Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 04/04/2019 | 21:36 uur
Gilze Rijen is een heli basis en Volkel  een fighter basis.

Met voldoende ruimte als het moet...

Meest voor de hand liggende basis is Woensdrecht.

Lex

Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 21:30 uur
Leeuwarden ligt een meter boven zeeniveau dacht ik.....
Volgens de kaarten is dat zelfs 4 meter.  ;)

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 21:21 uur
Vliegbasis Gilze Rijen en Volkel blijven ook droog hoor....

Gilze Rijen is een heli basis en Volkel  een fighter basis.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/04/2019 | 21:21 uur
Vliegbasis Gilze Rijen en Volkel blijven ook droog hoor....
Leeuwarden ligt een meter boven zeeniveau dacht ik.....
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 04/04/2019 | 21:03 uur
Dat geldt ook voor Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, De Kooy, Leeuwarden en Woensdrecht. De enige vliegbasis die hier geen last van heeft is Eindhoven tenzij men voormalige vliegbasis Twente heropent dan heb je nog een alternatief voor Eindhoven

Vliegbasis Gilze Rijen en Volkel blijven ook droog hoor....

Ace1

Citaat van: Zander op 04/04/2019 | 18:37 uur
De hele Flevopolder valt af, want bij een grootschalig conflict kun je met een goed geplaatste raket een dijkdoorbraak forceren.
Binnen no time staat er 3 meter water op de strip van Lelystad airport.
Daaaag P8........
Of houd men tegenwoordig geen rekening meer met strategische locaties voor militaire infrastructuur?

Dat geldt ook voor Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, De Kooy, Leeuwarden en Woensdrecht. De enige vliegbasis die hier geen last van heeft is Eindhoven tenzij men voormalige vliegbasis Twente heropent dan heb je nog een alternatief voor Eindhoven

Zander

Citaat van: Ace1 op 04/04/2019 | 17:40 uur
Woensdrecht of Lelystad zouden dan goede opties kunnen zijn, Eindhoven valt af.
De hele Flevopolder valt af, want bij een grootschalig conflict kun je met een goed geplaatste raket een dijkdoorbraak forceren.
Binnen no time staat er 3 meter water op de strip van Lelystad airport.
Daaaag P8........
Of houd men tegenwoordig geen rekening meer met strategische locaties voor militaire infrastructuur?
People are sheep

Ace1

Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 15:45 uur
Wat ik eigenlijk bedoel met de samenwerking GB en NO is in de vorm van mensen op laten leiden bij GB en/of NO (ik weet niet of doctrine gelijk is aan elkaar en ook visie NL) en in later stadium eventueel lease van P-8 en na lease koop van dezelfde P-8 toestellen.
Maar goed neemt niet weg de vraag ; waar je de P-8's wilt stationeren ? helaas is Valkenburg niet meer, had een goede ligging.
Ik denk dat Leeuwarden ook afvalt, geluidsnormen en belasting wordt dan te hoog. Kwa ligging prima.
 

Woensdrecht of Lelystad zouden dan goede opties kunnen zijn, Eindhoven valt af.

Zander

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 14:49 uur
Ja die optie is er natuurlijk ook maar waar ik dan bang voor ben is dat het dan geen tussenstop is maar een permanente oplossing en er dus geen ''eigen'' toestellen meer komen in de toekomst.
Precies wat ik bedoelde.
Den Haag kennende is de denkwijze;
Het is er al dus investeren in eigen capaciteit is niet nodig.
People are sheep

Harald

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 15:18 uur
Goed idee om op te trekken met GB en NOR maar beide landen hebben eigen toestellen. Als je in een NAVO pool zit met Spanje, Portugal en Griekenland dan vlieg je rondjes om de Middelandsezee.
En voor ons gaat dat niet werken.

Wat ik eigenlijk bedoel met de samenwerking GB en NO is in de vorm van mensen op laten leiden bij GB en/of NO (ik weet niet of doctrine gelijk is aan elkaar en ook visie NL) en in later stadium eventueel lease van P-8 en na lease koop van dezelfde P-8 toestellen.
Maar goed neemt niet weg de vraag ; waar je de P-8's wilt stationeren ? helaas is Valkenburg niet meer, had een goede ligging.
Ik denk dat Leeuwarden ook afvalt, geluidsnormen en belasting wordt dan te hoog. Kwa ligging prima.
 

Parera

#98
Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 15:00 uur
idd dat is de keerzijde

Al zou NL samen optrekken met GB en Noorwegen, dat is al een winst.

Goed idee om op te trekken met GB en NOR maar beide landen hebben eigen toestellen. Als je in een NAVO pool zit met Spanje, Portugal en Griekenland dan vlieg je rondjes om de Middelandsezee.
En voor ons gaat dat niet werken.

Met een 6 tal P-8's kan Nederland haar taken goed uitvoeren, wil je de West er bij betrekken (2 stuks) dan moet je die optie van 2 extra kisten invullen. Ik heb eerder gezegd geen P-8's in de West i.v.m. noodhulp waarbij een transportkist met props nuttiger is. Maar het hele verhaal met de Russen en Chinezen in de regio maakt dat er wel eens een nieuwe behoefte komt in die regio om alles in de gaten te kunnen houden en eventueel te kunnen ingrijpen met ASW / ASuW wapens.

Daarom met de huidige situatie in Venezuela ben ik WEL voorstander van P-8's in de West en daarom 6 stuks + 2 optioneel waarbij er 4 ingezet worden op de noordzee (+ later de 2 optionele) en 2 kisten permanent in de West gaan staan. Het KWCARIB verhaal mag van mij ook onder de KLU komen te vallen met C-295 MPA's (ook KWNL) of anders civiel uitbesteden zoals het nu gebeurd.

Harald

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 14:49 uur
Ja die optie is er natuurlijk ook maar waar ik dan bang voor ben is dat het dan geen tussenstop is maar een permanente oplossing en er dus geen ''eigen'' toestellen meer komen in de toekomst.
idd dat is de keerzijde

Al zou NL samen optrekken met GB en Noorwegen, dat is al een winst.

Parera

Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 14:44 uur
Als het een lease constructie wordt dan zie ik NL nog niet zomaar terugkeren met MPA, een veel te grote investering ineens.
In een NAVO pool, denk ik, het wel.

Ja die optie is er natuurlijk ook maar waar ik dan bang voor ben is dat het dan geen tussenstop is maar een permanente oplossing en er dus geen ''eigen'' toestellen meer komen in de toekomst.

Harald

Citaat van: Parera op 04/04/2019 | 14:37 uur
Ik denk niet dat ze het zien als pool, maar dat Boeing een x aantal P-8's bouwt en deze leased aan de partijen.  Net als de Duitse luchtmacht de Heron UAV's geleased heeft van IAI.
Voor Nederland zie ik het als optie om zo weer langzaam terug te komen op deze specialisatie die we toch grotendeels verloren hebben, en we moeten een hoop leren want de overstap van prop P-3's naar jet P-8's is heel groot.

Als het een lease constructie wordt dan zie ik NL nog niet zomaar terugkeren met MPA, een veel te grote investering ineens.
In een NAVO pool, denk ik, het wel.

Parera

Citaat van: Harald op 04/04/2019 | 14:32 uur
als NAVO pool ?
net zo'n constructie als met de NAVO AWACS ?

Standplaats ?  IJsland, GB (schotland), Italie ?

Denk daarbij dat je dan 3 gebieden heb :
1) GIUK gap, gebied Noordpool, IJsland, Groenland, Noordzee
2) Middellandse zee
3) gebied Atlantische oceaan, westelijk van GB, Spanje, Portugal (overlapping met 1)

Ik denk niet dat ze het zien als pool, maar dat Boeing een x aantal P-8's bouwt en deze leased aan de partijen.  Net als de Duitse luchtmacht de Heron UAV's geleased heeft van IAI.
Voor Nederland zie ik het als optie om zo weer langzaam terug te komen op deze specialisatie die we toch grotendeels verloren hebben, en we moeten een hoop leren want de overstap van prop P-3's naar jet P-8's is heel groot.