Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

Anubis

Demian, Weet je nog wel waar je over praat? Gaat het wel goed met je? Heb jij je 'Enduring Freedom' medaille al?
De marine is reeds vanaf het uitbreken van de eerste golfoorlog al in de golf aanwezig. Die doen daar andere dingen dan de mannen op de wal, maar zijn daarom nog niet minder aanwezig dan de KL. Ik denk dat je eerst eens wat verkennend onderzoek moet doen voordat je dergelijke onzin verkoopt. Je weet niet half wat een fregat in de golf betekent. Dat is misschien maar goed ook.
Ook in Joego was de KM al eerder aanwezig dan de eerste pleun. Kom op zeg!

caruso

Citaat van: oud_zijde op 29/07/2006 | 14:01 uur
Citaat van: Mourning op 28/07/2006 | 17:07 uur
En Oud_zijde ... ik heb de vorige verkiezingen als VVD-lid Christen Unie gestemd en ik ben atheist, go figure  ;).

Regards,

Mourning

ik stemde VVD want er zou niet op defensie bezuinigd worden ... ik was toen veel naiever als ik nu ben

nu ga ik gewoon voor straf op de allerstomste debielste partij stemmen die ik kan vinden, ik hoop dat die feest partij van die carnavalsknakker dit jaar weer meedoet, of de partij van de dieren

en anders Christenunie want vrouwen in de politiek hebben we toch niets aan dat is me na 3 kabinetten Balkenende wel duidelijk geworden
Hebben we er al 3 gehad?
Wat vliegt de tijd... ;)

demian

Citaat van: marc66 op 25/07/2006 | 21:51 uur
Demian, mij is op het insituur geleerd dat er een synergie dient te bestaan tussen de, nu nog bestaande, verschillende krijgsmachtonderdelen.

De landmacht kan niet zonder de luchtmacht zonder air-support en de landmacht kan niet zonder de marine voor vervoer en naval gunfire support.

Daarnaast kunnen de land- en luchtmacht niet zonder een platform voor haar helikopters en tanks.

De marine aan de andere kant kan niet zonder de luchtmacht voor air-support etc.

En de landmacht om te vervoeren is wel makkelijk want iemand moet op het land iets gaan doen, toch?
;)

In afganistan komt de Vloot er niet aan tepas niet als in bosnie en irak en straks afrika.
Het enige wat zij naar mij mening kunnen bij uitzendingen is de zee als die daar is veilig stellen stabilizeren en bevooraden.
Het laatste wat essentieel is maar wat ook via de lucht kan.
Ik zie ze geen harpoon op vijandelijk doel vuren in afganistan.
De mooie dure LCF heeft daar wat minder invloed...
Maar goed niet dat ik ze weg wil.
Ik ben een KLer die liever wat extra LMB,PAINF,en TANKbatteljons ziet verschijnen omdat ik denk dat je daar bij elkconflict veel aan hebt.

Demian.

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 29/07/2006 | 14:01 uur
want vrouwen in de politiek hebben we toch niets aan dat is me na 3 kabinetten Balkenende wel duidelijk geworden

Nee, aan de mannen hebben we tijdens die drie kabinetten wat gehad......

Ik heb, ondanks dat ze absoluut niet van mijn politieke signatuur is, meer op met mevrouw Eijsink dan met (ik noem maar een dwarsstraat) zijne excellentie van der Knaap....  ;)

oud_zijde

Citaat van: Mourning op 28/07/2006 | 17:07 uur
En Oud_zijde ... ik heb de vorige verkiezingen als VVD-lid Christen Unie gestemd en ik ben atheist, go figure  ;).

Regards,

Mourning

ik stemde VVD want er zou niet op defensie bezuinigd worden ... ik was toen veel naiever als ik nu ben

nu ga ik gewoon voor straf op de allerstomste debielste partij stemmen die ik kan vinden, ik hoop dat die feest partij van die carnavalsknakker dit jaar weer meedoet, of de partij van de dieren

en anders Christenunie want vrouwen in de politiek hebben we toch niets aan dat is me na 3 kabinetten Balkenende wel duidelijk geworden
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Northside

Citaat van: marc66 op 29/07/2006 | 11:39 uur
8 MF was 8 x 150 man = 1200 man personeel. 4 x OPV = 4 x 85 = 340. 1200 - 340 = 860 man over?  :'(

Er wordt sinds jaar en dag enkel nog maar bezuinigd op de Koninklijke marine. Ok, er komt een nieuw(?) schip/scheepsklasse maar dan wel met VEEL minder personeel. Dus, op de Koninklijke marine wordt behoorlijk ingrijpend bezuinigd.  :'(

Ja, daar doe je niks aan. Overal is minder personeel nodig, als straks dat unmanned gedoe echt aanslaat kunnen ze met de helft minder mensen toe.
Si vis pacem... para bellum

marc66

8 MF was 8 x 150 man = 1200 man personeel. 4 x OPV = 4 x 85 = 340. 1200 - 340 = 860 man over?  :'(

Er wordt sinds jaar en dag enkel nog maar bezuinigd op de Koninklijke marine. Ok, er komt een nieuw(?) schip/scheepsklasse maar dan wel met VEEL minder personeel. Dus, op de Koninklijke marine wordt behoorlijk ingrijpend bezuinigd.  :'(

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 28/07/2006 | 11:28 uur
Ik heb daar mijn twijfels over; volgens mij is de gemiddelde kiezer niet zo geinteresseerd in defensie (hoe naief). Die vinden airco's in een verpleegtehuis veel belangrijker! Waar ik me op zich wel iets bij voor kan stellen. Maar we weten allemaal dat er genoeg verkiezingsonderwerpen minder belangrijk zijn dan defensie, toch?

Kortom, ik moet de eerste verkiezingspropaganda nog zien waarin defensie een prominente plaats inneemt. Ik kan het me niet heugen.... :-\

Dat is ook niet wat ik aangaf.

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de grote politieke partijen die het politieke midden als doel hebben het niet over bezuinigingen hebben voor de verkiezingen, en dat schreef ik in reaktie op een post waarin wordt aangegeven dat deze partijen het wel genoeg vinden wat bezuinigingen betreft maar dat dat niet blijkt uit hun handelingen mbt zoals die recentelijk plaatsvinden door de MINDEF.

M.a.w. als deze partijen ECHT niet verder willen bezuinigen hadden ze hun mond bij de laatste defensiebegroting in december 2005 weleens open mogen doen.

En idd. in dit land zal defensie nooit een grote prioriteit hebben tenzij een oorlog onvermijdelijk is, en dan nog maar een week voordat dat zou gaan gebeuren. Nee, ik heb wat defensie betreft niet zo'n hoge pet op van de Nederlandse bevolking, nog een reden om niet al TE veel voor het referendum te zijn. Dan krijg je bij elke aankoop zo'n ding om je oren. Daar zit ik in ieder geval niet op te wachten.

En Oud_zijde ... ik heb de vorige verkiezingen als VVD-lid Christen Unie gestemd en ik ben atheist, go figure  ;).

Regards,

Mourning
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Loup

Citaat van: Kapitein Rob op 28/07/2006 | 11:28 uur
Ik heb daar mijn twijfels over; volgens mij is de gemiddelde kiezer niet zo geinteresseerd in defensie (hoe naief). Die vinden airco's in een verpleegtehuis veel belangrijker! Waar ik me op zich wel iets bij voor kan stellen. Maar we weten allemaal dat er genoeg verkiezingsonderwerpen minder belangrijk zijn dan defensie, toch?

Kortom, ik moet de eerste verkiezingspropaganda nog zien waarin defensie een prominente plaats inneemt. Ik kan het me niet heugen.... :-\

Geen enkele. Op wat grote (lees: controversiële) aankopen na (zoals de JSF) is er bij geen enkele partij (zover ik weet) een apart partijstandpunt te vinden over defensie. De SGP zou een uitzondering kunnen zijn, maar dat zou ik even moeten nakijken.

KapiteinRob

Ik heb daar mijn twijfels over; volgens mij is de gemiddelde kiezer niet zo geinteresseerd in defensie (hoe naief). Die vinden airco's in een verpleegtehuis veel belangrijker! Waar ik me op zich wel iets bij voor kan stellen. Maar we weten allemaal dat er genoeg verkiezingsonderwerpen minder belangrijk zijn dan defensie, toch?

Kortom, ik moet de eerste verkiezingspropaganda nog zien waarin defensie een prominente plaats inneemt. Ik kan het me niet heugen.... :-\

Mourning

Citaat van: Loup op 28/07/2006 | 09:34 uur
Citaat van: Mourning op 28/07/2006 | 00:30 uur
Ben het met je eens Mikemans, behalve dat laatste stukje. Ik  ben daar nog niet zo van overtuigd.

Inderdaad. Uit recentelijke uitlatingen (van de VVD, maar ook CDA en andere partijen) blijkt dat men het budget wil vehogen. Zelfs de PvdA vindt dat er genoeg bezuinigd is, maar tot nu toe lijken de acties van Kamp niet te wijzen op een verbetering van de situatie. Als je de brief over de toekomst van defensie leest (zie 'het vizier op defensie'), dan lijkt het afstoten van verder materieel juist eerder waarschijnlijk.

Juist en vergeet niet dat de meeste partijen die veel kiezers uit het politieke midden willen trekken vrijwel nooit voor de verkiezingen over verdere bezuinigingen op defensie beginnen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Loup

Citaat van: Mourning op 28/07/2006 | 00:30 uur
Ben het met je eens Mikemans, behalve dat laatste stukje. Ik  ben daar nog niet zo van overtuigd.

Inderdaad. Uit recentelijke uitlatingen (van de VVD, maar ook CDA en andere partijen) blijkt dat men het budget wil vehogen. Zelfs de PvdA vindt dat er genoeg bezuinigd is, maar tot nu toe lijken de acties van Kamp niet te wijzen op een verbetering van de situatie. Als je de brief over de toekomst van defensie leest (zie 'het vizier op defensie'), dan lijkt het afstoten van verder materieel juist eerder waarschijnlijk.

Mourning

Ben het met je eens Mikemans, behalve dat laatste stukje. Ik  ben daar nog niet zo van overtuigd.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mikemans

nou moten we niet helemaal gaan overdrijven.

6x fregat
2x bevoorader
2x lpd
4x p (toekomstig)
15(?) x mijnenveger
4x ozb
2x hydrograaf
1x torpedowerkschip
1x auxillaryschip antillen.

Zodra we wat meer last gaan krijgen van de piraatjes en andere ongeregeldheden worden de aantallen vanzelf weer aangedikt met splinter nieuw materiaal. En laten we wel wezen tot die tijd hebben we zat te doen op het land in de prt'tjes en het andere geneuzel. Bovendien is er toch geen schappelijk personeel te krijgen om al het moois te bemannen.

De politiek begint er langzaam maar zeker achter te komen dat we mischien iets te ver doorgedraaft zijn in het bezuinigen op defensie.