Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Robert2

Zijn de HAS van de Belgen dezelfde als die van de KLu?

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 29/01/2020 | 19:29 uur
Dan zouden ze ook voor de F-16 krap moeten zijn, want de F-35 is ongeveer van dezelfde grootte. Maar goed. Wat niet past, past niet.

Heeft blijkbaar te maken met het ontwerp dat alleen geschikt is voor toestellen met een enkel staartvlak. Werd mij gezegd.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 29/01/2020 | 19:16 uur
Geen idee. Ik vermoed hangars gezien de huidige HAS niet passen (en ze ook een beetje hun nut verloren hebben).

Dan zouden ze ook voor de F-16 krap moeten zijn, want de F-35 is ongeveer van dezelfde grootte. Maar goed. Wat niet past, past niet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2020 | 18:26 uur
Krijgen de belgische F35's bunkers of hangars?

Geen idee. Ik vermoed hangars gezien de huidige HAS niet passen (en ze ook een beetje hun nut verloren hebben).

Huzaar1

Krijgen de belgische F35's bunkers of hangars?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2020 | 17:05 uur
Gaat hem niet worden vrees ik. Budget is er niet. Laat staan voor de ruimte ze onder te brengen. Benodigde infra is atm al een giga probleem. Spel zal gespeeld worden. 14 vragen 7 krijgen o.i.d.

Geen zorgen.

https://www.demorgen.be/nieuws/facelift-van-275-miljoen-euro-moet-luchtmachtbasissen-klaarstomen-voor-f-35~b65424c6/

De luchtmachtbasissen van Kleine-Brogel en Florennes hebben een facelift nodig om de F-35 te ontvangen. De kost van de verbouwingen wordt op 275 miljoen euro geraamd. Dat leert de openbare aanbesteding van het leger.

De Belgische luchtmacht vliegt vanaf 2025 met de F-35 van Lockheed Martin. De regering-Michel tekende in oktober vorig jaar een aankoopcontract nadat het toestel met ruime voorsprong uit een aanbestedingsprocedure kwam. Ons land zal 3,8 miljard euro betalen voor 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen. Die moeten de stilaan verouderde F-16's vervangen.

Om de hypermoderne F-35 te kunnen ontvangen, moeten er op de luchtmachtbasissen van Kleine-Brogel en Florennes grote verbouwingswerken plaatsvinden. Op 28 juni heeft het Belgisch leger daarom een openbare aanbesteding uitgeschreven voor "het ontwerpen, bouwen en onderhouden van een infrastructuurcomplex ter ondersteuning van de F-35".

"Beide basissen dateren uit de jaren 60 en waren sowieso aan een grondige renovatie toe", klinkt het binnen het leger. "Het had weinig zin om de bestaande gebouwen te proberen op te lappen voor de komst van de F-35."

In Kleine-Brogel en Florennes komen er twee nieuwe 'F-35 compounds'. Zo'n compound zal bestaan uit gebouwen voor de voorbereiding en (de)briefings van missies, een plek om vier grote trainingssimulatoren te installeren, een nieuwe onderhoudsloods waar zes gevechtsvliegtuigen in passen, nog eens zestien overdekte en afsluitbare staanplaatsen. En een zone 'Quick Reaction Alert' met een verblijfplaats voor de piloten en technici die 24 op 7 stand-by moeten staan.

De totale kost van de twee compounds wordt geraamd op 275 miljoen euro. Deze investering staat los van de aankoop van de F-35 bij de Amerikanen zelf. Het geld ervoor is al voorzien in de meerjarenbegroting van het leger. Het is de bedoeling dat werken in Florennes starten in het voorjaar van 2022. Een jaar later is Kleine-Brogel aan de beurt.

Omdat het om een militair bouwproject gaat, maakt niet elk aannemer aanspraak op het contract. In de aanbesteding staat vermeld dat er een veiligheidsmachtiging 'nationaal geheim' vereist is. Wie zo'n machtiging wil krijgen, moet zijn bedrijf laten doorlichten door de Belgische veiligheidsdiensten. Die controleren dan onder meer of informatie er op een vertrouwelijke manier verwerkt wordt. De bouwplannen van een luchtmachtbasis mogen niet in foute handen vallen.
Veiligheid

Om niets aan het toeval over te laten, moeten geïnteresseerde aannemers ook een screening van het US State Departement – het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken – doorstaan. "Om de gegevensuitwisseling met Lockheed Martin te kunnen regelen, vereisen de Amerikaanse International Traffic in Arms Regulations dit", luidt het in de aanbesteding.

De Amerikaanse eisen zijn niet min. Aan de aanbesteding is een document toegevoegd van 174 pagina's waarin het National Counterintelligence and Security Center van naaldje tot draadje uitlegt aan welke veiligheidsvoorwaarden de toekomstige F-35-compounds in Kleine-Brogel en Florennes allemaal moeten voldoen. Dit gaat van de manier waarop de muren van de gebouwen best geconstrueerd worden tot de plaatsing van het verluchtingssysteem en de telefoonlijnen. Een militaire bron: "Bouwbedrijven die zich specialiseren in de veiligheidssector, zullen zich kunnen uitleven." 

De verwachting is dat de F-35 goed dertig jaar in dienst zal blijven. De totale kost daarvan wordt geschat op 12,5 miljard euro. Een enorm bedrag, waarin de personeelskosten van piloten en technici, het dagelijks onderhoud en de brandstofkosten zijn gerekend. Dit zijn dus niet echt 'nieuwe' kosten: ze worden nu ook al gemaakt voor de F-16-vloot.

Een belangrijk verschil is wel dat het onderhoud van de F-35 per vlieguur 20 procent duurder is dan de F-16. Deze meerkost wordt gecompenseerd door het feit dat de luchtmacht veel minder zal vliegen met de F-35. De meeste trainingen zullen straks in de nieuwe simulatoren plaatsvinden. Die zullen deel uitmaken van de nieuwe compounds.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 29/01/2020 | 12:05 uur
https://plus.lesoir.be/275739/article/2020-01-27/defense-larmee-aurait-lintention-dacheter-14-f-35-supplementaires

Vertaling/samenvatting: Defensie wil 14 extra F-35's als onderdeel van het addendum aan de Strategische Visie.

Gaat hem niet worden vrees ik. Budget is er niet. Laat staan voor de ruimte ze onder te brengen. Benodigde infra is atm al een giga probleem. Spel zal gespeeld worden. 14 vragen 7 krijgen o.i.d.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace


Sparkplug

Laatste Alpha Jet-trainingsvliegtuigen van Defensie landen in Bevekom

Gisteren om 14:41 | Bron: BELGA

De laatste 3 Alpha Jet-trainingsvliegtuigen van de Belgische luchtmacht zijn maandag teruggekeerd uit Frankrijk, waar ze een vijftiental jaar ingezet waren voor de opleiding van Franse en Belgische gevechtspiloten. De toestellen zijn omstreeks 13 uur geland op de luchtmachtbasis van Bevekom. Dat is dinsdag bij de luchtmacht vernomen.

De Franse en Belgische luchtmacht gingen in 2003 over tot een samenwerking voor de opleiding van hun piloten. Die samenwerking kwam er door een overcapaciteit aan gemoderniseerde Alpha Jets, een minimumquotum aan Belgische leerling-piloten en een tekort aan opleidingsvliegtuigen bij de Franse luchtmacht. Net zoals de F-16's hadden de Belgische Alpha Jets een update gekregen zodat de toestellen moderner en beter uitgerust waren dan de Franse.

Voor de Frans-Belgische school voor gevechtspiloten, de 'Advanced Jet Training School', waren de toestellen gebaseerd in Cazaux, in het zuidwesten van Frankrijk. In het kader van de opleiding voerde België meer dan 50.000 vlieguren uit en zijn 165 Belgische piloten opgeleid.

België stopte zijn deelname aan die school in oktober 2018 en schakelde over op 'Joint Jet Pilot Training' voor de opleiding van gevechtspiloten. Dat instituut, een samenwerking tussen de Europese Unie en de NAVO, is gebaseerd in het noorden van de Amerikaanse staat Texas. De Franse luchtmacht bleef de Belgische Alpha Jets nog gebruiken doorheen 2019.

België zal de toestellen nu verkopen. In 2018 was al aangekondigd dat Defensie 25 Alpha Jets in de etalage zou zetten.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200114_04805161
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 14/11/2019 | 10:50 uur
Vliegtuigen van deze grootte staan vaak alleen voor onderhoud in een hangaar.

Inderdaad. Plaats voor 3 gelijktijdige onderhoudsbeurten. De rest van de tijd staan ze gewoon buiten geparkeerd.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 14/11/2019 | 10:44 uur
Maar deze dus alleen voor onderhoud. Of worden ze allemaal in zo'n loods gezet?

Vliegtuigen van deze grootte staan vaak alleen voor onderhoud in een hangaar.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 14/11/2019 | 00:16 uur
Welke kist staat er achterin?

Zo te zien een A330 MRTT. Geeft wel aan wat erin past.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace