Recente berichten

#21
Citaat van: Benji87 op 10/05/2024 | 10:50 uurIk heb met een roro schip gelost in de haven van Amsterdam  :P zowel achterklep als zijlift werden gebruikt. Ook kun je er gewoon containers lossen.

Wat te denken van de vele 'autoboten' van bijvoorbeeld Nissan die via het Noordzeekanaal gaan. Heb daar bij het sluizencomplex zat van gezien.
#22
Defensiebrede onderwerpen / Re: Nieuws Nederlandse strijdk...
Last post by Benji87 - 10/05/2024 | 10:50 uur
Citaat van: Ace1 op 09/05/2024 | 22:27 uurAan de haven van A'dam heb je niets er kunnen geen container schepen gelost worden en schepen moeten door de sluis bij IJmuiden. Ook is de haven van A'dam niet geschikt voor Roro schepen dat is wel mogelijk in de haven van IJmuiden.

Ik heb met een roro schip gelost in de haven van Amsterdam  :P zowel achterklep als zijlift werden gebruikt. Ook kun je er gewoon containers lossen.
#23
KL / Re: De landmacht van morgen
Last post by Master Mack - 09/05/2024 | 23:02 uur
Misschien om snel ook zware horizontale vuurkracht met 120mm te regelen  voor 13X een 60 tal Centauro 2 aanschaffen ter aanvulling op de 2x Bataljon Boxer 35mm kanon met Spyke
#24
Citaat van: Ace1 op 09/05/2024 | 22:27 uurAan de haven van A'dam heb je niets er kunnen geen container schepen gelost worden en schepen moeten door de sluis bij IJmuiden. Ook is de haven van A'dam niet geschikt voor Roro schepen dat is wel mogelijk in de haven van IJmuiden.
ijmond is onderdeel van het grotere geheel wat ik bedoel met haven van Amsterdam.  Misschien de oude Sboot bunker weer in gebruik nemen.
#25
Defensiebrede onderwerpen / Re: Nieuws Nederlandse strijdk...
Last post by Parera - 09/05/2024 | 22:53 uur
Citaat van: Zander op 09/05/2024 | 22:22 uurOf moet de KM gewoon verhuizen naar Rotterdam. De infrastructuur in DH is oud en compleet aan vervanging toe. Dan misschien beter een compleet nieuwe marine haven bouwen met meer ruimte voor meer en grotere schepen. Dan kun je ook direct rekening houden met een overslag steiger.

Ik ben geen voorstander van volledige verhuizing naar Rotterdam. Maar een kleinere 2e marine haven is zeker welkom in de toekomst.

De vraag is waar je dit gaat plaatsen, zowel de haven als Maasvlakte zitten bijna helemaal vol. En de derde Maasvlakte is tot op heden niet doorgezet.
#26
Defensiebrede onderwerpen / Re: Nieuws Nederlandse strijdk...
Last post by Ace1 - 09/05/2024 | 22:27 uur
Citaat van: Master Mack op 09/05/2024 | 20:50 uurIn Eemshaven zit al een DVVO locatie die kan worden uitgebreid.  Dan zou ik in Vlissingen een soortgelijke DVVO capaciteit creëren met capaciteit voor meerdere schepen. In R'dam en A'dam Civiele capaciteit mobilisabel maken.

Aan de haven van A'dam heb je niets er kunnen geen container schepen gelost worden en schepen moeten door de sluis bij IJmuiden. Ook is de haven van A'dam niet geschikt voor Roro schepen dat is wel mogelijk in de haven van IJmuiden.
#27
Defensiebrede onderwerpen / Re: Nieuws Nederlandse strijdk...
Last post by Zander - 09/05/2024 | 22:22 uur
Citaat van: Parera op 09/05/2024 | 21:03 uurZo iets bedoel ik ook, een handje vol permanente werk plaatsen maar ruimte voor meer personen wanneer dit nodig is. Vlissingen zou dan i.v.m. Damen Naval nog wat extra moeten krijgen zodat hier personeel ondergebracht kan worden tijdens werkzaamheden op de werf / rondom het opleveren van een schip.
Ja, maar in Rotterdam zou ik toch graag meer een andere variant zien waarbij er echt een marinekazerne komt met een of meerdere steigers voor het afmeren van schepen. De haven van Den Helder heeft ook een beperkte hoeveelheid steiger ruimte en met het groter worden van de schepen en mogelijke uitbreiding van de marine is een 2e locatie ook niet onverstandig.
Of moet de KM gewoon verhuizen naar Rotterdam. De infrastructuur in DH is oud en compleet aan vervanging toe. Dan misschien beter een compleet nieuwe marine haven bouwen met meer ruimte voor meer en grotere schepen. Dan kun je ook direct rekening houden met een overslag steiger.
#28
Defensiebrede onderwerpen / Re: Nieuws Nederlandse strijdk...
Last post by Parera - 09/05/2024 | 21:03 uur
Citaat van: Master Mack op 09/05/2024 | 20:50 uurIn Eemshaven zit al een DVVO locatie die kan worden uitgebreid.  Dan zou ik in Vlissingen een soortgelijke DVVO capaciteit creëren met capaciteit voor meerdere schepen.
Zo iets bedoel ik ook, een handje vol permanente werk plaatsen maar ruimte voor meer personen wanneer dit nodig is. Vlissingen zou dan i.v.m. Damen Naval nog wat extra moeten krijgen zodat hier personeel ondergebracht kan worden tijdens werkzaamheden op de werf / rondom het opleveren van een schip.

Citaat van: Master Mack op 09/05/2024 | 20:50 uurIn R'dam en A'dam Civiele capaciteit mobilisabel maken.
Ja, maar in Rotterdam zou ik toch graag meer een andere variant zien waarbij er echt een marinekazerne komt met een of meerdere steigers voor het afmeren van schepen. De haven van Den Helder heeft ook een beperkte hoeveelheid steiger ruimte en met het groter worden van de schepen en mogelijke uitbreiding van de marine is een 2e locatie ook niet onverstandig.
#29
Citaat van: Parera op 09/05/2024 | 20:35 uurEichelsheim bespreekt in Rotterdamse haven mogelijkheden voor overslag militair materieel.

Defensie zoekt naar nauwere samenwerking met civiele partners, waaronder havenbedrijven en transportbedrijven. Dit is belangrijk omdat als het nodig is militaire eenheden en materieel snel en ongehinderd Nederland binnen moeten kunnen komen. Om het belang van deze samenwerking te benadrukken en te bespreken was Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim samen met Commandant Defensie Ondersteuningscommando generaal Jan-Willem Maas gisteren op bezoek bij Rotterdam World Gateway.

Om ons eigen grondgebied en dat van onze NAVO-bondgenoten te verdedigen is gegarandeerde militaire mobiliteit essentieel. Nederland heeft hier een essentiële rol in, wij moeten er voor zorgen dat onze eigen eenheden en die van onze NAVO-bondgenoten op een veilige en efficiënte manier in en door Nederland naar het operationeel gebied kunnen verplaatsen. Ook dit draagt bij aan de de zogenaamde afschrikking, omdat we hiermee laten zien snel en veel eenheden in te kunnen zetten.

Defensie streeft naar zogeheten 'assured acces' in een aantal havens in Nederland. Dat wil zeggen dat de organisatie daar onder alle omstandigheden gebruik van kan maken. Dat is belangrijk, zowel bij nationale als internationale operaties.

Roll on roll off
In de Eemshaven en in de haven van Vlissingen kan dit al. De beide locaties zijn vooral geschikt voor 'roll on roll off'. Daarbij rijden voertuigen aan de ene kant een schip op en aan de andere weer af. Daar is dus voldoende in voorzien. Daarom is er in Rotterdam vooral behoefte aan overslag van containers, vaak ook met munitie.

Rotterdam World Gateway (RWG) is een van de grote containerterminals in de Rotterdamse haven. Net als andere havenbedrijven speelt RWG een cruciale rol in de bevoorrading en het transport van militaire goederen en materieel.

Ecosysteem Logistiek
Generaal Maas is eerder deze week op bezoek geweest bij een van de grootste logistieke dienstverleners binnen Europa, Jan de Rijk Logistics. Zij zijn een partner waar Defensie al een langere samenwerking mee heeft. Er is gesproken over de verdere ontwikkelingen van het Ecosysteem Logistiek, een pool van logistieke dienstverleners die Defensie moet verzekeren van logistieke capaciteiten op moment dat we het nodig hebben.

De samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel voor Defensie om haar taken te kunnen uitvoeren en de veiligheid van Nederland te waarborgen. Door samen te werken met marktpartijen zoals RWG en Jan de Rijk Logistiek kan de organisatie in crisissituaties sneller, flexibeler en efficiënter reageren.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/05/09/eichelsheim-bespreekt-in-rotterdamse-haven-mogelijkheden-voor-overslag-militair-materieel

Wat mij betreft komt er z.s.m. een nieuwe marine locatie in Rotterdam met haven capaciteit waar we in de toekomst een deel van de vloot (tijdelijk of permanent) kunnen afmeren. Dit hoeft uiteraard niet het formaat te hebben van Den Helder maar groot genoeg voor een 4 a 6 tal schepen zowel van onszelf als van bondgenoten.


Daarnaast in zowel de Eemshaven als Vlissingen een marine/defensie steunpunt met een kleine permanente bezetting en hotel capaciteit voor als er meer mensen nodig zijn.
In Eemshaven zit al een DVVO locatie die kan worden uitgebreid.  Dan zou ik in Vlissingen een soortgelijke DVVO capaciteit creëren met capaciteit voor meerdere schepen. In R'dam en A'dam Civiele capaciteit mobilisabel maken.
#30
Defensiebrede onderwerpen / Re: Nieuws Nederlandse strijdk...
Last post by Parera - 09/05/2024 | 20:35 uur
Eichelsheim bespreekt in Rotterdamse haven mogelijkheden voor overslag militair materieel.

Defensie zoekt naar nauwere samenwerking met civiele partners, waaronder havenbedrijven en transportbedrijven. Dit is belangrijk omdat als het nodig is militaire eenheden en materieel snel en ongehinderd Nederland binnen moeten kunnen komen. Om het belang van deze samenwerking te benadrukken en te bespreken was Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim samen met Commandant Defensie Ondersteuningscommando generaal Jan-Willem Maas gisteren op bezoek bij Rotterdam World Gateway.

Om ons eigen grondgebied en dat van onze NAVO-bondgenoten te verdedigen is gegarandeerde militaire mobiliteit essentieel. Nederland heeft hier een essentiële rol in, wij moeten er voor zorgen dat onze eigen eenheden en die van onze NAVO-bondgenoten op een veilige en efficiënte manier in en door Nederland naar het operationeel gebied kunnen verplaatsen. Ook dit draagt bij aan de de zogenaamde afschrikking, omdat we hiermee laten zien snel en veel eenheden in te kunnen zetten.

Defensie streeft naar zogeheten 'assured acces' in een aantal havens in Nederland. Dat wil zeggen dat de organisatie daar onder alle omstandigheden gebruik van kan maken. Dat is belangrijk, zowel bij nationale als internationale operaties.

Roll on roll off
In de Eemshaven en in de haven van Vlissingen kan dit al. De beide locaties zijn vooral geschikt voor 'roll on roll off'. Daarbij rijden voertuigen aan de ene kant een schip op en aan de andere weer af. Daar is dus voldoende in voorzien. Daarom is er in Rotterdam vooral behoefte aan overslag van containers, vaak ook met munitie.

Rotterdam World Gateway (RWG) is een van de grote containerterminals in de Rotterdamse haven. Net als andere havenbedrijven speelt RWG een cruciale rol in de bevoorrading en het transport van militaire goederen en materieel.

Ecosysteem Logistiek
Generaal Maas is eerder deze week op bezoek geweest bij een van de grootste logistieke dienstverleners binnen Europa, Jan de Rijk Logistics. Zij zijn een partner waar Defensie al een langere samenwerking mee heeft. Er is gesproken over de verdere ontwikkelingen van het Ecosysteem Logistiek, een pool van logistieke dienstverleners die Defensie moet verzekeren van logistieke capaciteiten op moment dat we het nodig hebben.

De samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel voor Defensie om haar taken te kunnen uitvoeren en de veiligheid van Nederland te waarborgen. Door samen te werken met marktpartijen zoals RWG en Jan de Rijk Logistiek kan de organisatie in crisissituaties sneller, flexibeler en efficiënter reageren.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/05/09/eichelsheim-bespreekt-in-rotterdamse-haven-mogelijkheden-voor-overslag-militair-materieel

Wat mij betreft komt er z.s.m. een nieuwe marine locatie in Rotterdam met haven capaciteit waar we in de toekomst een deel van de vloot (tijdelijk of permanent) kunnen afmeren. Dit hoeft uiteraard niet het formaat te hebben van Den Helder maar groot genoeg voor een 4 a 6 tal schepen zowel van onszelf als van bondgenoten.


Daarnaast in zowel de Eemshaven als Vlissingen een marine/defensie steunpunt met een kleine permanente bezetting en hotel capaciteit voor als er meer mensen nodig zijn.