Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Harald

Notification of Planned Sole Source Award: Acquisition of H145M Helicopters, entry in service, in-service support and training

CitaatNOTICE OF PLANNED SOLE SOURCE AWARD No. 23LAM027
- Supersedes NSPA FBO 23LAM021

NSPA intends to award a contract on a sole source basis to the company:

Airbus Helicopters Germany
Industriestr 4
Donauwoerth
86609 - Germany
Cage code: C0418

for the provision of 15 + 5 optional H145M Helicopters, as well as a provision of respective Integrated Logistics Support (ILS) and In-Service Support (ISS).

NSPA believes this requirement can only be fulfilled on a sole source basis.

The Customer's requirement is to reach out an existing capability that could become operational seamlessly and with low risks in term of development process (e.g. certification & qualification), with the following high-level requirements:
- helicopter be already developed, certified and in service with other armed forces;
- possibility to confirm from an objective point of view the operational performance of the system;
- possibility to allow international cooperation with other armed forces (interoperability with other nations); and
- meet the timelines defined by the Customer in his Strategic Defence Framework, (i.e. delivery of capability by the end of 2027).
As part of the national selection process, the Customer invited all known companies to participate in a national military prospection to evaluate specific requirements against the capabilities of available Light Utility Helicopters known in the market. The result of the market assessment identified the Airbus H145M as the only aircraft capable of meeting the requirements outlined by the Customer and the only system being already available to comply with the schedule constraints defined in the Strategic Defence Framework.

Upon the analysis of the requirements established to perform the national selection process, NSPA has determined that the conclusions of the process represent an objective evaluation of the potential candidates available in the market. NSPA's assessment takes into consideration compliance with the following key aspects:
- system readiness: already developed helicopter with a completed certification process;
- operational performance records: operation performance data available from real life experience;
- potential interoperability with other Nations: aircraft already in service by other users (Operational Capability already declared); and
- compatibility with the strategic roadmap: capability established no later than December 2027.

https://eportal.nspa.nato.int/eProcurement5G/Opportunities/Opportunities/DetailsOpportunity?RowIDEncrypted=Glh2kjwRKj5v6V2mh1L6Zw&index=3

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 18/10/2023 | 23:03 uurIs dit het prijsverschil tussen een af fabriek F-35A Block 4 en een F-35A Block 3F of is het t.o.v. een F-35A Block 3F met een Block 4 retrofit?

Geen idee. Dit is de inflatie die door de oorlog op militair goed is gegooid. De wereld staat in de fik, prijzen gaan omhoog.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 18/10/2023 | 21:11 uurDaar moet dan ook geld voor zijn en een F-35 zal zo'n 20 tot 30% duurder zijn als je ze nu koopt.

Is dit het prijsverschil tussen een af fabriek F-35A Block 4 en een F-35A Block 3F of is het t.o.v. een F-35A Block 3F met een Block 4 retrofit?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 20:33 uurEr was enige tijd geleden nog sprake van gewenste extra F-35's voor de lucht component. Dit was wel voordat de politiek flirte met de FCAS dus de huidige status is mij niet bekend.

Daar moet dan ook geld voor zijn en een F-35 zal zo'n 20 tot 30% duurder zijn als je ze nu koopt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 20:33 uurEr was enige tijd geleden nog sprake van gewenste extra F-35's voor de lucht component. Dit was wel voordat de politiek flirte met de FCAS dus de huidige status is mij niet bekend.

Ik heb zo het vermoeden dat de BE politiek snel uitgeflirt is met FCAS, in de VS rekent men nu al met US$300 mjn per NGAD (ruim 3,5 F-35A voor 1 NGAD). Ik heb niet de indruk dat FCAS in de jaren veertig als 6e generatie kist veel goedkoper in aanschaf zal zijn...

Voor de beeldvorming: 3 FCAS voor de prijs van 1 ASWF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 18/10/2023 | 19:52 uurNu nog een batch bestellen? Zijn er opties meegenomen, anders ga je veel betalen. Ook F-35's zijn heel veel duurder geworden sinds feb 22.

We hebben beiden heel veel mazzel gehad dat we net voor de oorlog die zaken hebben geregeld.

Er was enige tijd geleden nog sprake van gewenste extra F-35's voor de lucht component. Dit was wel voordat de politiek flirte met de FCAS dus de huidige status is mij niet bekend.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 18:23 uurEen eventuele Batch II voor het lucht component zal naar mijn idee niet meer zijn dan uitbreiden tot maximaal 48 toestellen. Dit zou samen met Nederland's 52 geplande F-35's een totaal van 100 F-35A's geven. Nooit zoveel als dat we samen F-16 hadden ooit, maar nog steeds een van de grootste hoeveelheden in Europa. Daarmee is de BeNe F-35 vloot te vergelijken met die van Australie & Japan.

Nu nog een batch bestellen? Zijn er opties meegenomen, anders ga je veel betalen. Ook F-35's zijn heel veel duurder geworden sinds feb 22.

We hebben beiden heel veel mazzel gehad dat we net voor de oorlog die zaken hebben geregeld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 18/10/2023 | 12:10 uurDat Belgisch FCAS-gedoe is tijd- en geldverspilling.

Volgend jaar zijn het federale verkiezingen... jammer genoeg is de PS (Parti Socialiste) al zeker van een coalitieplaats (die behalen zoveel zetels dat je hen nodig hebt om een regering te vormen. In Vlaanderen zal dat een pak moeilijker liggen)
Zou dus goed kunnen dat Ludivine op haar MinDef postje kan blijven zitten.
En komt er iemand van een andere partij, dan is deze ook afhankelijk van de rest van de regering voor de begroting en dus het Defensiebudget.

Vanuit puur financiele optiek zitten we vast aan de F-35 (wat ik toejuich).
Die F-35 wordt idd de backbone van Europese NAVO-luchtmachten. Zelfs onze Oosterburen hebben ervoor gekozen.
De Fransen blijven natuurlijk stug vasthouden aan hun Dassault-producten, maar het zou me niet verbazen mochten ze ook hier 'alleen' eindigen. De Bundeswehr heeft dan wel een groot budget, me dunkt dat ze genoeg posten hebben om dat te besteden, zonder FCAS.

Met nog geen drie dozijn toestellen is er weinig marge.
Een "Batch II" is dus zeker nodig, ongeacht hoe groot deze zou worden.

Een eventuele Batch II voor het lucht component zal naar mijn idee niet meer zijn dan uitbreiden tot maximaal 48 toestellen. Dit zou samen met Nederland's 52 geplande F-35's een totaal van 100 F-35A's geven. Nooit zoveel als dat we samen F-16 hadden ooit, maar nog steeds een van de grootste hoeveelheden in Europa. Daarmee is de BeNe F-35 vloot te vergelijken met die van Australie & Japan.

Huzaar1

Ik denk dat Dedonder ambitie heeft. De belgische ministerpost van Defensie moet ongeveer op dezelfde waarde liggen van NLD (zal inmiddels wel wat belangrijker zijn)

Maar het is over het algemeen geen post voor de toppers, het is vooral een uitvoerend ministerie waar je wat aan knopjes kunt draaien zonder echte betekenis.

De hoofdposten zijn minfin, minbuza en minbiza. Ik denk dat op het hoofdkwartier van de socialisten heel blij zijn met het werk van dedonder. Wat wij er ook van vinden, ze heeft meerdere crissisen bezworen en doorstaan, keuzes gemaakt en defensie belgie een beetje richting kunnen geven.

Wat ze vooral niet heeft gedaan is het ministerie centraal zetten binnen de belgische overheid en maatschappij, en het is haar niet gelukt belgische defensie te voorzien van een budget waarmee de organisatie naar nieuwe doelen moet groeien zoals in Nld ( Nederlandse defensiebudget is inmiddels meer dan 3x zo groot als dat van Belgie) Maar dat is denk ik ook nooit haar uitgangspunt geweest. Het 1e wel.

Al met al heeft ze voor elkaar gekregen dat het (ogenschijnlijk) allemaal wat strakker is geworden met een schoenveterbudget. Lijkt me dat we haar terugzien op een andere plek als de socialisten er de volgende keer weer bijzitten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Benji87 op 18/10/2023 | 12:56 uurVanuit Duitsland sluit Airbus zich aan als primaire partij. Die hebben flinke ervaring met de Eurofighter opgedaan. Het is misschien wel de beste Europese partij die zich kan aansluiten bij de FCAS/SCAF. Samen met Dassault kun je echt wel een sterk product op de markt zetten.

Airbus is deels Duits en er blijft weinig over voor een hoofdzakelijk Frans-Duits project als BAE Systems en Leonardo al op het Tempest project zitten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

Citaat van: ARM-WAP op 18/10/2023 | 12:10 uurDat Belgisch FCAS-gedoe is tijd- en geldverspilling.

Volgend jaar zijn het federale verkiezingen... jammer genoeg is de PS (Parti Socialiste) al zeker van een coalitieplaats (die behalen zoveel zetels dat je hen nodig hebt om een regering te vormen. In Vlaanderen zal dat een pak moeilijker liggen)
Zou dus goed kunnen dat Ludivine op haar MinDef postje kan blijven zitten.
En komt er iemand van een andere partij, dan is deze ook afhankelijk van de rest van de regering voor de begroting en dus het Defensiebudget.

Vanuit puur financiele optiek zitten we vast aan de F-35 (wat ik toejuich).
Die F-35 wordt idd de backbone van Europese NAVO-luchtmachten. Zelfs onze Oosterburen hebben ervoor gekozen.
De Fransen blijven natuurlijk stug vasthouden aan hun Dassault-producten, maar het zou me niet verbazen mochten ze ook hier 'alleen' eindigen. De Bundeswehr heeft dan wel een groot budget, me dunkt dat ze genoeg posten hebben om dat te besteden, zonder FCAS.

Met nog geen drie dozijn toestellen is er weinig marge.
Een "Batch II" is dus zeker nodig, ongeacht hoe groot deze zou worden.

Vanuit Duitsland sluit Airbus zich aan als primaire partij. Die hebben flinke ervaring met de Eurofighter opgedaan. Het is misschien wel de beste Europese partij die zich kan aansluiten bij de FCAS/SCAF. Samen met Dassault kun je echt wel een sterk product op de markt zetten.

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 18/10/2023 | 10:29 uurTe hopen voor Frankrijk en Duitsland dat de FCAS/SCAF een succes wordt. Zoals het er nu naar uitziet, is de F-35  over een paar jaar de ruggengraat van jachtvliegtuigen op het Europees continent.
Dat Belgisch FCAS-gedoe is tijd- en geldverspilling.

Volgend jaar zijn het federale verkiezingen... jammer genoeg is de PS (Parti Socialiste) al zeker van een coalitieplaats (die behalen zoveel zetels dat je hen nodig hebt om een regering te vormen. In Vlaanderen zal dat een pak moeilijker liggen)
Zou dus goed kunnen dat Ludivine op haar MinDef postje kan blijven zitten.
En komt er iemand van een andere partij, dan is deze ook afhankelijk van de rest van de regering voor de begroting en dus het Defensiebudget.

Vanuit puur financiele optiek zitten we vast aan de F-35 (wat ik toejuich).
Die F-35 wordt idd de backbone van Europese NAVO-luchtmachten. Zelfs onze Oosterburen hebben ervoor gekozen.
De Fransen blijven natuurlijk stug vasthouden aan hun Dassault-producten, maar het zou me niet verbazen mochten ze ook hier 'alleen' eindigen. De Bundeswehr heeft dan wel een groot budget, me dunkt dat ze genoeg posten hebben om dat te besteden, zonder FCAS.

Met nog geen drie dozijn toestellen is er weinig marge.
Een "Batch II" is dus zeker nodig, ongeacht hoe groot deze zou worden.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 10:17 uurDe eerste 8 toestellen zullen in de VS gestationeerd worden bij 312 Fighter Squadron, later zullen er een aantal de overtocht maken naar België. De eerste 4 toestellen worden in 2025 verwacht op Florennes en 2027 volgt Kleine-Brogel met haar eerste toestellen. Volgens de verwachting krijgt België jaarlijks 4 tot 5 F-35 afgeleverd tot 2030.

Wat ik al dacht v.w.b. de opleiding/conversie hoeveelheid. Is in feite een kopie van wat wij nu bij 308th FS op Luke AFB met 8 stuks (F-001 t/m F-008) doen.

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 10:17 uurEen eventuele extra order hangt wel in de lucht, maar aangezien er politiek gekozen is voor de FCAS is het ook goed mogelijk dat men het laat bij deze aantallen en onder politieke druk de overstap maakt naar de FCAS eind jaren 40.

Te hopen voor Frankrijk en Duitsland dat de FCAS/SCAF een succes wordt. Zoals het er nu naar uitziet, is de F-35  over een paar jaar de ruggengraat van jachtvliegtuigen op het Europees continent.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 18/10/2023 | 09:23 uurFlorennes en Kleine Brogel heeft op dit moment elk één wing met twee squadrons. Lijkt mij dat je als squadron minimaal 12 stuks wilt en het liefst iets meer. De Koninklijke Luchtmacht geeft elk squadron 15 stuks. Of België laat squadrons vervallen of squadrons gaan F-35's delen.

Waarschijnlijk zal eerst een groot deel in de VS gestationeerd zijn om zoveel mogelijk F-16 vliegers de F-35 conversie te geven. Later kan dat aantal in de VS weer kleiner worden.

De eerste 8 toestellen zullen in de VS gestationeerd worden bij 312 Fighter Squadron, later zullen er een aantal de overtocht maken naar België. De eerste 4 toestellen worden in 2025 verwacht op Florennes en 2027 volgt Kleine-Brogel met haar eerste toestellen. Volgens de verwachting krijgt België jaarlijks 4 tot 5 F-35 afgeleverd tot 2030.

Een eventuele extra order hangt wel in de lucht, maar aangezien er politiek gekozen is voor de FCAS is het ook goed mogelijk dat men het laat bij deze aantallen en onder politieke druk de overstap maakt naar de FCAS eind jaren 40.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 18/10/2023 | 08:59 uurDat zijn volledige sqdrns? Naast de trainingstoestellen in de VS?

Florennes en Kleine Brogel heeft op dit moment elk één wing met twee squadrons. Lijkt mij dat je als squadron minimaal 12 stuks wilt en het liefst iets meer. De Koninklijke Luchtmacht geeft elk squadron 15 stuks. Of België laat squadrons vervallen of squadrons gaan F-35's delen.

Waarschijnlijk zal eerst een groot deel in de VS gestationeerd zijn om zoveel mogelijk F-16 vliegers de F-35 conversie te geven. Later kan dat aantal in de VS weer kleiner worden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.