Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 12:29 uur
Dat is zeker knap.... en toen kwamen de updates en de MLU.

Als dat te complex wordt dan ontwikkel je toch gewoon een nieuw toestel, als dat zoveel makkelijk is?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 12:40 uur
Saab heeft toch ook voorgesteld om de Gripen NG optionaly piloted te maken, zodat deze ook onbemand kan vliegen zoals een MALE UAV. De Amerikanen kunnen dit al met de F-16 (en de F-4), alleen worden deze (oude) toestellen als target drone gebruikt om bv. het patriot systeem te testen. Ik zou durven stellen dat een straaljager die onbemand missies kan uitvoeren tot de zesde generatie behoort. Alle straaljagers hebben enige maten van stealth en AESA radars zijn over een paar jaar voor vele toestellen beschikbaar. Dus dan vallen de voordelen van de F35 weg.
Onbemand lijkt mij voor in een gebied waar luchtafweer systemen actief zijn beter dan bemand, en andere oplossing is een UAV sensor vooruit sturen om het gebied te verkennen en vanaf een afstand uit de straaljager bommen sturen om het afweersysteem uit te schakelen. Zulke systemen zijn door de grote mate van integratie van de F35 moeilijk in te bouwen. In een F-16 of gripen met minder integratie/ een simpeler systeem zal dit makkelijker/ goedkoper gaan.

Ik heb zo het vermoeden dat alle mult-role kisten over een paar decennia tot het verleden behoren, dan heb je: air dominance (bemand), UCAV en missile trucks.(bemand en onbemand)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 12:32 uur
Lockheed to reveal 'ultimate offering' for T-X next year


Weer een indicatie dat de US-Koreaan het als TX niet gaat redden..... de Koreanen krijgen uiteindelijk een mes in hun rug, wat net weg neemt dat dan wel een interessante trainer voor zich zelf en de export markt hebben gecreëerd.

ridivek

#33
Saab heeft toch ook voorgesteld om de Gripen NG optionaly piloted te maken, zodat deze ook onbemand kan vliegen zoals een MALE UAV. De Amerikanen kunnen dit al met de F-16 (en de F-4), alleen worden deze (oude) toestellen als target drone gebruikt om bv. het patriot systeem te testen. Ik zou durven stellen dat een straaljager die onbemand missies kan uitvoeren tot de zesde generatie behoort. Alle straaljagers hebben enige maten van stealth en AESA radars zijn over een paar jaar voor vele toestellen beschikbaar. Dus dan vallen de voordelen van de F35 weg.
Onbemand lijkt mij voor in een gebied waar luchtafweer systemen actief zijn beter dan bemand, en andere oplossing is een UAV sensor vooruit sturen om het gebied te verkennen en vanaf een afstand uit de straaljager bommen sturen om het afweersysteem uit te schakelen. Zulke systemen zijn door de grote mate van integratie van de F35 moeilijk in te bouwen. In een F-16 of gripen met minder integratie/ een simpeler systeem zal dit makkelijker/ goedkoper gaan.
(ps ik heb dit van deze video: MBDA Concept Vision 2012- Vigilus [youtube]

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/12/2015 | 12:25 uur
Ik ook, dat ze het zelfs bij zulke aantallen voor elkaar boxen, laat staan wat er mogelijk is als het aantal gaat verdubbelen.

Dat is zeker knap.... en toen kwamen de updates en de MLU.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 12:23 uur
36 stuks voor Brazilië en 60 (eventueel + 10) voor Zweden.

Ik ben diep onder de indruk!  :neutral:

Ik ook, dat ze het zelfs bij zulke aantallen voor elkaar boxen, laat staan wat er mogelijk is als het aantal gaat verdubbelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 12:16 uur
De gripen NG heeft orders uit Brazilie toch?

36 stuks voor Brazilië en 60 (eventueel + 10) voor Zweden.

Ik ben diep onder de indruk!  :neutral:

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 20/12/2015 | 12:14 uur
Sterker nog mee gebruikt een interim toestel (Gripen C/D) met de motor en de avionica  en radar van de Gripen E daarin.
Dit is een omgebouwde JAS 39D tweezitter, dat als demonstratietoestel wordt gebruikt.

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 12:16 uur
De gripen NG heeft orders uit Brazilie toch?
Ja, dat klopt. Zij bestellen 36 stuks.

https://www.flightglobal.com/news/articles/brazil-finalises-468bn-gripen-ng-deal-416586/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/12/2015 | 12:14 uur
Sterker nog mee gebruikt een interim toestel (Gripen C/D) als prototype met de motor en de avionica  en radar van de Gripen E daarin.

Is een andere constructie, leuk testplatform, dat is iets anders dan een origineel gebouwde E.

ridivek

De gripen NG heeft orders uit Brazilie toch?

Ace1

#25
Citaat van: Sparkplug op 20/12/2015 | 12:11 uur
Nergens stel ik dat ik de Gripen adoreer (wat ik persoonlijk wel adoreer zijn tweemotorige types  ;) ). Wel wil ik aangeven dat er daadwerkelijk wordt gewerkt aan de JAS 39E.

Sterker nog mee gebruikt een interim toestel (Gripen C/D) als prototype met de motor en de avionica  en radar van de Gripen E daarin.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 11:57 uur
Voortgang met de bouw van een prototype welke zijn luchtdoop ergens in 2016 gaat krijgen gevolgd door een test en evaluatie periode is niet bepaald een bestaand vliegtuig.

Waarom die adoratie voor de Gripen? Alleen vanwege het aanschaf- en exploitatiebudget op het eerste oog?
Nergens stel ik dat ik de Gripen adoreer (wat ik persoonlijk wel adoreer zijn tweemotorige types  ;) ). Wel wil ik aangeven dat er daadwerkelijk wordt gewerkt aan de JAS 39E.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 20/12/2015 | 11:32 uur
Kijk dan in onderstaande link even naar de Antwoorden #1226 en #1227 over de voortgang van de eerste JAS 39E Gripen (v/h Gripen NG).


Voortgang met de bouw van een prototype welke zijn luchtdoop ergens in 2016 gaat krijgen gevolgd door een test en evaluatie periode is niet bepaald een bestaand vliegtuig.

Waarom die adoratie voor de Gripen? Alleen vanwege het aanschaf- en exploitatiebudget op het eerste oog?

De teller voor Gripen E/F staat op 60 voor Zweden (+10 als optie) en 36 voor Brazilië waarbij de verwachting recent drastisch zijn bijgesteld, van 100 naar 40).

Er zullen ongetwijfeld nog een paar nieuwe Gripen E gebruikers bij komen maar vermoedelijk blijft het aantal Gripen E gewoon te laag om het succesvol voor de komende 30-40 jaar te laten zijn.


Sparkplug

Citaat van: 5m@sh_1up op 20/12/2015 | 09:57 uur
Kom op. De Gripen NG BESTAAT NIET eens, slechts op papier. En vooralsnog heeft geen enkele luchtmacht er interesse in. Zelfs de Zweedse niet volgens mij. Nieuwe F16's kopen is helemaal dom. De spare parts worden alleen maar schaarser en duurder.

Kijk dan in onderstaande link even naar de Antwoorden #1226 en #1227 over de voortgang van de eerste JAS 39E Gripen (v/h Gripen NG).

http://www.defensieforum.nl/Forum/internationale_fighter_ontwikkelingen_deel_5-t26504.270.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.