Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Master Mack

Nu het geld tegen de klippen klotst kunnen we misschien alle 4 de LCF's in iedergeval van de scooter capaciteit en 2 GK's voorzien. Ook goed voor evt verkoop in de toekomst. Dat we niet het hele pakket op alle 4 LCF'en zetten snap ik maar de AWWF's liggen voorlopig nog niet in DH.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/11/2022 | 14:08 uur
Dat worden straks dus 2 LCF MLU schepen en 2  LCF MLU+ schepen.

Een ding is wel positief aan de kamerbrief waar naar gerefereed word en dat is dat alle 4 de LCF's uitgerust worden met Tomahawks (of zoals het daar heet Martitime Strike capaciteit).
Verder vind ik het vaag doen over dezelfde EW systemen voor de ASWF's ook maar niks, zorg er gewoon voor dat we 1 standaard systeem gebruiken voor EW op onze fregatten. Als de Belgen het niet willen (wat ik me niet kan voorstellen) dan zoeken ze zelf maar wat anders uit.

Met het vooruitzicht op 2 volwaardig geupgrade LCF's word het ook wel tijd om die 2 uit te rusten met de voorziene 8 extra VLS cellen om zo de SM-3 en Tomahawk's voldoende te kunnen vullen.

Het geeft ook aan dat de plannen voor AWWF ook nog op schema liggen, want dat is de reden waarom maar 2 van de 4 schepen een upgrade zullen krijgen.


Parera

#394
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/11/2022 | 13:29 uur
Nieuw systeem 'elektronische oorlogvoering' voor fregatten

https://marineschepen.nl/nieuws/Fregatten-krijgen-nieuwe-systemen-voor-elektronische-oorlogvoering-011122.html#.Y2EQ6ZAcaCI.twitter

Dat worden straks dus 2 LCF MLU schepen en 2  LCF MLU+ schepen.

Een ding is wel positief aan de kamerbrief waar naar gerefereed word en dat is dat alle 4 de LCF's uitgerust worden met Tomahawks (of zoals het daar heet Martitime Strike capaciteit).
Verder vind ik het vaag doen over dezelfde EW systemen voor de ASWF's ook maar niks, zorg er gewoon voor dat we 1 standaard systeem gebruiken voor EW op onze fregatten. Als de Belgen het niet willen (wat ik me niet kan voorstellen) dan zoeken ze zelf maar wat anders uit.

Met het vooruitzicht op 2 volwaardig geupgrade LCF's word het ook wel tijd om die 2 uit te rusten met de voorziene 8 extra VLS cellen om zo de SM-3 en Tomahawk's voldoende te kunnen vullen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 19/10/2022 | 17:31 uur
Spanje leidt het project om toekomstige Europese fregatten en torpedobootjagers uit te rusten
https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/3310540/espana-lidera-proyecto-equipar-futuras-fragatas-destructores-europeos

Men spreekt hier ook over de vervanging van de F124's van de Duitse marine, maar aangezien ook wij met de Duitsers deze willen vervangen zullen wij hier misschien ook bij aansluiten.

Dat is dan weer in tegenspraak met de (beoogde) noordelijke marine scheepsbouw alliantie....

Parera

Spanje leidt het project om toekomstige Europese fregatten en torpedobootjagers uit te rusten
https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/3310540/espana-lidera-proyecto-equipar-futuras-fragatas-destructores-europeos

Men spreekt hier ook over de vervanging van de F124's van de Duitse marine, maar aangezien ook wij met de Duitsers deze willen vervangen zullen wij hier misschien ook bij aansluiten.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 31/08/2022 | 14:25 uur
De vraag wat we met 6x MCM moeten groeit.
Ik mis nog steeds de oorsprong van deze vraag; er liggen toch nog steeds een aanzienlijk aantal zeemijnen in de Noordzee? Er worden toch nog regelmatig zeemijnen opgevist door vissersboten? We willen die capaciteit toch gewoon behouden en niet standaard één of twee grote en dure oorlogsbodems op mijnenjagen inzetten als ze nuttigere dingen kunnen doen?

Master Mack

Ik dacht meer aan het idee van de MTB of Duitse Schnellboot. 30mm Marlin met stingers voor en achterop 2 torpedobuizen  en midscheeps of op het achterdek 4 lanceerbuizen voor raketten geleid vanaf het moederschip. Waar de 2×S-Boat ook meegevoerd moeten worden.

Parera

Citaat van: Thomasen op 31/08/2022 | 23:20 uur
Ik vraag me af wat zon USV toevoegd.
Neem ook in gedachten het incident met de Iraniërs. (XL)UUV en UAV voegen wat toe. Een USV zal er ooit ook wel komen,aar vraag me af of we in 20 jaar ver genoeg zijn met de technologie. En zo ja, waarom heb je dan überhaupt nog bemande platformen. Zeker voor het eindeloze TA werk op de Atlantic zou het een mooie oplossing zijn.

Dat is ongetwijfeld ook een twijfel die de KM heeft op dit moment, daarom zullen ze zoals omschreven staat eerst nog bemand zijn maar in de toekomst onbemand gemaakt kunnen worden.
Ik ben ook van mening dat het een mooie toevoeging gaat zijn maar het gaat nooit het bemande platform vervangen. Net als op het land en in de lucht zitten er beperkingen aan het aantal USV's dat je kan aansturen vanaf het moederschip en/of land commando centrum. Ik zie zelf 2 a 3 USV's per fregat als maximaal wat controleerbaar aan te sturen is in geval van gevechtssituaties maar ook als je kijkt naar het overige scheepsverkeer.

Parera

#387
Citaat van: Mourning op 31/08/2022 | 19:17 uur
Snap dit niet helemaal en ik zal het wel verkeerd interpreteren, maar waarom niet gewoon de hoeveelheid cellen op je LCF-opvolger niet gewoon stevig vergroten? Dat zien we volop in de wereld nu al gebeuren.

Wat hier gebeurd is dat we het ''Distributed Lethality'' concept van de USN overnemen. Zoals het zegt verdeel je je slagkracht over meerdere platformen zodat je het de vijand moeilijker maakt om al je schepen/ slagkracht uit te schakelen.

De USN heeft op dit moment plannen voor medium & large unmanned vessels, tijdens de oefening RIMPAC 2022 hebben ze voor het eerst een oefening gedraaid met maritieme ''Manned Unmanned Teaming (MUM-T)''. Op dit moment zijn dat nog onbewapende (optioneel) onbemande vaartuigen maar in de toekomst moeten deze ook bewapend gaan worden.


De USV Ranger tijdens RIMPAC 22


Schaalmodel van de USV ranger met daarop containers met ieder 4 Strike Length Mk41 VLS cellen

Nog niet zolang geleden stond ergens op het internet onderstaande afbeelding afkomstig van de NL defensie. Hierbij maakt men gebruik van de F-126, SIGMA 11515 & een Stan patrol of Fast Crew Supplier Patrol ontwerpen van Damen maar het geeft wel een beeld van wat men wil.

Ik noem de schepen voor het gemak even AWWF (F126), ASWF (SIGMA) & USV (StanPatrol)



We zien hier een taakgroep van 2 AWWF's, 1 ASWF & 3 USV's met daar bij ook nog 3 XLUUV's &  3 UAV's. Naar mijn idee is dit ongeveer waar de KM op dit moment naar kijkt, een schip dat met gebruik van modules multifunctioneel ingezet kan worden in taakverbanden.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/08/2022 | 19:59 uur
Ik verwacht op het AWWF minimaal 64 cellen. (en dat is dan nog slechts de helft van waarmee sommige nieuwe Chinese en Amerikaanse schepen worden uitgerust).

Als je uitgaat van 64 VLS cellen op het AWWF aangevuld door 2 of meer USV's met ieder nog 16 a 24 VLS cellen is dat helemaal niet verkeerd als je het mij vraagt. Wij zijn geen marine die het moet hebben van grote kapitale oorlogsbodems maar van kleinere schepen die juist kwalitatief hoog zijn.

Damen heeft in de jaren tussen 2015 en 2020 een aantal Fast Attack varianten van de SIGMA serie ontwikkeld, mogelijk kunnen die in de toekomst ook dienen als basis ontwerp voor de USV's waar men aan denkt. Hieronder de SIGMA FAC 6610 (2017)




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 31/08/2022 | 19:17 uur
Snap dit niet helemaal en ik zal het wel verkeerd interpreteren, maar waarom niet gewoon de hoeveelheid cellen op je LCF-opvolger niet gewoon stevig vergroten? Dat zien we volop in de wereld nu al gebeuren.

Ik verwacht op het AWWF minimaal 64 cellen. (en dat is dan nog slechts de helft van waarmee sommige nieuwe Chinese en Amerikaanse schepen worden uitgerust).

Mourning

Citaat van: Wim1955 op 31/08/2022 | 11:13 uur
In antwoord op vragen over de Defensienota:

"Defensie bereidt een grootschalige vervanging van de marinevloot voor. Bij de vervanging van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LC-fregatten), vanaf 2030 overweegt Defensie aanvullende kleinere schepen te bouwen die samen met de nieuwe luchtverdedigingsfregatten kunnen optrekken. Aanvankelijk zijn dit waarschijnlijk bemande schepen, later worden dit mogelijk onbemande schepen." (p. 18)

"Die overwegingen zijn onder andere gebaseerd op de manieren waarop kleinere schepen het fregat op korte afstand kunnen begeleiden. De kleinere schepen beschikken over een extra voorraad raketten die de commandant van het luchtverdedigingsfregat kan lanceren. De bemanning vaart en onderhoudt het schip maar gaat niet over de raketlanceringen. Dit wordt 'gedistribueerd optreden' genoemd. Op termijn zullen de kleinere schepen mogelijk onbemand zijn.

De reden voor dit concept is het grote aantal antischipraketten dat een mogelijke tegenstander tegelijkertijd en uit verschillende richtingen kan lanceren. Met de grotere rakettenvoorraad op de kleinere schepen is het luchtverdedigingsfregat beter in staat langdurige en grootschalige aanvallen te weerstaan. Defensie beziet nog of de kleinere schepen ook een taak krijgen bij de verdediging tegen ballistische raketten." (p. 22)

Snap dit niet helemaal en ik zal het wel verkeerd interpreteren, maar waarom niet gewoon de hoeveelheid cellen op je LCF-opvolger niet gewoon stevig vergroten? Dat zien we volop in de wereld nu al gebeuren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Harald op 31/08/2022 | 16:09 uur
:hrmph: :hrmph:  Misschien toch beter geweest om alleen modules/toolboxen aan te schaffen en deze toe te passen/ plaatsen op/in de nog aan te schaffen fregatten/schepen.
Dan wel in de nieuwe schepen zo uitvoeren dat er voldoende ruimte is/ vergrote multi mission bays, zodat de benodigde lucht/(onder)waterdrones geherbergd kunnen worden.   

Inderdaad , naast de toolboxen in de fregatten ook in de vSupport en vLPD verwerken.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 31/08/2022 | 14:25 uur
De vraag wat we met 6x MCM moeten groeit.

:hrmph: :hrmph:  Misschien toch beter geweest om alleen modules/toolboxen aan te schaffen en deze toe te passen/ plaatsen op/in de nog aan te schaffen fregatten/schepen.
Dan wel in de nieuwe schepen zo uitvoeren dat er voldoende ruimte is/ vergrote multi mission bays, zodat de benodigde lucht/(onder)waterdrones geherbergd kunnen worden.     

Huzaar1

De vraag wat we met 6x MCM moeten groeit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"