Damen Crossover ultimate mission modular naval concept

Gestart door Flyguy, 25/03/2014 | 18:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 12/05/2014 | 22:39 uur
Cijfers hierover krijgen is erg moeilijk en vooral voor exploitatie zal het sterk afhangen van hoe je het gebruikt, maar ik zal binnenkort eens kijken of hier iets zinnigs over op te rakelen valt. Wel kan het een leuke opmaat zijn naar de introductie van brandstofcellen. Deze moeten behoorlijk constant 'draaien' en daarom zijn supercondensatoren een goede aanvulling.

Als ik mij niet vergis, dan verbruiken de 2 Rolls Royce Olympus gasturbines (hoofdvaart) uit de S/L/GW serie fregatten 18 ton brandstof op vol vermogen per uur.

mandaje

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 22:14 uur
Geen idee waar ik aan moet denken, plaats dit eens in perspectief met de aanschaf en exploitatie van één of twee gasturbines per voortstuwingsconcept.


Cijfers hierover krijgen is erg moeilijk en vooral voor exploitatie zal het sterk afhangen van hoe je het gebruikt, maar ik zal binnenkort eens kijken of hier iets zinnigs over op te rakelen valt. Wel kan het een leuke opmaat zijn naar de introductie van brandstofcellen. Deze moeten behoorlijk constant 'draaien' en daarom zijn supercondensatoren een goede aanvulling.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 22:14 uur
Geen idee waar ik aan moet denken, plaats dit eens in perspectief met de aanschaf en exploitatie van één of twee gasturbines per voortstuwingsconcept.
Heeft dit er ook iets mee te maken..met die condensatoren? http://www.nu.nl/tech/3772912/wetenschappers-produceren-batterij-alternatief-met-hoge-capaciteit.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 12/05/2014 | 20:50 uur
De rekening voor die supercondensatoren wil ik liever niet betalen en vraag me sterk af of dit niet veel te kostbaar is.

Geen idee waar ik aan moet denken, plaats dit eens in perspectief met de aanschaf en exploitatie van één of twee gasturbines per voortstuwingsconcept.

Lex

De titel van dit topic is aangepast.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 12/05/2014 | 21:19 uur
Staat niets over aandrijving op batterijen in..

Ok, wellicht/misschien dat iemand hier meer over kan vertellen...

mandaje

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 21:09 uur
Geen idee, ik ben geen techneut maar misschien geeft dit eerder geplaatste stuk om het topic MFF vervanger iets meer inzicht.

Improving Ship System Design in Concept Exploration

http://202.114.89.60/resource/pdf/5189.pdf

Staat niets over aandrijving op batterijen in..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: tentara71 op 12/05/2014 | 21:14 uur
Ik ben het met je eens dat standaardisatie een mooi streven is.
Maar wij moeten er wel (indien onverhoopt nodig) mee vechten. En wij willen het beste.
En voor je over strategische belangen begint: Het grootste strategische belang is overleven.
Daarom willen we blastproof bulkschotten, snelle acceleratie en torpedo's (en decoys) aan boord.
Daarom willen we een goede sonar, zowel boeg als towed array en twee heli's zou ook mooi zijn.
(S-fregatten hadden er twee. Of geen. Dan hadden ze op dek een towed array in pallet/container.)
Daarom willen we staal ipv aluminium en daarom willen we vuurkracht.

Ikzelf hoop dat we afstappen van 76mm. 127mm geeft grotere gaten, vliegt verder en heeft meer werking als VUST bij een amfibische operatie. Zeker met Volcano-munitie.
Ik hoop op Mk41 VLS. SM2/3 mag (geleiding door LCF) maar hoopjes ESSM en SLCM's (zelfs VLASROC) vind ik belangrijker.
Ik hoop ook op een goede oplossing voor een swarm.

En als dat allemaal gelukt is mag er slipway/mission bay in voor CB90's of LCM's met CV90's, whatever.
Maar first things first.

En als niemand anders hem dan wil kopen... Lima Bravo. WIJ hebben iets waar WIJ de oorlog mee denken te kunnen winnen. Of in ieder geval overleven.

Mee eens (al zal SM2-3 of 6 er niet inzitten, al is een MK-41 met 16/32 cellen meer dan aannemelijk).

MasterChief1971

#99
Citaat van: Elzenga op 12/05/2014 | 20:06 uur
tja...zo blijft er niets over van de extra bedragen die mogelijk de komende tijd aan Defensie worden besteed. Als alles maar naar eigen manier en inzicht moet worden ontworpen en gebouwd. Zo krijg je geen betaalbare (wapen)systemen en zo krijg je geen standaardisatie. En net zoals niemand de OPVs koopt zullen waarschijnlijk ook de exportkansen van de opvolger zo gelijk blijven aan 0. Ik vraagt me af wanneer er eens een lampje in sommige bovenkamers gaat branden.... >:(
Ik ben het met je eens dat standaardisatie een mooi streven is.
Maar wij moeten er wel (indien onverhoopt nodig) mee vechten. En wij willen het beste.
En voor je over strategische belangen begint: Het grootste strategische belang is overleven.
Daarom willen we blastproof bulkschotten, snelle acceleratie en torpedo's (en decoys) aan boord.
Daarom willen we een goede sonar, zowel boeg als towed array en twee heli's zou ook mooi zijn.
(S-fregatten hadden er twee. Of geen. Dan hadden ze op dek een towed array in pallet/container.)
Daarom willen we staal ipv aluminium en daarom willen we vuurkracht.

Ikzelf hoop dat we afstappen van 76mm. 127mm geeft grotere gaten, vliegt verder en heeft meer werking als VUST bij een amfibische operatie. Zeker met Volcano-munitie.
Ik hoop op Mk41 VLS. SM2/3 mag (geleiding door LCF) maar hoopjes ESSM en SLCM's (zelfs VLASROC) vind ik belangrijker.
Ik hoop ook op een goede oplossing voor een swarm.

En als dat allemaal gelukt is mag er slipway/mission bay in voor CB90's of LCM's met CV90's, whatever.
Maar first things first.

En als niemand anders hem dan wil kopen... Lima Bravo. WIJ hebben iets waar WIJ de oorlog mee denken te kunnen winnen. Of in ieder geval overleven. Dan kunnen we namelijk nog een keer vechten.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 12/05/2014 | 20:50 uur
Interessant, maar hoe moet ik dat precies zien?

CODELAD (Combined Diesel ELectric And Diesel) met twee 10 MW Dieselmotoren via een 'gearbox' op de schroeven samen met twee keer 6 MW Electro moteren/generatoren. Daarbij worden de elektromoteren voorzien van vier losse 2 MW dieselgeneratoren en een paar MW aan supercondensatoren. Totale sprintvermogen is dan meer dan 30 MW, waarmee vergeleken andere schepen idd een goede snelheid is de behalen. De rekening voor die supercondensatoren wil ik liever niet betalen en vraag me sterk af of dit niet veel te kostbaar is.

Geen idee, ik ben geen techneut maar misschien geeft dit eerder geplaatste stuk om het topic MFF vervanger iets meer inzicht.

Improving Ship System Design in Concept Exploration

http://202.114.89.60/resource/pdf/5189.pdf

mandaje

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 18:40 uur
Uit betrouwbare bron vernomen: XO's zijn hybride (diesel/elektrisch) waarbij de opgeslagen batterij energie "voldoende" vermogen geeft voor een snelle acceleratie. (maar geen M vervanger)

Interessant, maar hoe moet ik dat precies zien?

CODELAD (Combined Diesel ELectric And Diesel) met twee 10 MW Dieselmotoren via een 'gearbox' op de schroeven samen met twee keer 6 MW Electro moteren/generatoren. Daarbij worden de elektromoteren voorzien van vier losse 2 MW dieselgeneratoren en een paar MW aan supercondensatoren. Totale sprintvermogen is dan meer dan 30 MW, waarmee vergeleken andere schepen idd een goede snelheid is de behalen. De rekening voor die supercondensatoren wil ik liever niet betalen en vraag me sterk af of dit niet veel te kostbaar is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#96
Citaat van: Elzenga op 12/05/2014 | 20:06 uur
tja...zo blijft er niets over van de extra bedragen die mogelijk de komende tijd aan Defensie worden besteed. Als alles maar naar eigen manier en inzicht moet worden ontworpen en gebouwd. Zo krijg je geen betaalbare (wapen)systemen en zo krijg je geen standaardisatie. En net zoals niemand de OPVs koopt zullen waarschijnlijk ook de exportkansen van de opvolger zo gelijk blijven aan 0. Ik vraagt me af wanneer er eens een lampje in sommige bovenkamers gaat branden.... >:(

Het kan natuurlijk zijn dat er door DMO gekeken wordt naar internationale samenwerking partners.... nog even geduld vrees ik, daarnaast gaat het MFF vervangingsproject pas geld kosten na 2020.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 12/05/2014 | 19:45 uur
Dat zal niet gebeuren. de XO is een Damen ontwikkeling. DMO formuleert de wensen en eisen voor de M vervanger en gaat daarmee naar Damen. (al kan het natuurlijk wel zijn dat Damen een aantal DMO wensen in de XO heeft verwerkt)

Daarnaast weet ik nog steeds niet of het schip geschikt is voor ASW.
tja...zo blijft er niets over van de extra bedragen die mogelijk de komende tijd aan Defensie worden besteed. Als alles maar naar eigen manier en inzicht moet worden ontworpen en gebouwd. Zo krijg je geen betaalbare (wapen)systemen en zo krijg je geen standaardisatie. En net zoals niemand de OPVs koopt zullen waarschijnlijk ook de exportkansen van de opvolger zo gelijk blijven aan 0. Ik vraagt me af wanneer er eens een lampje in sommige bovenkamers gaat branden.... >:(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 12/05/2014 | 19:44 uur
Wat dan wel als M vervanger? Dit lijkt mij een beter concept dan dat 3d geprinte onding wat toen gepresenteerd werd...

Bron hegt niet veel waarde aan dat concept, zie het aantal wijzigingen in het huidige MFF van eerste schets tot het huidige operationele model.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#93
Citaat van: Elzenga op 12/05/2014 | 19:41 uur
Da's mooi. En als men in Politiek Den Haag verstandig wil zijn...zou ik deze Crossover maar wel kiezen als opvolger van de M's. Samen met mogelijk enkele exportorders krijg je dan een stel prima en betaalbare fregatten.

Dat zal niet gebeuren. de XO is een Damen ontwikkeling. DMO formuleert de wensen en eisen voor de M vervanger en gaat daarmee naar Damen. (al kan het natuurlijk wel zijn dat Damen een aantal DMO wensen in de XO heeft verwerkt)

Daarnaast weet ik nog steeds niet of het schip geschikt is voor ASW.