‘Speciale medaille voor gesneuvelden’

Gestart door -Peter-, 31/01/2008 | 12:46 uur

Big IE

#41
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 18:54 uur
Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 18:35 uur
Ik heb geen weerstand tegen de Combat Badge op zich, maar tegen de beperkte groep waar hij voor bestemd is terwijl er zo veel meer mensen betrokken zijn bij het zelfde gevecht. Zo lang dat niet wordt aangepast voldoet ons huidige decoratie stelsel prima.

Nou dan is er toch niets aan de hand. Iedereen betrokken bij het gevecht krijgt er een, en dat is niet alleen Jan de infanterist. Ook denk ik dat de mensen die op het kamp blijven en zelf geen gevaar lopen tijdens zo'n gevecht het geen probleem vinden dat deze jongens en meiden een badge krijgen.

Nadeel van dit soort medailles en termen is dat de een de ander het niet gunt of dat iedereen vindt dat hij/zij er voor in aanmerking moet komen etc.

Degenen die er niet voor in aanmerking komen zullen waarschijnlijk als eerste het nut van zo'n insigne aanvechten, terwijl weer anderen vinden dat ook zij in aanmerking moeten komen.

Wat dat betreft heb ik wel eens het gevoel dat het niet uitmaakt wat defensie beslist of planned; kritiek en hoon komen toch wel. Dat zie je vooral op dit forum erg. Even los wat ik zelf van zo'n insigne vind.

Toen ik een tijd geleden de toenmalige kritiek op de 'lage' VN-toelage hekelde (men weigerde een bijdrage te geven aan tsunamislachtoffers omdat men door de lage uitzendtoelage aan de bedelstaf zou zijn geraakt), kreeg ik de hele goegemeente over mij heen, o.a. omdat 'ZE' (de militairen die toen in Irak waren) zoveel gevaar liepen en wij onze militairen met een grijpstuiver beloonden ten opzichte van Engelse en US-militairen. Kennelijk vond men toen dat de gevaren die men liep tijdens een uitzending verdisconteerd moesten worden in de beloning. En nu, terwijl onze mannen en vrouwen zijn uitgezonden t.b.v. een missie met kennelijk veel hogere risico's, zouden die gevaren ineens niet meer mee mogen tellen t.a.v. een uit te reiken insigne? Ik weet het niet, maar komt op mij heel dubbel over.


:) painf

#39
Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 20:29 uur


Ik weet het omdat ik zelf heb meegemaakt. En nog zie ik niets in een aparte Combat Badge.

Ik ook en zie hier wel wat in! Je hebt zelf de keuze een aan te nemen, en aangezien jij voor niet en ik voor wel zou kiezen zal ik tenminste iedereen daar in respecteren. Maar te roepen NEE iedereen gewoon dezelfde medaille als de rest vind ik kortzichtig.

I rest my case

Gr  :) Painf

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 20:22 uur

Toch blij dat er nog veel mensen anders over denken, en dit niet zien als indruk maken op een ander. En "weten" is altijd nog heel wat anders dan zelf meemaken!

Ik weet het omdat ik zelf heb meegemaakt. En nog zie ik niets in een aparte Combat Badge.
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

#37
Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 20:13 uur

Dat is er al, de medaille die een ieder ontvangt na, of soms al tijdens, een uitzending.
Meer is niet nodig.

Toch blij dat er nog veel mensen anders over denken, en dit niet zien als indruk maken op een ander. En "weten" is altijd nog heel wat anders dan zelf meemaken!

Cobra4

Citaat van: Arjen_d op 22/10/2008 | 20:09 uur
als er zoveel heisa om is waarom dan niet gewoon 1 simpel speldje

erkenning voor een ieder gelijk, lintje voor minister in den Haag en jan soldaat aan het front!

toch een pot nat! toch?

Dat is er al, de medaille die een ieder ontvangt na, of soms al tijdens, een uitzending.
Meer is niet nodig.
Peloton 3 602 Sqn

Arjen_d

als er zoveel heisa om is waarom dan niet gewoon 1 simpel speldje

erkenning voor een ieder gelijk, lintje voor minister in den Haag en jan soldaat aan het front!

toch een pot nat! toch?

:) painf

#34
Citaat van: Ros op 22/10/2008 | 19:56 uur
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:33 uur
Dragen op het gevechtspak zie ik wat minder zitten. Vind niet dat je hiermee te koop moet lopen op de kazerne, dit om te voorkomen dat er onderscheid in persoon wordt gemaakt omdat hij wel of niet een combat badge heeft.

Ik zou het ook liever op het DT dragen...........maakt meer indruk als je dan naast de kok of sleutelaar staat opgesteld die ook uitgezonden zijn geweest  :-X

Lol dit gaat niet om indruk te maken!

Ros

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:33 uur
Dragen op het gevechtspak zie ik wat minder zitten. Vind niet dat je hiermee te koop moet lopen op de kazerne, dit om te voorkomen dat er onderscheid in persoon wordt gemaakt omdat hij wel of niet een combat badge heeft.

Ik zou het ook liever op het DT dragen...........maakt meer indruk als je dan naast de kok of sleutelaar staat opgesteld die ook uitgezonden zijn geweest  :-X

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 19:40 uur
Denken of voelen? Maar iedereen die ik ken en in aanmerking komt zal hem aannemen.

Het gevecht opzoeken voor een badge lijkt me niet, als ze dit voor een badge doen hoop ik niet dat ze mijn IPOD willen. Geef je groot gelijk dat het zorgelijk is wat je gehoord hebt in die gesprekken, en dat dit niet de beweegredenen op bij defensie te komen.


Weten.  En er is een groot verschil tussen een aangeboden badge weigeren of er één willen hebben.
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 19:14 uur
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 19:09 uur


Ik denk dat ik wel weet wat er in militairen omgaat voor, tijdens en na het gevecht. En ik ken niemand die daar extra erkenning voor wil hebben. Erkenning ok, maar extra erkenning. Nee nergens voor nodig.

En JA ik ben bang dat er wel collega's zijn die een gevecht opzoeken om maar die badge te gaan krijgen. En dan zoek ik toch maar in de hoek van LMB. Tenminste als ik terug mag denken aan gesprekken die ik met een aantal van hen heb gehad over hun beweegredenen om bij LMB te gaan.

Denken of voelen? Maar iedereen die ik ken en in aanmerking komt zal hem aannemen.

Het gevecht opzoeken voor een badge lijkt me niet, als ze dit voor een badge doen hoop ik niet dat ze mijn IPOD willen. Geef je groot gelijk dat het zorgelijk is wat je gehoord hebt in die gesprekken, en dat dit niet de beweegredenen op bij defensie te komen.

Cobra4

Citaat van: Mourning op 22/10/2008 | 19:16 uur
Ik sluit me volledig aan bij :) painf. Het lijkt wel of sommigen zich achtergesteld voelen omdat ze hier niet voor in aanmerking komen...

Mij lijkt het juist dat sommigen zich boven anderen willen stellen en daarom een extra beloning willen voor werk waarvoor ze al een medaille gaan krijgen.
Peloton 3 602 Sqn

Mourning

Ik sluit me volledig aan bij :) painf. Het lijkt wel of sommigen zich achtergesteld voelen omdat ze hier niet voor in aanmerking komen...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 19:09 uur
Aha daar draait het om. Ik denk dat je niet weet wat er in militairen omgaat voor / tijdens of na zo'n gevecht! als ze daar een stukje extra erkenning voor krijgen denk ik dat het prima is. En NEE het zijn geen padvinders of cowboys die het gevecht opzoeken om een badge te verdienen.

Ik denk dat ik wel weet wat er in militairen omgaat voor, tijdens en na het gevecht. En ik ken niemand die daar extra erkenning voor wil hebben. Erkenning ok, maar extra erkenning. Nee nergens voor nodig.

En JA ik ben bang dat er wel collega's zijn die een gevecht opzoeken om maar die badge te gaan krijgen. En dan zoek ik toch maar in de hoek van LMB. Tenminste als ik terug mag denken aan gesprekken die ik met een aantal van hen heb gehad over hun beweegredenen om bij LMB te gaan.
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 19:02 uur
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 18:54 uur
Ook denk ik dat de mensen die op het kamp blijven en zelf geen gevaar lopen tijdens zo'n gevecht het geen probleem vinden dat deze jongens en meiden een badge krijgen.

Ik denk dat als er nu militairen zijn die zich bezig houden met het krijgen van een Combat Badge zij beter bij de padvinders kunnen gaan spelen dan bij defensie werken. Ik snap niet dat mensen een extra badge willen terwijl er al een medaille onderweg is.



Aha daar draait het om. Ik denk dat je niet weet wat er in militairen omgaat voor / tijdens of na zo'n gevecht! als ze daar een stukje extra erkenning voor krijgen denk ik dat het prima is. En NEE het zijn geen padvinders of cowboys die het gevecht opzoeken om een badge te verdienen.