Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Ros

Citaat van: Elzenga op 17/07/2015 | 14:30 uur
Moeten we gezien de nieuwe veiligheidssituatie in Europa nu weer bewust squadrons op 2 bases e.d. plaatsen!?..

Nee. dat beide velden nu nog genoemd worden is volgens mij puur en alleen om de provincies en KLu volk rustig te houden. Logisch nadenkend is het natuurlijk van de zotte om  2 x 12 of 2 x 16 kisten (laten we eens ruig doen) over twee velden te verdelen. De (extra) kosten die ermee gemoeid zijn kan je beter op andere gebieden inzetten.

Ros

Citaat van: Elzenga op 17/07/2015 | 14:16 uur
Ik zou beide squadrons F35 op Volkel houden en Leeuwarden een forward&reserve airbase...plus daar allerlei andere activiteiten en eenheden. Training, U(C)AVs en wat mij betreft ook weer MPAs op termijn.

Als wij richting de 2% NAVO norm gaan + wat extra kan je dit soort voorstellen lanceren.  Een FOB en/of reserveveld  is normaal een veld zonder alle faciliteiten van een MOB. En die heb je voor de F-35 wel degelijk nodig. Dit zou een dubbele investering betreffen en  beduidend hogere exploitatiekosten per jaar.....en de F-35 os al zo lekker goedkoop in gebruik  :cute-smile: Verkoop dit maar even aan Den Haag en de andere KMD's.

Elzenga

Moeten we gezien de nieuwe veiligheidssituatie in Europa nu weer bewust squadrons op 2 bases e.d. plaatsen!?..

Ros

Citaat van: Sparkplug op 17/07/2015 | 14:14 uur
Ook na de uitfasering van de F-16 blijft Fighter Weapons Instructor Training (FWIT) van belang.

Blijft van belang, zonder twijfel. Of LW de bakermat voor de opleiding kan zijn/blijven is de vraag die bij mij opkomt....Een F-16 "parkeer" je een paar dagen buiten, bij de F-35 gaat dat niet op.

Elzenga

Ik zou beide squadrons F35 op Volkel houden en Leeuwarden een forward&reserve airbase...plus daar allerlei andere activiteiten en eenheden. Training, U(C)AVs en wat mij betreft ook weer MPAs op termijn.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 13:53 uur
ORA kan van ieder veld, Frisian Flag is 'maar' twee weken per jaar en opgezet rond hoofzakelijk F-16 gebruikers en dat zijn wij straks niet meer. Deze oefening zal denk ik verdwijnen. Deze oefening en andere zullen helemaal verdwijnen als de F-35 word ingevoerd. Lijkt mij sterk dat er landen zullen zijn die de noodzakelijke gigantische investering gaan doen om als gastland de F-35 te kunnen ontvangen. De militaire noodzaak om 2 velden aan te houden is er wat mij betreft niet echt. Het zal een politiek besluit worden met kosten en economische/sociale belangen als uitgangspunten.
Natuurlijk kan de QRA taak van elke vliegbasis. Echter ligt Vliegbasis Volkel in de combinatie België en Nederland toch vrij centraal.

Ook na de uitfasering van de F-16 blijft Fighter Weapons Instructor Training (FWIT) van belang.

Wat betreft de militaire noodzaak van twee MOB, laat ik aan Den Haag en de KLu over.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Sparkplug op 17/07/2015 | 13:23 uur
De ligging van Vlb. Volkel is handiger voor de gezamenlijke QRA taak met België. Het houden van de FWIT oefening Frisian Flag is praktischer vanaf Vlb. Leeuwarden dan vanaf Vlb. Volkel. We zien wel wat de toekomst brengt

ORA kan van ieder veld, Frisian Flag is 'maar' twee weken per jaar en opgezet rond hoofzakelijk F-16 gebruikers en dat zijn wij straks niet meer. Deze oefening zal denk ik verdwijnen. Deze oefening en andere zullen helemaal verdwijnen als de F-35 word ingevoerd. Lijkt mij sterk dat er landen zullen zijn die de noodzakelijke gigantische investering gaan doen om als gastland de F-35 te kunnen ontvangen. De militaire noodzaak om 2 velden aan te houden is er wat mij betreft niet echt. Het zal een politiek besluit worden met kosten en economische/sociale belangen als uitgangspunten.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 13:10 uur
Op de wolk waar deze keuzes worden gemaakt gaat deze logica, vrees ik, niet op. Lokale economische belangen zullen bijvoorbeeld zwaarder wegen dan eerder geopperde plannen, gedane beloften.

Helaas waar... toch blijf ik bij mijn 1e gedacht: beide MOB's blijven open en als de status van een van beide veranderd, dan zal dat Leeuwarden zijn, er zijn meer dan voldoende motivaties om deze gedachtegang te ondersteunen.

Sparkplug

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 13:10 uur
Op de wolk waar deze keuzes worden gemaakt gaat deze logica, vrees ik, niet op. Lokale economische belangen zullen bijvoorbeeld zwaarder wegen dan eerder geopperde plannen, gedane beloften.
De ligging van Vlb. Volkel is handiger voor de gezamenlijke QRA taak met België. Het houden van de FWIT oefening Frisian Flag is praktischer vanaf Vlb. Leeuwarden dan vanaf Vlb. Volkel. We zien wel wat de toekomst brengt.

Om terug te komen op het artikel van het Brabants Dagblad. Ook als er bijvoorbeeld acht extra F-35A worden geleverd en beide vlb. van twintig stuks worden voorzien, dan levert het nog steeds evenveel F-35A geluid op  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/07/2015 | 13:07 uur
Ik zie het niet zo zwart wit.... ik denk vooralsnog dat beide basis een MOB blijven... maar bedenk dat Leeuwarden op de nominatie heeft gestaan om FOB te worden, dus als een MOB een andere bestemming krijgt, dan wordt dat vermoedelijk niet Volkel.

Op de wolk waar deze keuzes worden gemaakt gaat deze logica, vrees ik, niet op. Lokale economische belangen zullen bijvoorbeeld zwaarder wegen dan eerder geopperde plannen, gedane beloften.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#208
Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 13:00 uur
[quote author=Sparkplug link=topic=26857.msg361800#msg361800 date=143713054

Twee MOB lijkt toch wel het minimum. Ook handig als één van de twee onderhoud aan de start/landingsbanen heeft.


Zou een overweging kunnen zijn maar dan wel een heel dure oplossing. Zal wel een "gesloten wegens renovatie" oplossing kunnen worden  :cute-smile:

Ik zie het niet zo zwart wit.... ik denk vooralsnog dat beide basis een MOB blijven... maar bedenk dat Leeuwarden op de nominatie heeft gestaan om FOB te worden, dus als een MOB een andere bestemming krijgt, dan wordt dat vermoedelijk niet Volkel.


Ros

#207
Citaat van: Sparkplug op 22/07/1974 | 09:17 uur

Twee MOB lijkt toch wel het minimum. Ook handig als één van de twee onderhoud aan de start/landingsbanen heeft.

Zou een overweging kunnen zijn maar dan wel een heel dure oplossing. Zal wel een "gesloten wegens renovatie" oplossing kunnen worden  :cute-smile:

Sparkplug

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 12:48 uur
Toen vliegbasis Twente de poort moest sluiten was de discussie er al over welke van de twee overblijvers zouden overleven.
En toen verwachtte men dat eerder Vliegbasis Leeuwarden zou sluiten of een FOB status zou krijgen, dan dat Vliegbasis Volkel zou sluiten.

Twee MOB lijkt toch wel het minimum. Ook handig als één van de twee onderhoud aan de start/landingsbanen heeft.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

#205
Kwestie van "retour afzender" en ook onderdeel van de politieke besluitvorming. De huidige regering is voor de kernwapentaak, de volgende kan het  niet zijn en dan is de beslissing snel gemaakt. En alleen voor deze taak ga je geen MOB in stand houden. Los van het feit of het wenselijk is om deze taak neer te leggen bij een "mini-airforce". Want dat worden wij met een aantal van minder dan 30 en een inzetbaarheid van 4 kisten.

En er ligt toch niets....... :cute-smile:

Toen vliegbasis Twente de poort moest sluiten was de discussie er al over welke van de twee overblijvers zou overleven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 11:19 uur
Niet "opeens", de toekomst hangt al langer in de weegschaal, zeker 10 jaar. Worden het er minder dan de beoogde 37 stuks is de kans groot dat alle toestellen naar Leeuwarden gaan. Wat hinder en overlast betreft is het noorden een logische keuze om de F-35´s  neer te zetten. De beslissing is natuurlijk een politieke aangelegenheid dus zal het afhangen welke partijen p het moment van besluiten nemen de regering vormen.

Voorlopig zie ik nog geen sluitingsdreiging voor Volkel.... ook in het kader van "aanwezig" Amerikaans speelgoed.