Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 03/01/2024 | 16:17 uurIs de vierde patriot batterij nog steeds in reserve?

Ging iig nooit verkocht worden aan belgie. Deze batterij is gereactiveerd maar kon voordat dat in praktijk worden gebracht naar het oekrainse leger worden gestuurd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Stoonbrace op 03/01/2024 | 16:17 uurIs de vierde patriot batterij nog steeds in reserve?

Staat iets meer naar het oosten...

Stoonbrace

Is de vierde patriot batterij nog steeds in reserve?

Parera

Ach misschien kunnen we rond begin jaren '40 een paar mooie tweedehands F-35's overnemen van de Belgen aangezien men dan verwacht met de FCAS te kunnen gaan vliegen :silent:


Huzaar1

#4369
Dit is dus exact de reden waarom ik in het Belgische lucht topic aangaf dat ik bang ben dat de F-35 het Belgische budget voor de rest gaat opeten.

Er is in Belgie nog geen munitie voor de F-35 aangekocht. Dit kost echt een aardige duit, tegen een half miljard met alles erop en eraan in nog niet eens zulke grote aantallen.

Tegelijkertijd is het budget voor de huidige vraag van de organisatie niet toereikend, en dat in zo'n mate dat er gigantische investeringen nodig zijn om de rest te laten toekomen wat ze nodig hebben.

Maar omdat luchtstrijdkrachten voor een europese overheid vaak de belangrijkste militaire asset zijn ( stelt je in staat mee te doen met grote operaties met high impact - low risk ) zal die munitie voor de F-35 er echt wel komen, daar Twijfel ik niet aan. Wel heb ik grote zorgen voor land en zeemacht van Belgie en de ondersteuning die zij nodig hebben.

Ik hoop dat dit allemaal mag van Stoonbrace. Maar dit is wel hoe de kaarten erbij liggen. Zonder enige bewustwording van belang van Defensie in de Belgische overheid, noch regering noch kamer.

Overigens als het klopt wat die Generaal Thys stelt, dat het jaarlijkse Munitie budget van Belgie 15 miljoen bedroeg... 15 miljoen. Dat is echt schrikbarend weinig geweest. Een fractie van dat van ons, zelfs tijdens de magere dagen.

Ik maak ook uit het bericht op dat België nog helemaal geen stappen aan het zetten is, niet eens heeft gepland, om die munitie voor hoofdtaak 1 aan te gana kopen. Dit is zeer zorgelijk. Als ze het morgen bestellen zijn ze tegen 2040 pas gevuld, met name battle decisive munitie wordt alleen maar duurder. En niemand is er daar mee bezig.
Help?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 07/12/2023 | 13:48 uurIk zie het al helemaal voor me dat Stoonbrace met een slinger of een katapult stenen gooit op de vijand.
 :devil:
Zo vermakelijk vind ik dat beeld niet. Maar ik vrees dat de Belgische politiek zoals gebruikelijk te weinig, te laat zal doen. Het zal nog geen eens een halfslachtige poging zijn het probleem op te lossen, en dat is dan natuurlijk ook precies het probleem. Want let wel: wij horen op hen te kunnen bouwen, net zoals zij op ons.

Ace1

Ik zie het al helemaal voor me dat Stoonbrace met een slinger of een katapult stenen gooit op de vijand.
 :devil:

Huzaar1

Oud-luitenant-generaal Marc Thys: "Als er vandaag oorlog uitbreekt moet Belgisch leger na enkele uren met stenen beginnen werpen"

Oud-luitenant-generaal Marc Thys: "Als er vandaag oorlog uitbreekt moet Belgisch leger na enkele uren met stenen beginnen werpen"
De Belgische oud-luitenant-generaal Marc Thys staat achter de analyse van de Poolse nationale veiligheidsdienst dat de NAVO nog maar 3 jaar heeft om zich voor te bereiden op een aanval van Rusland. Dat heeft hij gezegd in 'De Afspraak'. "Dat lijkt mij correct." Hij waarschuwde meteen dat we er op dit moment echt niet klaar voor zijn: "Als er vandaag een oorlog uitbreekt, moet het Belgische leger na enkele uren met stenen beginnen te werpen."

Volgens Thys heeft het Belgische leger geen munitie meer en moet die dringend opgebouwd worden. "Ik ben acht jaar verantwoordelijk geweest voor het materieel en ik had een jaarlijks budget van 15 miljoen euro om munitie te kopen. Momenteel is dat al vertienvoudigd tot 150 miljoen. Maar als je kijkt naar de structurele behoefte om 30 tot 60 dagen te kunnen vechten, dan spreken we over 5 tot 7 miljard euro."

Thys gelooft ook echt dat de Russische president Vladimir Poetin de NAVO zou durven aan te vallen als hij klaar is met Oekraïne. "Absoluut", zegt hij. "Je mag niet de fout maken om alles individueel te bekijken. Wij bekijken Oekraïne als een alleenstaand feit. Rusland heeft echter een globale visie op de wereldorde. China en Rusland, allebei. Zij hebben een bepaalde visie over hoe die wereldorde eruit moet zien en die wordt bij hen niet geleid door Europa en de Verenigde Staten."

Letland
Dat Poetin Letland maandag nog bedreigde tijdens een vergadering van de Russische Mensenrechtenraad, is een teken aan de wand volgens Thys. "Volgens Poetin is het zijn goddelijk recht dat de Baltische staten deel uitmaken van Rusland", zegt hij.

De beïnvloeding van partijen en verkiezingen in het Westen maakt ook deel uit van het plan volgens de oud-luitenant-generaal. "Er zijn krachten in onze Europese landen die gesteund worden vanuit het Kremlin, zoals Marine Le Pen in Frankrijk. Zij komen met boodschappen die passen in die wereldorde."

Thys maakte zich op X eerder al zorgen over de dreiging van Rusland. "Ik zei twee jaar geleden dat we nog vijf tot zeven jaar hadden", zegt hij. "We hebben nu twee jaar niets gedaan. Er is nog werk aan de winkel."

https://www.hln.be/binnenland/oud-luitenant-generaal-marc-thys-als-er-vandaag-oorlog-uitbreekt-moet-belgisch-leger-na-enkele-uren-met-stenen-beginnen-werpen~abb8c455/
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Dit berichtje heb ik gemist eerder deze week. Toch een mooi succes voor de Belgische marine en volgens mij ook een vrij zeldzame vangst voor het marine component.

Belgian Navy's Castor class patrol vessel seizes 210 kilos cocaine


According to information published by the Belgian MoD on October 11, 2023, while supporting the Federal Judicial Police, a Belgian naval coastal patrol vessel intercepted 210 kilos of cocaine in Belgium's exclusive economic zone.

The seized drugs have an estimated street value of over 11.5 million euros. The Federal Judicial Police have launched an investigation into the discovery, in collaboration with the Navigation Police.

The Marine Castor and Pollux coastal patrol vessels are responsible for monitoring the waters of the North Sea under Belgian jurisdiction. They work in cooperation with the federal police, customs, and other partners of the Belgian Coast Guard.

In addition to state security-related missions, these vessels also conduct fishery inspections, maritime pollution checks, and sea rescue operations. A patrol vessel is always on standby, ready to deploy 24/7, 365 days a year.

Technical data

With a displacement of 455 tons when fully loaded, the vessel measures 53.50 meters in length and has a beam of 9.50 meters. Her draught is 3.19 meters, allowing for navigation in various water depths.

She is powered by two MTU diesel engines, each producing 2,880 kW or 3,860 hp. This enables the Castor class to reach speeds of up to 21 knots, which translates to 39 km/h or 24 mph.

The patrol vessel is equipped to carry two Rigid Hull Inflatable Boats (RHIBs), which can be used for various maritime tasks. To operate and maintain the vessel, she houses a crew of 15 members.

https://navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2023/october/13663-belgian-navy-s-castor-class-patrol-vessel-seizes-210-kilos-cocaine.html


Huzaar1


Bizar verhaal uit Belgie.

CitaatErik uit Willebroek ontdekt plots kamperende gewapende militairen in zijn tuin, Defensie biedt excuses aan
De ontsteltenis was groot toen Erik Callebaut gisteren in zijn tuin in Willebroek vier zwaarbewapende militairen aantrof die er aan het kamperen waren. Ze hadden een stuk van de omheining kapotgemaakt om in de tuin te geraken. Nadien werd duidelijk dat het om Waalse soldaten ging die meededen aan een militaire oefening in de buurt. Een kapitein van Defensie is zich ondertussen uitgebreid komen excuseren bij Erik en zijn vrouw.

Verhaal gaat verder op de link van VRT.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/12/gewapende-militairen-forceren-toegang-tot-privetuin-in-willebroe/



Wat opvalt, je merkt overal de splijting tussen wallonie en vlamingen in het artikel, het komt ook duidelijk terug.

'Het waren WAALSE soldaten'

' ze bleken alleen maar FRANS te spreken '

'Totaal nederlands onkundig'.

Alsof ze het over militairen hebben uit een ander land. Bizarre houding naar mensen uit hun eigen leger.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 18/07/2023 | 20:55 uurOch Stoonbrace wij kunnen er ook wat van hoor. Ik had een keer een parade commandant die gewoon niet meer wist dat hij Ingerukt Mars moest zeggen. Alleen had hij het geluk dat het niet is gefilmd en op YouTube is gezet

Haha wij hebben ook fantastische circussen gehad  ;D , achja hoort er allemaal bij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Stoonbrace op 18/07/2023 | 10:37 uurIk begrijp dat het diep zit maar kunnen jullie er een apart topic 'Belegen uitlachen' voor openen ofzo?
Och Stoonbrace wij kunnen er ook wat van hoor. Ik had een keer een parade commandant die gewoon niet meer wist dat hij Ingerukt Mars moest zeggen. Alleen had hij het geluk dat het niet is gefilmd en op YouTube is gezet