‘Speciale medaille voor gesneuvelden’

Gestart door -Peter-, 31/01/2008 | 12:46 uur

Mourning

Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 20:55 uur
Citaat van: Enforcer op 23/10/2008 | 20:34 uur
Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 20:32 uur
Citaat
Kan mijn vrouw ook wel een krijgen...........

Alle vrouwen verdienen, wat mij betreft, de hoogste onderscheiding.....

Ik mis nu een telefoonnummer, zodat ze je kunnen bellen. :o ;)

PM mag ook. Ik wil het nationale telefoon netwerk niet plat leggen  :angel:

;D ;D ;D
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: :) painf op 23/10/2008 | 19:40 uur
Zijn jullie ook tegen rood erekoort, kruis van verdienste of andere oorkonde's / medailles omdat je er toch gewoon voor betaald krijgt?(Ros, Kap Rob)

Ik heb helemaal niets tegen onderscheidingen die getoonde dapperheid tijdens militaire activiteiten zichtbaar maken. Maar dat vind ik wat anders dan iedereen die een schot gelost heeft een of andere insigne toekennen. Zoals de kok geen speciaal kookinsigne krijgt omdat hij in Uruzgan heeft gekokkereld, de helisleutelaar omdat hij zorgt dat de heli's kunnen vliegen en de pleeschoonmaker omdat hij de plee's schoonmaakt. Al deze collega's doen hun werk, net zoals de infanterist doet waarvoor hij (zij) is opgeleid; namelijk het vuurwapen gebruiken. En omdat er gediend wordt op een missie, krijgt men daarvoor een herinneringsmedaille. Als je iets hebt gedaan wat boven je "normale werk" uitstijgt, kun je wat mij betreft zes medailles/insignes opgespeld krijgen. Dat is dus voor mij het verschil.

Bovendien is het een crime te bepalen wie daar dan voor in aanmerking komen. De infanterist die een paar schoten lost wel en zijn collega op patrouille die zwetend op de paden hoopt niet op bermbommen te rijden niet? De Apache-piloot die met een hellfire z'n collega's op de grond te hulp schiet wel, maar een F-16-piloot die overscherend met nabranders aan hetzelfde bereikt niet? Hoeveel situaties wil je voorgeschoteld krijgen als "gevechtsinsige-beoordelingscommissie"?

Cobra4

Citaat van: Big IE op 23/10/2008 | 14:04 uur
En de suggestie die ik las dat militairen kunstmatig gevechtscontacten zouden creeëren om maar voor dat insigne in aanmerking te komen is al helemaal ziekelijk!


Ah, mijn suggestie!  Nou ja suggestie...  Als ik sommige jonge collega's van LMB die ik heb gesproken op hun woorden mag geloven zit ik er helemaal niet ver naast. Helaas..........
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

#53
Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 20:32 uur
Mijn job is om zo veel mogelijk voor mijn baas te verkopen en daar krijg ik goed voor betaald. Een bonus voor mijn prestatie zal ik beslist niet accepteren omdat ik mijn prestatie alleen maar kan leveren als er goede producten worden gemaakt en op tijd bij de klanten worden afgeleverd.


:o  Leuk dat je dit als vergelijking gebruikt met een gevechtssituatie in combinatie met de badge!  :o

:) painf

Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 20:32 uur
Citaat
We gaan toch ook niet roepen dat we een rood erekoord willen omdat we als instructeur zo goed reanimatie lessen hebben gegeven
Natuurlijk niet. Het is je taak om de cursist zo goed mogelijk op te leiden..........krijg je ook goed voor betaald hoop ik ?.  :)


Dat bedoel ik! :) Hij verdient hem voor wat hij gedaan heeft, en ik als instructeur of kok niet!

:) painf

#51
Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 20:32 uur


Zijn jullie ook tegen rood erekoort, kruis van verdienste of andere oorkonde's / medailles


Nee. ik niet omdat iedereen voor deze onderscheidingen in aanmerking kan komen.

Voor de badge is dat ook mogelijk! Ik weet niet waar jij de laatste jaren bent geweest maar het zijn niet alleen infanteristen die buiten de poort komen.


Ros

Citaat van: Enforcer op 23/10/2008 | 20:34 uur
Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 20:32 uur
Citaat
Kan mijn vrouw ook wel een krijgen...........

Alle vrouwen verdienen, wat mij betreft, de hoogste onderscheiding.....

Ik mis nu een telefoonnummer, zodat ze je kunnen bellen. :o ;)

PM mag ook. Ik wil het nationale telefoon netwerk niet plat leggen  :angel:

Enforcer

Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 20:32 uur
Citaat
Kan mijn vrouw ook wel een krijgen...........

Alle vrouwen verdienen, wat mij betreft, de hoogste onderscheiding.....

Ik mis nu een telefoonnummer, zodat ze je kunnen bellen. :o ;)

Ros

Mijn job is om zo veel mogelijk voor mijn baas te verkopen en daar krijg ik goed voor betaald. Een bonus voor mijn prestatie zal ik beslist niet accepteren omdat ik mijn prestatie alleen maar kan leveren als er goede producten worden gemaakt en op tijd bij de klanten worden afgeleverd.

Citaat
Zijn jullie ook tegen rood erekoort, kruis van verdienste of andere oorkonde's / medailles

Nee. ik niet omdat iedereen voor deze onderscheidingen in aanmerking kan komen.

Citaat
We gaan toch ook niet roepen dat we een rood erekoord willen omdat we als instructeur zo goed reanimatie lessen hebben gegeven

Natuurlijk niet. Het is je taak om de cursist zo goed mogelijk op te leiden..........krijg je ook goed voor betaald hoop ik ?.  :)

Citaat
Kan mijn vrouw ook wel een krijgen...........

Alle vrouwen verdienen, wat mij betreft, de hoogste onderscheiding.....

:) painf

#47
Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 13:08 uur
Citaat van: Ros op 23/10/2008 | 13:08 uur



Als de kok of techneut zijn of haar werk tijdens de missie niet goed doet kan de voor een combatbadge in aanmerking komende infanterist het wel schudden.
Ik vergelijk deze actie dan maar met een voetbalteam. De actieve veldspelers krijgen een gouden plak op de Spelen als ze winnnen de mensen op de bank niet.

Nee........hooguit vaststellen dat zij hun werk goed gedaan hebben (wwar zij ook voor betaald worden). Vergeet niet dat wij een beroepsleger hebben waar mensen gewoon betaald worden voor het werk dat zij doen, en vooraf bekend zijn met de eventuele risico's die kleven aan een verkozen functie.


Vergelijkingen met een voetbalteam vind ik wel ver gezocht trouwens, maar roepen daar voor krijgen ze betaald en dat is hun werk dus geen recht op een combat badge is wel erg kortzichtig. Zijn jullie ook tegen rood erekoort, kruis van verdienste of andere oorkonde's / medailles omdat je er toch gewoon voor betaald krijgt?(Ros, Kap Rob)

Verder weten we dat we niet zonder al die koks, techneuten en andere ondersteunende collega's kunnen. Maar te roepen als deze geen Combat badge krijgen voor een maaltijd die ze gemaakt hebben, dan jullie ook niet vind ik een beetje krom.
We gaan toch ook niet roepen dat we een rood erekoord willen omdat we als instructeur zo goed reanimatie lessen hebben gegeven, waardoor een cursist een verdient heeft door iemand zijn leven te redden. Kan mijn vrouw ook wel een krijgen voor de maaltijd waardoor ik zo goed een les kon geven.

Gr :) painf

Ros

#46
Ik vergelijk deze actie dan maar met een voetbalteam. De actieve veldspelers krijgen een gouden plak op de Spelen als ze winnnen de mensen op de bank niet.

Citaat van: Big IE op 23/10/2008 | 14:04 uur
Zou jij het dan écht jouw collega's niet gunnen dat hun inzet tijdens gevechtsacties tot een insigne zou leiden ?.

Nee........hooguit vaststellen dat zij hun werk goed gedaan hebben (wwar zij ook voor betaald worden). Vergeet niet dat wij een beroepsleger hebben waar mensen gewoon betaald worden voor het werk dat zij doen, en vooraf bekend zijn met de eventuele risico's die kleven aan een verkozen functie.

Een blijk van waardering in de vorm van een medaille of weet ik veel is prima maar dan voor iedereen. Ongeacht rang,stand of functie.

KapiteinRob

En ik maar denken dat militairen gewoon betaald kregen voor hun werk, wat voor werk dan ook....... ::)

Big IE

Als je als collega (zijnde kok/techneut/hospik) ziet dat jouw infanteriecollega's de poort verlaten voor een risicovolle verkenning en terug komen met een beschadigd voertuig, gewonden of nog erger als gevolg van gevechtshandelingen. Zou jij het dan écht jouw collega's niet gunnen dat hun inzet tijdens gevechtsacties tot een insigne zou leiden? Hoeveel van die koks, admeurs en techneuten zullen bij zichzelf niet gedacht hebben 'wat ben ik toch blij dat ik op dit relatief veilige kamp mag blijven'?

Dus waarom dit insigne gelijk maar zien als een soort splijtzwam? En de suggestie die ik las dat militairen kunstmatig gevechtscontacten zouden creeëren om maar voor dat insigne in aanmerking te komen is al helemaal ziekelijk!

Ros

Citaat van: Big IE op 23/10/2008 | 10:57 uur
Wat dat betreft heb ik wel eens het gevoel dat het niet uitmaakt wat defensie beslist of planned; kritiek en hoon komen toch wel. Dat zie je vooral op dit forum erg. Even los wat ik zelf van zo'n insigne vind.

Uiteindelijk gaat het er om wat Defensie doet of juist niet doet wat de "kritiek en hoon" oproept. Als organisatie moet je niet  roepen "een team, een taak", en in dezelfde adem met twee maten gaan meten. In mijn beleving is Defensie een club waarin iedere werknemer onmisbaar is voor een goede bedrijfsvoering.

Als de kok of techneut zijn of haar werk tijdens de missie niet goed doet kan de voor een combatbadge in aanmerking komende infanterist het wel schudden.

Daarmee is de kritiek en hoon op de acties van Defensie wat mij betreft verantwoord...................

Mourning

Citaat van: Big IE op 23/10/2008 | 10:57 uur
Nadeel van dit soort medailles en termen is dat de een de ander het niet gunt of dat iedereen vindt dat hij/zij er voor in aanmerking moet komen etc.

Degenen die er niet voor in aanmerking komen zullen waarschijnlijk als eerste het nut van zo'n insigne aanvechten, terwijl weer anderen vinden dat ook zij in aanmerking moeten komen.

Wat dat betreft heb ik wel eens het gevoel dat het niet uitmaakt wat defensie beslist of planned; kritiek en hoon komen toch wel. Dat zie je vooral op dit forum erg. Even los wat ik zelf van zo'n insigne vind.

Volledig mee eens!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).