Recht UNIFIL-soldaten op Nobelprijs Vrede

Gestart door Leo Starrenburg, 04/09/2004 | 12:29 uur

KapiteinRob

Citaat van: Arjen_d op 06/11/2008 | 00:25 uur
Een ieder die zijn leven op het spel zet voor zijn/haar land verdiend een medaille!

Er zit een gapend gat tussen de periode na Nederlands Nieuw Guinea en voor Uruzgan. En ik vind dat de deelname aan UNIFIL niet in de categorie NNG en met name Uruzgan thuishoort. Ik heb zo'n VN-medaille "verdiend" door 5 maanden on de Adriatische zee te dobberen; kan ik moeilijk "mijn leven op het spel zetten" noemen.......

Citaat van: Arjen_d op 06/11/2008 | 00:25 uur
Alle missies waaraan Nederland heeft meegedaan mogen niet worden vergeten.

Behalve bovenstaande mag men o.m. die levensgevaarlijke missies op Cyprus, Haiti, Liberia, Cambodja, Irak en de laatste 10 jaar in Bosnie niet vergeten? De overdrijvingsmodule staat weer behoorlijk bij.

Citaat van: Arjen_d op 06/11/2008 | 00:25 uur
Als een militair erkenning wilt voor het geen wat hij of zij heeft gedaan vind ik dat totaal geen probleem en juich het alleen maar toe!

Die militair heeft die erkenning gehad middels zijn of haar herinneringsmedaille. Dat we voor de rest als Nederlander onze militairen uberhaupt onderwaarderen doet aan die getoonde erkenning niets af. Wat wil je dan; 3x per jaar bewierookt worden voor je heldendaden in den vreemde? Hou toch op.....

Arjen_d

Een ieder die zijn leven op het spel zet voor zijn/haar land verdiend een medaille!

Alle missies waaraan Nederland heeft meegedaan mogen niet worden vergeten.

Als een militair erkenning wilt voor het geen wat hij of zij heeft gedaan vind ik dat totaal geen probleem en juich het alleen maar toe!

KapiteinRob

Als het geen door Nederland erkende medaille is, houdt het toch gewoon op. Daarbij vind ik het gejammer over erkenning bijna beklagenswaardig worden.

genie79libanon

ja hier is het dilema
de medal is er namelijk, veel unifil veteranen hebben deze op eigen kosten eigen gemaakt
sommige noemen dit "gekocht" wij vinden dat dit ons recht is ,het is nu een simpele daad van "de heren uit den haag" dit gewoon te erkennen ,er word voldoende geld over de balk gegooid voor andere zaken ,laat dit kleinood aan ons
wij deden wat ons werd gevraagt , wij vragen allleen de erkenning
deze medal is overigens door meerdere landen erkend en gewoon op het uniform ,evenals 50 jaar vn


Leo Starrenburg

#1
Dit is de kop van een artikel in de Telegraaf van 4 september, volgens Tweede-Kamerlid Ine Aasted-Madsen (CDA) hebben Nederlandse militairen die voor 1988 onder de UN vlag gediend  (Korea, Libanon staat hier maar volgens mij waren er meer ?)  recht op de bijbehorende onderscheiding, een oorkonde en een geldbedrag.

Laat maar komen zou ik zeggen !




m vr groet, Leo.