Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

NEDS 2023
( KF51 stond er ook  ;)  :big-smile:, ik hoop dat Onno hem ook mooi vind  ;D )

NEDS 2023 is het jaarlijkse symposium van de NIDV (Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid). Op deze dag, met een hoog reüniegehalte, laat de Nederlandse industrie zien welke producten ze heeft voor defensie en veiligheid. Bezoekers uit de branche en overheid kunnen dan op een plek een rijk scala aan producten, diensten en innovaties zien en spreken met de specialisten uit de industrie.

https://www.dutchdefencepress.com/neds-2023/

Harald

Nederlandse en Australische fregatten aan basis succesjaar Schiedams bedrijf RH Marine

Voor de Schiedamse systeemintegrator RH Marine is 2023 een uiterst succesvol jaar. Het bedrijf realiseerde een record 'order intake' dankzij contracten die het sloot met Defensie voor de ASW-fregatten voor Nederland en België, de Hunterklasse-fregatten voor Australië en diverse contracten in Zuidoost-Azië, zo laat RH Marine weten aan Marineschepen.nl.

.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/RH-Marine-Nederlandse-en-Australische-fregatten-aan-basis-succesjaar-281123.html

Harald

Contract getekend, 5 stuks Groundmaster 200 voor de Denen.

De keuze voor de overname via de Nederlandse staat is gemaakt op basis van een gedegen marktanalyse, waaruit is gebleken dat niet alleen de GM 200 MM/C van Thales aan alle operationele en technische eisen voldoet, maar ook door deze overeenkomst dat we de nieuwe radars zo snel mogelijk geleverd kunnen krijgen. De radars die wij ontvangen zijn dus identiek aan de door Nederland gekozen configuratie.

Nieuwe mobiele radars voor luchtruimbewaking  (vertaald via Google Translate)

De Material and Procurement Agency (FMI) van het Ministerie van Defensie heeft zojuist een overeenkomst getekend met de Nederlandse defensie over de aanschaf van nieuwe mobiele radars voor luchtruimbewaking. De radars zijn van het type GM200 MM/C van Thales. De overname vindt plaats als een zogenaamde Government-to-Government-overname tussen Denemarken en Nederland, waarbij o.a. resulteert in een snellere levering van de radars.

Door FMICOM

Er werd over de hele linie gelachen toen zowel luitenant-generaal Kim Jesper Jørgensen, hoofd van FMI, als vice-admiraal Jan Willem Hartman, hoofd van het Nederlandse Materieel en IT Kommando COMMIT (Commando Materieel en IT), de overeenkomst tekenden voor de overname van vijf nieuwe Multi Mission Radars (MMR) van Thales. De nieuwe radars zullen worden gebruikt voor luchtruimbewaking in Denemarken.

"Ik ben erg blij dat we nu nieuwe, mobiele radars aanschaffen voor luchtruimbewaking. Dit is een geavanceerde capaciteit die de strijdkrachten hard nodig hebben, niet in de laatste plaats in de huidige ernstige veiligheidsbeleidssituatie. Tegelijkertijd ben ik blij dat we de radars verwerven via een overeenkomst met de Nederlandse defensie, waardoor we snel kunnen leveren tegen een concurrerende prijs. Dit is een voorbeeld van hoe wij bij FMI onze manier van inkopen veranderen, zodat we in plaats van traditionele, tijdrovende aanbestedingen kiezen voor snellere inkoopmethoden, in dit geval samen met onze naaste bondgenoot Nederland", zegt luitenant-generaal Kim Jesper Jørgensen.

Ook vice-admiraal Jan Willem Hartman benadrukt het belang van samenwerking:

"Samenwerking is belangrijk, vooral tussen de kleinere landen in Europa. De verwerving van de MMR is een voorbeeld van hoe bondgenoten elkaar kunnen helpen hun verdediging te versterken door het gebruik van interoperabel materieel. Daarnaast is het een voordeel dat zowel Denemarken als Nederland identieke configuraties van de radars hebben, omdat dit samenwerking aan identieke toekomstige updates en ondersteuning mogelijk maakt", zegt het hoofd van het Nederlandse Materieel en IT Commando.

Softwaregebaseerde en zeer mobiele radar
De radars zijn zogenaamde Multi Mission Radars, die dankzij de geavanceerde software van de radars verschillende soorten surveillancetaken kunnen uitvoeren. Bij de Deense defensie moeten de radars door de luchtmacht worden ingezet voor surveillance tegen vliegtuigen, maar ook in b.v. In Nederland worden ze ook gekocht voor artillerielagering, d.w.z. detectie van de artilleriegranaten van de vijand en daarmee de positie van de vijandelijke kanonnen die de granaten afvuurden. In Denemarken moeten de nieuwe mobiele radars een aanvulling vormen op de huidige grote stationaire radars, zodat de monitoring van het Deense luchtruim – vooral op lagere hoogten – wordt verbeterd in relatie tot het detecteren van zowel vliegtuigen, helikopters, drones als raketten.

De radar zelf wordt geleverd op basis van een standaard 20" containerframe, dat zowel op de grond kan worden geplaatst als op defensievrachtwagens kan worden gemonteerd. Omdat de radar zelf snel kan worden opgezet en ingepakt om van positie te veranderen, is hij ook uiterst mobiel. De nieuwe radars moeten de huidige mobiele RAC-3D-radars van Defensie vervangen, evenals het luchtwaarschuwingsgedeelte van de Scanter 4000-radars.

https://www.fmi.dk/da/nyheder/2023/nye-mobile-radarer-til-luftrumsovervagning/




Reinier

Citaat van: Parera op 27/10/2023 | 12:30 uurNot guts, no Hollands Glorie! - sectoragenda maritieme maakindustrie

Dit zou in theorie betekenen dat TKMS afvalt voor de vWalrus en de 2 kandidaten Saab-Damen & Naval Group-IHC over blijven.
Naval Group -IHC (...) als NL het print papier mag leveren aan Naval dan is het al veel. Wellicht dat IHC de vlaggenmast en als het mee zit nog een paar stootboeien mag leveren, mocht Naval de offerte winnen, maar de Fransozen gaan ons echt niet meer gunnen.

Huzaar1

Dat is echt een investering die meetelt hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2019
Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2023 | 14:46 uurMaakt niet uit, ze wilden een sub paradijs in NL neerzetten stond me bij.

Ja, maar volgens mij is dat plan al los gelaten daar staat me iets van bij.

* Edit: Ik heb even een zoekertje op google gedaan maar als ik het zo lees staat dit plan nog wel. Opvallend is dat de staatssecretaris in 2022 ook precies de benaming gebruikte van TKMS in een schrijven naar de tweedekamer. Hij benoemde dat Den Helder een ''submarine maintenance valley'' moet worden, dat is toch bijzonder omdat alleen TKMS dat aan bied. Saab bied ook wel onderhoud in Den Helder aan maar niet met die term.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2023 | 14:46 uurMaakt niet uit, ze wilden een sub paradijs in NL neerzetten stond me bij.
Dat is voor mijn gevoel een worst van de Duitsers die ons wordt voorgehouden. Komt niks van.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/10/2023 | 14:24 uurHoezo? De Duitsers hebben geen Nederlandse partner dus onze eigen industrie heeft niks aan de bouw van de boten en dat is juist waar dit document over gaat het versterken van onze marine/maritieme bouw capaciteit.

Nog een interessant stuk in het document zijn de plannen voor het ontwikkelen van een Small Modular Reactor (SMR) voor de marine/ maritieme industrie.

Maakt niet uit, ze wilden een sub paradijs in NL neerzetten stond me bij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2023 | 13:10 uurNee want de plannen van de Duutsers versterken juist de nationale scheepsindustrie. Zij het niet direct in de boot, wel in de instandhouding.

Hoezo? De Duitsers hebben geen Nederlandse partner dus onze eigen industrie heeft niks aan de bouw van de boten en dat is juist waar dit document over gaat het versterken van onze marine/maritieme bouw capaciteit.

Nog een interessant stuk in het document zijn de plannen voor het ontwikkelen van een Small Modular Reactor (SMR) voor de marine/ maritieme industrie.

Huzaar1

Nee want de plannen van de Duutsers versterken juist de nationale scheepsindustrie. Zij het niet direct in de boot, wel in de instandhouding.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2014
Not guts, no Hollands Glorie! - sectoragenda maritieme maakindustrie

De sectoragenda geeft aan hoe belangrijk de scheepsbouw is voor Nederland. Er wordt gekeken waar de kansen liggen. Hoe de maritieme sector weer versterkt kan worden. En hoe onwenselijke afhankelijkheden op bijvoorbeeld veiligheidsgebied voorkomen kunnen worden.

Download (.pdf)

Ik denk dat er een heel belangrijk stukje tekst in het document staat:

''De Koninklijke Marine gaat een groot deel van haar vloot vervangen. Opdrachten vanuit het belang van nationale veiligheid houdt Nederland in eigen huis.''

Dit zou in theorie betekenen dat TKMS afvalt voor de vWalrus en de 2 kandidaten Saab-Damen & Naval Group-IHC over blijven.

Parera

Overheid en industrie investeren flink in innovatie scheepsbouw

Bedrijven en toeleveranciers in onder meer de scheepvaart en scheeps- en marinebouw vormen de maritieme maakindustrie. Die sector is van groot belang voor de veiligheid, de energietransitie en de economie van Nederland. De industrie staat echter onder druk. De overheid en sector investeren daarom onder meer € 60 miljoen in innovatie in 2024 en 2025.

Dit melden de betrokken bewindspersonen vandaag aan de Tweede Kamer. Namens Defensie is dat staatssecretaris Christophe van der Maat. Daarnaast zijn dat de ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) en Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat).

Sectoragenda
Nederland is een sterke internationale speler in de maritieme maakindustrie. Dat moet zo blijven om uitdagingen aan te kunnen, onder meer op het gebied van verduurzaming, digitalisering en veiligheid. Daarom heeft Marja van Bijsterveldt samen met de overheid en sector de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie opgesteld, die ze vandaag presenteren. Van Bijsterveldt is kabinetsgezant voor het samenstellen hiervan.

De agenda geeft aan in hoeverre Nederland voor scheepsbouw afhankelijk mag zijn van het buitenland gezien de vitale nationale belangen, zoals veiligheid. Azië, en recent met name China, neemt de industrie stap voor stap over. De kritieke ondergrens is in zicht, zo valt te lezen. Nederland heeft bijvoorbeeld onvoldoende concurrerende bouwcapaciteit voor marineschepen. Om die capaciteit te laten groeien, is innovatie in de scheepsbouw nodig. Het kabinet en de sector trekken hier ieder € 30 miljoen voor uit in de komende 2 jaar. Ze gaan aan de slag met maatregelen voor 25 knelpunten.

Van der Maat: "Stilzitten is voor geen van de partijen een optie. Defensie investeert niet voor niets jaarlijks € 50 miljoen in maritieme innovatie, zoals robotisering en verduurzaming. Ook samenwerken is een onderdeel van de sectoragenda. Bijvoorbeeld bij de werving van reservisten en het uitwisselen van gekwalificeerd personeel."

De Nederlandse maritieme maakindustrie is van wezenlijk belang voor Defensie. "Niet alleen vanwege de kennis en kunde, maar ook voor de militaire veiligheid", aldus Van der Maat. "Ik ben daarom blij met deze extra impuls. De samenwerking tussen de sector en de overheid versterkt het maritieme ecosysteem. Van de industrie vraagt dit om zich beter te verenigen. Zo kan ze meer uit de nieuwbouwopdrachten en het onderhoud van de Koninklijke Marine halen."

Veiligheid op zee
5 grote projecten uit de agenda geven een impuls aan het vergroenen van de scheepvaart en het vergroten van de veiligheid op zee. Maar ook aan bijvoorbeeld het toepassen van nucleaire technologie voor het aandrijven van schepen en het moderniseren van de productie. Ook komt er een Rijksregiebureau Maritieme Maakindustrie. Daarin wordt de nu versnipperde en beperkte kracht en kennis van de ministeries gebundeld en versterkt.

Voorbeeld: modern landingsvaartuig
Tijdens de presentatie van de sectoragenda nam de staatssecretaris het voortouw bij het te water laten van een gereviseerd landingsvaartuig. Volgens Van der Maat maakt dit bij uitstek de sectoragenda en het belang van samenwerking tussen Defensie, industrie en kennisinstellingen zichtbaar en tastbaar. "Nu zijn de landingskleppen vervangen, maar het vaartuig wordt nog verder gemoderniseerd en aan de uitdagingen van de huidige tijd aangepast. Er komen nog veel meer opdrachten aan, waarbij Defensie en een sterke nationale industrie niet zonder elkaar kunnen."

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/10/26/overheid-en-industrie-investeren-flink-in-innovatie-scheepsbouw

Parera

Klinkt als een prima plan, maar dit ruikt behoorlijk naar een flinke lobby vanuit Royal IHC als ik deze termen zo hoor.

Verder niks op tegen natuurlijk, het zou geweldig zijn als we straks weer 2 grote marine werven hebben in Nederland. In het verleden is al gebleken dat het samen bouwen van fregatten en tankers prima gaat en hierdoor veel snelheid te behalen is in de levering van de schepen.

Twee mooie voorbeelden waren de S-fregatten en de Hr.Ms. Amsterdam. Bij de S-fregatten werden het grootste deel van de schepen (10 stuks) gebouwd door de Schelde en 2 stuks door Wilton-Feyenoord. Bij de Amsterdam waarbij het Casco gebouwd werd door Merwede (Royal IHC) en de afbouw plaatsvond bij de Schelde (Damen Naval).

Ik ben groot voorstander van op deze manier samenwerken tussen de twee bedrijven in Nederland waarbij de manier van de Amsterdam nog misschien de beste keuze is om te gebruiken.

Parera

Kabinet wil dat Nederland weer zelf belangrijke schepen gaat bouwen


Als het aan het kabinet ligt, komen de oude tijden van Nederland als grote scheepsbouwnatie weer terug. Samen met de sector wordt er de komende twee jaar 60 miljoen euro geïnvesteerd in innovatieve scheepsbouw. Voor de bouw van bijvoorbeeld marinevaartuigen en baggerschepen zijn we veel te afhankelijk geworden van het buitenland, vinden kabinet en sector.

In Rotterdam heeft de speciale kabinetsgezant voor de maritieme maakindustrie, oud-minister Van Bijsterveldt, een plan gepresenteerd met daarin 25 maatregelen om de scheepsbouw te versterken. Het heeft als titel No guts, no Hollands Glorie! Om het tij te keren, is afgesproken direct te beginnen met actief industriebeleid.

Het bouwen van Nederlandse schepen moet groener en goedkoper worden, staat in het plan. Als de Rijksoverheid een nieuw schip laat bouwen, zouden Nederlandse bouwers een streepje voor moeten krijgen. En scheepswerven die op een aantrekkelijke plek liggen, moeten beter beschermd worden tegen plannen om daar woningen te bouwen.

Veel goedkoper in Azië
Reders zeggen dat het bouwen van een schip in Nederland inmiddels 20 tot 40 procent duurder is dan in Azië. Met name China heeft de laatste jaren met veel overheidssteun een groot deel van het marktaandeel van de Europese scheepsbouw overgenomen. In de jaren 80 was het marktaandeel van Europa nog 45 procent, nu is dat nog maar 4 procent.

Een kritieke ondergrens is daarmee in zicht, stelt Van Bijsterveldt. We hebben onvoldoende concurrerende bouwcapaciteit om zelf onze marineschepen en specialistische werkschepen te produceren, maar die zijn wel cruciaal voor onze veiligheid en voor het houden van droge voeten.

Om de concurrentiekracht terug te brengen moet er vooral ingezet worden op verduurzaming. Met digitalisering en het gebruik van robots moet het 10 tot 15 procent goedkoper worden om een Nederlands schip van stapel te laten lopen. Ook komt er een 'koploperproject' om te verkennen of het mogelijk is om schepen te bouwen die, aangedreven door kernenergie, langer op zee kunnen blijven.

Demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken noemt de investeringen in de scheepsbouw "noodzakelijk om Nederland leefbaar, welvarend, veilig en concurrerend te houden". Haar collega Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het belangrijk is dat ons land zelf de schepen bouwt die nodig zijn voor onze veiligheid. "Denk aan sleephopperzuigers: zij spuiten zand op om Nederland te beschermen tegen overstromingen."

https://nos.nl/artikel/2495450-kabinet-wil-dat-nederland-weer-zelf-belangrijke-schepen-gaat-bouwen

silvester herc

Van oudsher is 🇳🇱 een sterke internationale speler in de maritieme maakindustrie. Dat houden we graag zo! Vanavond staken overheid en sector weer de koppen bij elkaar voor een plan van aanpak. Voor een toekomstbestendige industrie is samenwerking essentieel. Eind oktober meer.foto's zie link
https://x.com/DefensieStas/status/1709647041486348641?s=20