Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Zander

 :P Hmm defensie en sluitpost waar heb ik dat eerder gehoord.......

Liggen Brussel en Den Haag bij elkaar in de buurt ofzo..........
People are sheep

ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 10/09/2014 | 07:30 uur
Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld het vervangingsdossier van de F-16's reeds besproken is bij de regeringsonderhandelingen, daar waar defensie de voorbije jaren steevast de sluitpost was (of ooit zelfs eens volledig over het hoofd werd gezien). 
Vond ik ook zeer opmerkelijk, hoewel dat mss ook te maken heeft met het gigantische (en nog steeds niet vastgelegde) prijskaartje dat aan de F-35A vasthangt. De Crem mag dan om nog duistere redenen een voorkeur hebben voor dat toestel (mss door het nucleaire facet), de regering moet realistisch zijn en waar voor haar geld kiezen...
Ten eerste moet dat budget weer hoger... stukken hoger. Maar de politiek kennende zal dat maar aan een matig tempo gebeuren.
Er werd al veel te lang bespaard en capaciteiten afgestoten waardoor we nu met een landmacht zitten die eerder een grote groep verkenners met wat ondersteuningsgroepen voorstellen...
MBTs: 0   Artillerie: wat getrokken stukken en mortieren...
Citaat van: Belgje op 10/09/2014 | 07:30 uur
Wat betreft de internationale samenwerking: Nederland staat veel meer in de kijker dan Frankrijk of eender welk ander land. Tot spijt van wie het benijdt.
Men probeert gewoon samen te werken daar waar het mogelijk is (en waar het meeste bespaard wordt/waar de eigen bijdrage het kleinst is).
Nederland staat veel meer in de kijker en dat is dan vooral te danken aan de samenwerkingsverbanden tussen beide marines.
Eerlijkhijdshalve moet ik als Belg toegeven dat wij er duidelijk meer uit halen dan de Nederlanders.
Aan de andere kant hebben de Nederlanders zo nog hun M-fregatten kunnen houden en worden de kosten daaraan verbonden gedeeld.

Belgje

Sterke meningen hier. Ik vrees dat de meesten hier geen voeling hebben met de Belgische politiek en daardoor een vertekend beeld krijgen van de Belgische defensie en haar toekomst. Dat ga ik proberen veranderen door hier werkelijk elk nieuwsbericht dat ik tegenkom te posten. De volgende 10 jaar gaat 50% van het defensiepersoneel in pensioen. Politici van de partijen die waarschijnlijk de federale regering zullen uitmaken erkennen dit gegeven als een kans zonder weerga om naar een defensie met een visie en een toekomstplan te gaan. Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld het vervangingsdossier van de F-16's reeds besproken is bij de regeringsonderhandelingen, daar waar defensie de voorbije jaren steevast de sluitpost was (of ooit zelfs eens volledig over het hoofd werd gezien). Het is waar dat de Belgische defensie voor een keerpunt staat maar er zijn mijns inziens voldoende factoren om de toekomst eerder positief dan negatief in te zien.
Wat betreft de internationale samenwerking: Nederland staat veel meer in de kijker dan Frankrijk of eender welk ander land. Tot spijt van wie het benijdt

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 09/09/2014 | 17:33 uur
Hollande ook, zal wel in de naam zitten...

Patstelling  :cute-smile:

Hoe dan ook, de landmacht van de Lage Landen is zo-wie-zo het haasje...

Misschien dat de recente NAVO top in Wales enig lucht gaat geven, zo niet dan zie ik het somber in... immers bij ons en bij de zuiderburen moet het allemaal lichter, minder en goedkoper.


IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 09/09/2014 | 13:33 uur
Kunnen ze beter voor de Fransen kiezen, in NL zouden ze extra bezuinigingsmogelijkheden zien.  :sick:

Hollande ook, zal wel in de naam zitten...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 09/09/2014 | 13:32 uur
Belgie heeft geen geld, ervaring en middelen hiervoor.
Ze kunnen beter hun gehele landmacht integreren in het Nederlandse of Franse leger.
Het is een farce.

Kunnen ze beter voor de Fransen kiezen, in NL zouden ze extra bezuinigingsmogelijkheden zien.  :sick:

Huzaar1

Belgie heeft geen geld, ervaring en middelen hiervoor.
Ze kunnen beter hun gehele landmacht integreren in het Nederlandse of Franse leger.
Het is een farce.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat Belgie zo beperkt aanwezig is in Malie en ik dacht helemaal afwezig in bijv. de CAR.

Verder vind ik de samenwerking van 11 LMB/AMB met de Duitsers prima, maar ik had eerlijk gezegd ook wel verwacht dat de Belgische Paracommando brigade, toch wel HET paradepaardje van de Belgische strijdkrachten, erbij zouden zijn getrokken, maar die zullen waarschijnlijk meer met Franse luchtlandingseenheden samenwerken denk ik?

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Belgje

Graag meer Belgische militairen naar conflictgebieden

Het Belgische leger wil graag meer soldaten naar conflictgebieden sturen. Dat heeft de commandant van de Landcomponent, Generaal Hubert De Vos, gezegd. De militairen raken volgens hem gedemotiveerd omdat ze niet worden ingeschakeld bij internationale operaties.
"Onze jongens en dames in onze eenheden zijn vragende partij om hun kunnen en kennen te tonen", zegt Generaal De Vos aan VRT Nieuws. "Ze willen zich nuttig maken. Niet enkel in het binnenland tijdens oefeningen en trainingen, maar ook in het buitenland tijdens operaties."

Volgens hem is er onder andere in Afrika en Afghanistan veel werk in tal van domeinen. Maar ook Noord-Irak sluit hij niet uit. "Als de vraag aan ons gesteld wordt, zullen we niet neen zeggen", klinkt het.

De Generaal deed de uitspraken tijdens de voorstelling van de eerste lichting Belgische en Nederlandse para's die samen hun opleiding hebben afgerond in een trainingscentrum in Schaffen. De parachutistenopleiding is de eerste stap naar een nauwere samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse landmacht.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2082176