Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 13/08/2014 | 19:26 uur
Niet verstandig in ieder geval als we de ene "afhankelijkheid" inruilen voor de andere. Onafhankelijker worden van Rusland vind ik zeer wenselijk..ook op korte termijn. Maar naast eigen gas en die van elders zijn er genoeg andere mogelijkheden. Zoals versnelling van de ontwikkeling en het operationaliseren van alternatieve energiebronnen.

Als Brabander in een regio mét schaliegas heb ik geen enkel bezwaar als het uit onze eigen bodem gewonnen wordt, daarnaast zoveel mogelijk alternatieven inzetten en/of ontwikkelen om zoveel als mogelijk energie onafhankelijk te worden.

Als Schaliegas uit de VS een kortstondige onafhankelijkheid van Rusland bevorderd, dan zie ik geen enkel bezwaar.

Elzenga

Niet verstandig in ieder geval als we de ene "afhankelijkheid" inruilen voor de andere. Onafhankelijker worden van Rusland vind ik zeer wenselijk..ook op korte termijn. Maar naast eigen gas en die van elders zijn er genoeg andere mogelijkheden. Zoals versnelling van de ontwikkeling en het operationaliseren van alternatieve energiebronnen.

Ace1

Toch schaliegas in Nederland

ROTTERDAM - Binnen 5 jaar beschikt Nederland mogelijk over schaliegas uit Amerika. Een groot aantal Europese energiebedrijven heeft recent contracten afgesloten om schaliegas af te nemen in de VS.

Ze willen het als LNG (vloeibaar gas) verschepen. Onder die bedrijven zijn Eon en GDF Suez, die beiden toegang hebben tot het Nederlandse gasnetwerk.

'Bizar'
Kim Schoppink, programmaleider klimaat en energie bij Greenpeace, noemt het 'bizar' dat schaliegas zo toch ons land binnen kan komen. In Nederland wordt nog volop gediscussieerd over de vraag of schaliegas wel wenselijk is. Na fel protest in gebieden die in beeld waren voor proefboringen, zijn die boringen opgeschort. Schoppink: "We willen niet in onze eigen achtertuin naar schaliegas boren omdat dat schadelijk is voor het milieu. Maar als dat ergens anders gebeurt, vinden we dat blijkbaar prima."

Ook in de VS is schaliegas omstreden. Het wordt gewonnen door fracken. Daarbij wordt gesteente onder hoge druk afgebroken. Critici stellen dat dat het milieu schade berokkent, bijvoorbeeld door bodem- en watervervuiling. Ook zou de kans op aardbevingen toenemen.

Wettelijk is schaliegasimport niet verboden. Bij gasinvoer wordt niet gekeken naar de oorsprong.

Transportroutes
Er zijn 2 transportroutes waarlangs schaliegas rechtstreeks Nederland binnen kan komen: via Rotterdam en Groningen.

In de Gate-terminal in Rotterdam kan LNG worden omgezet in 'normaal' gas, waarna het de leidingen in gaat. Het Duitse energiebedrijf Eon is een van de vaste leveranciers van Gate. Eon kan naar verwachting vanaf 2020 LNG leveren vanuit een Canadese haven, die voor een deel wordt gevoed met schaliegas.

Het Franse GDF Suez beschikt naar verwachting al een jaar eerder over Amerikaans schaliegas.

GDF is een van de partijen die in de Groningse Eemshaven een terminal ontwikkelt die schepen van LNG gaat voorzien.

Liesbeth van Tongeren, Kamerlid voor GroenLinks, werkt aan een wet die het consumenten mogelijk maakt een leverancier te kiezen die géén schaliegas levert. "Dit is een extra reden om die wet er snel doorheen te krijgen."

Voorstanders
De import van Amerikaans gas kent ook voorstanders. Volgens hen vermindert het de afhankelijkheid van Rusland. Als er meerdere aanbieders zijn, heeft de EU meer onderhandelingsmacht ten opzichte van de Russen.

http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/toch-schaliegas-in-nederland-1.4486968

Ace1

Zijn CNG en LNG al passé?

Verdienen de alternatieve brandstoffen CNG en LNG het om verder te worden ontwikkeld voor toepassing in het vrachtvervoer? Of moeten we hier niet veel energie in stoppen - de actieradius blijft immers beperkt. Op Logistiek Link zijn verschillende reacties binnengekomen op deze stelling.

CNG en LNG gaat het echt niet worden. Dat stelt S. P. die de discussie is gestart. "De hoeveelheid aan pompen die beschikbaar zijn is erg summier. Daarnaast is de trekkracht van deze trekkers enorm laag. Gemiddeld genomen is het een actieradius van 3 tot 4 km nodig om tot een snelheid van 80 km per uur te komen. Er volgt een enorme terugval als de wagen een helling op moet." De actieradius van maximaal 600 kilometer op een volle LNG tank is te beperkt en weegt niet op tegen de voordelen volgens S. P. Het enige voordeel, de wagen is schoner en stiller. Euro 6 diesel auto's zijn immers ook al veel schoner en stiller geworden, met een grotere kilometerradius en lagere uitstoot.

Snelle ontwikkelingen

De genoemde tegenargumenten zijn volgens Bert Wolters vooral tijdelijke problemen, gezien de nieuwheid van deze brandstoffen. "De ontwikkelingen gaan snel, ook van elektrisch vervoer. LNG heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere brandstoffen, dus verdient het om verder ontwikkeld te worden."

LNG is kansrijk

Uit onderzoek blijkt dat Bio-LNG de meest kansrijke brandstof is voor trucks. Het gebruik komt steeds meer op bij lange afstand en zwaar vervoer. Evengoed zal diesel vooralsnog de markt blijven domineren.

"Het rapport rept niet over de energiedichtheid van LNG", zegt Sicco Jan Bier in zijn reactie. Het wordt wel als beste alternatief bestempeld, met name omdat elektrisch vrij uitzichtloos is in het vrachtvervoer. Maar het beste alternatief kan best een slecht alternatief voor diesel zijn, omdat 'best' relatief is." Een rekensommetje van Bier laat zien dat, om de gestelde doelstelling van het Rijk in 2030 te halen – 3 miljoen nul-emissie voertuigen in Nederland - eigenlijk nu al elke vrachtauto in de brandstofmix van 2030 zou moeten worden verkocht.

De overheid stimuleert bedrijven die LNG gebruiken met een teruggaafregeling. Betaalde LNG-accijnzen kan voor een bedrag van 125 euro per 1.000 kilogram LNG in de komende vijf jaar worden teruggevraagd. Ondertussen schieten LNG-tankstations als paddenstoelen uit te grond.

Potentie voor vaar- en voertuigen

Wat wordt de potentie als LNG techniek ook voor andere voer- en vaartuigen aantrekkelijk wordt? Stelt Bert Wolters als wedervraag. "Achterover leunen en wachten tot er een ideaal alternatief voor diesel ontdekt of uitgevonden is lijkt me geen wenselijke optie."

Per 1 juli is het in de Rotterdamse haven mogelijk voor schepen om LNG te tanken. Wolters: "Dat zal weer een enorme impuls kunnen geven aan het LNG-verhaal. Wellicht wordt de verdeling: elektrisch voor personen- en licht goederentransport en CNG en LNG voor zwaarder transport inclusief zee- en binnenvaart."

Trucks deels ombouwen

Bier oppert als (tussen)oplossing voor trucks om van bestaande vrachtwagens de aandrijflijn te vervangen. "Dat scheelt een hele hoop CO2 die in de productie van cabine en chassis gaat zitten." Hij wijst op een column van Professor Ferdinand Dudenhöffer, directeur van Center Automotive Research aan de Duitse Universiteit Duisburg-Essen. Daarin beschrijft de hoogleraar hoe beschamend het is dat Europese (Duitse) autobouwers op de rem trappen, terwijl in de grootste markt ter wereld, China, er nu al urgentie is om alle mogelijke moeite te steken in e-mobiliteit.

http://www.logistiek.nl/Distributie/duurzaam-transport/2014/7/Zijn-CNG-en-LNG-al-passe-1569364W/?cmpid=NLC|logistiek|2014-08-01|Zijn_CNG_en_LNG_al_pass%E9?

Ace1

Bio-LNG voor trucks meest kansrijke brandstof



Hernieuwbaar gas (bio-LNG) is voor trekker/opleggercombinaties en de scheepvaart de meest kansrijke brandstof. Vooralsnog blijft diesel nog domineren en zal bio-LNG vooral voor lange afstand vervoer en zwaar transport worden ingezet.

Dit blijkt uit de 'Duurzame brandstofvisie met LEF' die maandag 30 juni is aangeboden aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu en voorzitter Pieter van Geel van de Mobiliteitstafel van de Borgingscommissie Energieakkoord. Het rapport is een vervolg op het Energieakkoord voor duurzame groei waarin ambitieuze langetermijndoelen voor vervoer in Nederland zijn opgenomen om schadelijke broeikasgassen te verminderen. Het stuk vormt de basis voor een Actieprogramma dat in de tweede helft van 2014 wordt opgesteld.

Diesel blijft domineren

Bij het langetermijnbeeld bij vrachtwagens is de verwachting dat conventioneel diesel nog lang zal domineren. Daarom is de inzet op meer efficiency nodig. Hernieuwbare gas, bio-LNG komt op voor langeafstand vervoer en zwaar transport. Licht transport en korte afstanden: opkomst  hernieuwbaar gas in beide varianten (CNG en LNG). Elektrificatie komt op gang in deelmarkten (solo-bakwagens) en bij  belevering stedelijk gebied ('last mile'). Op langere termijn leent de brandstofceltechniek zich mogelijk ook voor het elektrificeren van vervoer over langere afstanden en zwaar transport.

http://www.logistiek.nl/Distributie/duurzaam-transport/2014/7/Bio-LNG-voor-trucks-meest-kansrijke-brandstof-1553560W/

Ace1

Shell, Volvo en Sita slaan handen ineen voor LNG

Shell, Volvo Trucks en SITA geloven in het gebruik van LNG als brandstof. De drie bedrijven gaan daarom samenwerken om het rijden op LNG mogelijk te maken.

Shell levert de brandstof, Volvo de trucks en afvalverwerker SITA fungeert als een belangrijke wegbereider voor andere bedrijven in de transportsector.om over te stappen naar LNG. Vorig jaar sloten Volvo en Shell al een wereldwijde LNG deal.

LNG-tankstations openen

De komende jaren will Shell een aantal LNG-stations openen in Nederland. Het eerste station staat gepland voor komende zomer in Rotterdam Waalhaven. Het aanbod LNG-stations breidt langzaam uit. Ook DCB Energy bouwt de komende tijd LNG- tankstations in Nederland. DCB start met tankstations in Rotterdam en Roosendaal. Daarnaast bouwt de brandstofleverancier nog drie andere LNG stations op de drukste transportroutes van Nederland. In totaal zijn er tien stations gepland.

Dinalog

De initiatieven staan niet op zich. Vorig jaar startte het Dinalog R&D-project 'Design of LNG Networks'. In dit project werken universiteiten samen met bedrijven. Centrale doel is het leveren van input voor ondersteuning bij investerings- en infrastructurele beslissingen en economische marktanalyses.

http://www.logistiek.nl/Distributie/duurzaam-transport/2014/5/Shell-Volvo-en-Sita-slaan-handen-ineen-voor-LNG-1528024W/

Ace1

Snelle acceleratie naar (bio)LNG met wetenschappelijke ondersteuning

De transportsector staat aan de vooravond van een transitie naar het gebruik van nieuwe brandstoffen. Dat moet gaan leiden tot een lagere milieubelasting. (Bio)LNG is een van de opkomende brandstoffen, die aan de nieuwe (Europese) wetten voor emissiereducties kunnen voldoen. Logistiek gezien brengt dat echter enorme uitdagingen met zich mee.

Om brede acceptatie van (bio)LNG mogelijk te maken is een nieuw netwerk van distributiepunten nodig, zoals bunkerterminals voor schepen en tankstations voor het zware vrachtverkeer. In de huidige situatie constateren alle stakeholders echter een klassiek 'kip en ei' probleem: gebruikers kunnen niet overstappen op LNG als er geen infrastructuur is, terwijl investeringen in die nieuwe infrastructuur nog weinig gedaan worden, omdat er nauwelijks duidelijkheid is over toekomstig gebruik. In het Dinalog project 'Design of LNG networks' wordt in een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, TU Eindhoven en het bedrijfsleven getracht deze dreigende impasse te voorkomen, middels werk aan netwerkontwerpen en het analyseren van mogelijke businessmodellen.

De ontwikkelingen rondom het gebruik van LNG als brandstof voor de transportsector staan hoog op de agenda. Europees beleid schetst de kaders waarbinnen de komende jaren een uitgebreid netwerk van meer dan 180 LNG-stations en meer dan 40 LNG-terminals dient te worden uitgerold en nieuwe bunkerschepen en tanktrucks dienen te worden opgeleverd.
De Nederlandse ambitie is duidelijk verwoord door toenmalig minister Verhagen bij de ondertekening van de Green deal in 2012: "Nederland kan door grootschalige inzet van LNG als transportbrandstof zijn positie als Gasrotonde van Noordwest-Europa verder versterken. Maar dan moeten we wel snel handelen, want ook andere landen willen een centrale rol spelen op de markt voor vloeibaar gas". Inzetten van de hoogwaardige kennis en expertise op het gebied van logistiek en supply chain management die in Nederland van oudsher aanwezig is, kan daar een belangrijke rol in gaan spelen.

Dinalogproject 'Design of LNG Networks'

In het nieuwe  Dinalog R&D-project 'Design of LNG Networks' werken universiteiten met die kennis samen met bedrijven met de benodigde specifieke expertise en ervaring. Het project richt zich op de logistieke aspecten rondom de distributie en transport van LNG. Centrale doel is het leveren van input voor ondersteuning bij investerings- en infrastructurele beslissingen en economische marktanalyses. Er is speciale aandacht voor het ontwikkelen van technieken, tools en modellen om de daadwerkelijke overslag en opslag van de nieuwe brandstoffen en de toegankelijkheid naar de eindgebruiker zo efficiënt en goed mogelijk te maken. Daartoe zullen theorieën en academische kennis worden ontwikkeld en toegepast, bijvoorbeeld bij het bepalen van de beste bevoorradings-routeringen voor LNG-stations, als ook de ontwikkeling van instrumenten die de juiste vorm van transport van LNG in een synchromodaal netwerk moeten kunnen selecteren.

LNG supply chain en stakeholders

(Bio)LNG is een van de schonere brandstoffen die momenteel beschikbaar zijn. De logistieke aspecten in de supply chain van (Bio)LNG, die worden bestudeerd, betreffen de opslag, transport, distributie en teruglevering. Na extractie uit reservoirs over de gehele wereld, wordt het gewonnen aardgas in lokale productieterminals gezuiverd en vloeibaar gemaakt door het te koelen tot -162 ºC en wordt het opgeslagen voor verder transport. Omdat LNG een veel lager volume kent dan aardgas, is daartoe overzees transport door schepen mogelijk. In de meeste gevallen is de bestemming een importterminal (bijv. de GATE-terminal in Rotterdam), waar korte pijpleidingen worden gebruikt om de overdracht van het schip naar de onshore verdampingsinstallaties en opslagfaciliteiten bij de importterminal te maken. Vanuit daar kan binnenlands vervoer van LNG naar (drijvende) tankstations voor uiteindelijk eindgebruik worden georganiseerd via schip, spoor en/of truck. Bio-LNG of LBG (Liquified Bio Gas) is een duurzaam alternatief voor fossiele LNG, waarbij het belangrijkste verschil de bron van winning is. Bio-LNG kan namelijk zonder gebruik van fossiele producten in industriële biovergisters worden geproduceerd door vergisting van mest of afval. Het kan uiteindelijk als onderdeel van de LNG brandstof-mix zelfstandig worden gebruikt als brandstof voor zowel zwaar wegvervoer als maritiem transport. Voor tanklocaties voor de maritieme sector bestaan twee opties: offshore oftewel 'schip-naar-schip (STS)' overbrengen of via bunkerterminals aan de wal. Belangrijk voordeel van ship-to-ship (STS) is dat overdrachten kunnen worden gemaakt op plaatsen zonder enig land in zicht, waarmee de extra afstand om te tanken kan worden verminderd.

Bouwstenen voor business cases

Veel seinen voor een grootschalige transitie naar LNG staan al op groen. Europees en nationaal beleid heeft de kaders waarbinnen het LNG-netwerk dient te worden ontworpen reeds geschetst. Zowel de aanbieders van de infrastructuur als de potentiële gebruikers zijn echter op zoek naar de bouwstenen om hun business cases rond te krijgen. Het Dinalog R&D project 'Design of LNG networks' is er op gericht first movers in zowel aanbod en gebruik van (Bio)LNG te voorzien van relevante kennis. Om aansluitend bedrijven uit de logistieke sector in Nederland in de voorhoede van LNG-netwerken in Europa te plaatsen en Nederland als ketenregisseur voor LNG-transport en opslag te kunnen profileren.

http://www.logistiek.nl/Logistieke-dienstverlening/algemeen/2013/11/Snelle-acceleratie-naar-bioLNG-met-wetenschappelijke-ondersteuning-1384356W/

Zeewier

Ik ben niet tegen schaliegas fracking, ik ben er tegen dat het nu al industrie gedreven uit de grond moet. Laat eens wat in het vat zitten voor de volgende generaties!

Ace1

Polen misbruikt Oekraïne om EU fracking en steenkool op te dringen

Het energieplan dat de Poolse premier presenteert als Europees antwoord op de crisis in Oekraïne, is er op gericht om fossiele brandstoffen opnieuw langs de achterdeur in de EU te smokkelen.

De centrumrechtse regering van Donald Tusk heeft binnen de EU een prominente rol opgeëist in de pogingen om de crisis in buurland Oekraïne te bezweren. Dat heeft haar electoraal gezien geen windeieren gelegd. Volgens een peiling van TNS Polska begin april staat de regerende partij 'Burgerplatform' weer op kop.

De regering wil in de aanloop van de Europese verkiezingen op 25 mei de aandacht op Oekraïne vasthouden, weg van de binnenlandse kwesties. "Daar kunnen de Poolse kiezers 'Burgerplatform' immers veel gemakkelijker bekritiseren na zes jaar bestuur", verklaart Lukasz Lipinski, analist bij de denktank Polityka Insight in Warschau.

Energie-unie

Daarom deed premier Tusk eind maart een Pools voorstel voor de oprichting van een Europese "energie-unie" die de EU moet wapenen tegen crisissen zoals het Russisch-Oekraïnse conflict. "De voorbije weken hebben geleerd dat Europa moet streven naar solidariteit op het vlak van energie", zei Tusk in Tychy, een stad in de zuidelijke steenkoolregio Silesia.

De Poolse premier presenteerde in Tychy de zes pijlers van zijn energie-unie:

een solidariteitsmechanisme voor de gasbevoorrading in het geval van een crisis;
EU-financiering om die energiesolidariteit vooral in Oost-Europa te garanderen;
collectieve energie-aankopen;
steenkool als valabele energiebron;
ontginning van schaliegas;
radicale diversificatie van de gastoevoer naar de EU.
"Het is erg ontgoochelend dat maatregelen rond energie-efficiëntie hierin volledig ontbreken, hoewel die vorige maand centraal stonden in de besluiten van de Europese Raad over de Krimcrisis", meent Julia Michalak, die bij de ngo Climate Action Network (CAN) Europe het EU-klimaatbeleid volgt.

"Als de Krimcrisis de regering niet heeft doen beseffen dat energie-efficiëntie de gemakkelijkste en goedkoopste manier is om de Europese energiebevoorrading veilig te stellen, dan weet ik het ook niet meer".

Steenkool en schaliegas

Sommige maatregelen die Tusk voorstelt, zouden inderdaad de Europese solidariteit binnen de energiesector vergroten. Het pleidooi voor steenkool en schaliegas klinkt echter erg Pools. De EU heeft momenteel geen bindend schaliegasbeleid en landen als Frankrijk en Bulgarije hebben zelfs een moratorium op de ontginning van gas door fracking. Daarenboven maken de EU-klimaatdoelstellingen een terugkeer van steenkool erg onwaarschijnlijk.

Volgens Michalak is de steenkool en het schaliegas in het Poolse zespuntenplan enerzijnds bedoeld voor het Poolse kiespubliek - om te bewijzen dat het de regering menens is – en anderzijds als onderhandelingsmiddel om toegevingen van Brussel te verkrijgen.

Poolse milieuminister

De regering-Tusk heeft hemel en aarde bewogen om in schaliegas geïnteresseerde buitenlandse bedrijven aan Polen te binden. Zo werd milieuminister Marcin Korolec ontslagen tijdens de VN-klimaattop vorig jaar (de zogenaamde COP19), omdat hij schaliegas te weinig genegen was.

Het is dan ook opvallend dat het Franse petroleumbedrijf Total als vierde bedrijf in april een punt heeft gezet achter zijn exploratie in Polen, omdat het schaliegas er schaarser blijkt dan gedacht.

Ook de Poolse nationale consensus over steenkool begint barstjes te vertonen. Bijna 90 procent van de elektriciteit in Polen is van steenkool afkomstig en in de energiestrategie van regering blijft steenkool een hoofdrol vervullen tot 2060. De regering van Tusk is er niet in geslaagd de Europese klimaatdoelstellingen te kelderen en het is op dit moment nog onduidelijk hoe de ze dat klimaatbeleid zullen verzoenen met hun door steenkool aangedreven economie.

In Polen heerst nog de perceptie dat steenkool een goedkope energiebron is. Deze maand deed een studie van de denktank Warsaw Institute for Economic Studies echter flink wat stof opwaaien in de media. Ze bewees namelijk dat de Poolse subsidies voor steenkool in de periode tussen 1990-2012 zijn opgeklommen tot 40 miljard euro.

Centrale van Belchatow

In 2013 hebben een aantal financiële instellingen, waaronder de Wereldbank en de Europese Investeringsbank, hun financiering van steenkool aan banden gelegd. Geld lenen voor Poolse steenkool is door de nieuwe richtlijnen onmogelijk geworden.

Bovendien moet Polen de EU-richtlijn voor Industriële Emissies implementeren. Dat betekent dat er vanaf 2016 striktere vervuilingsnormen gelden voor energiecentrales - waarbij centrales die zich daar niet aan houden, gesloten zullen worden. Het is mogelijk in dat licht dat de eerder vermelde toegevingen vanuit Brussel aan Polen gezien kunnen worden.

In februari stond de Europese Commissie aan Polen toe dat 73 van zijn energieproductie-eenheden vrijgesteld zijn van de emissierichtlijn, inclusief twee gedateerde eenheden van de steenkoolcentrale Belchatow, de grootste thermische elektriciteitscentrale én grootste CO2-uitstoter van Europa.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/04/22/polen-misbruikt-oekraine-om-eu-fracking-en-steenkool-op-te-dringen

Ace1

'Verbreken gasbanden EU met Rusland geen goed idee'

Het is verstandig te blijven zoeken naar nieuwe leveranciers van aardgas, maar het verbreken van de aardgasbanden met Rusland is geen goed idee.

Dat heeft Eurocommissaris voor Energie Günther Öttinger gezegd in een interview met de krant Welt am Sonntag.
De spanningen met Rusland die zijn ontstaan door de crisis in Oekraïne doet in Europa vrezen voor de levering van Russisch aardgas. Rusland is een belangrijke leverancier van aardgas aan lidstaten van de Europese Unie.

Er is een risico dat Rusland de aardgaskraan naar doorvoerland Oekraïne dichtdraait, zei Öttinger, maar 'we zijn van mening dat de gassector geen prioriteit heeft in eventuele economische sancties' tegen Rusland.

http://www.nu.nl/economie/3755972/verbreken-gasbanden-eu-met-rusland-geen-goed-idee.html

Ace1

Delfzijl krijgt Power to Gas-installatie



Delfzijl krijgt een grote proeffabriek om de 'power-to-gas-methode' uit te proberen. Een aantal bedrijven, waaronder Gasunie, Siemens en biomassavergister Torrgas, zijn dit overeengekomen.

Grondstof voor chemische industrie
Power-to-gas (P2G) is een methode, waarbij eerst met behulp van groene stroom water wordt omgezet in waterstof en zuurstof. De waterstof kan makkelijk worden omgezet in aardgas, maar het kan ook dienen als schone brandstof. De zuurstof wordt gebruikt in de vergassingsinstallatie van Torrgas, die biomassa omzet in zogeheten syn-gas. Dat is weer een grondstof voor de chemische industrie in Delfzijl. Dit aspect van P2G is nog nooit eerder geprobeerd.

Energiebuffer
P2G kan op termijn een oplossing bieden voor de opslag van elektriciteit van windturbines of zonnepanelen, die eerst niet door gebruikers zelf kan worden afgenomen. De gasinfrastructuur gaat dan fungeren als een enorm opslagmedium en helpt ervoor te zorgen dat alle energie, die met duurzame zonnepanelen en windturbines kan worden opgewekt, ook echt nuttig gebruikt kan worden.

Grote schaal
Om de rol van energiebuffer en producent van duurzame grondstoffen voor de chemische industrie te kunnen vervullen, zal het P2G- concept uiteindelijk op grote schaal moeten worden toegepast. De P2G-installatie in Delfzijl is een belangrijke stap op de weg daar naartoe.

Bekijk hier een video met een uitgebreide uitleg over de P2G-methode.

http://www.strawberryfields.nu/project/power_to_gas.html

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=132674






Ace1

Nederland binnen tien jaar onafhankelijk van Russisch gas

De crisis rond de Oekraïne maakt pijnlijk duidelijk hoe het is om afhankelijk te zijn van de import
van Russisch gas. Laat het een wake-up call zijn voor Nederland: voor Russisch gas betaal je ook
een politieke prijs. Die afhankelijkheid moeten we dus snel afbouwen. Laten we ervoor zorgen,
dat Nederland binnen tien jaar onafhankelijk is van Russisch gas en voorop loopt in het bieden
van alternatieven aan Europa.

Bijna een kwart van het gas dat Europa gebruikt komt uit Rusland. Met de hand op de gaskraan
breidt Poetin zijn invloedssfeer uit aan de randen van de Europese Unie. Hij weet dat Europa
geen vuist kan maken, want er is geen gezamenlijk energiebeleid. Het aantal gasproducenten is
op één hand te tellen, terwijl we massaal gas gebruiken om op te koken en ons te verwarmen.

Momenteel is Nederland de grootste gasproducent van Europa. Ook voor de toekomst hebben
we onszelf een grote spilfunctie toegedicht via de 'gasrotonde'. In onze lege gasvelden kunnen
we immers in de zomer grote hoeveelheden gas opslaan die we in de winter oppompen om onze
huizen te verwarmen. Vooralsnog lijkt het erop, dat dit gas vooral uit Rusland zal komen. Al
decennia lang worden hiervoor strategische posities ingenomen: gasleidingen naar Rusland
worden aangelegd, lege gasvelden worden gevuld met Russisch gas en Russische bedrijven
nemen belangen in onze gasindustrie. Slecht voor de Europese handelsbalans en slecht voor
onze geopolitieke positie.

Want we raken verstrikt in de lijnen van een land dat zich steeds ondemocratischer en
imperialistischer opstelt. Dat steeds explicieter en opener afscheid neemt van waarden die
Nederland en Europa als essentieel beschouwen. De Russische de facto annexatie van de
Georgische gebieden Abchazië en Zuid-Ossetië in 2008 en van De Krim vorige maand laten zien
dat Poetin de voormalige Sovjet-republieken nog steeds als onderdelen van Rusland beschouwt
en hun soevereiniteit ontkent.

De dreigende situatie in Oost-Oekraïne is een nieuwe indicatie van wat de toekomst mogelijk
brengt. Daarnaast verslechtert de mensenrechtensituatie in Rusland in hoog tempo en het feit
dat Rusland het lidmaatschap van de Raad van Europa heroverweegt, onderstreept dat Poetin
klaar is met Europese opvattingen over de verhouding tussen machthebbers en onderdanen. De
conclusie is duidelijk: met zo'n regime moeten we straks niet in een gedwongen gashuwelijk
zitten.

Want niet alleen voor Poetin, maar ook voor Europa kan gas een serieus politiek en economisch
sanctiemiddel zijn. Zonder gasbaten raakt de Russische staatskas snel leeg, omdat de helft van
de staatsinkomsten uit olie- en gasopbrengsten komt. Bovendien dient de gasopbrengst uit
Europa mede om de gasprijs in Rusland zelf laag te houden en de kringen rond Poetin
welvarend. Juist door minder afhankelijk te worden van het Russische gas, kunnen we de
kaarten omdraaien en Poetin laten voelen dat hij een belang heeft in goede relaties met de EU
en respect moet tonen voor Europese en universele waarden.

Europa moet een vuist kunnen maken en met één stem, kunnen spreken. Nederland kan daarin
een sleutelrol spelen, door voorop te blijven lopen in de productie en opslag van gas, ook nadat
onze gasvelden leeg zijn. En dat kan zonder Rusland.


Er zijn alternatieven. De Rotterdamse haven behuisd één van de grootste op- en overslag
stations van vloeibaar gas (LNG) dat in schepen kan worden aangevoerd vanuit het Midden-
Oosten of de Verenigde Staten. In heel Europa worden dit soort stations in hoog tempo
gebouwd, en de geplande uitbreidingen voor de komende tien jaar matchen de huidige afname
van Russisch gas. Ze staan nu echter vaak leeg, omdat de LNG prijs relatief te hoog is ten
opzichte van kolen en het reguliere gas, maar dit zou wel eens snel kunnen veranderen.

Maar het is niet de enige troef die we in handen hebben. Gasunie zet nu haar eerste schreden in
het omzetten van overtollige energie uit wind en zon naar gas. Dit kan vervolgens worden
opgeslagen in onze gasrotonde. Vorige week werd op de Hannover Messe over de bouw van de
eerste proeffabriek in Delfzijl besloten. Ja, het zijn vooralsnog kleine stappen, maar wel stappen
weg van het pad van de afhankelijkheid. Stel je voor: overtollige wind-, water- en zonne-energie
uit Noorwegen, Denemarken, Duitsland die in ons land worden omgewerkt tot het gas dat we in
de winter zo hard nodig hebben.

Maakt dat de investeringen in de grote pijpleidingen naar Rusland weggegooid geld? Komt er
geen druppel Russisch gas meer naar Nederland? Niet noodzakelijk. Maar we zorgen er via de
gasopslagen, LNG en op termijn het duurzame gas voor, dat als er gas naar Europa komt, het op
onze voorwaarden is. Zo blijft Nederland ook in de toekomst gasland. Goed voor onze staatskas,
de werkgelegenheid en het milieu, maar vooral voor onze onafhankelijkheid.


https://www.d66.nl/wp-content/uploads/2014/04/Nederland-binnen-tien-jaar-onafhankelijk-van-Russisch-gas.pdf



Ace1

Energie uit het riool

Heleen Herbert van Heijmans pitcht op TEDxBinnenhof 2014

Heijmans directeur Heleen Herbert, pitcht vandaag als één van de elf finalisten van TEDxBinnenhof 2014 over duurzame energiewinning uit het riool. Heleen Herbert pleitte in haar verhaal voor meer samenwerking en open innovatie in de bouw en noemde de Hydrea Thermpipe een belangrijk voorbeeld.

De Hydrea Thermpipe is een energiesysteem dat met 150 meter riolering maar liefst 100 woningen kan verwarmen. Per huishouden of aansluiting levert dit systeem bovendien nog een aanzienlijk besparing op de energielasten. Heijmans ontwikkelde het idee samen met partners Socea en Frank.

Energie neutrale stad
Steden kampen met intensief ruimte- en energiegebruik en een druk op de leefomgeving. Verschillende oplossingen, zoals de windturbine op daken (IRWES), verplaatsbare huizen die tijdelijkheid stimuleren, daktuinen en elektrische mobiliteit maken meervoudig en slim ruimtegebruik mogelijk. Bovendien maken deze oplossingen gebruik van duurzame energie. Ogenschijnlijk nutteloze materialen, waaronder het rioolwater, kan relatief makkelijk als warmtebron fungeren voor het verwarmen van water. Zo wordt het verschil voor de leefomgeving gemaakt.



Hydrea Thermpipe
De Hydrea Thermpipe bestaat uit een rioolbuis met een binnenbuis, met daaromheen een spiraalwikkelleiding. Hier stroomt schoon water doorheen. De buitenschil is van beton. Via een warmtewisselaar en een warmtepomp wordt dit water gebruikt voor verwarming elders. De buitenschil is onverwoestbaar en de binnenschil laat voldoende ruimte over voor andere kabels en leidingen. Gezamenlijk een uiterst duurzame en efficiënte oplossing, prima passend in het streven naar energie neutrale steden.

Cultuuromslag
Los van de visie op energie neutrale steden en de rol van de Hydrea Thermpipe, maakte Heleen Herbert ook een duidelijk statement over samenwerking en innovatie in de bouw. Als vormgever van de contouren van morgen, kan de bouw het verschil maken. Daarvoor is samenwerking tussen partijen en een open dialoog met de klant, volgens Herbert, van cruciaal belang.



http://www.heijmans.nl/Energie-uit-het-riool

Ace1

Poep is een goudmijn

Energie van warm afvalwater uit het riool. Dat klinkt smerig, maar het zal niet lang meer duren voordat de verwarming van onze huizen, kantoren en fabrieken hierop kan overschakelen. Dat zegt Heijmans-directielid Heleen Herbert die de zogenoemde Hydrea Thermpipe gisteren voorstelde aan de wereld tijdens de innovatieconferentie TEDx Binnenhof in de Ridderzaal in Den Haag.

Het idee ontstond tijdens een samenwerking tussen bouwbedrijf Heijmans, de Belgische boorbuisfabrikant Socea en de Duitse kunststofleverancier Frank. Oorspronkelijk was het plan om alleen de wirwar aan buizen onder de grond bundelen, maar uiteindelijk gingen ze samen aan de slag om gebruik te maken van het potentieel van rioolwater. "We staan te trappelen om ergens een pilot te gaan doen. Dat kan een woonwijk zijn, een zwembad, een kantoorgebouw of een industrie", aldus Herbert.

Paradepaardje
De buitenste schil van de futuristische rioolbuis is van beton, maar aan de binnenkant zit een warmtewisselaar die de warmte uit het afvalwater onttrekt. Wat veel mensen niet weten, is dat rioolwater gemiddeld 18 graden Celsius is. Zonde dat we daar nu niets mee doen, vindt Herbert. "Je zou in Nederland wel 30 procent van de energie kunnen besparen. 150 Meter van die rioolbuis is genoeg om honderd woningen mee te verwarmen. Als je dat doorrekent, kom je op 70.000 woningen in Amsterdam."

De Hydrea Thermpipe was niet het enige paradepaardje op de tweede editie van TEDx Binnenhof. In totaal presenteerden elf Nederlanders elk in zeven minuten gisteren hun visie of innovatie. Zo kwam Bert Weckhuizen, winnaar van de Spinoza-prijs 2013, de geheimen van katalysatoren toelichten en vertelde milieutechnologe Marjolein Helder over Plant-e, een bedrijfje dat producten ontwikkelt waarin levende planten elektriciteit genereren.

Not done
Energie uit planten of uit rioolwater; volgens Herbert is het niet het één of het ander, maar hebben beide bronnen de toekomst, in tegenstelling tot aardolie, aardgas en andere fossiele brandstoffen. Grijze energie zal in de toekomst alleen nog maar als aanvulling dienen op groene energie, in plaats van andersom, denk ze. "Uiteindelijk zal grijze energie 'not done' worden. Mensen zullen in een stad wíllen wonen, die niet alleen maar energie opmaakt, maar ook opbrengt. En dan bedoel ik niet de geitenwollensokken maar een brede groep mensen."

Intussen genereert de Hydrea Thermpipe bekendheid dankzij de extreme reacties die het automatisch oproept. "Iedereen vindt het vies maar juist daarom interessant. Ik heb daar ook wel mee gespeeld, door het bijvoorbeeld 'vette shit' te noemen tijdens een pitch. Dat is ook zo gaaf aan dit verhaal, dat wat wij zien als het vieste van het vieste, uitdraait op iets wat zoveel waarde heeft. Hoe gaaf is dat?"

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2014/03/poep-is-een-goudmijn

Ace1

Topbankiers 'verdienden' miljoenen met windmolen


Investeren in duurzame energie kan flinke belastingvoordelen opleveren, zeker voor groot-verdieners.

Oud-ABN Amro-bestuurder Rijkman Groenink en andere topbankiers hebben de afgelopen jaren miljoenen van de fiscus teruggekregen dankzij hun investeringen in duurzame energie.


Rijkman Groenink

Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de bouw en financiering van de eerste megamolen op het Nederlandse vasteland, de bijna 200 meter hoge windturbine De Ambtenaar bij Medemblik. Om de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid te halen, moeten de komende jaren veel meer van dit soort windmolens worden gebouwd.

Het was niet bekend dat De Ambtenaar via een ingewikkelde fiscale constructie als beleggingsobject was verkocht aan een groep van 21 bankiers en financieel specialisten. Zij hoeven daardoor minder inkomstenbelasting te betalen. Naar schatting de helft van de totale opbrengst van de enorme windmolen bij Medemblik bestaat uit subsidies en belastingvoordelen voor de eigenaren.

Vermogende particulieren
Elders in Nederland zijn vergelijkbare fiscale constructies opgetuigd voor schone energie, om vermogende particulieren belastingvoordeel te bieden. Het betreft behalve windmolens ook bijvoorbeeld mestverwerkingsinstallaties.

Rijkman Groenink zegt in een reactie dat 'zeer veel duurzame projecten' op deze wijze zijn gefinancierd. 'Ideële doelen worden gecombineerd met een redelijk rendement van circa 10 procent,' aldus Groenink. Ook stelt hij  'een klein deel' van zijn hoge belastingaanslag uit 2007 (toen hij zijn aandelen ABN Amro verkocht) terug te hebben gekregen dankzij zijn investering in de molen.

ABN Amro
Groenink bezit 15 procent van De Ambtenaar, ABN Amro bestuursadviseur Frans van Lanschot 8 procent, het hoofd grondstoffen van de Rabobank 5 procent en twee afgezwaaide topmannen van private equity-bedrijf NPM Capital samen 9 procent.

Veel omwonenden zijn boos over het formaat en de geluidsoverlast van de molen. Voormalig wethouder Kees List van Wieringermeer, die zijn handtekening zette onder de bouwaanvraag, zegt dat de molen 'eigenlijk niet gebouwd had mogen worden' omdat die niet in het bestemmingsplan paste.

Volgens List is er een truc toegepast door de alleenstaande windmolen te behandelen alsof het een grootschalig windpark was. Hij kon dit tot zijn spijt niet meer ongedaan maken. 'De plannen hadden aan de gemeenteraad en aan de provincie voorgelegd moeten worden,' zegt List. 'Maar toen ik de papieren onder ogen kreeg, was het een gelopen koers. Dat is voor mijn tijd gebeurd - onder de ogen van de toenmalige wethouder en burgemeester, beiden van het CDA.'

Een woordvoerder van de gemeente Hollands Kroon, waaronder Wieringmeer valt, zegt in reactie dat 'de vergunning voor De Ambtenaar is verleend omdat het bouwwerk en het voorgenomen gebruik paste in de toen van toepassing zijnde regelgeving.'

Abuis
In het bovenstaande artikel in de Volkskrant van hedenmorgen is door een misverstand op de eindredactie een verklaring opgenomen toegeschreven aan Rijkman Groenink, die niet door hem is afgelegd. De redactie van de Volkskrant biedt hiervoor zijn excuses aan. Onderstaand de wel door de heer Groenink verstrekte verklaring.

'Ik ben voor 15 procent eigenaar van De Ambtenaar, omdat ik wil bijdragen aan het verduurzamen van de energieproductie. Ik ben daarnaast actief in de windturbinebouw - als investeerder en als president-commissaris van  het Nederlandse bedrijf EWT, dat kleinere windturbines bouwt.

Ik werd eind 2010 over deze molen gebeld door een gespecialiseerde financiële boetiek. Zij hadden net als iedereen in de krant gelezen dat ik in 2007 heel veel inkomstenbelasting had betaald, nadat ik mijn aandelen ABN Amro moest  verkopen. Ik kon een klein deel van mijn belastingafdracht van dat jaar gebruiken voor dit windmolenproject. Dat deed ik via een zogeheten carry-back, waardoor je tot 5 jaar na dato betaalde inkomstenbelasting kunt terug claimen.

De overheid biedt particulieren de mogelijkheid om investeringen in duurzame energie versneld en willekeurig (op een zelf gekozen moment) af te schrijven. Dat is vooral interessant als je in de hoogste belastingschijf valt. Hierdoor is het ideële doel goed te combineren met een redelijk rendement.

De overheid heeft dit schema bedacht om investeringen van particulieren in schone energie te stimuleren. Deze windmolen valt daaronder, maar er zijn veel meer duurzame projecten op deze wijze gefinancierd.  De terugverdientijd van zo'n investering is typisch 4 á 5 jaar, en het gemiddeld rendement  bedraagt zo'n 10  procent. Er zijn overigens wel risico's aan verbonden, bijvoorbeeld dat het minder hard waait dan is verondersteld, of dat er technische problemen zijn met de molen, die niet gedekt worden door de leverancier of de  verzekering.

De Ambtenaar is een prachtige machine. Ik moet wel zeggen: hij is erg groot en staat erg dichtbij Medemblik. Ik kan me het ongenoegen van velen goed voorstellen.  Bij de locatie keuze en het vergunningen traject zijn de investeerders echter helemaal niet betrokken geweest. Wij zijn pas uitgenodigd toe alles vergund was, de subsidies toegekend en het krediet toegezegd.'



De windmolen De Ambtenaar (links), vergeleken met de Euromast in Rotterdam, de Dom in Utrecht en de Bonifatiuskerk in Medemblik (van links naar rechts).

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3592674/2014/02/08/Topbankiers-verdienden-miljoenen-met-windmolen.dhtml