Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 16:13 uur
ik heb operationeel nul komma nul kaas gegeten van doorgunnerij

Zie de verschillen
De M240 is de Amerikaanse naam van de MAG.








JdL

Ach wat voor doorgun erop zit is niet zo belangrijk, denk dat we het met een MAG ook wel afkunnen.

Maar dat we 12/17 heli's langer door laten vliegen en extra capaciteiten gaan aanbrengen is goed nieuws. anders hadden we wel een mooie expeditionaire capaciteit met 2 LPD's en een JSS gehad maar zonder fatsoenlijke amfibische heli's was het wel een beetje kreupel geworden. (die 8 TNFH90's stelden niet zoveel voor)

Daarnaast zijn de 20 chinooks eigenlijk niet eens genoeg voor 11 AMB, laat staan als ze ook nog SOF taken hadden moeten uitvoeren. nu kunnen we de Chinooks volledig wijden aan 11 AMB terwijl de geupgrade Cougars de Marns en KCT  voorzien.

Kan er trouwens ook nog wat gebeuren op het motoren gebied? In Afghanistan presteerde de Cougar maar matig in 'Hot-and-high' gebieden. dit zal er met extra apparatuur voor SOF-operaties niet beter op worden. hoe doen de Fransen dit met hun Cougars en Caraçals in Mali?

Btw nu de Cougar blijft, wat gaat er nu gebeuren met de 8 TNFH90's? Houden als aanvulling of terug naar NFH configuratie?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 27/03/2018 | 17:23 uur
En van welke fabrikant wil jij dan de M134D?

Dillon Aero?

https://dillonaero.com/our-products/

Garwood?

https://www.garwoodindustries.com/index.html

Leonardo?

http://www.leonardocompany.com/en/-/pintle-mount

Profense?

http://www.profense.com/products/m134-weapon-systems/

Maakt op zich niet uit. Dillon Aero heeft het van de oorspronkelijke fabrikant General Electric overgenomen. Hier in Europa maakt men zowel van Dillon Aero als Leonardo gebruik.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 27/03/2018 | 16:11 uur
De slijtage van de 6-loops M134D is minder door de meerdere lopen en schiet ook 7,62x51mm NATO munitie. Men kan informeren, maar met de MAG zit je ook goed.

Weet niet wat een Cougar maximaal aan munitie voor de MAG meeneemt. Heb vaak gelezen dat o.a. Britse Chinooks 2000 stuks munitie voor een M134D heeft.

En van welke fabrikant wil jij dan de M134D?

Dillon Aero?

https://dillonaero.com/our-products/

Garwood?

https://www.garwoodindustries.com/index.html

Leonardo?

http://www.leonardocompany.com/en/-/pintle-mount

Profense?

http://www.profense.com/products/m134-weapon-systems/

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 27/03/2018 | 16:11 uur
De slijtage van de 6-loops M134D is minder door de meerdere lopen en schiet ook 7,62x51mm NATO munitie. Men kan informeren, maar met de MAG zit je ook goed.

Weet niet wat een Cougar maximaal aan munitie voor de MAG meeneemt. Heb vaak gelezen dat o.a. Britse Chinooks 2000 stuks munitie voor een M134D heeft.

Het is vooral een kosten dingetje denk ik. Dat wapen is duur en het munitie verbruik al helemaal.
Wat wij willen kan ook met een .50. Maargoed, ik heb operationeel nul komma nul kaas gegeten van doorgunnerij
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 16:00 uur
Geen probleem. Het ziet er sowieso zeer bruikbaar uit maar ik weet niet of het altijd zo bruikbaar is.
Het munitie verbruik is killing, daardoor een rete duur systeem. Helemaal met die meerdere lopen.
Ook moet je heel wat munitie meenemen om enige tijd iets te kunnen blijven doen. Met die vuursnelheid zit je aan nogal wat kilo's.
Ik weet niet of je meer hebt aan een 7,62 of .50 systeem in onze SOF gevallen.

Ik kan me voorstellen dat Turkije zegt, hoe schiet ik het snelst 42.000 Syrische koerden af. Nou dat doe je met een minigun.
Dat doen wij weer niet dus tjah  :cute-smile: :angel:

De slijtage van de 6-loops M134D is minder door de meerdere lopen en schiet ook 7,62x51mm NATO munitie. Men kan informeren, maar met de MAG zit je ook goed.

Weet niet wat een Cougar maximaal aan munitie voor de MAG meeneemt. Heb vaak gelezen dat o.a. Britse Chinooks 2000 stuks munitie voor een M134D heeft.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 27/03/2018 | 16:08 uur
Haha, voor jou misschien niet, maar de Cougar is geen enkele keer genoemd in de nota. 12-17 kisten door laten vliegen of stilzetten per 2023 lijkt me toch geen kleinigheidje?

Als alles wat verandert met de Nota erop zou moeten zou het een gedrocht van een document worden voor publicatie.. Dat wij Defensie autisten dat juist willen .. :P En sommige zaken zijn bewust weggelaten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:22 uur
Nou nou nou nieuws  :angel:  ; )
Haha, voor jou misschien niet, maar de Cougar is geen enkele keer genoemd in de nota. 12-17 kisten door laten vliegen of stilzetten per 2023 lijkt me toch geen kleinigheidje?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 15:57 uur
Prima ik wist het niet zeker (dat schreef ik ook) maar dan word het een introductie.

De Turken vliegen ook rond met SOF upgrades voor hun cougars inclusief minigun(s) dus de mogelijkheden zijn er wel.




Geen probleem. Het ziet er sowieso zeer bruikbaar uit maar ik weet niet of het altijd zo bruikbaar is.
Het munitie verbruik is killing, daardoor een rete duur systeem. Helemaal met die meerdere lopen.
Ook moet je heel wat munitie meenemen om enige tijd iets te kunnen blijven doen. Met die vuursnelheid zit je aan nogal wat kilo's.
Ik weet niet of je meer hebt aan een 7,62 of .50 systeem in onze SOF gevallen.

Ik kan me voorstellen dat Turkije zegt, hoe schiet ik het snelst 42.000 Syrische koerden af. Nou dat doe je met een minigun.
Dat doen wij weer niet dus tjah  :cute-smile: :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#364
Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:48 uur
Volgens mij was dat op een Luchtmacht dag, en is dat gefotografeerd.

Daarnaast is een door-gun heel wat anders dan een fixed gun ;)
Een introductie wordt dat dus ;)

Maar als de Cougar dat kan dragen qua gewicht ( je hebt nogal wat nodig met een mini gun ) dan ben ik voor.
Gezien het munitie verbruik en bijbehorende gewicht kan ik begrijpen dat een .50 ook een erg goed idee is.
Weet niet wat we ermee willen doen.
' SOF ' dingen ja.. maarja wat zijn dat dan? Guns blazing ergens binnenkomen?

Prima ik wist het niet zeker (dat schreef ik ook) maar dan word het een introductie.

De Turken vliegen ook rond met SOF upgrades voor hun cougars inclusief minigun(s) dus de mogelijkheden zijn er wel. Het enigste dat ik zie bij de Turkse SOF versie is een FLIR, zoeklicht en een radar en wat upgrades aan de ramen/deuren. Ik denk ook dat we de cougars zo moeten upgraden dat de basis voor SOF optreden er ligt maar pas bij de vervanger een echte SOF heli moeten aankopen vergelijkbaar met de MH-60 / MH-47G achtige upgrades.




Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 15:45 uur
Dat zeg ik, ik ken ze van het plaatje en kon ook niets terug vinden of het operationeel geweest was. Maar om die reden dus her-introductie  of introductie als je dat graag wilt :silent:

Volgens mij was dat op een Luchtmacht dag, en is dat gefotografeerd.

Daarnaast is een door-gun heel wat anders dan een fixed gun ;)
Een introductie wordt dat dus ;)

Maar als de Cougar dat kan dragen qua gewicht ( je hebt nogal wat nodig met een mini gun ) dan ben ik voor.
Gezien het munitie verbruik en bijbehorende gewicht kan ik begrijpen dat een .50 ook een erg goed idee is.
Weet niet wat we ermee willen doen.
' SOF ' dingen ja.. maarja wat zijn dat dan? Guns blazing ergens binnenkomen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:40 uur
Die minigun heeft er nooit operationeel opgezeten amigo. Is een tof plaatje.

Dat zeg ik, ik ken ze van het plaatje en kon ook niets terug vinden of het operationeel geweest was. Maar om die reden dus her-introductie  of introductie als je dat graag wilt :silent:

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/03/2018 | 15:30 uur
Dan heb je iets gemist :D op de toestellen die we voor de AH-64's hadden zaten miniguns! ik ga opzoek naar een afbeelding en post het hierbij als ik het vind.

Got it! op de BO-105's observatiehelikopter's sinds 2003 uitgefaseerd i.v.m. bezuinigingen. En het was niet de voorganger van de AH-64's maar van de Cougars :cute-smile:
Ik kan niks terug vinden van het wapen op de BO-105's en weet dus niet of het operationeel geweest is of enkel voor testen gebruikt is.





Die minigun heeft er nooit operationeel opgezeten amigo. Is een tof plaatje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#360
Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2018 | 15:24 uur
Her introductie? Ik heb misschien wat gemist maar we hebben nooit een mini-gun gehad op heli's.

Dan heb je iets gemist :D op de toestellen die we voor de AH-64's hadden zaten miniguns! ik ga opzoek naar een afbeelding en post het hierbij als ik het vind.

Got it! op de BO-105's observatiehelikopter's sinds 2003 uitgefaseerd i.v.m. bezuinigingen. En het was niet de voorganger van de AH-64's maar van de Cougars :cute-smile:
Ik kan niks terug vinden van het wapen op de BO-105's en weet dus niet of het operationeel geweest is of enkel voor testen gebruikt is.