Vervanging Dornier 228-212 Kustwacht

Gestart door Parera, 09/08/2020 | 08:03 uur

Parera

#22
Citaat van: ridivek op 19/09/2020 | 01:51 uur
Ik had gewoon een paar nieuwe Do228NG van RUAG verwacht.
Dit lijkt een interim lease oplossing. 2x DHC-8-200 MPA.
De Q400's zijn in productie, de kleinere echt niet meer.

Waarschijnlijk wacht men op de DRA D328eco, of een versimpelde (niet tiltrotor) Leonardo NGCTR. Onder cleansky is ook een nieuwe turboprop (TechTP) ontwikkelt die hiervoor zeer geschikt is.

Ze wachten op niks, het is een lease constructie zoals we dit ook in de West al jaren met succes inzetten. Daarmee zijn de toestellen dus niet van ons maar van een civiel bedrijf uit Canada, als de constructie gelijk is aan die van de West zijn zelfs de piloten in dienst van het civiele bedrijf en slechts de rest van de bemanning in dienst van defensie. Ik verwacht alleen dat de KLU piloten omgeschoold gaan worden naar de Dash-8 zodat die gewoon daarop kunnen gaan vliegen.

Als we al op iets wachten dan is het de herintroductie van de MPA capaciteit en daar zou een lease toestel wel een goede optie zijn omdat je dan bij de introductie van de nieuwe MPA geen ''oude'' toestellen hoeft af te stoten maar simpel het lease contract op te zeggen.

ridivek

#21
Ik had gewoon een paar nieuwe Do228NG van RUAG verwacht.
Dit lijkt een interim lease oplossing. 2x DHC-8-200 MPA.
De Q400's zijn in productie, de kleinere echt niet meer.

Waarschijnlijk wacht men op de DRA D328eco, of een versimpelde (niet tiltrotor) Leonardo NGCTR. Onder cleansky is ook een nieuwe turboprop (TechTP) ontwikkelt die hiervoor zeer geschikt is.

Parera

Citaat van: Poleme op 11/08/2020 | 22:58 uur
Huh ???
Provincial Aerospace of PAL Aerospace, die aan NL 2 kisten verhuurd voor kustwacht taken in de West vliegt of met Maritime Surveillance Beech King Air 200's ten behoeve van de Canadese overheid.  Of in geval voor onze Kustwacht in de Cariben en de overheid van Abu Dhabi (V.A.E.), elk een paar Dash-8's.

De Saab 340 / SF-340A (Saab-Fairchild 340A) maakte haar eerste vlucht in 1983, in 1998 kwam de laatste van de 459 SF-340A/B's van de productie lijn rollen.
Uit de 340 werd de grotere en krachtige Saab 2000 ontwikkeld voor 50 passagiers, dus qua pax aantal vergelijkbaar met de Fokker 50.
Zowel de SF-340 als Saab 2000 staan bekend om hun hoge kruissnelheid en bereik, door hun efficiente vleugel ontwerp.
De Saab 2000 productie a 54 stuks werd in april 1999 beeindigd.

Dus waarom zou men types gaan kiezen die al meer dan 20 jaar niet meer gebouwd worden ?

De Dash-8 / De Havilland Canada-8 is nog steeds in productie.  Op 30 juni 2018 stond de productie teller op 1.249 exemplaren.
Overigens ... de Zweedse kustwacht vliegt met drie Dash-8 Maritime Surveillance Aircraft.   ;)

Enforcer doelt er juist op dat hij een Saab toestel verwacht had bij de Zweden i.p.v. de Dash-8.

Poleme

#19
Citaat van: Enforcer op 10/08/2020 | 21:12 uur
Had een Saab verwacht. :angel:
Huh ???
Provincial Aerospace of PAL Aerospace, die aan NL 2 kisten verhuurd voor kustwacht taken in de West vliegt of met Maritime Surveillance Beech King Air 200's ten behoeve van de Canadese overheid.  Of in geval voor onze Kustwacht in de Cariben en de overheid van Abu Dhabi (V.A.E.), elk een paar Dash-8's.

De Saab 340 / SF-340A (Saab-Fairchild 340A) maakte haar eerste vlucht in 1983, in 1998 kwam de laatste van de 459 SF-340A/B's van de productie lijn rollen.
Uit de 340 werd de grotere en krachtige Saab 2000 ontwikkeld voor 50 passagiers, dus qua pax aantal vergelijkbaar met de Fokker 50.
Zowel de SF-340 als Saab 2000 staan bekend om hun hoge kruissnelheid en bereik, door hun efficiente vleugel ontwerp.
De Saab 2000 productie a 54 stuks werd in april 1999 beeindigd.

Dus waarom zou men types gaan kiezen die al meer dan 20 jaar niet meer gebouwd worden ?

De Dash-8 / De Havilland Canada-8 is nog steeds in productie.  Op 30 juni 2018 stond de productie teller op 1.249 exemplaren.
Overigens ... de Zweedse kustwacht vliegt met drie Dash-8 Maritime Surveillance Aircraft.   ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/08/2020 | 22:00 uur
Dat is nauwelijks een argument om voor de Zweed te kiezen. De Zweed is ongetwijfeld een prima kist, maar waarom een beter alternatief dan de Dash8?

Voor Nederland geen argument maar voor Zweden wel een argument om voor Saab te kiezen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 11/08/2020 | 21:30 uur
Als de Zweedse kustwacht voor Saab vliegtuigen kiest is de kans op export hoger voor Saab. Wat weer goed voor de werkgelegenheid en de economie is in Zweden.

Dat is nauwelijks een argument om voor de Zweed te kiezen. De Zweed is ongetwijfeld een prima kist, maar waarom een beter alternatief dan de Dash8?

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/08/2020 | 21:27 uur
Veelal is er niets mis met Zweedse producten, maar het is wel een zeer mager argument.

Als de Zweedse kustwacht voor Saab vliegtuigen kiest is de kans op export hoger voor Saab. Wat weer goed voor de werkgelegenheid en de economie is in Zweden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 11/08/2020 | 21:15 uur
Heel simpel omdat Saab een Zweeds produkt is.

Veelal is er niets mis met Zweedse producten, maar het is wel een zeer mager argument.

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1


Enforcer

Citaat van: Parera op 10/08/2020 | 19:05 uur
De Zweeds kustwacht heeft ook de Dash-8 als patrouille vliegtuig maar deze zijn iets beter uit gerust dan onze kisten in de West.

http://www.fieldav.com/media/12075/fieldav_dash8mpa_specsheet_final.pdf

Had een Saab verwacht. :angel:

Parera

De Dash-8 is (op basis van de Dash-8 van de KW CARIB) al een hele grote stap voorwaarts voor de KWNL ten opzichte van de Do228's.

De onderstaande informatie is op basis van de civiele versie's van beide toestellen die beschikbaar zijn via publieke bronnen.
Do228 | Dash-8
Lengte:16.56 m | 22.25 m
Spanwijdte: 16.97 m | 25.89 m
Kruissnelheid: 413 km/h  | 535 km/h

Er van uit gaande dat we hier 2 SAR toestellen krijgen en niet 2 MPA kisten en deze vergelijkbaar zijn met de Dash-8's van de KW CARIB. Deze kisten zijn uitgerust met een zoeklicht in de neus, FLIR, Radar en een luik voor het werpen van reddingsvlotten.





De Zweeds kustwacht heeft ook de Dash-8 als patrouille vliegtuig maar deze zijn iets beter uit gerust dan onze kisten in de West.

http://www.fieldav.com/media/12075/fieldav_dash8mpa_specsheet_final.pdf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 10/08/2020 | 15:52 uur
Ja of de CASA C-295 Maritime patrol aircraft ...die is een stukje goedkoper volgens mij kost zo'n kist 50 miljoen euro

Wat mij betreft is de C-295 is prima kustwaterkist maar niet het middel wat je wil inzetten als we ooit de MPA rol, ook ver van huis en in het bijzonder in de ASW rol, weer mogen oppakken.

Oorlogsvis

#8
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/08/2020 | 09:46 uur
Volledig.

Het zou anders zijn als Den Haag de MLD nieuw leven in zou blazen met een squadron MPA's, dan zou mijn voorkeur absoluut uitgaan naar 8-12 P8A Poseidons, deze kist is dan natuurlijk ook geschikt voor Kustwachttaken.
Ja of de CASA C-295 Maritime patrol aircraft ...die is een stukje goedkoper volgens mij kost zo'n kist 50 miljoen euro