Europese grens- en kustwacht

Gestart door Lex, 10/03/2016 | 17:09 uur

Lex

Kamerbrief: Nederlandse inzet in het Europese Grens- en Kustwacht agentschap 2021

De brief

Kamerstuk, 05-07-2021

Parera

Misschien word het tijd dat ook Nederland gaat nadenken over een serieuze uitbreiding van haar kustwacht nu het aan de buiten grens van de EU ligt en ook wij te maken gaan krijgen met dit soort situaties.

Parera

'Frankrijk wil 33 miljoen euro van Britten om Kanaal te bewaken'

De Franse regering wil dat de Britten 33 miljoen euro bijdragen voor de bewaking van het Kanaal. Door de maatregelen op te schroeven moeten migranten worden gestopt die vanuit Frankrijk per boot de oversteek maken naar Engeland, meldt The Sunday Telegraph.

De Britse regering heeft nog niet besloten of ze akkoord gaat met de Franse eis, zegt een bron binnen het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken tegen de krant. De Britten overhandigen dinsdag een eigen voorstel aan de Franse overheid voor de aanpak van de illegale oversteek van het Kanaal.

Zo zou de Britse marine mensen uit de zee moeten halen en naar Duinkerke in het noorden van Frankrijk moeten brengen. Ook wordt nagedacht over de inzet van drones en vliegtuigjes om migranten tegen te houden.

De afgelopen dagen hebben honderden mensen de gevaarlijke oversteek van 33 kilometer tussen Frankrijk en Groot-Brittannië gemaakt. Inmiddels is de hulp van het Britse leger ingeroepen bij de grensbewaking.

Bron :NOS @ artikel

Parera

#34
Opnieuw twee boten met migranten onderschept op Kanaal
https://www.pzc.nl/buitenland/opnieuw-twee-boten-met-migranten-onderschept-op-kanaal~a6721fa1/

Tijd om de Kustwacht NL wat te versterken voor op de Noordzee met wat coastal patrol capaciteit :silent:

Umbert

Citaat van: ARM-WAP op 02/01/2019 | 17:27 uur
Juist om zoiets te vermijden hebben de Amerikanen ESTA ingevoerd... e komt het vliegtuig niet eens in zonder de 'visa waiver'.
Zonder ESTA moet je een gewoon touristenvisum aanvragen en dat verloopt via de 'US foreign missions'.
Zonder een van deze twee visa kom je het vliegtuig gewoon niet in.

Werkt misschien mooi voor de VS maar niet voor Europa want teveel landgrenzen, ook de VS heeft dit probleem aan de zuidkant, Trump wil dit niet voor niks dichttimmeren met een muur.

Parera

Kustwachtvliegtuig versterkt grensbewaking Frontex

Nederland levert een Dornier-kustwachtvliegtuig voor Operatie Poseidon van de Europese grensbewakingsorganisatie Frontex. Het toestel surveilleert sinds deze week boven de Middellandse Zee. De inzet duurt 2 weken. De bemanning bestaat vooral uit militairen.

Het gaat om 3 luchtmacht- en marinevliegers, 2 waarnemers van de marchaussee en 1 van Rijkswaterstaat en 2 civiele monteurs.

De Dornier brengt illegale migratiestromen in kaart en richt zich op de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit. Het vliegtuig opereert vanaf vliegbasis Kalamata, ten zuidwesten van het Griekse Athene.  Het International Coordination Centre (ICC) in Piraeus stuurt de machine aan. Daarvoor stationeert de Koninklijke Marechaussee er een liaisonofficier.

Frontex
Frontex is het Europese Grens- en Kustwachtagentschap en heeft als belangrijkste taak het versterken van Europese grenscontroles. Het coördineert operaties aan de Europese buitengrens en regelt en ontwikkelt met lidstaten de grensbewaking, kustwacht en terugkeer van migranten. 

[Bron: Defensie ]

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 02/01/2019 | 17:09 uur
...doe je dat naar een bestemming in de VS dan ga je met hetzelfde vliegtuig terug naar de plaats van herkomst.
Juist om zoiets te vermijden hebben de Amerikanen ESTA ingevoerd... e komt het vliegtuig niet eens in zonder de 'visa waiver'.
Zonder ESTA moet je een gewoon touristenvisum aanvragen en dat verloopt via de 'US foreign missions'.
Zonder een van deze twee visa kom je het vliegtuig gewoon niet in.

Ace1

#30
Citaat van: ARM-WAP op 02/01/2019 | 14:04 uur
Border Agency heeft te weinig middelen (schepen en personeel).
Maar zelfs al hadden ze er genoeg... vis je de gelukzoekers op, dan moet je ze ergens aan wal brengen.
Waar?
- Terug naar Frankrijk? Nog maar de vraag hoe zoiets verder zal verlopen bij een eventuele (Hard) BrExit.
- In de UK?
     - Opsluiten en (proberen te) repatrieren?
     - ze (politiek) asiel laten aanvragen?
Grootste probleem is dat velen gewoonweg geen papieren (meer) hebben eens ze hun bestemming bereiken.
Kan je ze niet eens meer identificeren - tenzij je beslag kan leggen op hun smartfone en deze uitpluist...
Wie mag blijven?


Ik ben een aantal keer in de VS op vakantie geweest en als je dat nu vergelijkt met EU-Landen is dat je daar zonder paspoort geen asiel kan aanvragen. Bij de KLM gebeurt als deze haar vliegtuigen naar bestemmingen in Africa laat vliegen dat bij terugkomst de toiletten altijd verstopt zitten. Doordat asiel (geluk) zoekers de paspoorten altijd in het toilet verscheuren en deze doorspoelen in het toilet, doe je dat naar een bestemming in de VS dan ga je met hetzelfde vliegtuig terug naar de plaats van herkomst.

ARM-WAP

Border Agency heeft te weinig middelen (schepen en personeel).
Maar zelfs al hadden ze er genoeg... vis je de gelukzoekers op, dan moet je ze ergens aan wal brengen.
Waar?
- Terug naar Frankrijk? Nog maar de vraag hoe zoiets verder zal verlopen bij een eventuele (Hard) BrExit.
- In de UK?
     - Opsluiten en (proberen te) repatrieren?
     - ze (politiek) asiel laten aanvragen?
Grootste probleem is dat velen gewoonweg geen papieren (meer) hebben eens ze hun bestemming bereiken.
Kan je ze niet eens meer identificeren - tenzij je beslag kan leggen op hun smartfone en deze uitpluist...
Wie mag blijven?

Umbert

Citaat van: Enforcer op 02/01/2019 | 09:55 uur
Een slecht teken. Houdt gewoon in dat de Britten te weinig schepen beschikbaar hebben.

Of de Fransen/Europa niks hebben geleerd m.b.t. grensbewaking, een taak die ze juist weer moeten hebben c.q. moeten gaan uitvoeren als het tot een BREXIT komt.

Enforcer

Citaat van: Telegraaf.nl op 31/12/2018 | 21:10 uur
Londen haalt patrouilleboten terug naar Kanaal

LONDEN - De Britse regering heeft twee patrouilleschepen uit de Middellandse Zee teruggeroepen voor patrouilles in Het Kanaal. Dat heeft de Britse minister van Binnenlandse Zaken Sajid Javid maandagavond in Londen gezegd na een crisisvergadering. Een van de twee schepen wordt momenteel ingezet op een humanitaire missie voor de Europese grens- en kustwacht Frontex.

Een slecht teken. Houdt gewoon in dat de Britten te weinig schepen beschikbaar hebben.


Parera

#25
Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 23:04 uur
Tsja, in de lokale Franse media is gewag gemaakt van een rubberboot.Het zal wel meevallen. De kortste afstand is die vanuit Frankrijk, vervolgens komt België im frage.
Vanuit NL zijn dus meerdere factoren van toepassing, die een overtocht minder aantrekkelijk maken.

Vanuit Libië naar Italië is een grotere afstand en nog gevaarlijker en die tocht word massaal gedaan, sluit ook het mensen smokkelen vanuit NLD havens niet uit.
En misschien is dit een probleem dat we vanuit de EU moeten aanpakken, als noord-westelijke landen moeten we elkaar hier helpen. We verwachten ook van Italie en andere landen in die regio dat ze zelf die taak opzich nemen. En dan is er misschien uitbreiding van de FRONTEX missie nodig voor op het kanaal en de Noordzee.

Als ik de Britse media mag geloven dan is het dagelijks raak op dit moment
https://www.dailymail.co.uk/news/article-6534475/Send-Channel-boat-migrants-straight-France-avert-tragedy-says-ex-Home-Office-official.html

https://www.bbc.com/news/uk-england-kent-46703945

Lex

Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 22:50 uur
Het meest recente wat ik kan vinden van 23-12-2018: https://www.dw.com/en/sixteen-migrants-pulled-from-stolen-fishing-boat-in-english-channel/a-46848444
Tsja, in de lokale Franse media is gewag gemaakt van een rubberboot.
Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 22:50 uur
Nee, tot dat er een boot vergaat en er 16 man verdrinkt of er 1 overboord slaat dan staat de media vol. En vergeet ook niet het incident met de kaping op het kanaal, we moeten onze wateren veilig houden en zorgen dat onze zeevaart routes geen slechte naam oplopen door dit soort incidenten.
Het zal wel meevallen. De kortste afstand is die vanuit Frankrijk, vervolgens komt België im frage.
Vanuit NL zijn dus meerdere factoren van toepassing, die een overtocht minder aantrekkelijk maken.

Parera

#23
Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 22:30 uur
Ja, ik ken het verhaal. Maar is hier sprake van een (vissrs)boot of iets anders?
Het meest recente wat ik kan vinden van 23-12-2018: https://www.dw.com/en/sixteen-migrants-pulled-from-stolen-fishing-boat-in-english-channel/a-46848444

Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 22:30 uur
Als ik dit zo beschouw, dan valt het wel mee in NL. Er was recentelijk de zaak in IJmuiden. Heeft amper de media gehaald.

Nee, tot dat er een boot vergaat en er 16 man verdrinkt of er 1 overboord slaat dan staat de media vol. En vergeet ook niet het incident met de kaping op het kanaal, we moeten onze wateren veilig houden en zorgen dat onze zeevaart routes geen slechte naam oplopen door dit soort incidenten.