De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

De LMV zou een optie kunnen zijn, al eens eerder besproken in andere topic, Vervanging LPD's
Mooi concept, zou zeker ook door Damen gebouwd kunnen worden.

Citaat van: Harald op 15/05/2023 | 11:11 uurDie LMV van Navantia is idd best interessant.
En zou ook best voor KM/marinier/Marsof als een soort tijdelijke mobiele FOB (Forward Operating Base) kunnen dienen, waaruit vooruit geschoven positie operaties uitgevoerd kunnen worden.
Groot genoeg om ook vanaf achterdek een UAV te laten opstijgen en landen voor INTELL en RECCE missies.
Ook de max belading van 80 ton geeft diverse laadmogelijkheden.

Maar ook in noodhulpoperaties kan dit schip als tijdelijke basis gebruikt worden.

Ook een beetje het idee van een Mobile Riverine Force (MRF) (Vietnam era)
https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Riverine_Force



Rivier en landingsvaartuigen voor het leger, het eerste onafhankelijke project van Navantia Australia

Er is een programma voor de aanschaf van nieuwe kustlandingsvaartuigen met kust- en openwaternavigatiemogelijkheden , dat bedoeld is om het vermogen van het Australische landleger om zijn middelen in te zetten te verbeteren, vooral in het noorden van het land en in de regio van de Pacific, ook onafhankelijk van de middelen van de RAN .

Land 8710 Fase 1A overweegt de verbetering van dit soort middelen van het leger, met de aanschaf van maximaal 18 nieuwe schepen genaamd Littoral Maneuver Vessel - Medium (LMV-M ) voor 800 miljoen Australische dollars, waarvan de ingebruikname gepland is tegen 2026 .

Het leger heeft steeds grotere en zwaardere middelen, daarom zijn de eisen aan de nieuwe LMV-M toegenomen, die 20% groter zal zijn dan de schepen die ze vervangen, met een laadvermogen van 80 ton (de huidige vervoeren 59) en een bereik tot 1.700 zeemijlen (bij zeegang 1 en lichte belasting, 500 zeemijlen bij maximale belasting en zeegang 4).

Navantia Australia werkt samen met UGL , ook Australisch, om Landing Craft Australia te vormen , dat een nieuwe boot van de Kodal- familie aanbiedt die volledig in Australi? is ontworpen en die, indien gekozen (de verkiezing staat gepland voor het einde van dit jaar), ook volledig in het land worden vervaardigd, met name in de overheidsfaciliteiten van West-Australi? in Henderson.

De ervaring met de boten voor de Royal Australian Navy zal het mogelijk maken om het project aan te gaan met verminderde technologische risico's . Navantia Australia heeft een jaar aan dit project gewerkt en meer dan 100 uur hydrodynamische tests uitgevoerd met het ontwerp in Nederland.

Kenmerken

De LMV-M wordt gebouwd in staal, heeft een lengte van 39 meter, een breedte van 10,8 en een diepgang van 1,4, zal vier dieselmotoren hebben en evenveel waterjets, zal 142 vierkante meter hebben voor voertuigtransport en containers tot 80 ton.

Ze zullen zo manoeuvreerbaar zijn dat ze een volledige bocht kunnen maken over een afstand die gelijk is aan hun lengte (40 meter). Aan de boeg zullen ze een oprit met twee vleugels hebben (4,6 of 8 meter) waarmee middelen gemakkelijk op het strand kunnen worden ingezet, ze zullen een autonome navigatiecapaciteit van 10 dagen hebben zonder dat er bevoorrading nodig is, met een bemanning van 15 mensen en ruimte voor maximaal 42.

Ze kunnen tot 8.000 liter zoet water produceren in periodes van 8 uur en tot 8.000 liter transporteren. Onder de vrachtcombinaties die het kan vervoeren zijn vier Bushmaster of zes Hawkei gepantserde voertuigen of twee Boxer 8x8 gepantserde verkenningsvoertuigen

In tegenstelling tot de meeste boten van dit type, zal het voorste gedeelte van de romp worden uitgerust met een intrekbaar dak dat de lading beschermt tegen water dat uit de boeg wordt geprojecteerd en de bewoonbaarheid verbetert. Aan de achtersteven hebben ze een multifunctioneel gebied waar boten, onbemande vliegtuigen kunnen worden bestuurd of als bevoorradingsgebied kunnen dienen door helikopters (VERTREP). Het ontwerp is ook gericht op slecht zicht en het verbergen van de getransporteerde lading, vandaar de opname van het neerklapbare dak.

Het ontwerp zal worden geoptimaliseerd voor kust- en riviermanoeuvres , met een hoge manoeuvreerbaarheid en gebruiksflexibiliteit, maar met de capaciteit om indien nodig in open water te navigeren . Door zijn compacte formaat in vergelijking met andere voorstellen kan het met de beschikbare infrastructuur opereren in civiele havens .

https://www.defensa.com/defensa-naval/embarcaciones-fluviales-desembarco-para-ejercito-primer-proyecto

Parera

Citaat van: Struijckje op 10/08/2023 | 13:55 uurDie range van Franse EDA-R is gebaseerd op 15kn gemiddeld. Die van Damen 30kn. Dat is nogal een verschil. Daarbij is het Franse schip bijna twee keer zo breed waardoor er niet twee naast elkaar in een dock passen of lpd-vervangers moeten enorm wijd worden maar dat lijkt me stug.

Dat van de EDA-R is ook lastig te vinden, dit is waar ik op uitkwam. Maar ook al zou het de helft zijn met 22 knopen dan is dat i.c.m. het gewicht dat gedragen kan worden nog zeer indrukwekkend zijn. Datzelfde probleem hebben de LCAC's ook. Ik kan me ook herinneren dat de EDA-R überhaupt niet in (een van) onze LPD's paste bij proeven.

Citaat van: bergd op 10/08/2023 | 14:13 uurLCAC tot sea state 2
EDA-R tot sea state 5/6
AFLCU sea state is mij onbekend

Kan ik er 1 aan toevoegen, de Caimen-90 van BMT https://www.bmt.org/media/3320/bmt-das-caimen-90-technical-spec_2019.pdf

Payload    90 ton
Bereik (ship-shore-ship + vol beladen) 926 km
Topsnelheid (vol beladen) 22 knots
sea state 4

Ja die Caiman ken ik maar ik heb bewust gekozen om die niet te gebruiken omdat de Damen AFCLU hiervan deels is afgeleid (veel overeenkomsten). De AFLCU is ontworpen voor operaties tot sea state 4 volgens de brochure.

bergd

LCAC tot sea state 2
EDA-R tot sea state 5/6
AFLCU sea state is mij onbekend

Kan ik er 1 aan toevoegen, de Caimen-90 van BMT https://www.bmt.org/media/3320/bmt-das-caimen-90-technical-spec_2019.pdf

Payload    90 ton
Bereik (ship-shore-ship + vol beladen) 926 km
Topsnelheid (vol beladen) 22 knots
sea state 4

Struijckje

Citaat van: Parera op 10/08/2023 | 11:12 uur
VaartuigLCACEDA-RAFLCU
Payload54-68 ton80-110 ton70 ton
Bereik (ship-shore-ship + vol beladen)220 km1500 km415 km
Topsnelheid (vol beladen)40 knopen22 knopen30 knopen

Ik zeg het niet graag, maar het Franse ontwerp lijkt hier toch wel de beste keuze te zijn.

Die range van Franse EDA-R is gebaseerd op 15kn gemiddeld. Die van Damen 30kn. Dat is nogal een verschil. Daarbij is het Franse schip bijna twee keer zo breed waardoor er niet twee naast elkaar in een dock passen of lpd-vervangers moeten enorm wijd worden maar dat lijkt me stug.

Parera

Citaat van: silvester herc op 10/08/2023 | 10:38 uurHet is heel simpel de EU regeringsleiders roepen allemaal dat we minder afhankelijk moeten worden van de VS en nu wil NL samen  met de Britten en nieuw type ontwikkelen voor Amfibische operaties maar ook de p-poten met het zelfde type vervangen men moet gewoon kijken hoe andere landen het doen nu heeft NL de kans nu er flink meer geld voor Defensie beschikbaar komt en niet opnieuw het wiel uitvinden  ;)


Ja een hovercraft als vervanging van de LCU, daar kan je wat van vinden maar ik ben van mening dat het niet de beste keuze is.

Als ik kijk naar de Amerikaanse LCAC's, Franse EDA-R en Damens AFLCU dan komen die LCAC's er niet als allerbeste keuze uit.



VaartuigLCACEDA-RAFLCU
Payload54-68 ton80-110 ton70 ton
Bereik (ship-shore-ship + vol beladen)220 km1500 km415 km
Topsnelheid (vol beladen)40 knopen22 knopen30 knopen

Ik zeg het niet graag, maar het Franse ontwerp lijkt hier toch wel de beste keuze te zijn.

Daarbij komt ook nog eens dat de LCAC op 4 gasturbines draait en daarmee een brandstofverbruik heeft waar onze KM niet vrolijk van gaat worden. De LCAC verbruikt zo een 3,8 ton aan brandstof per uur (1000 gallon), en heeft een voorraad van 19 ton (5000 gallon) aan boord. Met een prijs van ruim 550 euro per ton kost het dus meer dan 2000 euro per uur aan brandstof alleen.

Overigens valt me ook hier weer op dat de Amerikaanse mariniers gewoon aan land wandelen i.p.v. een gevechtsoefening houden op strand.

silvester herc

Het is heel simpel de EU regeringsleiders roepen allemaal dat we minder afhankelijk moeten worden van de VS en nu wil NL samen  met de Britten en nieuw type ontwikkelen voor Amfibische operaties maar ook de p-poten met het zelfde type vervangen men moet gewoon kijken hoe andere landen het doen nu heeft NL de kans nu er flink meer geld voor Defensie beschikbaar komt en niet opnieuw het wiel uitvinden  ;)

StrataNL

Citaat van: bergd op 08/08/2023 | 21:00 uurAls je daar vanaf opereert of gebruik van kan maken heb je dan geen groter gebied wat je kan bereiken?
Ik heb geen idee, gewoon even een vraagje
Volgens mij is het solo opereren van NH90's in de ASW rol geen onderdeel van de huidige doctrine (correct me if I'm wrong.)

Maar theoretisch gezien zou een NH90 kunnen landen en tanken op een productieplatform, al is de brandstofvoorraad daar vaak wel beperkt volgens mij.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

bergd

Citaat van: Lex op 08/08/2023 | 21:37 uurOp het continentaal plat zijn platforms waar ook helikopters van defensie kunnen landen en tanken.

duidelijk dank

Lex

Citaat van: bergd op 08/08/2023 | 21:00 uurAls je daar vanaf opereert of gebruik van kan maken heb je dan geen groter gebied wat je kan bereiken?
Ik heb geen idee, gewoon even een vraagje
Op het continentaal plat zijn platforms waar ook helikopters van defensie kunnen landen en tanken.

bergd

Citaat van: StrataNL op 08/08/2023 | 20:49 uurIn welke zin zou de NH90 daar "gebruik van maken"?
Als je daar vanaf opereert of gebruik van kan maken heb je dan geen groter gebied wat je kan bereiken?
Ik heb geen idee, gewoon even een vraagje

StrataNL

Citaat van: bergd op 08/08/2023 | 20:24 uurHoe zit het met de offshore platforms in de Noordzee, maakt de NH-90 daar ook gebruik van? want bereik wordt er enorm mee vergroot, of mag dat niet?
In welke zin zou de NH90 daar "gebruik van maken"?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

bergd

Citaat van: Thomasen op 06/08/2023 | 12:26 uurHet is niet nieuw.
Denk dat er grote waarde kan zitten in bepaalde data die verzameld kan worden. Vooral oceanografisch en misschien EM. Maar detectie van sub is echt lastig, en komt heel wat bij kijken. Daar hebben vissers an sich geen rol in.

Hoe zit het met de offshore platforms in de Noordzee, maakt de NH-90 daar ook gebruik van? want bereik wordt er enorm mee vergroot, of mag dat niet?

Parera

Kunnen marineschepen zich verdedigen tegen zeedrones?

Na de succesvolle aanval door met Oekraïense varende drones op het Russische landingsschip van de Ropuchaklasse, rijst de vraag of marineschepen zich wel kunnen verdedigen tegen dit soort wapens en zo ja hoe zij dat kunnen doen. Om die vragen te kunnen beantwoorden kijken we kort naar het verleden en de toekomst op gebied van de verdediging tegen varende drones.

https://marineschepen.nl/dossiers/Kunnen-marineschepen-zich-verdedigen-tegen-varende-drones-070823.html

Benji87

Citaat van: Harald op 08/08/2023 | 13:37 uurMaar even hier geplaatst

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/288945e4-bf0a-47c2-b215-6995a389eeed/2023-08-08-martin-hoekstra-en-eric-lieftink-over-de-elitegroep-binnen-defensie-marsof

Martin Hoekstra en Eric Lieftink over de elitegroep binnen Defensie: MARSOF

Het is dé elitegroep binnen Defensie: MARSOF:, ofwel de Nederlandse Special Operations Forces van het Korps Mariniers. Ze voeren antiterreuracties uit in Nederland, maar ook daarbuiten. En ondanks dat ze het liefst onder de radar blijven, treden ze soms even naar buiten. Zoals nu, bij het 10-jarig bestaan. Wie zijn die alleskunners en vooral: wat drijft ze? Te gast zijn Martin Hoekstra, militair historicus en Eric Lieftink, tweede commandant van MARSOF

Als je meer over de MARSOF en andere SF eenheden wilt horen kan ik je zeker de podcast Scherpschutters aanraden. Daar hebben ze behoorlijk wat afleveringen met voormalige defensie medewerkers waaronder een hoop MARSOF en KCT leden

Harald

Maar even hier geplaatst

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/288945e4-bf0a-47c2-b215-6995a389eeed/2023-08-08-martin-hoekstra-en-eric-lieftink-over-de-elitegroep-binnen-defensie-marsof

Martin Hoekstra en Eric Lieftink over de elitegroep binnen Defensie: MARSOF

Het is dé elitegroep binnen Defensie: MARSOF:, ofwel de Nederlandse Special Operations Forces van het Korps Mariniers. Ze voeren antiterreuracties uit in Nederland, maar ook daarbuiten. En ondanks dat ze het liefst onder de radar blijven, treden ze soms even naar buiten. Zoals nu, bij het 10-jarig bestaan. Wie zijn die alleskunners en vooral: wat drijft ze? Te gast zijn Martin Hoekstra, militair historicus en Eric Lieftink, tweede commandant van MARSOF