kanonnen toch ook. Ik heb helemaal niet naar Mouring op de man gespeelt daar vergis jij je in.

Belgje

Kunnen jullie even ergens anders gaan bekvechten? Wat betreft de waarde van 105mm artillerie: ik denk dat de inzet zoals deze in BE is voorzien zeer waardevol is. Het tegendeel beweren kan, maar kom dan ook met argumenten.

DvdW

Citaat van: Ace1 op 23/11/2015 | 12:29 uur
Het enige wat jij doet hier op defensieforum is op de man of vrouw hier spelen. Ik wordt daat zo moe van.
Waar doe ik dat in dit geval? Jij beweert onzin en dat wordt weerlegt. Als je dat niet kunt verwerken is dat jouw probleem. Het klopt gewoon niet wat je hier zegt. Punt. Als je dat al op de man af vindt, so be it... Trouwens. Jij bent daar ook niet vies van zoals een paar berichten hieronder, van jou richting mourning bijvoorbeeld
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ace1

#505
Citaat van: DvdW op 23/11/2015 | 12:25 uur
en jij beweert klinkklare onzin. Het is geen "goud", het is niet eens brons....

Het enige wat jij doet hier op defensieforum is op de man of vrouw hier spelen. Ik wordt daar zo moe van.

DvdW

Citaat van: Ace1 op 23/11/2015 | 12:15 uur
Ik ga van bestand materiaal uit, bij mij is het glas halfvol en bij jou is het glas halfleeg dat is het verschil.
en jij beweert klinkklare onzin. Het is geen "goud", het is niet eens brons....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ace1

#503
Citaat van: Mourning op 23/11/2015 | 11:37 uur
Als iemand meld dat die stukken ''goud'' zijn en de meningen daarover verdeeld zijn kun je wachten totdat er alternatieven in worden gebracht  :big-smile:.

Ik ga van bestand materiaal uit.


Belgje

"The main advantage of the 105 LG1 MkII is its weight, 1 520 kg, making it by far the lightest gun of its category. This lightness in no way alters its robustness and its performances. The gun can be helitransported, airlifted, parachuted, airdropped or towed by a wide range of light 4-wheel drive vehicles."
http://www.army-guide.com/eng/product573.html


dudge

Citaat van: Belgje op 23/11/2015 | 11:30 uur
De 15de Wing heeft de traditie om alles wat in een C-130 past er mid flight uit te sodemieteren, ja.

Mooi!

Ik heb ook wel een aantal maal een Nederlandse airdrop meegemaakt met Belgische waarnemers. Hun vragen spreken boekdelen, ze zijn niet onder de indruk.

Mourning

Citaat van: Belgje op 23/11/2015 | 10:59 uur
Kunnen we hier eens 5 minuten geen wenslijstjes zetten? Die 105mm stukken zijn handig tijdens paracommando-optreden.

Als iemand meld dat die stukken ''goud'' zijn en de meningen daarover verdeeld zijn kun je wachten totdat er alternatieven in worden gebracht  :big-smile:.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).