‘Speciale medaille voor gesneuvelden’

Gestart door -Peter-, 31/01/2008 | 12:46 uur

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 18:54 uur
Ook denk ik dat de mensen die op het kamp blijven en zelf geen gevaar lopen tijdens zo'n gevecht het geen probleem vinden dat deze jongens en meiden een badge krijgen.

Ik denk dat als er nu militairen zijn die zich bezig houden met het krijgen van een Combat Badge zij beter bij de padvinders kunnen gaan spelen dan bij defensie werken. Ik snap niet dat mensen een extra badge willen terwijl er al een medaille voor het zelfde werk onderweg is.

Peloton 3 602 Sqn

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 18:54 uur

Nou dan is er toch niets aan de hand. Iedereen betrokken bij het gevecht krijgt er een, en dat is niet alleen Jan de infanterist.

Dat gebeurt toch al in de vorm van een medaille?  ;)
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 18:35 uur
Ik heb geen weerstand tegen de Combat Badge op zich, maar tegen de beperkte groep waar hij voor bestemd is terwijl er zo veel meer mensen betrokken zijn bij het zelfde gevecht. Zo lang dat niet wordt aangepast voldoet ons huidige decoratie stelsel prima.

Nou dan is er toch niets aan de hand. Iedereen betrokken bij het gevecht krijgt er een, en dat is niet alleen Jan de infanterist. Ook denk ik dat de mensen die op het kamp blijven en zelf geen gevaar lopen tijdens zo'n gevecht het geen probleem vinden dat deze jongens en meiden een badge krijgen.

Cobra4

Ik heb geen weerstand tegen de Combat Badge op zich, maar tegen de beperkte groep waar hij voor bestemd is terwijl er zo veel meer mensen betrokken zijn bij het zelfde gevecht. Zo lang dat niet wordt aangepast voldoet ons huidige decoratie stelsel prima.
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 17:59 uur
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:56 uur


Maar dan sla je in mijn ogen, en al eerder in dit topic genoemd, een heleboel collega's over die net zo belangrijk zijn maar niet direct deelnemen aan gevechtsacties.  De kannonier die de infanterist uit de brand helpt met zijn welgemikte 155mm granaat kan naar zo'n badge fluiten.

Helemaal waar! Ook de foef die de munitie brengt is even belangrijk. Alleen daar draait het niet om met deze badge. je geeft de zhkh instructeur ook geen rode koort als zijn cursist iemand het leven heeft gered.

Maar waarom die weerstand tegen een Combat badge? Zie veel mooie zinnen maar krijg er vreemd gevoel bij.

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:56 uur
Ik vind dat deze er wel bij kan. Combat Badge is internationaal al lang gebruikt en vind het geen probleem dat deze ingevoerd wordt binnen defensie. Zichtbaar dragen op gevechtspak niet, maar op DT prima.

Maar dan sla je in mijn ogen, en al eerder in dit topic genoemd, een heleboel collega's over die net zo belangrijk zijn maar niet direct deelnemen aan gevechtsacties.  De kannonier die de infanterist uit de brand helpt met zijn welgemikte 155mm granaat kan naar zo'n badge fluiten.
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 17:50 uur
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:47 uur

Speciaal??? Helemaal niet! Ze kunnen hun werk nooi uitvoeren als de rest er niet is. Als je wel onder vuur ligt is zelfs de man in de OPS nog je grootste vriend en alles wat klaar staat voor jou en je maten. Dit heeft helemaal niets met speciaal te maken.

Dat ben ik helemaal met je eens. Daarom snap ik ook niet dat er nu een speciale Combat Badge moet komen. Ik denk dat het huidige decoratie syteem goed genoeg is voor Nederland.

Ik vind dat deze er wel bij kan. Combat Badge is internationaal al lang gebruikt en vind het geen probleem dat deze ingevoerd wordt binnen defensie. Zichtbaar dragen op gevechtspak niet, maar op DT prima.

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:47 uur

Speciaal??? Helemaal niet! Ze kunnen hun werk nooi uitvoeren als de rest er niet is. Als je wel onder vuur ligt is zelfs de man in de OPS nog je grootste vriend en alles wat klaar staat voor jou en je maten. Dit heeft helemaal niets met speciaal te maken.

Dat ben ik helemaal met je eens. Daarom snap ik ook niet dat er nu een speciale Combat Badge moet komen. Ik denk dat het huidige decoratie syteem goed genoeg is voor Nederland.
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 17:42 uur
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:40 uur

Voor sommige mensen is het denk ik een stuk erkenning, maar weet dat dit wel leeft binnen de gevechtseenheden.

Voor erkenning hebben we toch de medailles? Of vinden de gevechtseenheden zich speciaal?

Speciaal??? Helemaal niet! Ze kunnen hun werk nooi uitvoeren als de rest er niet is. Als je wel onder vuur ligt is zelfs de man in de OPS nog je grootste vriend en alles wat klaar staat voor jou en je maten. Dit heeft helemaal niets met speciaal te maken.

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:40 uur

Voor sommige mensen is het denk ik een stuk erkenning, maar weet dat dit wel leeft binnen de gevechtseenheden.

Voor erkenning hebben we toch de medailles? Of vinden de gevechtseenheden zich speciaal?
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

Citaat van: Cobra4 op 22/10/2008 | 17:37 uur
Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:33 uur
Ik vind het prima dat deze nederlandse "Combat Badge"er komt. Hoop dan ook zelf nog een te mogen ontvangen voor mijn laatste missie.

Groeten :) Painf

Is een badge dan zo belangrijk!?

Voor sommige mensen is het denk ik een stuk erkenning, maar weet dat dit wel leeft binnen de gevechtseenheden.

Cobra4

Citaat van: :) painf op 22/10/2008 | 17:33 uur
Ik vind het prima dat deze nederlandse "Combat Badge"er komt. Hoop dan ook zelf nog een te mogen ontvangen voor mijn laatste missie.

Groeten :) Painf

Is een badge dan zo belangrijk!?
Peloton 3 602 Sqn

:) painf

#14
Ik vind het prima dat deze nederlandse "Combat Badge"er komt. Hoop dan ook zelf nog een te mogen ontvangen voor mijn laatste missie.

Dragen op het gevechtspak zie ik wat minder zitten. Vind niet dat je hiermee te koop moet lopen op de kazerne, dit om te voorkomen dat er onderscheid in persoon wordt gemaakt omdat hij wel of niet een combat badge heeft.

Groeten :) Painf

KapiteinRob

Citaat van: jonas op 22/10/2008 | 12:43 uur
In aanmerking komen zij die deelnamen aan een militaire operatie waarbij sprake was van vijandelijk optreden met direct vuur of vergelijkbare gevechtsomstandigheden. Betrokkene moet in overeenstemming met de geldende rules of engagement hebben deelgenomen aan het gevecht.

Iets waarvan mijn inschatting is dat het aan waarderingsinflatie onderhevig zal zijn, gezien de berichten over dagelijkse vuurwissellingen in Uruzgan.

Citaat van: Ros op 22/10/2008 | 13:06 uur
Je zal maar terugkomen van de uitzending zonder medaille voor deelname aan gevechtshandelingen........ :-\. Misschien een tip om er een eerste, tweede en derde klasse aan toe te voegen. Hevig gevochten, een beetje minder en bijna deelgenomen aan het gevecht.

Misschien ook een vierde klasse voor collega's die op patrouille meegingen en midden in een vuurgevecht zaten maar niet daadwerkelijk delnamen doordat ze bezig waren een gewonde te verzorgen, weggewaaid geld bijeen te schrapen of dat hun wapen dienst weigerde. En natuurlijk een 5e graad voor al die mietjes die 4 maanden op het kamp zaten doordat ze geen infanterist waren maar daar hun noodzakelijke werk deden. Wellicht een 5e graad met ster als er een of ander projectiel op je kanp is afgevuurd (wel een keer terugschieten anders voldoe je natuurlijk niet aan de eisen.

Citaat van: Ros op 22/10/2008 | 13:06 uur
Sorry voor het cynisme maar dit zijn zo van de po gerukte acties waar ik slecht tegen kan.

Jij niet alleen.


Ros

Met het uitbreiden van het assortiment medailles, oorkondes en aanverwante blijken van waardering is het personeelstekort waarschijnlijk snel opgelost.

Je zal maar terugkomen van de uitzending zonder medaille voor deelname aan gevechtshandelingen........ :-\. Misschien een tip om er een eerste,tweede en derde klasse aan toe te voegen. Hevig gevochten, een beetje minder en bijna deelgenomen aan het gevecht.

Sorry voor het cynisme maar dit zijn zo van de po gerukte acties waar ik slecht tegen kan.