Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 03/12/2015 | 10:11 uur
Dat klopt inderdaad! Was ook met twee grote rotors a la Chinook... toch?
Wat zij lieten zien, is ook een twin rotor ontwerp.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 03/12/2015 | 10:04 uur
Naast het beschikbare budget hangt het ook af van de Duitse wensen. Ze kunnen natuurlijk zo aansluiten in de rij voor de CH-47F. Als zij echter wel een zwaardere payload willen kunnen dragen, dan wordt het zoiets als de CH-53K.

Airbus Helicopters was bezig met een Heavy Lift helicopter, maar daarover hoor je op het moment niets.

Dat klopt inderdaad! Was ook met twee grote rotors a la Chinook... toch?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 03/12/2015 | 09:58 uur
Eens hoor, maar hoe groot is de kans dat Duitsland besluit om gewoon voor een kleinere, en goedkopere, vervanger te gaan in de vorm van bijv. een Chinook of een verlengde Chinook? Is die laatste variant uberhaupt al ontwikkeld en evt. enigszins tijdig leverbaar?
Naast het beschikbare budget hangt het ook af van de Duitse wensen. Ze kunnen natuurlijk zo aansluiten in de rij voor de CH-47F. Als zij echter wel een zwaardere payload willen kunnen dragen, dan wordt het zoiets als de CH-53K.

Airbus Helicopters was bezig met een Heavy Lift helicopter, maar daarover hoor je op het moment niets.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Eens hoor, maar hoe groot is de kans dat Duitsland besluit om gewoon voor een kleinere, en goedkopere, vervanger te gaan in de vorm van bijv. een Chinook of een verlengde Chinook? Is die laatste variant uberhaupt al ontwikkeld en evt. enigszins tijdig leverbaar?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Sparkplug op 03/12/2015 | 09:45 uur
Beide capaciteiten zijn in Europa gewenst. Mocht Duitsland beide aanschaffen, dan verwacht ik dat er wel meer CH-53K's worden afgenomen.

Ik denk niet dat ze beide type aanschaffen, maar ik denk dat wel de voorkeur bij de King Stallion zal liggen, de aanschafprijs is alleen niet mis.
Ze zijn geen launching- costumer, volgens mij wil de USMC al beginnen met vliegen in 2017-18 en IOC in 2019.
Kunnen dan wel mooi aansluiten in de productie-lijn

Low-rate production is planned to proceed from 2015 to 2017. The CH-53K is planned to achieve initial operating capability (IOC) in 2019, with full-rate production commencing sometime between then and 2022. The USMC is planning for eight active CH-53K squadrons, one training squadron, and one reserve squadron

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-53K_King_Stallion

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2015 | 09:33 uur
Ik denk dat je met beide opties gelijk hebt.

Recent is gepubliceerd dat een aantal Europese landen belangstelling tonen voor de MV-22.
Beide capaciteiten zijn in Europa gewenst. Mocht Duitsland beide aanschaffen, dan verwacht ik dat er wel meer CH-53K's worden afgenomen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 03/12/2015 | 09:20 uur
Volgens mij is er eigenlijk maar 1 type geschikt voor de vervanging en dat is de CH-53K
Een optie zou zijn om in te zetten op de MV-22, maar is kleiner, minder vracht, maar wel sneller. En heeft ook zee-benen.

CH-53K zal (volgens huidige planning) leverbaar zijn in 2020.

Ik denk dat je met beide opties gelijk hebt.

Recent is gepubliceerd dat een aantal Europese landen belangstelling tonen voor de MV-22.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 03/12/2015 | 09:07 uur
Germany seeks CH-53 replacement, as retirement brought forward

Volgens mij is er eigenlijk maar 1 type geschikt voor de vervanging en dat is de CH-53K
Een optie zou zijn om in te zetten op de MV-22, maar is kleiner, minder vracht, maar wel sneller. En heeft ook zee-benen.

CH-53K zal (volgens huidige planning) leverbaar zijn in 2020.

Sparkplug

Germany seeks CH-53 replacement, as retirement brought forward

Gareth Jennings, Donauworth - IHS Jane's Defence Weekly | 01 December 2015

The German Air Force (GAF) has begun the process of selecting a new medium/heavy-lift helicopter as it looks to phase its ageing VFW-Sikorsky CH-53G/GS/GA Stallions out of service earlier than originally planned.

Speaking at the site of Airbus Helicopters' Donauworth facility on 30 November, Wolfgang Schoder, CEO of Airbus Helicopters Germany and Head of Light and Governmental Programs, said that the German military is in the very early stages of a replacement process for the 1970s-legacy CH-53, but that he expects the Ministry of Defence (MoD) to issue a solicitation next year for a new platform to enter service in the early 2020s.

"We see no investment in further upgrades [to the CH-53]. It is [Airbus Helicopters'] responsibility to keep it flying through to about 2020, but we are close to the customer and we hear about specifications for a replacement," Schoder said, adding, "We are in constructive discussions with the German MoD [Ministry of Defence] as to our role in such a [replacement] programme."

Airbus Helicopters is currently in the process of putting the last four of 40 CH-53G/GS platforms through the CH-53GA modernisation effort (the remaining 26 CH-53G/GS helicopters in the GAF fleet will remain at that standard for a total fleet of 66 CH-53G/GS/GS platforms).

The CH-53GA is an enhanced variant of the CH-53G/GS, with improvements made primarily to the avionics, communications, and electronic warfare systems, and the integration of a forward looking infrared (FLIR) sensor turret. An internal fuel tank has also been fitted, extending the helicopter's range to 1,200 km, and the airframe has been refurbished.

With the upgrade, it was expected that the CH-53GA-variant would remain operational with the GAF through to at least 2030 and possibly beyond. However, with the upgrade programme set to conclude in 2016 the GAF has now decided to replace the fleet with a new type entirely from 2020 to 2025.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options ihs.com/contact

To read the full article, Client Login

(335 of 1060 words)

http://www.janes.com/article/56379/germany-seeks-ch-53-replacement-as-retirement-brought-forward
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.